alleenreizende vrouw in Laos... dangers?
alleenreizende vrouw in Laos... dangers?
Hi mede travellers,
Ik ben nu in Thailand enorm aan het genieten van dit mooie land, maar m'n visum is bijna verlopen dus ik heb al een nachttrein ticket gekocht naar Nohn Khai om de grens over te steken naar Vientiane (Laos).
Is het wel veilig om als vrouw alleen te reizen in Laos, ik lees nu namelijk in de Lonely Planet dat vrouwen nogal eens lastig gevallen kunnen worden.. Ik ben iemand die d'r gezonde verstand gebruikt, dus mij zul je 's avonds niet vinden in donkere steegjes.. Maar er stond zelfs dat je een guesthouse moet boeken met vrouwelijk personeel zodat je niet lastig gevallen wordt!! Is het echt zo erg of laat ik me opfokken?? Waar moet ik zeker niet komen in Laos in m'n eentje?
Beetje stom, maar ik ben een beetje verontrust geraakt...
Welk guesthouse in Vientiane is chill na twee nachttreinen??
En als we dan toch bezig zijn: hoe zit het met Vietnam en Cambodja, want dat zijn mijn volgende destinations..
Hopelijk kan iemand me een beetje gerust stellen, but tell the truth, "always tell the truth"
Groetjes,
Suzan
Ik ben nu in Thailand enorm aan het genieten van dit mooie land, maar m'n visum is bijna verlopen dus ik heb al een nachttrein ticket gekocht naar Nohn Khai om de grens over te steken naar Vientiane (Laos).
Is het wel veilig om als vrouw alleen te reizen in Laos, ik lees nu namelijk in de Lonely Planet dat vrouwen nogal eens lastig gevallen kunnen worden.. Ik ben iemand die d'r gezonde verstand gebruikt, dus mij zul je 's avonds niet vinden in donkere steegjes.. Maar er stond zelfs dat je een guesthouse moet boeken met vrouwelijk personeel zodat je niet lastig gevallen wordt!! Is het echt zo erg of laat ik me opfokken?? Waar moet ik zeker niet komen in Laos in m'n eentje?
Beetje stom, maar ik ben een beetje verontrust geraakt...
Welk guesthouse in Vientiane is chill na twee nachttreinen??
En als we dan toch bezig zijn: hoe zit het met Vietnam en Cambodja, want dat zijn mijn volgende destinations..
Hopelijk kan iemand me een beetje gerust stellen, but tell the truth, "always tell the truth"
Groetjes,
Suzan
Re: alleenreizende vrouw in Laos... dangers?
Volgens mij kun je in alle landen die je noemt prima als vrouw alleen reizen. Zoals je zelf al zegt gewoon logisch nadenken, niet 's avonds door de slechte wijken gaan banjeren, zoek een hostel in een goede wijk. Ik was zelf niet alleen in deze landen, maar ben genoeg vrouwen tegengekomen die alleen rondtrokken en niet lastig gevallen werden.
guesthouse in vientiane weet ik niet meer, ik herinner me wel een leuk restaurantje Sticky Fingers waar je zeker andere reizigers aan zult treffen.
guesthouse in vientiane weet ik niet meer, ik herinner me wel een leuk restaurantje Sticky Fingers waar je zeker andere reizigers aan zult treffen.
Dangers is een Engels woord waar het Nederlandse woord 'gevaar' ook gebruikt kan worden (en in mijn ogen moeten we zoveel mogelijk de Nederlandse taal aanhouden in het Nederlandstalig taalgebied).
Maar dat terzijde en ik wil ook niet moeilijk gaan doen.
Antwoord op de vraag:
In mijn ogen is Laos een erg veilig land en ik heb meerdere vrouwen gesproken die ook in Laos rond hebben gereisd of aan het reizen waren die me ook vertelden dat ze zich niet onveilig hebben gevoeld. Natuurlijk altijd opletten (overal, en ik maak uit je tekst op dat je dat ook doet) maar dat geldt ook voor mannen. Als vrouw is het automatisch (helaas) overal wat meer opletten maar over het algemeen denk ik dat Laos een erg vrouwvriendelijk en ongevaarlijk land is. Ik heb er bijna niets meegemaakt wat negatief was in de 9 weken dat ik er ben geweest.
Mijn indruk is dat Vietnam wat onveiliger is maar nog zeker geen reden tot paniek. In de korte tijd in Cambodja was mijn indruk daar hetzelfde.
Succes!
Maar dat terzijde en ik wil ook niet moeilijk gaan doen.
Antwoord op de vraag:
In mijn ogen is Laos een erg veilig land en ik heb meerdere vrouwen gesproken die ook in Laos rond hebben gereisd of aan het reizen waren die me ook vertelden dat ze zich niet onveilig hebben gevoeld. Natuurlijk altijd opletten (overal, en ik maak uit je tekst op dat je dat ook doet) maar dat geldt ook voor mannen. Als vrouw is het automatisch (helaas) overal wat meer opletten maar over het algemeen denk ik dat Laos een erg vrouwvriendelijk en ongevaarlijk land is. Ik heb er bijna niets meegemaakt wat negatief was in de 9 weken dat ik er ben geweest.
Mijn indruk is dat Vietnam wat onveiliger is maar nog zeker geen reden tot paniek. In de korte tijd in Cambodja was mijn indruk daar hetzelfde.
Succes!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
is dangers een engels woord???!!! Ken wel dangerous maar van dangers heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, blijkbaar weer een woordje geleerdLaosFan schreef:Dangers is een Engels woord waar het Nederlandse woord 'gevaar' ook gebruikt kan worden (en in mijn ogen moeten we zoveel mogelijk de Nederlandse taal aanhouden in het Nederlandstalig taalgebied).
Succes!

Azië is in ieder geval ook naar mijn idee een erg veilige plek om te bereizen. Voorzowel mannen als vrouwen.
Ik neem aan dat je in Thailand ook geen problemen hebt ondervonden? Voor relaxte hostels neem eens een kijkje bij de hosteldatabase.

In de Lonely Planet staat dat laos gevaarlijk is, gevaarlijker dan thailand?
Kan me het nauwelijks voorstellen.
Als je je in thailand op je gemakt voelt dan is laos naar mijn mening nog prettiger.
Kan me het nauwelijks voorstellen.
Als je je in thailand op je gemakt voelt dan is laos naar mijn mening nog prettiger.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
ik voel me nergens zo veilig als in zuid-Oost Azie. Ik loop daar gewoonb alleen over straat midden in de nacht, ook in achteraf straatjes.
dingen die ik niet zonder opletten zou doen in Europa
dingen die ik niet zonder opletten zou doen in Europa
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
3. (noun) danger
a cause of pain or injury or loss
"he feared the dangers of traveling by air"
jaydee: ja zo leren we nog elke dag bij
Maar het is mooi om te zien dat meerdere mensen mijn mening delen omtrent de veiligheid. In Laos zou ik bij weze van spreke mijn fiets niet eens op slot zetten. Echt heel fijn op veel plaatsen.
a cause of pain or injury or loss
"he feared the dangers of traveling by air"
jaydee: ja zo leren we nog elke dag bij

Maar het is mooi om te zien dat meerdere mensen mijn mening delen omtrent de veiligheid. In Laos zou ik bij weze van spreke mijn fiets niet eens op slot zetten. Echt heel fijn op veel plaatsen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Kijk maar uit dan wordt hij wel "gejat" ... uit ons weblog:LaosFan schreef: In Laos zou ik bij weze van spreke mijn fiets niet eens op slot zetten.
Op het eiland hebben we weer fietsen gehuurd en het was weer net zo schattig. Er zit geen slot op de fietsen hier, dus we hadden ze maar naast onze bungalow neergezet toen wij 's ochtends tegen zessen iemand hoorden met een fietspomp. Ik naar buiten, is de fietsenverhuurder met een fietspompje al zijn fietsen bij de verschillende bungalows aan het afrijden om de banden te controleren... Wauw. Na het ontbijt bij de bakker was mijn fiets gejat! Het is een eiland zo groot als Rottumeroog, dus no worries, maar ik was wel verbaasd toen de serveerster van de bakker met verse kruiden aan kwam fietsen. Ze moest even naar de markt en er stond toch een fiets.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tikva:
Dat is 1 van de redenen waarom ik voor deze loginnaam heb gekozen
Ik heb nog wel een paar leuke verhalen over Laos. Ik heb daar projecten bezocht voor een stichting (als onafhankelijk persoon) en ben op wat minder bekende plaatsen geweest. Erg interessant en mooi om te zien. Super ook om 3 dagen met een vertaler op pad te kunnen samen met nog 3 mensen van het comite. Maar daar gaat het hier niet over. Ik post er nog weleens wat over. Ik heb intussen ook nog een keer een interviewtje over mijn reis gegeven aan een goed gelezen lokaal magazine in Brabant, ook grappig.
Dat is 1 van de redenen waarom ik voor deze loginnaam heb gekozen

Ik heb nog wel een paar leuke verhalen over Laos. Ik heb daar projecten bezocht voor een stichting (als onafhankelijk persoon) en ben op wat minder bekende plaatsen geweest. Erg interessant en mooi om te zien. Super ook om 3 dagen met een vertaler op pad te kunnen samen met nog 3 mensen van het comite. Maar daar gaat het hier niet over. Ik post er nog weleens wat over. Ik heb intussen ook nog een keer een interviewtje over mijn reis gegeven aan een goed gelezen lokaal magazine in Brabant, ook grappig.
Nou... jeetje, als ik nu niet gerust gesteld ben!! Wat een positieve geluiden!! Dankje! Ik kijk nu erg uit naar al het moois dat ik ga zien in Laos 
Het staat toch echt in de LP 'Vietnam. Cambodia, Laos & the Greater Mekong' p.341/342. Naja, had ik het maar niet gelezen... Waarschijnlijk is de Laos LP ook beter.
iig bedankt!
groetjes,
Suzan

Het staat toch echt in de LP 'Vietnam. Cambodia, Laos & the Greater Mekong' p.341/342. Naja, had ik het maar niet gelezen... Waarschijnlijk is de Laos LP ook beter.
iig bedankt!
groetjes,
Suzan