Nieuw-Zeeland, een mooie route in de winter

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Plaats reactie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Nieuw-Zeeland, een mooie route in de winter

Bericht door LaosFan »

27 augustus zal ik landen op Nieuw-Zeelandse bodem na een vlucht vanuit Kuala Lumpur, via Melbourne naar Auckland. Ik kijk er erg naar uit en ik ben benieuwd wat het kiwi-eiland te bieden heeft. Na 4,5 maand in Azie is het weer eens wat anders om terug te zijn in de Westerse cultuur maar ver van huis.

Ik weet dat het op het moment winter is in Nieuw-Zeeland en dat het weer niet altijd zonnig zal zijn maar dat maakt me niet zo heel veel uit eigenlijk.

Mijn plan is om eerst het e.e.a. te bekijken op het Noordereiland en daarna een ronde te maken op het Zuidereiland. Tips, advies etc. zijn van harte welkom!

Een maat van me is een tijd terug in Nieuw-Zeeland geweest en raad me min of meer het onderstaande aan (dat is wat hun aan hebben gehouden):

Wij hebben de volgende route aangehouden:

Noordereiland:

Geland op Auckland

Daarna naar het noorden:
Whanagrei (tropisch regenwoud)

Paihia/ Russell (Hole in the Rock, veel dolfijnen)

Als je vervolgens verder naar het Noorden gaat kom je bij Ninety mile beach. Wij zijn hier niet geweest, maar het schijnt daar ook mooi te zijn (een heel breed strand waar je met je auto over kunt rijden).

Van Paihia weer terug naar Auckland

Vervolgens naar Coromandel en Whitianga (white island bezocht: dit is vulkaaneiland)

Daarna Rotorua (vulkaangebied met erg veel parken, was erg mooi)

Daarna naar:

Lake Taupo (zwemmen in helder water)

Tongariro (de tongariro crossing gelopen: erg mooi, maar zwaar; je moet echt een berg over)

Daarna naar Wanganui en Wellington.

Wellington is een mooi stadje en de hoofdstad van NZ. Daar lopen veel alternatievelingen en wordt vanwege zijn steile straatjes vergeleken met San Fransisco)

In wellington hebben we de boot gepakt naar het Zuidereiland.

Zuidereiland

Nelson. Een mooi natuurgebied is daar de Marborough sounds.

In de buurt ligt het Abel tasmanpark (hier kun je hele dagen wandelen)

Daarna via de West coast naar beneden:

Westpoort,

Punakaiki (Pancake Rocks, zorg wel dat je er op tijd bent, als het vloed is spuit het zeewater uit de rotsen)

Greymouth

Franz Josef glacier en Fox glacier (hier hebben we een gletsjerwandeling gemaakt)

Haast

Queenstown (hier kun je bungee jumpen)

Wanaka: Milford sounds (een aanrader: enorme fjorden, maar neem wel regenkleding mee, het regent daar nogal vaak)

Vervolgens via het zuiden (catlingroute) naar Dunedin (=studentenstadje, je kunt daar ook pinguïns in het wild zien)

Daarna naar Mt Cook waar de hele geschiedenis wordt verteld van sir Edward Hillary, de eerste bergbeklimmer die de top van de Mount Everist heeft gehaald).

Tot slot naar Christchurch. Hier hebben we het vliegtuig gepakt. Via Auckland zijn wij toen naar Fiji gereisd.

Een aanrader is nog Kaikoura. Hier zijn walvissen te zien. We hebben dit vanwege de beperkte tijd niet meer kunnen bekijken.

Enkele tips:

Doe rustig aan in NZ, langs de zojuist genoemde route zijn erg veel bezienswaardigheden te bewonderen, o.a. watervallen, tropisch regenwoud, vulkanische gebieden enz)

Als je een auto wit huren is een Creditcard noodzakelijk.

Wij waren in het hoogseizoen daar: wij hadden onze hotelletjes al gereserveerd, maar dat was achteraf niet nodig geweest. Ook zijn er veel backpackershotelletjes.

We hebben veel informatie gehaald uit de lon. Planet. Het advies is om deze gids bij je te hebben!

Iemand nog verdere tips??? Het is erg welkom!!

Groeten vanuit Maleisie!

LaosFan
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Re: Nieuw-Zeeland, een mooie route in de winter

Bericht door Nanneke »

De genoemde route is er eentje waar de meeste highlights wel in zitten. Ikzelf heb geen auto gehuurd, maar ben een week of 7 met een hop on hop off bus gegaan. Sommige plaatsen die je noemt, heb ik daardoor niet gezien. De hoogtepunten voor mij waren Kaikoura (walvissen), Abel Tasman (wandelen) en Franz Josef Glacier (helihike).

Als je in dorms wilt slapen, dan hoef je meestal niet van tevoren te reserveren. Voor Fox Glacier is dat wel handig, daar zijn niet veel goedkope hostels.

Ninety Mile Beach mag je niet met je eigen auto op, dat moet je met een toer o.i.d. doen.

Als je met eigen vervoer gaat, is het een optie om niet in Rotorua zelf te verblijven, maar er net buiten. Het stinkt er echt naar zwavel en dat is niet prettig.

Tongariro crossing is erg afhankelijk van het weer of je die kunt lopen. Ik heb het niet gedaan, maar mensen die het wel hebben gedaan, waarschuwden inderdaad dat het een (erg) pittige wandeling is.

Het Te papa museum in Wellington is zeer de moeite waard en de Kabelbaan geeft aan de top een mooi uitzicht over de stad.

Een Kiwi vertelde mij dat je beter bij Greymouth kunt gaan raften, dan bij Queenstown; minder toeristisch en mooier.

In Dunedin kun je een rondleiding (en proeverij) krijgen bij de bierbrouwer of bij de fabriek van Cadburry chocolade.

Succes en vooral veel plezier!
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Doordat het winter is kun je een aantal dingen niet doen. De Tongariro crossing zal bijvoorbeeld dicht zijn ivm sneeuw. Mooie is dat je daar dan wel kunt skiën!

Ten zuiden van Dunedin heb je nog een erg mooi stuk waar je ondermeer zeeleeuwen op het strand kunt spotten en mooie groene heuvels met schaapjes (ik ga ervanuit dat deze buiten blijven). Hier kom je weinig toeristen tegen, terwijl het er prachtig is.

Ga zeker naar Lake Tekapo (tussen Christchurch en Mt. Cook in) is super mooi. Hier zit een sterrenwacht, schijnt één van dé plaatsen te zijn om sterren te kijken. Je kunt bij deze sterrenwacht een avond/nacht rondleiding boeken.

Als je van Auckland naar het noorden rijdt, de 'hole in the rock' is niks. Ze wilden meer toeristen naar de regio lokken, zeg maar busladingen vol japanners. Maar deze komen natuurlijk niet zomaar dus bedachten de dorpsbewoners hé we hebben toch die rots met dat gat erin...als we daar nou eens met een speedboot doorheen crossen dan maken we dat onze toeristische attractie. Langs de hele kust vindt je dit soort 'hole in the rocks' niks bijzonders dus. Die speedboat is super milieuvervuilend, scheurt als een dolle door de 'bay of Islands' waar je heel veel dolfijnen kunt zien die nu helaas door die achterlijke boot verjaagd worden. Mijn tip: Ga naar de bay of Island, boek een zeiltochtje dan zie je (bijna) gegarandeerd dolfijnen, pinguïns etc.

Super veel plezier!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Bedankt wederom!

Weer mooie tips voor mij en anderen die dit kunnen gebruiken in de toekomst. Ik zal zelf ook wel wat plaatsen al ik terug ben.

Ik ga een auto huren denk ik. Ik weet dat ik op de volgende dingen moet letten:

- ik wil ongelimiteerd kilometers per dag kunnen maken, een probleem?
- verzekering
- prijs

Iemand een tip hiervoor? Ik wil dus het Noorder en Zuidereiland. Ik las eerder dat je dan de auto moet wisselen voor de overtocht...?

Ik heb een creditcard voor de betaling. Hopelijk kom ik wat goede aanbiedingen tegen omdat het winter is...
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Wij hebben eens een auto gehuurd bij Ace rental cars http://www.acerentalcars.co.nz/ . We hadden toen een leuke aanbieding. Ongelimiteerde km's en je kan kiezen hoe hoog je de verzekering wilt.

Geen ervaring met de oversteek en auto.
Ik geloof idd dat sommige verhuurbedrijven niet willen dat de auto van het ene naar het andere eiland gaat, maar weet zo niet welke.
Auto mee op de ferry kost ook weer extra, maar als je 2x moet huren (dus 2x een kortere periode), is het in verhouding ook wat duurder.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Bedankt, ik zal eens kijken.

Overmorgen ben ik in Auckland. Nu nog in KL.

Jammer dat je bij het klikken op een link nog steeds ATG verlaat....
Plaats reactie