RAW of JPG? + Legen v kaartje mogelijk in Thailand?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
HedKandiaan

RAW of JPG? + Legen v kaartje mogelijk in Thailand?

Bericht door HedKandiaan »

Ik lees hier dat er mensen zijn die twijfelen om hun spiegelreflex al dan niet mee te nemen. Dat doe ik in ieder geval niet: hij gaat mee! :)
Maar... RAW of JPG? Ik neig meer naar RAW, omdat ik het altijd shoot en ook wel van plan ben om nog iets met de foto's te doen... Ik verwacht wel enkele leuke shots. Maar het vraagt natuurlijk veel geheugen! Heb ik de mogelijkheid om in Thailand de kaartjes te legen op een computer ergens ofzo? Dat zou mijn keuze voor RAW natuurlijk vergemakkelijken.
Wat zijn concreet mijn opties ginder?

- Legen op pc en op portable HD zetten? (Zoja, waar vind ik bv. de pc's? HD moet ik dan nog kopen.)
- Legen op Imagetank? (Hier heb ik in principe niks voor nodig ginder. Kan ik zelf on the road. Moet ik dan ook nog wel kopen)
- Iemand suggesties? Als ik niks moet kopen, des te beter!

Plus, hoe valt het mee qua luchtvochtigheid, voor de camera? Ik ga in september.

Alvast bedankt!
Erik
Site Admin

Re: RAW of JPG? + Legen v kaartje mogelijk in Thailand?

Bericht door Erik »

In de meestel plekken is het geen probleem om een computer te vinden. Veel van deze plaatsen zijn ingesteld op de stroom backpackers die tegenwoordig allemaal een digitale camera meenemen. Hoe dat in Laos of Cambodja is weet ik niet, maar het lijkt me niet al te groot probleem. Vaak zijn er pc's met Window's XP of linux beschikbaar en ADSL, de snelheid is alleen niet hetzelfde. Naar huis sturen zou kunnen maar zal zeker niet snel gaan.

Portable hd zou kunnen (met usb) of op de Ipod / usb stick is mogelijk en waarschijnlijk het snelste. Maar je zult dan voldoende capaciteit moeten hebben (als je alles raw gaat schieten).

Image tank is zeker gemakkelijk, maar ook redelijk prijzig. Heb hier een keer naar gekeken maar wil je ook met een display zodat je kunt zien wat je wel en niet hebt overgezet kom je al op een hoog bedrag uit.

Met de luchtvochtigheid valt het volgens mij wel mee als je niet in de regen staat :)
HedKandiaan

Ok, bedankt voor de reactie!

Nog wel iets... Ik zou ook graag een weblog bijhouden en foto's plaatsen... Als ik RAW schiet, zal dat moeilijk gaan natuurlijk! :) Staat er Photoshop of Lightroom op die pc's of verwacht ik nu teveel? :) Zoniet, best in beide schieten dan? Of... Ik meen mij te herinneren dat er ook zo'n PS-portable bestaat... Dat je dan op een USB-stickje kan zetten. Enig idee van?
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Meeste camera's kunnen RAW + JPEG tegelijk schieten, dat lijkt me dan de beste optie voor je.
Zelf zou ik overigens niet voor RAW gaan. Enerzijds vanwege de schijfruimte. Anderzijds omdat je dan elke foto wel moet bewerken en dat kost heel veel tijd.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Er is geen Photoshop of andere foto bewerkingsprogramma's aanwezig op de pcs. Je zult dat dus dan thuis moeten doen. Ik denk wel dat wat patrick voorsteld de beste optie is.
HedKandiaan

Thanks, maar ik schiet sowieso in RAW. Ik zal er JPG dan bij doen... Ik vind het trouwens niet erg om elke foto te bewerken... Ik ben oa. eventfotograaf in bijberoep en bewerk ook hier elke foto afzonderlijk. Vorm van perfectionisme... :) Maar merci voor de info!
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

HedKandiaan schreef:Thanks, maar ik schiet sowieso in RAW. Ik zal er JPG dan bij doen... Ik vind het trouwens niet erg om elke foto te bewerken... Ik ben oa. eventfotograaf in bijberoep en bewerk ook hier elke foto afzonderlijk. Vorm van perfectionisme... :) Maar merci voor de info!
Een beetje offtopic (vergeef me), maar kun je iets vertellen over de standaard bewerkingen die je zoal doet (in termen van de opties in photoshop). Doe je dit volledig handmatig of gebruik je ook actions?
HedKandiaan

No prob. Ik werk eigenlijk voornamelijk in Lightroom voor m'n eventfoto's. Voor modelfotografie ook eerst in Lightroom en Photoshop, maar zonder actions... Niet dat dit niet goed is, maar eigenlijk nog niet achter gezocht. Verder (natuur, etc.) hangt er een beetje vanaf, maar eigenlijk krijgt elke foto op z'n minst een standaard bewerking in Lightroom. Wat die bewerking inhoudt hangt echt af van onderwerp en omstandigheden. Dan zou je je vraag iets meer gedetailleerd moeten formuleren.

Je kan altijd eens een kijkje gaan nemen op www.kurtvandeweerdt.be en www.flickr.com/photos/kurtvandeweerdt/sets.

Cheers!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heb je site even bekeken, weer een hele andere stijl van foto's maken dan de standaard kiekjes. Zag ook dat je voor een Belgisch Blad werkte? Wat ik me afvraag, wat kun je precies meer veranderen in RAW dan alleen in jpg? Kun je de foto alleen wat kleur betreft bewerken of kun je ook de scherpte e.d. aanpassen?

Als er goede site zijn waar ik op peppie en kokkie niveau hier meer over kan lezen, ben ik wel benieuwd naar de voordelen van RAW schieten? Met photoshoppen heb ik niet zo'n moeite maar heb wel gemerkt dat voor foto's aanpassen weer een hele andere kennis nodig is dan "webdesignen".
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Persoonlijk vind ik het grootste voordeel van RAW dat je nog een hele range ter beschiking hebt qua belichting. Je kunt er na het schieten van de foto gemakkelijk nog 1 stop bij of afhalen.
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Een RAW bestand is simpelgezegt de ruwe data die van de beeldchip afkomt, vervolgens zal je camera aan de slag gaan door het te comprimeren, kleurbereik verkleinen, kleurbalans aanpassen, verscherpen en andere rare fratsen en slaat hem dan op als JPG. Deze laatste handelingen kan je natuurlijk veel beter zelf doen op een computer met bijvb lightroom of photoshop.

Het nadeel van de grotere foto's valt tegenwoordig ook best mee, op een 4GB kaartje (20 euro) passen makkelijk 300 RAW+kleine JPG, tenzij je erg lang weggaat kom je wel weg met een paar kaartjes. En een CF is ook veel betrouwbaarder dan een HDD.
HedKandiaan

Inderdaad... Ik heb daar nog weinig aan toe te voegen over RAW... :)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Even mijn inbreng in dit topic:

Ik heb zo'n 30G aan SD kaartjes en een HD van 500G. Afhankelijk van het soort reis, gaat er ook een laptop mee. Ik schiet steeds in Raw én Jpeg wegens het voordeel dat je de Jpegs overal kan bekijken of snel kan gebruiken en de Raws niet. Die zijn voor thuis. Fotobewerking doe ik niet op reis, maar op mijn eigen, gekalibreerde scherm. Zoals gezegd, staan er op de pc's ginds toch geen fotobewerking programma's.
Luchtvochtigheid is iets waar ik nog nooit problemen mee heb gehad. Wel kan het verlaten van een gebouw/voertuig met airco ervoor zorgen dat je lens 'aanslaat'.

Tot zo ver ;)
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Ik zit er ook steeds meer aan te denken om toch maar voor RAW + JPG te gaan. Heb 8GB aan SD-kaartjes en een netbook van 160GB + Externe HDD van 320GB.
Alleen vrees ik dat voor een reis van een jaar de bestandsgrootte dan nogal uit de hand gaat lopen.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Als je toch een netbook bij je hebt, dan zou ik alleen voor RAW gaan. Je kan een foto nog altijd omzetten naar een JPG mocht het nodig zijn... :)
Plaats reactie