Ga eens naar de winkel, en kijk wat voor een schoenen ze hebben. Dan word je vanzelf wijzer uit die categorieren
Ik ken Nieuw Zeeland niet, dus ik kan niet inschatten hoe zwaar die trail is. Zelf gebruik ik voor trekkings (en om door de sneeuw te banjeren) mijn wandelschoenen welke als 'B'tje bestempeld zijn. Dit zijn schoenen die de enkels goed bedekken en op die manier verzwikken tegengaat. Stevig, maar niet al te zwaar. Niet van dat bruine leer, maar door goretex wel waterdicht. Ademend (handig tegen zweetvoeten

) en sneldrogend. Ideaal!
Wat de sokken betreft: ik moet toegeven dat ik tot wel verschillende paren wandelsokken heb liggen. Ja, ze zijn duurder, maar nu ik er zo over nadenk lijken te langer mee te gaan (zelfs bij intensief gebruik) dan goedkopere sokken. Bovendien vind ik ze lekkerder zitten, met name omdat ze niet zo snel verschuiven in je schoenen en minder snel afzakken. Ideaal om blaren te voorkomen, maar eigenlijk is dat ook in het leven van elke dag wel fijn
Er zijn verschillende soorten wandelsokken. De sokken die iets weg hebben van skisokken zijn ook in de winter lekker warm op de fiets. Er wordt gezegd dat ze op sommige plekken meer warmte vasthouden, blabla, geen idee of dat echt zo is maar ze zijn WEL echt warmer dan normale sokken. Daar tegenover staan de speciale wandelsokken voor de tropen. Ademen beter, houden vocht beter vast. Nou, DAT geloof ik dus echt niet meer! Het materiaal lijkt iets dunner dan bij de normale wandelsokken, maar op het moment dat jij met bergschoenen aan door de tropen loopt, maken die sokken niet echt meer verschil. De schoenen zijn al dik genoeg

Neemt niet weg dat ik wederom in de tropen de voorkeur geef aan wandelsokken, je voeten worden door de warmte snel een beetje klam en wandelsokken verkleinen de kans op blaren.
Hmmmmm, ik lijk wel een verkoper van wandelsokken.... Maar ik vind ze dus echt heel fijn! (Kanttekening: ik heb hele smalle voeten, wellicht dat de voordelen voor mensen met een normale wreef kleiner zijn of ontbreken.)