Incatrail nieuwe topic

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
neeltje drijfhout

Incatrail nieuwe topic

Bericht door neeltje drijfhout »

Er zijn dus nog steeds veel mensen die twijfelen of ze wel of niet de incatrail moeten lopen. Aangezien de vorige topic een oud bericht was, ben ik maar even zo vrij geweest om hem nog een keer aan te maken. Ik zal mijn ervaring met jullie delen, dan kun je zelf beslissen om het wel of niet te doen.

Ik heb de inca trail gelopen in de zomer van 2008. Het boeken hebben wij niet zelf gedaan maar was geregeld door reisorganisatie. Dit is echter wel makkelijk via internet of locaal te doen. Hou wel rekening met minimaal een wachttijd van 3mnd laagseizoen en 6 mnd! in hoogseizoen. Het is namelijk dat er dagelijks maar 200 toeristen de trail mogen starten, er zijn idd 500 mensen per dag op de trail: 300 hiervan zijn gidsen en dragers.
Maar de trail op zich is schitterend! En dit niet alleen vanwege de vele ruines onderweg, maar de omgeving is prachtig!
De toegang kostte ons 290 dollar voor 4 dgn, inclusief toegang tot machu picchu, gids, dragers voor algemene spullen, tent, slaapmatje en als je wil slaapzak, 3x per dag eten, snacks... verder kun je een drager huren voor 75 dollar per dag. Deze drager kun je huren vanaf dag 1, maar je kan er ook voor kiezen om met een paar van de groep enkel dag 2 en 3 wat spullen af te geven. Deze spullen worden dan verdeeld over de dragers die al mee gingen - deze dragen dan dus meer gewicht (bedenk dus goed wat je doet!, de dragers mogen max 25 kg dragen, maar de controle hierop gebeurd enkel op dag 1, dus kunnen ze meer meenemen aan extra spullen van toeristen dag 2 en 3) Verder gaan ze uit van een fooi van 40 dollar voor gids en 40 dollar voor de dragers en kok per groep.
Even een korte beschrijving:
dag 1: ongeveer 6 uur lopen, je start op punt 82 km en loopt dan ongeveer 3 uur tot de lunch, daarna is het nog een 2-3 uur lopen naar het overnachtings kamp. De dragers en kok rennen vooruit om de lunchtent en later de slaaptenten al te hebben staan als je aankomt. De eerste dag is relatief vlak en goed te doen.
dag 2: ongeveer 7-8 uur lopen, je start gelijk stijl omhoog vanaf de camping site. Na 1 uur wordt het iets vlakker. Maar dan beginnen de trappen en is het ongeveer 5 uur stijl omhoog traplopen. Naar een hoogte van 4200 meter. Maar het is absoluut de moeite waard! Onderweg kom je door het hoogste loofbos, je loopt langs diepe dalen over smalle paadjes.... en dan bovenaan, het gevoel dat je het hebt gehaald, is fantastisch! Totdat je je omdraait , vooruit kijkt, de campsite ziet liggen. Je hoeft alleen nog maar een uurtje traplopen naar beneden!
dag 3: ook ongeveer 7-8 uur lopen, de campsite ligt in een kom met een schitterend uitzicht. Maar je moet eerst weer omhoog naar 3900 meter en dat met de benen van dag 2! Na 2 uur lopen lunch je op een schitterend plek, met een fantastisch uitzicht. Daarna is het enkel nog maar naar beneden. Tja en dat blijkt nog zwaarder dan omhoog! Het is zo zwaar voor je knieen en je kuiten. Over smalle paden naast diepe ravijnen - die met mist niet te zien zijn - je aan het pas houden is dan ook erg belangrijk! Doorheen incatunnels door de rotswand. een prachtige tocht met veel ruines. Deze campsite is de enige met douche en restaurant, maar dit kun je ook negeren... :)
dag 4: 's ochtends om half 6 gaat de poort van het laatste stukje incatrail open, dus er vroeg bij zijn begint al om half4 voor de poort staan. Dan kom je na een uurtje aan bij de zonnepoort om vervolgens de eerste bussen al omhoog te zien gaan en de eerste mensen machu picchu al in te zien gaan. Maar als de mist optrekt en de eerste zonne stralen doorbreken wordt je beloond voor het feit dat je machu picchu niet voor je zelf hebt als je na een half uurtje binnen bent.
De gids van de incatrail is ook je gids in machu picchu, daar hoef je dus niet meer voor te betalen. Ook kun je als je nog energie (lees kuiten, knieen en moed) over hebt, dan kun je de huayna picchu ook beklimmen. Hier moet je echter wel voor inschrijven, dus gelijk bij binnenkomst de intekenlijst tekenen!

Nog wat algemene dingetjes:
Heel vaak hoor je dat het zo massaal is de trail en zo druk, dat je enkel alleen toeristen ziet. Dit is niet waar als je vroeg opstaat, bij de eerste lichtstralen je tent ingepakt hebt, ontbijt en vetrekt. Dan ben je een van de eersten en zie je alleen veel mensen als je achterom van boven naar beneden kijkt! Dit kun je met je gids overleggen en dan heb je echt nog wel het pioniersgevoel!
Er zijn gelukkig nog steeds geen campsites met douches op de 1e dagen (enkel de laatste wel) en ook geen restaurantjes enz. De verschillende groepen staan ver verdeeld van elkaar, dus je staat niet met z'n allen op 1 groot veld.
Neem je eigen water mee, en neem genoeg mee. Tot de 1e dag en pas weer op de laatste campsite (dag3) kun je water kopen en het koken van water nemen ze niet erg nauw. Of neem wat waterzuivering mee voor de zekerheid.
Je kan van de organisatie slaapzakken en slaapmatjes lenen. Dit zijn echte ondingen en loeizwaar, dus als je je eigen spullen wilt dragen, neem een lichtgewicht slaapzak (extreem comfort tot -10! het kan er echt koud zijn!) en een lichtgewicht slaapmatje mee.
Train genoeg voor de trail, je moet echt wel een basisconditie hebben!
Zorg dat je gewend bent aan de hoogte en dan is 3 dgn Cuzco niet genoeg! Het wordt zoveel makkelijker als je geen last hebt van de hoogte, dan kun je veel meer genieten!

En als laatste:
Doe de incatrail! Geniet er van , want het is een fantastische tocht!

Groetjes Neeltje

als je meer wil weten:
neeltje2001@hotmail.com
Erik
Site Admin

Re: incatrail

Bericht door Erik »

Erg goede informatie neeltje!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik las dit stukje: alternatieven voor de incatrail uit Reizen Magazine

Leken mij leuke en goede alternatieven!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Voor diegene die een goedkoop alternatief zoeken:

De inkatrail naar Choquequirao. De trail naar deze oude inkastad start 4 uurtjes ten zuiden van Cusco. Meer info kun je krijgen bij South American Explorers in Cusco (adres in LP en Footprint). Deze trail kun je zelf lopen, zonder gids en vooral zonder andere toeristen! Is dus ook een stuk goedkoper. Je kunt wel een mannetje met ezel huren om je tent/bagage/eten te dragen, dit zou ik zeker doen want het is een hele zware trail. Je loopt in totaal 4 dagen (2 heen en 2 terug). Je start in een heel klein dorpje waar je de avond ervoor kunt overnachten. Ga vroeg weg want het is een zware dag. De eerste 10 km zijn redelijk vlak maar dan volgt 10 km afdalen over smalle, steile paadjes (de laatste dag was dit dus 10km bergop!). Je kunt ervoor kiezen onderaan in de canyon te overnachten op een zeer basic kampeerplaats. Wij zijn de rivier overgestoken om alvast een deel van de beklimming (2 uur heel steil klimmen) te doen zodat we de volgende dag het 'makkelijker' hadden. Dag twee zijn we wederom erg vroeg vertrokken voor de rest van de klim. Nog zo'n 2 uur steil omhoog wat echt zwaar was. Ik was blij dat we een ezel hadden voor onze bagage. Hierdoor konden we ook meer en beter eten meenemen. Na deze steile klim was het nog 2 uurtjes bergje op en af tot de ingang van Choquequirao. Verwacht geen enorme ingang, er stond een houten hokje waar niemand te bekennen was. Onderweg zijn er primitieve campings waar een soort van wc is en soms ook stromend koud water. Je komt langs wat boerderijen waar je water/fris/koekjes/chips kunt kopen. Het is wel echt een zware tocht dus zorg dat je goede schoenen en voldoende krachtvoer bij je hebt. Waterzuiveringstabletten zijn echt noodzakelijk tenzij je liters water mee wilt sjouwen. Choquequirao is groter dan Machu Picchu maar nog niet helemaal blootgelegd. Een gedeelte is dus nog overgroeid door jungle waardoor je er zelf nog heel wat kunt ontdekken. Het ligt super mooi, op een kruising van 3 valleien, en de kans is groot dat je er helemaal alleen bent. Wij waren er tegelijk met 2 andere toeristen en dat is wel andere koek dan bij Machu Picchu. Het is minder bekend omdat je er dus niet met een trein of bus kunt komen. Je kunt er ook met een georganiseerde trip heen vanuit Cusco, maar als je het mij vraagt kun je beter alleen gaan met mannetje en ezel. Dit kunnen ze bij South American Explorers ook voor je regelen. Hier kun je evt ook al je kampeerspullen huren voor een goede prijs.
We zijn hierna ook nog bij Machu Picchu geweest dus ik kan het vergelijken en als ik eerlijk ben vind in Machu Picchu een grote rip-off. Je betaalt je blauw aan een toegangskaartje en zelfs al ben je er 's ochtends als eerste, je bent er altijd met honderden zo niet duizenden andere toeristen. Begrijp me niet verkeerd Machu Picchu is zeker mooi, maar Choquequirao is pas écht bijzonder!

Nu niet met z'n allen tegelijk hierheen gaan want dat is natuurlijk niet de bedoeling...
Laatst gewijzigd door Janneke op 11 sep 2009 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Bericht door Neeltje »

Goede omschrijving !
Wij deden vorige maand de incatrail ! Was voor ons ook een hoogtepunt van de reis. We hadden eerst ook schrik van overbevolking op de trail en dachten eerst om een alternatieve tocht te nemen. Maar zijn uiteindelijk toch heel blij dat we de incatrail gelopen hebben , daar het helemaal niet zo druk op de trail was. In cusco zag je overal vermeldingen van vertrek morgen op alternatieve trail ,,, dus ik heb een vermoeden dat de alternatieve trails ondertussen drukker zijn geworden dan de echte incatrail. Daarnaast hadden we ook geluk in onze keuze bij wie boeken ,,,, want dat is ook steeds een dilema. Als je onder incatrail op internet zoekt krijg je meer dan 500 kantoren en opties bij wie te boeken. En de prijzen zijn zeer uiteenlopend tot 500 dollar verschil voor dezelfde trektocht. Uiteindelijk na wat zoekwerk op forums was onze beslissing gevallen bij Peru planet . Een vlaming in Cusco die daar een kantoor heet www.peru-planet.net . De trektocht was perfect geregeld. Zeer goede gids , onvoorstelbaar eten en goed kampeermateriaal + we hadden geluk we waren maar met 6 in onze groep wat het wel meer persoonlijker maakte ,daar we groepen van 16 man zagen van grote maatschappijen llama path / Sas / Gap etc . Dus voor ons is de incatrail blijven hangen als een onvergetelijke belevenis. ook goed dit te doen op het einde van je vakantie daar Machu picchu toch wel een hoogtepunt blijft. Maar let wel op dat je op tijd reserveerd want ondertussen is er een wachttijd van meer dan 2 maand !

Geniet van dit prachtig land met vele gezichten !
Neeltje
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Neeltje wat waren de kosten uiteindelijk?
Neeltje

Bericht door Neeltje »

ik betaalden 405 USD en mijn vriend met zijn isic studentenkaart 370 usd
ik denk dat het een goede middeklasse is want je vindt veel duurder maar ook enkele goedkoper,maar voor de service die geboden werd was het voor ons zijn geld waard ! :)
ammie

Bericht door ammie »

haaiii!!

supermooi en misschien nog wel mooier dan the inca trail;
Salkantay!!!!

5 dagen!
incl eten, toegang MP, trein/bus terug naar Cuzco.

wij betaalden maar 150 dollar p/p. En alles goed geregeld, eten was ook super!
Deze prijs is van 3 weken geleden ;) Echt een aanrader!
ikkeeva

Bericht door ikkeeva »

Hoi Ammie,

Ik vroeg me af hoe en waar je de Salkantay trip geboekt hebt.
Via internet? Weet je de naam van de agency toevallig nog?
Klinkt goed namelijk!

Groetjes,
Eva
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Alle toeristen uit Machu Picchu geëvacueerd!! Stond in de krant op 30 januari 2010
Machu Picchu werd vorige week geteisterd door zware regenval, waarna zondag de spoorverbinding met de buitenwereld, het enige middel van vervoer over land, door modderverschuivingen onbruikbaar raakte. Ruim tweeduizend toeristen kwamen vast te zitten. Hoewel sindsdien honderden mensen per helikopter werden geëvacueerd, kwamen er ook weer toeristen bij. Het ging daarbij om mensen die voordat de autoriteiten dinsdag besloten de zogeheten Inca Trail te sluiten al voor deze vier dagen durende trektocht waren vertrokken en na de loop van de week weer terug in Machu Picchu belandden.
Misschien is het slim om even te kijken hoe de situatie nu is

duizenden toeristen vast op Machu Picchu
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Basdutchy
Contacteer:

Re: incatrail, Cusco, trein

Bericht door Basdutchy »

Je weet hier in Peru nooit hoe lang de zaken precies gaan duren, maar de planning was dat het 2 maanden zou kosten om alles te repareren en de trein weer te laten rijden. Daarvan zijn inmiddels alweer een paar weken verstreken. In April zou Machu Picchu dus weer gewoon bereikbaar moeten zijn, maar laten we het voor de zekerheid maar op mei houden.
(Cusco is trouwens ook leuk om te bezoeken zonder Machu Picchu, dus wanhoop niet als je een reisje had geboekt voor de komende weken.)
basdutchy woont in lima. hij is beheerder van de website http://www.reisinfoperu.nl
Lotte-in-Peru
Contacteer:

Bericht door Lotte-in-Peru »

ja vanaf april is het dus terug bereikbaar
ik heb het geboekt voor midden juli, bij de enige die ik vond op het internet. Mij kost het zo'n €380, dat is inclusief een personal porter en een slaapzak, waar je extra voor moet betalen. Zonder die extra kosten kost het normaal €340.
chantie_za

Re: Incatrail

Bericht door chantie_za »

Wat Neeltje zegt is helemaal waar! de incatrail is het op en top waard.. zwaar maar zeker doen! had zelf geboekt bij Dos Manos in Cusco. Ze hebben ook opties om het voor minder dagen te doen en ook alleen met de trein.
Zeker de ervaring waard :)
Marjolein1305

Qreply

Bericht door Marjolein1305 »

Ha Neeltje,
Wat fijn dat je zo'n goede tip hebt!
Nu ben ik alleen naar de site gegaan die jij aangaf en zag dat er velen aanbiedingen voor de inca-trail.
Welke is van de Vlaming in Cusco die jullie hebben gelopen?
Klonk als een erg goed bedrijf namelijk.
Dankjewel
sharonforrest

Re: Incatrail

Bericht door sharonforrest »

Ik heb de Salkantay Trek via Dos Manos gelopen 2 maanden geleden. Zeker een aanrader! Jeps... ik was dus een van die mensen die te laat was met boeken voor de Inca Trail, maar gelukkig heeft het reisbureau me super geholpen en was ik helemaal tevreden met de Salantay Trek.
Plaats reactie