contact met het thuisfront

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
Jenny
Reisexpert

contact met het thuisfront

Bericht door Jenny »

De wereld wordt steeds kleiner en voor reizigers wordt het steeds makkelijker om contact te houden met 'thuis'. Bijna iedereen neemt wel een mobieltje mee, op veel plaatsen is internet en goedkoop bellen met skype is mateloos populair.

Maar toch. Soms lukt het een aantal dagen niet om contact met thuis te onderhouden. En dan?

Waarschijnlijk is dit voor de gemiddelde reiziger geen probleem. Maar wat voor de gemiddelde ouder? Ik begeleid vrijwilligers in Indonesie waarvan er eentje nu een paar dagen 'vermist' is (lees: niks van zich heeft later horen). Ouders die me in paniek bellen. En nog eens bellen. Maar ik weet niks, de vrijwilliger is nog niet op het project aangekomen.

Lieve mede-reizigers: bereid alsjeblieft je ouders voor wanneer je op reis gaat. Doe geen beloftes om op gezette tijden te bellen of te SMSen, ze raken echt in paniek als je je afspraken niet na komt. En mocht je foon ineens gestolen/kappot zijn of geen bereik hebben, laat dit dan ook ff weten. Zo bespaar je een hoop narigheid!

Het is belangrijk jezelf voor te bereiden op een reis, maar bereid vooral ook je omgeving voor!

Groet,

Jenny

P.S. Hopelijk klinkt dit niet te bemoederend... Maar wanneer je ineens vanuit Nederland met de andere kant van het verhaal geconfronteerd word, sla je toch aan het denken...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: contact met het thuisfront

Bericht door Sjaak »

klopt.

ik zei altijd dat ik 1 keer in de week wat van me liet horen! En meestal gebeurde dat wel 2 x in de week.

Zeker niet beloven dat je elke dag of om de dag wat van je laat horen.
Groet,

Sjaak
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij hebben onze moeders beloofd HELEMAAL NOOIT te bellen en daar hebben we ons heel goed aan gehouden....hahaha
in 2 jaar reizen hebben we ze ieder 4 keer gebeld. de verjaardagen en met O&N
we mailde wel veel en meldde dan ook meestal dat we lastig konden mailen of een week de jungle in gingen....voor het gemak plakte we daar een paar veiligheids dagen aan vast.

Als je zegt niet regelmatig te gaan bellen dan weten moeders er toch nog altijd een patroon in te ondekken en dus een reden om zich zorgen te maken.
na een tijdje waren zelfs de moeders blij met ons systeem

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Pijja

Bericht door Pijja »

Ik vind het eerlijk gezegd wel goed dat je dit nog even extra onder de aandacht brengt.
Mijn moeder ziet het helemaal niet zitten dat het best kan gebeuren dat er een week of misschien langer geen contact zal zijn.
Mijn moeder is ook van het type om een patroon te vinden in de mate waarin contact wordt opgenomen, ze zal dan zeker ongerust zijn als ik een keer van haar "patroon" afwijk.
Ik ga haar dit even laten lezen :wink: , thanx!

Groetjes Elvera
bolletjeom
Reisexpert

en benadruk dat MAILEN ook een vorm van contact is!!
dit is nammelijk meestal veel makkelijker en goedkoper en je hebt niet het gedoe met tijdsverschil enzo!
Pijja

Bericht door Pijja »

bolletjeom schreef:en benadruk dat MAILEN ook een vorm van contact is!!
dit is nammelijk meestal veel makkelijker en goedkoper en je hebt niet het gedoe met tijdsverschil enzo!
Precies, anders wordt het veel te veel gedoe, ik ben niet voor niets aan de andere kant van de aardbol... toch?!
Heerlijk je eigen plan trekken, ik heb echt geen zin om te moeten gaan plannen wanneer ik het thuisfront het beste kan bellen, toedeledokie!!!
Mijn moeder heeft het inmiddels gelezen....
Ben benieuwd of ze het ook onthoudt zodra ik het vliegtuig gestapt ben...... :lol: :roll: :shock:
bolletjeom
Reisexpert

hahaha :lol:
ijdele hoop, Pijja :lol:

maar ik duim voor je!
regelmatig mailen is gelukkig iets wat wel heel makkelijk gaat en dat kun je na het eerste begin ook voorzichtig een beetje afbouwen als je wilt. Het helpt als je je situatie uitlegt. Dus verteld dat internet cafe's soms moeilijk te vinden zijn. of dat de verbinding er soms spontaan uitschiet ( meestal als je bijna klaar bent met een lang verhaal) of dat er maar 2 computers zijn en een wachtrij. Maar ook als je een paar dagen een toertje gaat doen en dus waarschijnlijk geen internet afe ziet.
Ik merkte dat de moeders met dit systeem erg blij waren.

Voordeel is soms dat ze je stem niet horen. Mijn moeder denkt altijd te horen dat ik moe ben ( zelfs als dat niet zo is) en gaat dan zeuren. Ben je wel verstandig bezig, is het niet te vermoeiend, slaap je goed, feest je niet te veel....zou je misschien niet beter naar huis komen ...HA!!! en dan komt de aap uit de mouw...haha

dus bellen moet je alleen doen als je je opperbest voelt en klinkt ( als je moeder een beetje op de mijne lijkt)

gr rudi
die over 3 dagen met haar moeder in een vliegtuig richting Thailand stapt :roll:
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

... en nu maar afwachten hoe vaak je moeder de behoefte voelt om naar huis te bellen en te mailen :lol:

Ik geloof dat mijn moeder in 4 weken reizen in Azie 1 of 2 SMSjes heeft gestuurd. Of beter gezegd: die heeft ze door mij laten versturen.

Trouwens, mijn vader heeft me afgelopen jaar bijna nooit gemaild. En als ik dan ff niks laat horen wel dat wijzende vingertje ophouden. Haha, zo ken ik er nog wel een. 'Ja maar misschien is er wel iets me je gebeurd.' 'Ja pa, dat kan overal en met iedereen, ook met jou dus!'

Groet, Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

ik heb mijn moeder ervan kunnen overtuigen dat ze haar mobiel thuis laat!
Anders zit ze wel iedere dag met d'r vent aan de telefoon en komt ze er thuis achter dat ze nog een keer op vakantie had gekund van de belkosten. ( sms'en snapt ze niet...en hij al helemaal niet..haha)
Ze was het wel eens met die argumentatie. komt bij dat ze hem alleen op bepaalde tijden kan bereiken en dat met het tijdsverschil heel frustrerend is om uit te vogelen.

Nu ga ik mailen naar mijn vriend en die belt dan haar vriend om te vertellen hoe en wat ( want haar vent is nog niet toegetreden tot het mailtijdperk). En dan gaat ze misschien 1 of 2 keer in een telefoonkantoortje met hem bellen.

ben benieuwd! ben ook wel blij dat ze zometeen eens meemaakt hoe het werkt in internetcafe's en dat die niet over even dik bezaaid zijn.
Plaats reactie