Internet bankieren gevaarlijk?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
bolletjeom
Reisexpert

Internet bankieren gevaarlijk?

Bericht door bolletjeom »

ik ben dus nu op pad met groepen toeristen en die hebben natuurlijk ook altijd heel veel reiservaring en ik kan soms wel lachen om de voorzorgsmaatregelen die ze nemen enzo.

Maar onlangs was er dus een discussie over hoe levensgevaarlijk internetbankieren in internetcafe's wel niet is en dat je dat echt absoluut niet moet doen.
Nu zat ik me af te vragen: Is er hier iemand die persoonlijk (dus niet via via) wel eens een probleem heeft gehad met internetbankieren en een geplunderde rekening?

Ik reis nu al jaren en jaren en er is bij mij nog nooit iets mis gegaan en ik ken eigenlijk ook geen verhalen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jaydee
Reisexpert

Re: internet bankieren gevaarlijk?

Bericht door jaydee »

nee ik ook niet. alleen wel eens "vrienden"/kennisen gehad die geld kwijt zijn geraakt door Skimmen (op vakantie).

Geloof eigenlijk niet dat het gevaarlijker is dan thuis. Wel beetje goed opletten dat niemand mee kijkt met het intoetsen van je pincode enzo. Voor je het weet word je voor de deur v.h. internetcafe op je neus geploft en gappen ze je pas en internetapparaatje (dat vast een naam heeft maar ik weet niet welke :) ).
Dexter
Reisexpert

Re: Internet bankieren gevaarlijk?

Bericht door Dexter »

Kunnen ze in een internetcafe volgen wat jij intoetst? Ja. Dus letterlijk wat je intoetst, via keylog software, of zelfs direct stream van wat jij ziet zien zij ook + ingetikte tekst. Het enige risico is dus dat je beroofd wordt van je identifier + pinpas. Dit hoeft niet perse geweldadig, je kan ook gevolgd worden en een paar uur later gerold worden. Postbank heeft volgens mij een lijst met tancodes, dat is wel meer fraudegevoelig.

Voor een wereldreis zou ik dan ook een tweede rekening openen waarop je iemand in NL machtigd, met je meeste spaargeld en een automatische overschrijving per maand. En dito constructie indien ik een gigantische bankrekening zou hebben en voor kortere periode zou reizen. Helaas beide fictieve situatie op dit moment...
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Dexter schreef:Kunnen ze in een internetcafe volgen wat jij intoetst? Ja. Dus letterlijk wat je intoetst, via keylog software, of zelfs direct stream van wat jij ziet zien zij ook + ingetikte tekst.
echt????!?!?!?!? (ben ik zo naive?)
Wat zijn computers toch gefreakte dingen. Zou me er misschien eens in moeten gaan verdiepen :P
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Offtopic, maar weet je wat ook leuk is? Hacken en dan de webcam aanzetten, vervolgens de stream opslaan op je eigen computer. Niet dat ik dit doen, maar is wel gruwelijk.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Dexter schreef:Offtopic, maar weet je wat ook leuk is? Hacken en dan de webcam aanzetten, vervolgens de stream opslaan op je eigen computer. Niet dat ik dit doen, maar is wel gruwelijk.
ligt eraan van wie de computer is. Kan wel een type mens inbeelden waarvan dat zeer interessant is >:)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik weet wat er allemaal zou KUNNEN gebeuren want er gaan voldoende horror verhalen rond.
Maar mijn vraag is dus....gebeurt het ook echt!
Want ik heb dus zelf nog nooit wat meegemaakt en ik ken ook geen verhalen van mensen. En ik ken toch echt wel veel mensen die veel reizen. Heb er hier op het forum ook nog nooit iemand over gehoord.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nog nooit meegemaakt, maar het is zo eenvoudig om te doen vooral bij bepaalde banken dat het een kwestie van tijd is voordat dit ineens misbruikt gaat worden. Het is ook bekend dat internet caféhouders het leuk vinden om mee te kijken. Vooral de japaners en chinezen :) Tja je doet er niets aan.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Wilde het risico niet lopen. Hadb dus inderdaad een rekening waar een klein bedrag op stond die door iemand thuis beheert werd. Voor noodgevallen had ik wel het apparaatje bij me, maar heb dat eigenlijk alleen gebruikt als ik zeker wist dat de verbinding veilig was. Maar eerlijk is eerlijk; heb nog nooit iemand gesproken wiens rekening geplunderd was.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik wist dat het mogelijk is, maar nooit iemand ontmoet die het ook écht heeft meegemaakt.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Zolang je een random reader hebt en niet te opzichtig je pincode intoetst heb je weinig te vrezen. Elke transactie is namelijk gekoppeld aan de code van je reader. De postbank had en misschien nog steeds alleen een normale login en dan kan het eerder verwachten dat ze inbreken in je account en geld overzetten. Bij reader moeten ze je pas en code hebben...
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik heb er geen ervaring mee dit omdat ik mijn eigen laptop bij me hebt. Wij maken wel een verbinding naar Nederland uit veiligheidsoverweging als we gaan internetbankieren.

Ik heb deze verhalen ook nog nooit gehoord.

gr van Moira
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Spookverhalen..

Ja het is theoretisch mogelijk maar ze hebben dan wel pasjes nodig of ze moeten het pasje ook namaken. Ik weet nog van mijn periode bij de bank dat dit toen op redelijk grote schaal was gebeurd maar dat was in spanje.

In de meeste backpack landen heeft het gemiddelde interncafe gast echt niet die kennis niet hoor.

Plus het is toch veel makkelijker om je gewoon een mes op de keel te zetten en mee te nemen naar de pinautomaat.
Creditkaarts kopieren levert ook veel meer op.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Tikva schreef:Spookverhalen..

Ja het is theoretisch mogelijk maar ze hebben dan wel pasjes nodig of ze moeten het pasje ook namaken. Ik weet nog van mijn periode bij de bank dat dit toen op redelijk grote schaal was gebeurd maar dat was in spanje.

In de meeste backpack landen heeft het gemiddelde interncafe gast echt niet die kennis niet hoor.

Plus het is toch veel makkelijker om je gewoon een mes op de keel te zetten en mee te nemen naar de pinautomaat.
Creditkaarts kopieren levert ook veel meer op.
Theoretisch mogelijk...het is supermakkelijk. Het verschil met n mes op je keel is dat je bij pinnen aan een limiet gebonden bent, terwijl als ze via internetbankieren inloggen je spaarrekening kunnen plunderen. Van de ABN site:
Voor buitenlandse betalingen geldt een limiet van € 50.000,- per transactie. Au *)
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Dexter schreef:Theoretisch mogelijk...het is supermakkelijk. Het verschil met n mes op je keel is dat je bij pinnen aan een limiet gebonden bent, terwijl als ze via internetbankieren inloggen je spaarrekening kunnen plunderen. Van de ABN site:
Voor buitenlandse betalingen geldt een limiet van € 50.000,- per transactie. Au *)
AUW!!!

daar kan je een paar leuke tripjes van maken
Plaats reactie