Trein Bangkok - Kuala Lumpur

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
MarcoL
Reiziger

Trein Bangkok - Kuala Lumpur

Bericht door MarcoL »

Met nog 2 weken te gaan zijn we nog ff de laatste dingetjes aan het uitzoeken, maar kan erg weinig vinden over de treinreis die we willen gaan maken van bangkok naar kuala lumpur, op http://www.seat61.com/Malaysia.htm staat al een boel info maar heb nog wat vragen over met name de grens overgang.
Na de landing in Bangkok is het de bedoeling om zsm kaartjes te halen en te vertrekken, we hebben 4 dagen om in kuala lumpur te komen aangezien de doorvliegtickets al geboekt zijn. Bangkok bekijken we pas op de terugweg.

Als ik het goed begrijp is Butterworth de plek waar de grensovergang is, en zou je hier dus een visa moeten regelen. Is er iemand die mij kan vertellen hoe dat gaat? Moet je in de trein als iets invullen (net als met het vliegtuig) of moet je daar de trein uit en de hele dag voor een loket wachten om de volgende dag pas weer met de trein verder te kunnen? Hij komt daar dagelijks vanuit Bangkok aan om 13:45 aan en vertrek om 20:55 weer richting Kuala lumpur, dus we hebben gelukkig tijd over.

meer info is natuurlijk ook welkom :)
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Re: Trein Bangkok - Kuala Lumpur

Bericht door Nanneke »

Heb zelf de trein niet genomen, maar misschien heb je iets aan de site van KTM (zeg maar de NS van Maleisie): www.ktmb.com.my of www.railway.co.th (Thaise variant). De Lonely Planet van Thailand geeft wel aan dat het slim is om voor populaire routes (dus bv. Chiang Mia of Hat Yai) van tevoren (minimaal een weeK) te reserveren, zeker als je een sleeper wilt. Maar heb hier verder geen ervaring mee, dus misschien kan iemand anders je dat vertellen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb de grens overgang gedaan met de bus. bus uitstappen, eventjes in de rij, stempel en dezelfde bus weer instappen.
Ik ga ervanuit dat ze daar met de trein ook wel iets op gevonden hebben. iedereen in die trein moet namelijk die grens over. Die laten ze echt niet allemaal aan de grens overnachten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

bolletjeom schreef:heb de grens overgang gedaan met de bus. bus uitstappen, eventjes in de rij, stempel en dezelfde bus weer instappen.
Ik ga ervanuit dat ze daar met de trein ook wel iets op gevonden hebben. iedereen in die trein moet namelijk die grens over. Die laten ze echt niet allemaal aan de grens overnachten.
Ooit wel eens zo'n moment gahad dat je denkt "Duh". Nou ik heb er nu een 8)7 Dank je.

Die KTMB site ga ik toch eens doorspitten, ff kijken wat daar staat. In de schamel info die ik tegenkom op het net staat voornamelijk dat het buiten het hoogseizoen best rustig is en je vaak al een dag van te voren kan reserveren. En mocht het toch niet kunnen dan kunnen we gelukkig altijd nog vliegen :)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik heb zelf al meerdere treinritten gedaan in Thailand met de trein naar Maleisie.
Je kunt met de trein van Bangkok naar Butterworth inderdaad. Je maakt een stop bij de grensplaats waar je rond een uur of 11.00 bent. Iedereen stapt dan de trein uit je neemt ook al je spullen mee en loopt het station in waar de douane zit.
Je gaat eerst door de Thaise grenspost waar je je exit stempel krijgt. Dan ga je naar de Maleisische en daar krijg je weer ene stempel. We hebben geen formulieren hoeven in te vullen. Dit vind plaats op een station.
Ondertussen moet je wachten totdat de locomotief is veranderd omdat de rails van Maleisie anders is. Totaal ben je 1 uur bezig met alles. Dan rijd je weer door en op butterworth kun je dan de trein of bus nemen naar Kuala Lumpur.

Ik denk alleen dat het waarschijnlijk goedkoper is om van Bangkok naar Kuala lumpur te vliegen met Airasia tegenwoordig.
Het is een reis die ik in dit geval 1 keer heb gedaan en nooit meer doe omdat het een zeer lange reis is. We hebben wel vaak de reis gemaakt van Chumphon naar Sungai Kolok dat is de andere grensplaats als je naar de Pherhentian Islands gaat. Deze is een stuk minder lang kwa reizen.

gr van Moira
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Moira, bedankt voor je uitgebreide verhaal, ik snap hem nu helemaal *O* *O* *O*

Het is de treingeworden omdat we dan wat van de omgeving, de bevolking en de sfeer kunnen opsnuiven en toch niet erg lang onderweg zijn, het voelt ook veel meer als reizen dan vliegen. Met busjes lijkt me nog leuker, maar daar hebben we gewoon de tijd niet voor.

Op de terug weg vliegen we dit stuk wel want dit is iets wat we gewoon 1 keer gedaan willen hebben.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Je zult er niet zo heel veel van meekrijgen omdat je een groot deel aan het slapen bent van deze treinreis. Wij vonden er beide weinig aan en hebben het gedaan omdat we naar Penang wilde gaan.
Verder is het eigenlijk continu landschap en verder vrij weinig.

gr van Moira
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Moira,
Had je deze treinreis gereserveerd? En zo ja, waar???

We kwamen er net achter dat we aan het einde van de ramadan dat stuk willen afleggen, en volgens sommige verhalen zou er dan veel gereist gaan worden door de bevolking. Ik had wel de vakanties in die landen nagegkeken maar was de feestdagen vergeten (het is maar een van de grootste moslimfeesten ter wereld 8)7 )

Het stuk van Butterworth naar KL is te boeken via de website van de maleisische spoorwegen. Het stuk van Bangkok naar Butterworth is zo ver ik kan zien niet te boeken via de thaise spoorwegen, er zouden wel burotjes zijn waarbij dat kan maar ik vind het lastig om hun betrouwbaarheid te controleren.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik zit ook te neuzen op die websites, maar ik kan er maar niet achter komen wat dat ongeveer zou kosten, van KL naar BKK..?
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Daniii schreef:Ik zit ook te neuzen op die websites, maar ik kan er maar niet achter komen wat dat ongeveer zou kosten, van KL naar BKK..?
http://www.seat61.com/Malaysia.htm#Fares :)
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Thanks! :) Deze route is een veel leukere manier om naar bangkok te reizen! Ik heb in mijn route een aantal dagen over tussen mijn terugvlucht vanuit Sri Lanka en de aankomst van een vriendin in Bangkok. Dan kan ik mooi met de trein en wat tussenstops naar Bangkok in die resterende dagen... perfect!
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Je moet voor deze trein wel reserveren en ja kan dus niet zo maar uitstappen en een paar dagen later weer opstappen, ff een puntje om rekening mee te houden.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik boek mijn treintickets altijd via www.greenwoodtravel.nl maar die boeken alleen trein als je ook je hotel via hun regelt dus in Bangkok. Ik boek via hun altijd Prince Palace hotel in Bangkok 4 sterren hotel voor 28 euro per nacht inclusief ontbijt.
Daarnaast is het ook vaak dat ik in Thailand al wat gereisd heb dan boek ik het via een travelagent in de plaats waar ik op dat moment ben. Ik verblijf veel op Koh Tao en regel het daar dan.

gr van Moira
Plaats reactie