Tijdelijke verhuren aan een expat tijdens wereldreis
-
- Reiziger
Tijdelijke verhuren aan een expat tijdens wereldreis
Ik wil mijn huis tijdelijk verhuren (koophuis) voor ongeveer 6 tot 9 maanden. Ik ga tijdelijk bij mijn ouders wonen en werk in de tussentijd nog (paar maanden) ,daarna zeg ik mijn baan op en vertrek ik naar het buitenland voor ongeveer 6 a 7 maanden om een wereldreis te gaan maken (geen vaste plek)
De woning blijft dus mijn hoofdverblijf (post wordt doorgestuurd naar mijn ouders), ik ga het verhuren aan een expat die tijdelijk naar nederland komt en die zal het gemeubileerd verhuren (tijdelijke verhuur).
Waar dien ik rekening mee te houden met de belasting:
- volgens mij moet ik de huuropbrengsten voor 75% aangeven in box 1???
- ik geniet gewoon hypotheekrenteaftrek???
- ik hoef niets aan te geven in box 3???
- als ik terug ben in mijn eigen huis geniet ik nog steeds hypotheekrenteaftrek?
Volgens mij is het bovenstaande van toepassing, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Belangrijkste is dat ik gewoon hypotheekrente aftrek blijf genieten ook nadat de huurders er weer uit zijn. Ik wil het van te voren allemaal goed uitgezocht hebben voordat ik een huurcontract ga tekeken.
Wie kan mij meer duidelijkheid geven, ik heb al diverse brochures gelezen en met de belastingdienst gebeld, maar ik blijf ook weer continue van iedereen andere verhalen horen, dat na 2 jaar geen hypotheekrente aftrek meer heb etc etc en dat het allemaal in box 3 valt.
De woning blijft dus mijn hoofdverblijf (post wordt doorgestuurd naar mijn ouders), ik ga het verhuren aan een expat die tijdelijk naar nederland komt en die zal het gemeubileerd verhuren (tijdelijke verhuur).
Waar dien ik rekening mee te houden met de belasting:
- volgens mij moet ik de huuropbrengsten voor 75% aangeven in box 1???
- ik geniet gewoon hypotheekrenteaftrek???
- ik hoef niets aan te geven in box 3???
- als ik terug ben in mijn eigen huis geniet ik nog steeds hypotheekrenteaftrek?
Volgens mij is het bovenstaande van toepassing, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Belangrijkste is dat ik gewoon hypotheekrente aftrek blijf genieten ook nadat de huurders er weer uit zijn. Ik wil het van te voren allemaal goed uitgezocht hebben voordat ik een huurcontract ga tekeken.
Wie kan mij meer duidelijkheid geven, ik heb al diverse brochures gelezen en met de belastingdienst gebeld, maar ik blijf ook weer continue van iedereen andere verhalen horen, dat na 2 jaar geen hypotheekrente aftrek meer heb etc etc en dat het allemaal in box 3 valt.
Re: Tijdelijke verhuren aan een expat tijdens wereldreis
Het probleem is meestal dat je meestal niet mag verhuren van je hypotheekverstrekker. Dat wil nog niet zeggen dat je het niet kunt doen. Een expat is redelijk veilig, omdat die toch wel weer teruggaat naar z'n eigen land (en je dus geen probleem krijgt met huurders die je er niet meer uit kunt krijgen). Het mooiste is om helemaal niks te zeggen
. Als je inkomen hebt, dan trek je de hypotheekrente gewoon af. Huur opgeven? Kun je dat niet gewoon zwart in je zak steken? Hoeveel risico je hiermee loopt? Weet ik niet......

Wij zijn behoorlijk wat mensen tegengekomen die hun koophuis onderverhuurd hadden terwijl zij lekker aan het reizen waren. Hun tip:
niks zeggen! Grote kans namelijk dat je hypotheekverstrekker geen toestemming geeft en als ze dat dan wel doen dan is het toch een hele hoop gedoe. Ik wil je niks 'illegaals' aanpraten maar ik zou proberen het met de huurder zelf te regelen en vooral geen instanties te betrekken.

-
- Reiziger
- Contacteer:
Wij hebben schriftelijk toestemming gevraagd aan onze hypotheekverstrekker (Rabobank). Per brief lieten ze ons te weten dat het niet mag (en dat ze het ook niet gedogen) maar zolang de hypotheek betaald wordt, ze geen stappen ondernemen. Omdat je je woning gemeubileerd verhuurd, zou ik ook even navraag doen bij je inboedelverzekeraar.
Afhankelijk of je er voor kiest om je in Nederland uit te schrijven of niet, kan de belastingdienst dit dus wel te weten komen. Als je een tijdelijk contract opsteld en het dus duidelijk is dat je geen ander hoofdverblijf hebt en de intentie om terug te keren dan moet je 75% van huurinkomsten opgeven in box1. (Box 3 is niet van toepassing omdat je terugkeert naar je hoofdverblijf.) Over dit bedrag kan je dus belasting terugkrijgen (de hypotheekaftrek) maar omdat dit waarschijnlijk veel minder is dan je normale salaris heb je dus ook minder profijt van de hypotheekaftrekregeling. Reken je dus niet rijk! Houd hier ook rekening mee met het bepalen van de huur. Het is wel mogelijk om na het betalen van de belasting van het jaar waarin je gereisd hebt een "middelingsregeling" toe te passen. In dit geval wordt het inkomen van drie jaren opgeteld en gemiddeld. Dit kan gunstiger uitpakken dan wanneer alle jaren afzonderlijk belast worden. Dit kan pas gedaan worden na je reis (stel dat je 2010 gaan reizend dan kan je dus pas middelen in 2011, na het betalen van je belasting van 2010).
Succes met alles!
Afhankelijk of je er voor kiest om je in Nederland uit te schrijven of niet, kan de belastingdienst dit dus wel te weten komen. Als je een tijdelijk contract opsteld en het dus duidelijk is dat je geen ander hoofdverblijf hebt en de intentie om terug te keren dan moet je 75% van huurinkomsten opgeven in box1. (Box 3 is niet van toepassing omdat je terugkeert naar je hoofdverblijf.) Over dit bedrag kan je dus belasting terugkrijgen (de hypotheekaftrek) maar omdat dit waarschijnlijk veel minder is dan je normale salaris heb je dus ook minder profijt van de hypotheekaftrekregeling. Reken je dus niet rijk! Houd hier ook rekening mee met het bepalen van de huur. Het is wel mogelijk om na het betalen van de belasting van het jaar waarin je gereisd hebt een "middelingsregeling" toe te passen. In dit geval wordt het inkomen van drie jaren opgeteld en gemiddeld. Dit kan gunstiger uitpakken dan wanneer alle jaren afzonderlijk belast worden. Dit kan pas gedaan worden na je reis (stel dat je 2010 gaan reizend dan kan je dus pas middelen in 2011, na het betalen van je belasting van 2010).
Succes met alles!