Reis oostwaarts, +/- 5/6 maanden

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Maart82

Reis oostwaarts, +/- 5/6 maanden

Bericht door Maart82 »

Hej allemaal,

Mijn eerste berichtje op de site en ik ben benieuwd wat voor reacties er zullen volgen (hangt waarschijnlijk af van mijn vragen). Uiteraard heb ik al wat afgesnuffeld en probeer dubbele vragen te ontwijken, mochten jullie het antwoord toch al gelezen hebben stuur dan ff een link door.

Afgestudeerd, centjes verdiend en vanaf begin oktober naar Moscow (Adam-Riga-Moscow via AirBaltic), daar aangekomen een paar dagen rondkijken en vervolgens met de trein. Via http://www.trans-sputnik.nl en http://www.visumwinkel.nl van plan om toch maar de tickets, de visums / visa :? en de uitnodiging aan te schaffen,

vraag 1; iemand ervaring met deze sites? De tickets kun je dus los aanschaffen via dit bureau en je kunt dus makkelijk een aantal tussenstops plannen. De trein gaat van Moskou naar Perm of Novosibirsk,

vraag 2; welke stad is het leukst volgens jullie, Perm of Novosibirsk, wat is daar te beleven en kun je een beetje fatsoenlijk overnachten in hostels in je uppie?, naar Irkutsk, Ulaanbaatar en Beiing.

Vraag 3; hoeveel dagen zou je willen blijven in die steden + omgeving? Moskou wil ik toch even 3-4 dagen acclimatiseren, Perm of Novosibirsk 2 dagen, Irkutsk 2-3 dagen of langer, Baikal lijkt me ook wel mooi om nog wat van te zien dan wordt het eerder 5-6 denk ik, Ulaanbaatar als het kan wat langer (maar zijn er dingen te beleven daar eind oktober buiten de stad), en Beiing, dat zien we dan wel weer.

Lange vraag trouwens, snel door naar vraag 4; het is natuurlijk oktober en waarschijnlijk november, koud dus of koud aan het worden. Ik was eigenlijk van plan geen slaapzak mee te nemen, maar is dit wellicht toch verstandig, verder ga ik later verder oostwaarts naar o.a. vietnam, cambodja, loas, indonesie... wat zou de inhoud van mijn backpack dan moeten zijn, in kilo's, maar ook in kledingstukken?

Tenslotte vraag 5, is couchsurfing een beetje een bekend fenomeen in Rusland? Heb er nog niet speciaal naar gezocht, maar het lijkt me een leuke manier van reizen, mensen, gebruiken en steden beter leren kennen?

Ik houd jullie niet verder op, 5 vragen is wel even genoeg. Waarschijnlijk volgen er nog een aantal, maar dat posten we dan wel. :)

Alvast bedankt.

Grtz.

Maarten
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Re: Reis oostwaarts, +/- 5/6 maanden

Bericht door hildo »

De antwoorden :)

1. Ik ken beide sites. Ik heb mijn visum voor Rusland, Mongolie en China bij visumwinkel gehaald. Ze hadden toendertijd een aanbieding speciaal voor de trans mongolie reis. 50 euro handelingskosten voor alle drie de visums in een keer. De consulaats kosten komen er nog wel bij ;) De afhandeling en snelheid is ook oke. De factuur was een beetje slordig, maar dat was ook met 1 mailtje geregeld. Ik heb toendertijd ook nog naar de treintickets gekeken. Maar uiteindelijk toch ergens anders gekocht. Dat had meer te maken met een aantal andere zaken. Wanneer ik naar de BAM in Rusland ga, dan zal ik zeker bij ze kijken.
2. Ik zou in geen van beide blijven ;) Maar eerder langer in Irkoets en omstreken blijven. Het is uitermate leuk om 4 dagen in de trein te 'leven'. Zeker als je een beetje avontuurlijk bent, gaat het als speer voorbij.
3. In Irkoets kun je naar Olkhon eiland (een aanrader), de trein over de oude route langs het Baikelmeer. Daarnaast is Irkoets een relaxte plek om nog een dagje uit te rusten voor dat je naar de grens (waar het geduld je op de proef gesteld wordt :) )
4. Rusland & Mongolie hebben een landklimaat. Dus dat wordt in Oktober een niet erg warm. Het zal denk ik onder de 10 graden zijn (overdag). Ter vergelijking. Ik ging in begin mei en heb in Moskou nog sneeuw gehad. Het was natte sneeuw en smolt direct, maar het was gelijk een heel stuk frisser. Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat je het koud krijgt in de trein, die wordt de hele dag door opgestookt tot zo'n 25+ graden of nog hoger.
5. Heb ik geen ervaring mee. Maar dat zal wel goed gaan. Behalve de twee grote steden (en zelfs daar wel) is Rusland een erg vriendelijk land en zijn ze heel gastvrij.
Maart82

Bericht door Maart82 »

Hildo, Thanx voor je reactie! Nuttige info... :)

Hoeveel dagen zou jij in Irkutsk en omgeving blijven. M.a.w. richting Baikal, Olkhon enzovoorts, met een beetje speling, zodat je de trein verder op je gemakje kunt pakken richting Mongolie.

Grtz.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij hebben in een ver verleden gesproken met de sputnik meneer en die mocht toen nog niet direct verkopen aan particulieren. We hebben hem toen in contact gebracht met Joho en op die manier betaalbare kaartjes kunnen krijgen. De andere optie was toen via tiaratours en koning aap en dat was een stuk duurder. Een visumburo voor deze visas is zijn geld waard. Je wilt niet 2 keer op en neer naar Belgie voor een stempel

De reis werd iedere keer dat je een stop maakte veel duurder. toen was het zo dat ze voor ieder traject een nieuw kaarjte maakte met een startbedrag van sowieso 100 euro. We hadden geen zin om dat te betalen alleen maar omdat we stopte dus zijn e in 1 keer door gegaan naarManogolie
In de trein veel mensen gesproken die in Irkutsk waren uitgestapt en die waren niet heel enthousiast. Ze vonden het wel geinig maar er was niets te doen. 2 dagen lijkt mij dus zat.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Maart82 schreef:Hildo, Thanx voor je reactie! Nuttige info... :)

Hoeveel dagen zou jij in Irkutsk en omgeving blijven. M.a.w. richting Baikal, Olkhon enzovoorts, met een beetje speling, zodat je de trein verder op je gemakje kunt pakken richting Mongolie.

Grtz.
Ik zou zelf 2 tot 3 dagen voor Olkhon eiland uitrekken. Het is een redelijk lange trip om er te komen en je moet met de ferry naar het eiland. Met een tourtje (prive vervoer) is zo'n 5 a 6 hr. OV is wel mogelijk maar dan ben je denk ik wel 8 hr of langer onderweg. Daarnaast zou ik nog een dagje uittrekken voor de circum baikel railroad. Dit is een oud stukje van de transsib en lijkt qua 'engineering' oplossing op zwitserland. Enorm leuk om te zien, als je er beetje fun in hebt.

Ik zou met 'reisdagen' een dag of 5 a 6 voor uittrekken. Een paar dagen naar Olkhon eiland, de Circum Baikel doen en de resterende uurtjes in Irkoets opmaken (shoppen voor de trein, wooden architectuur musuem (dan wordt het wel haasten, zit buiten Irkoets) en enz.)

Er is wel een aandachtspunt. Je komt aan het 'begin' van de winter. De ferry gaat als het Baikelmeer gaat bevriezen. Dan is het redelijk onmogelijk om op Olkhon eiland te komen. Je kunt dat het beste even van tevoren navragen bij een van de hostels.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

bolletjeom schreef:Een visumburo voor deze visas is zijn geld waard. Je wilt niet 2 keer op en neer naar Belgie voor een stempel
Je moet daarbij even opletten. Visumburo's vragen een servicefee voor elk visum aanvraag. Als je niet oplet kost je dit voor een transsib traject 3x 30 euro. Dan kun je haast wel naar belgie :)
bolletjeom schreef: In de trein veel mensen gesproken die in Irkutsk waren uitgestapt en die waren niet heel enthousiast. Ze vonden het wel geinig maar er was niets te doen. 2 dagen lijkt mij dus zat.
Als je alleen in Irkoets blijft dan kan het saai worden. Maar in de buurt is er heel veel te zien. (Olkhon eiland, Wooden architectuur musuem, Circum Baikel RR, Baikel musuem). Voor twee dagen is het haasten naar het Baikelmeer, voetje erin stoppen en weer terug. Om van het Baikel national park (Ja, dat hebben ze daar :) ) te genieten, moet je daar juist de tijd voor nemen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

bolletjeom schreef:
Een visumburo voor deze visas is zijn geld waard. Je wilt niet 2 keer op en neer naar Belgie voor een stempel
Je moet daarbij even opletten. Visumburo's vragen een servicefee voor elk visum aanvraag. Als je niet oplet kost je dit voor een transsib traject 3x 30 euro. Dan kun je haast wel naar belgie
qua geld misschien maar je moet ook 2 keer een werkdag vrij nemen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie