Je krijgt bij sns maxisparen 4% rente per jaar, maar je kunt maar maximaal 500 euro maandelijks sparen, als je dus een spaarrekening wilt zondere deze beperking zit je meestal met lage rente van misschien 2%jaydee schreef:huh, hier snap ik echt geen **** van??!!!Seeker schreef:Of was er een bank met hoge rente zondere deze beperking? Ik heb al kwartaal sparen en sns maxi, kwartaal sparen heeft 2.5 ofzo en maxi 4%
ooh okSeeker schreef:Je krijgt bij sns maxisparen 4% rente per jaar, maar je kunt maar maximaal 500 euro maandelijks sparen, als je dus een spaarrekening wilt zondere deze beperking zit je meestal met lage rente van misschien 2%jaydee schreef:huh, hier snap ik echt geen **** van??!!!Seeker schreef:Of was er een bank met hoge rente zondere deze beperking? Ik heb al kwartaal sparen en sns maxi, kwartaal sparen heeft 2.5 ofzo en maxi 4%
Je krijgt een aantekening op je paspoort en zodra je terug komt in Nederland wordt je aangehouden. Dan ga je de schuldhulpverlening in.Seeker schreef:Nu we toch met onderwerp bezig zijn, leg ik de vraag neer die ik mij zelf gesteld hebt maar geen antwoord op kon geven, nou stel ik leen 20000 euro en ik emmigreer dan naar Thailand, dus heb alleen dat geleend geld en mijn wao-jong verlies ik.
Is een theorie, ik ga dat niet doen, ik hoop werk te hebben en dan op die manier meer te kunnen sparen.
Hoe zorgt een bank dat zij hun geld dan terug krijgen?
Je moet de situatie toen niet vergelijken met nu. Collegeld alleen is alleen 1600 euro! dan zit je al aan die 12000 gulden van je. Dit zonder iets extra.. denk maar nu dat de stuffi ook verdubbeld is.WizardOfOss schreef:Als ik terug kijk naar mijn studie ('95-'99), ik denk dat die me in totaal misschien net die 12 mille in guldens heeft gekost: 4 jaar schoolgeld, de nodige boeken e.d.,het eerste jaar een trajectkaart (op je 17e nog geen OV). ,
Ik ken echt meer dan genoeg mensen met een studieschuld boven de 25.000 (gelukkig ikzelf niet). Het meeste komt toch echt door een jaartje vertragen op HBO en dan toch nog naar de Universiteit te gaan (1jr master, dus geen extra stuffi maar wel verplichte pre-master). Dan ben je dus 3 jaar helemaal afhankelijk van wat je werkt en wat je leent.WizardOfOss schreef:Dan vraag ik me toch af of je zo'n bedrag überhaupt puur en alleen aan een studie kan besteden.
Het zal allemaal inderdaad wel een stukje duurder geworden zijn. In mijn tijd was collegeld meen ik iets van Hfl. 2400. Maar ook met €1600 collegegeld moet je nog best wat uithalen om aan gemiddeld 12 mille schuld te komen. En al red je het niet met alleen de studiefinanciering, wat is er mis met een bijbaantje?Tikva schreef:Je moet de situatie toen niet vergelijken met nu. Collegeld alleen is alleen 1600 euro! dan zit je al aan die 12000 gulden van je. Dit zonder iets extra.. denk maar nu dat de stuffi ook verdubbeld is.WizardOfOss schreef:Als ik terug kijk naar mijn studie ('95-'99), ik denk dat die me in totaal misschien net die 12 mille in guldens heeft gekost: 4 jaar schoolgeld, de nodige boeken e.d.,het eerste jaar een trajectkaart (op je 17e nog geen OV). ,
Maar zijn dat gemiddelde studenten? Misschien dat ook dat tegenwoordig anders is, maar destijds haalden de meesten in 4 of desnoods 5 jaar hun diploma, en gingen dan werken. Wilde je nog een universitaire opleiding na de HBO doen, dan deed je dat in deeltijd naast je werk, met een beetje mazzel wil je werkgever je daar nog financieel in ondersteunen ook. Ik weet eigenlijk niet eens of je toen überhaupt al dergelijke bedragen kon lenen, ik heb er toen nooit iets over gehoord.Tikva schreef:Ik ken echt meer dan genoeg mensen met een studieschuld boven de 25.000 (gelukkig ikzelf niet). Het meeste komt toch echt door een jaartje vertragen op HBO en dan toch nog naar de Universiteit te gaan (1jr master, dus geen extra stuffi maar wel verplichte pre-master). Dan ben je dus 3 jaar helemaal afhankelijk van wat je werkt en wat je leent.WizardOfOss schreef:Dan vraag ik me toch af of je zo'n bedrag überhaupt puur en alleen aan een studie kan besteden.
Ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat toen en nu niet met elkaar te vergelijken zijn. Ik betaalde 2300 gulden per jaar aan mijn opleiding (zonder de boeken van zo'n 700 gulden). Mijn studiefinanciering voor uitwonend (ouderlijk huis in amersfoort, opleiding in maastricht) was 485 gulden en mijn huur was 350 gulden. Dus had ik bijbaantjes om mijn boeken en mijn eten te kunnen betalen.WizardOfOss schreef:
Als ik terug kijk naar mijn studie ('95-'99), ik denk dat die me in totaal misschien net die 12 mille in guldens heeft gekost: 4 jaar schoolgeld, de nodige boeken e.d.,het eerste jaar een trajectkaart (op je 17e nog geen OV). , Je moet de situatie toen niet vergelijken met nu. Collegeld alleen is alleen 1600 euro! dan zit je al aan die 12000 gulden van je. Dit zonder iets extra.. denk maar nu dat de stuffi ook verdubbeld is.
Dit is precies mijn punt!IB-groep is er om studeren voor iedereen mogelijk te maken, niet om iedereen een lekker luxe leventje te bezorgen.
dat snap ik. Mijn conclusie zou dan dus zijn dat een grote reis er simpelweg nog niet in zit.dat het zonder (forse) lening niet mogelijk is om voor een (grote) reis te sparen.
De toon waarop jullie de berichten plaatsen is niet alleen: "Dit is mijn mening", maar ook "Dit is mijn mening en mensen die het anders doen dan mij zijn onverstandig/onverantwoordelijk".bolletjeom schreef:dat snap ik. Mijn conclusie zou dan dus zijn dat een grote reis er simpelweg nog niet in zit.dat het zonder (forse) lening niet mogelijk is om voor een (grote) reis te sparen.
Hoewel ik best wil geloven dat je hard gestudeerd hebt snap ik niet zo goed waar de algemene tendens van tegenwoordig vandaan komt dat dit beloont moet worden met een jaar reizen. Wat is er mis met 4 weken weg?
Daarnaast...ik wil je over 10 jaar nog wel eens spreken over de "zware" studietijd die je nu achter de rug hebt.
Dit zul je dan zien als 1 van de leukste en relaxte periodes in je leven waar je maar al te graag mee wilt ruilen![]()
Persoonlijk vind ik na de studie niet perse het ideale moment om lang op reis te gaan. Daar heb ik ook al eerder wat over gezegd. Ten eerste is het zonde van de schuld die je 15 jaar blijft achtervolgen, ten tweede is het niet onverstandig om alvast aan je CV te gaan werken, Het is moediger,en dus ook indrukwekkender op je CV als er een jaar buitenland ervaring opstaat waarbij je EN hebt moeten sparen EN vanalles voor hebt op moeten geven.
Je hoopt het in een paar jaar af te betalen, even "je hand op de knip en dan is je schuld weg". Ik hoop het van harte voor je hoor! Echt waar.![]()
En ik heb geen idee hoe hoog je schuld is. Maar er werd ergens als voorbeeld een schuld van 20.000 aangegeven. En daar werd op gereageerd. En dan ben je zeker 15 jaar zoet met flinke maandelijkse lasten.
Je zegt dat je geen huis hoeft van 2 ton.....maar als je 15 jaar moet afbetalen zal ergens tussen nu en je 40ste verjaardag toch de wens komen om te verhuizen.
enneh, wat een onzin over "moreel gelijk" en " je veroordelen"
Het is een algemene discussie waar in algemeenheden gepraat is en niemand persoonlijk beoordeeld werd. Dat jij het op jezelf betrekt is niet onze schuld. Leer er maar mee leven dat er altijd mensen zijn die vinden dat wat jij doet ook anders kan.
Dat vind ik juist niet. Ik denk dat het een prachtige overweging is om juist wel te gaan reizen. Patrick heeft daarvoor ook nog eens de mooie leeftijd ervoor (niet al te jong, zoals een 18-jarige VWO' er). Ik heb precies hetzelfde gedaan als Patrick behalve geleend. Ik heb al die jaren een aardig zakcentje op kunnen bouwen doordat ik vrij veel naast mijn studies gewerkt heb. Maar dat neemt niet weg dat ik Patricks situatie niet kan begrijpen. Reizen nadat je iets af hebt gerond en dan in het speciaal een opleiding is de perfecte manier om er even tussenuit te gaan. Je hebt een diploma op zak en voor de rest heb je niet echt een omkijken omdat je nergens echt aan vast zit, geen baan, huis, kinderen en meer van die dingen...bolletjeom schreef:
Hoewel ik best wil geloven dat je hard gestudeerd hebt snap ik niet zo goed waar de algemene tendens van tegenwoordig vandaan komt dat dit beloont moet worden met een jaar reizen. Wat is er mis met 4 weken weg?
Daarnaast...ik wil je over 10 jaar nog wel eens spreken over de "zware" studietijd die je nu achter de rug hebt.
Dit zul je dan zien als 1 van de leukste en relaxte periodes in je leven waar je maar al te graag mee wilt ruilen![]()
Persoonlijk vind ik na de studie niet perse het ideale moment om lang op reis te gaan. Daar heb ik ook al eerder wat over gezegd. Ten eerste is het zonde van de schuld die je 15 jaar blijft achtervolgen, ten tweede is het niet onverstandig om alvast aan je CV te gaan werken, Het is moediger,en dus ook indrukwekkender op je CV als er een jaar buitenland ervaring opstaat waarbij je EN hebt moeten sparen EN vanalles voor hebt op moeten geven.
De toon IS niet zo, Die ERVAAR jij zo.De toon waarop jullie de berichten plaatsen is niet alleen: "Dit is mijn mening", maar ook "Dit is mijn mening en mensen die het anders doen dan mij zijn onverstandig/onverantwoordelijk".
Waarmee ik maar wil aangeven dat ik het niet kan helpen dat iemand die zo goed kan studeren zo slecht kan lezen.Wat ik wel (nogmaals) probeer aan te geven is dat het weloverwogen is en dat ik het onterecht vindt dat je telkens reageert alsof je de wijsheid in pacht hebt en jouw weg de enige weg is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten