lenen, werken of sparen

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Dexter
Reisexpert

Re: lenen, werken of sparen

Bericht door Dexter »

Tikva schreef:
Nicciegoesaussie schreef:IB is volgens mij iets van 4% en mn spaarrekening 2,5%.. Dus ik ga het echt wel zo snel mogelijk afbetalen zodra ik dadelijk werk.. Gelukkig heb ik niet veel geleend.. Vind lenen al erg zat..
Lenen voor je studie en om dan een beetje lol te hebben vind ik echt helemaal niet erg.. Maar je doet toch iets niet goed, een gewone kwartaalspaarrekening is toch al 3,4% bij de grote banken in Nederland. Met de rente heb je dan pech ik heb 3% mijn vriend zelf maar 2,6%.
Geld op de spaarrekening brengt niks op, als je de inflatie van 2% per jaar meerekent, daarentegen geleend geld betaal je eigenlijk 2% rentekosten. Echter, de reden dat mensen aanraden om IB-geld zo laat mogelijk terug te betalen, zijn niet alleen de gunstige rentetarieven maar ook de gunstige voorwaarden van terugbetaling. De beste investering is (of tot heden was) onroerend goed. Als je krap bij kas zit ga je dus niet zo snel mogelijk terugbetalen van je IB, want vroeg of laat moet je toch geld lenen voor een huisinterieur of auto, dan kan je dit het beste doen met deels je spaargeld.
Annika
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Annika »

ik heb 5000 euro pp gerekend voor 5 maanden reizen in Z-O Azie, dat is inclusief ticket ed dus 3000 pp om die 5 maanden van te lezen, moet kunnen lijkt me. Hiervoor heb ik eigenlijk alleen gespaard, ik had al een beginbedrag op mijn rekening en verder heb ik een goedkope kamer, verder af en toe wat geleend van de IBG en een erg lieve oudtante die wel eens wat op mn rekening stort, zo kom je er wel... De vriendin met wie ik ga komt straks nog zo'n 500 tot 1000 euro tekort dat ze kan lenen van haar ouders (die ook al eens 500 euro hebben gedoneerd).

Oftewel: grotendeeld op eigen kracht gespaard, maar wel met wat hulp :)
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

grr doe echt iets verkeerd met me salaris, zit nog echt niet in de buurt van 60 euro in een uur.
maar ik vind me werk leuk en ja dat vind ik belangrijker dan het salaris.
+ dat me baan nu me 5 maanden aan 1 vakantie geeft ook een groot voordeel als je wil blijven reizen.
en op een of andere manier krijg ik het toch altijd voor elkaar om het budget bij elkaar te krijgen voor me volgende reis.
en zo lang me dat lukt vind ik het prima.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

60 euro per uur is dan ook heel erg veel. Bij 40 uur per week praat je over meer dan een ton bruto per jaar, dat is echt een topinkomen.
Wat hierboven wordt gesteld over de lening bij de IB-groep is volgensmij niet helemaal waar. De rente die je betaald over je lening is op dit moment wel degelijk een heel stuk hoger dan wat je krijg op je spaarrekening. Geld vastzetten heeft ook geen zin, die tarieven zijn hetzelfde of soms zelfs lager dan op de gewone vrij opneembare spaarrekening.
Inflatie doet er niet toe, omdat dat zowel je spaarsaldo als je schuld verminderd, dat kun je dus tegen elkaar wegstrepen.
Een argument dat wel stand houdt is dat de lening een steeds kleiner deel van je inkomen wordt. Normaal gesproken stijgen lonen namelijk harder dan inflatie en als je je werk enigszins goed doet maar je vroeg of laat ook promotie.
En dan is er nog het hele verhaal van hoe je je erbij voelt. Heb je er geen problemen mee om er 30 jaar over te doen om die lening bij de IB-groep af te lossen of zou je je er prettig bij voelen als je ervan af bent?

Zelf financier ik mijn eerste reis door dit laatste jaar maximaal te lenen bij de IB-groep. Een groot deel hiervan is nodig om rond te komen - ik krijg geen StuFi meer omdat ik nog een master doe na 4 jaar HBO en dit dus mijn 5e jaar studeren is - maar nog steeds hield ik de afgelopen maanden zo'n 200 euro over. Nu mijn collegegeld helemaal betaald is, kan ik de laatste 4 maanden voor vertrek iets van 500 euro daarvan apart leggen. In theorie zou ik dan mijn lening kunnen verlagen, maar dat zou betekenen dat ik gedwongen wordt om in Australië behoorlijk veel te werken. Liever heb ik voldoende budget om (bijna) het hele jaar te kunnen reizen, waarna ik altijd nog kan beslissen om te gaan werken voor de ervaring en zodat ik ook nog thuiskom met wat geld op de rekening.
Naast de lening werk ik gemiddeld zo'n 32 uur per week en straks in augustus 40 uur. Mijn studie pas ik dan in in de avonduren en in het weekend en dus 1 dag doordeweeks. Dit heb ik er graag voor over.
Als alles enigszins meezit kan ik straks met 8K op reis (dit is na aftrek ticket en benodigde reisspullen). Alleen erg jammer dat er opeens véél meer loonheffing wordt ingehouden wanneer je bijv. maar 1-2 dagen per week werkt -O- . Dit terwijl ik het volgend jaar voorjaar toch allemaal terugkrijg, zo zinloos...
chantal23
Contacteer:

Bericht door chantal23 »

hier werken en sparen en daar ook af en toe wat werken ...
Seeker

Bericht door Seeker »

Leuk onderwerp, en leuk om de waarheid te horen dat toch vele wereld reizigers en studenten geld lenen om te doen wat ze willen, ik zou dat dus echt nooit kunnen doen, ik vindt geld lenen voor een wereldreis onacceptabel, zo heb ik een haat naar studenten die een halve wereldreis maken, maar het geld lenen.

Ik heb die mogelijkheden niet, maar ik snap niet waarom zoveel mensen moeten lenen, nou dan ga je toch niet naar amerika? Dan neem een baan en blijf bij je ouders wonen en ga dan in laag seizoen op vakantie, nee ik walg van mensen, die een geld lenen, en dan bedoel ik de mensen die er mee op reis gaan, een woning helemaal in richten met alles nieuw.

Ik ben dan ook heel trots dat ik overal voor spaar en geen rooie cent leen, en ik echt let op mijn geld, en heel blij ben wanneer ik ook maar iets kleins koop, jullie zullen mij maar rare gast vinden, maar ik walg echt van mensen die geld lenen voor hun reis, maar deze mensen moeten vroeg of laat toch hun schulden gaan terug betalen.
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Seeker schreef:Leuk onderwerp, en leuk om de waarheid te horen dat toch vele wereld reizigers en studenten geld lenen om te doen wat ze willen, ik zou dat dus echt nooit kunnen doen, ik vindt geld lenen voor een wereldreis onacceptabel, zo heb ik een haat naar studenten die een halve wereldreis maken, maar het geld lenen.

Ik heb die mogelijkheden niet, maar ik snap niet waarom zoveel mensen moeten lenen, nou dan ga je toch niet naar amerika? Dan neem een baan en blijf bij je ouders wonen en ga dan in laag seizoen op vakantie, nee ik walg van mensen, die een geld lenen, en dan bedoel ik de mensen die er mee op reis gaan, een woning helemaal in richten met alles nieuw.

Ik ben dan ook heel trots dat ik overal voor spaar en geen rooie cent leen, en ik echt let op mijn geld, en heel blij ben wanneer ik ook maar iets kleins koop, jullie zullen mij maar rare gast vinden, maar ik walg echt van mensen die geld lenen voor hun reis, maar deze mensen moeten vroeg of laat toch hun schulden gaan terug betalen.
Hahahahaaaaaa... bij deze ben je mijn held _O_ _O_ _O_ _O_

Wat vind je trouwens van mensen die tonnen lenen om een huis te kopen? Die verdienen vast een nekschot, om Gorden maar even te citeren _O- _O-
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

En toch ben ik het wel een heel eind met Seeker eens. Een reis is nu eenmaal iets anders dan een huis. Iets wat het leven aangenamer maakt, maar geen noodzaak. Niet iets waarvoor je moet lenen, net zo min als voor een auto, een TV of voor mijn part voor "een nieuw truitje" (lang leve Postkrediet...). Waarom niet gewoon naar je mogelijkheden leven? Leven is keuzes maken, ik ben een autofanaat, maar omdat reizen momenteel de hoogste prioriteit heeft rij ik in een suffe Niksan Almere rond. So be it.

Tot op zekere hoogte moet iedereen dat natuurlijk voor zich weten. Wat ik dan wel eigenlijk gewoon niet minder dan schokkend vind is dat studenten tegenwoordig gemiddeld een studieschuld van € 12.000 hebben. En dat dan een tijdje geleden zo'n wicht op TV (die op 20 mille schuld zat) nog durft te vragen of dat dan eigenlijk veel is. Anderen hadden namelijk een nog veel hogere schuld, meer dan 30 mille. En ze had ook geen flauw benul van hoeveel ze nu uiteindelijk per maand zou moeten gaan afbetalen, dat bleek ongeveer hetzelfde als wat ikzelf destijds (met nog een heerlijk lage rente) netto voor mijn hypotheek betaalde. En uiteraard zonder BKR-notering, na afloop van je studie moet je je nog wel dieper in de schulden kunnen storten. Maar door die leningen ze had nu wel een mooie nieuwe Macbook, zat zomers elke dag wel een paar uur op een terrasje, en zat zo ongeveer elke week wel bij de kapper. Maar het toppunt was wel het vakantiegedrag: elk jaar twee keer een verre reis, daarnaast ook nog wintersport en een aantal stedentrips. Gewerkt werd er niet, daar was geen tijd voor. En de studie? Daar werd met geen woord over gesproken. Dan vraag ik me toch wie hier nu eigenlijk gek is...

Ik werk zelf fulltime met een heel aardig (licht bovenmodaal) salaris, en zet daarvan maand €500 opzij naar een spaarrekening, dat is in principe beschikbaar voor vakanties. En red ik het daar niet mee, dan is het verloop van mijn girorekening bepalend of er meer mogelijk is. De laatste jaren is het aantal vakantiedagen toch eerder een probleem gebleken dan het budget...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben het ook met seeker eens (maar dan in minder extreme bewoording) en Wizzardofoss. Geen geld uitgeven dat je niet hebt!! Nul is nul en rood is rood.
Ik kan me echt heel erg opwinden als ik die jongeren zie feesten met geleend geld. En die tut op tv heb ik ook gezien, denk ik. Al mijn nekharen gingen overeind staan.

Je leert jezelf op zeer jonge leeftijd een levensstijl aan die je je helemaal niet kunt veroorloven. En een stap terug doen valt later niet mee. Verbaas me er ook over hoeveel ouders vanalles blijven betalen terwijl de kinderen honderden euro's per maand verdienen.
De studenten denken vaak, als ik zometeen ga werken dan komt het geld binnenstromen en los ik mijn schuld wel even af. Mijn ervaring is dat mijn baantjes de eerst 5 jaar niet eens zo heel veel meer opbrachten dan mijn bijbaantjes voor die tijd maar dat ik wel heel veel meer vaste lasten kreeg. Je moet weg uit je studentenkamer en ik ging toen een kamer huren bij een particulier. niet incl. alles maar gas en electra rekeningen, ik moest mijn zorgverzekering gaan betalen, treinabbo om op mijn werk te komen, mijn eigen tandarts rekening etc etc. Ik had het financieel minder ruim in de jaren na mijn studie dan tijdens mijn studie.
Ik had een studie schuld ( bij de bank niet ibg) van €3000 en ben ruim 5 jaar bezig geweest om dat terug te betalen. met €120 per maand maar in de praktijk ging minder dan de helft naar de aflossing. Rest was rente en administratie kosten!

Als wij beide normaal werken dan houden we met gemak ieder €500 per maand over om van te sparen ( We zitten dan beide ruim onder modaal trouwens). Op dit moment leven we min of meer van 1 inkomen en we houden niet echt over maar we hoeven ook niet in allerlei bochten te wringen. We hebben vrienden die dezelfde woonlasten etc hebben als wij en met z'n tweeën 3 keer modaal binnenhalen en absoluut niet rond kunnen komen, een flinke schuld hebben en keer op keer iets onzinnigs nieuws in hun flatje hebben staan. Ze klagen overigens al het hele jaar dat ze niet meer zo vaak uit eten kunnen als vroeger en continue rood staan maar hebben net een nieuwe lening afgesloten om in 3 weken naar NY, Californië en Vancouver te gaan ( niet bepaald een budget bestemming)
Je wil niet weten wat voor neigingen ik krijg als ik hen hoor zeiken over hun geld problemen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Seeker schreef:Leuk onderwerp, en leuk om de waarheid te horen dat toch vele wereld reizigers en studenten geld lenen om te doen wat ze willen, ik zou dat dus echt nooit kunnen doen, ik vindt geld lenen voor een wereldreis onacceptabel, zo heb ik een haat naar studenten die een halve wereldreis maken, maar het geld lenen.

Dus jij voelt je verheven boven je eigen ras? Het is erg kortzichtig om te zeggen dat jij van anderen walgt als men een andere visie heeft dan die jij hebt. Volgens mij heb jij er vrij weinig last van als men geld leent en ermee gaat reizen.

Zelf zou ik ook geen geld lenen voor een reis, maar ik kan best begrijpen waarom anderen het wel zouden doen.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Ieder z'n ding, maar ik ga zelf liever op reis van mijn eigen geld en niet dat van iemand anders. Ook vind ik het aangaan van een hypotheek voor een huis ook iets anders dan geld lenen om een tv, kleding of een reis te betalen. En ga maar eens na hoeveel mensen in Nederland in een auto rijden die ze zelf betaald hebben...
Sparen is prioriteiten stellen, dus inderdaad minder hoge woonlasten, minder vaak uit eten en weinig luxe dingen kopen. Ik heb dat er graag voor over als dat betekent dat ik dan kan reizen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

* tekst verwijderd door moderator *

Thuis blijven wonen vind ik absoluut geen pre. Je kunt veel beter tijdens je studentijd volwassen worden. En denk je dat je ouders het leuk vinden dat jij maar lekker thuis blijft wonen om geld te besparen en dan wel op reis te gaan terwijl hun alleen maar meer kosten aan je hebben. Mijne niet hoor die hadden me gewoon kostgeld laten betalen.

Als je ouders niet genoeg geld hebben om aan je studie bij te kunnen dragen dan krijg je van de IB-Groep als je uitwonend bent wel 493,03 cent. Kan jij daar van leven op jezelf.. ????? NEE daarom moeten studenten er wel bij werken of eventueel lenen. Maak je een keer een foute keuze, heb je wat vertraging of ga je na het HBO nog naar de Universiteit dan heb je zo 1 of 2 jaar die je helemaal zelf moet betalen. Zo kom je makkelijk aan die 12.000 gemiddeld. Wat ook niet erg is want die 100 euro die je daar voor terug betaald verdien je makkelijk terug door extra salaris.

Je doet net alsog studenten alleen maar reizen van geleend geld, wat echt vette onzin is. Zelfs al was het zo wat heb jij ermee te maken als ze gewoon netjes terug betalen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

@rick
ik denk dat wij als maatschappij er wel degelijk last van hebben als er veel geleend wordt en met name als er veel niet terug betaald wordt! Ik wacht nog op salaris, mijn werkgever is failliet omdat zijn grootste opdrachtgever niet kon betalen, de banken wilde ook niet inspringen met het verstrekken van een lening want het is nu crisis dus veel te groot risico dat er niet betaald wordt. Ik denk dat als we de afgelopen jaren allemaal ietsje minder tot aan onze max hadden geleend we nu niet in de shit zouden zitten.
Ik heb overigens ook behoorlijk last van deurwaarders en aanmaningen...voor de vorige bewoners van mijn flat.

waarom zijn er tegenwoordig 10 programma's per week op tv waarin mensen uitgelegd moeten krijgen dat ze niet meer uit kunnen geven dan ze hebben? Ik sla stijl achterover als ik dan hoor "jullie pinnen voor €1700 per maand" 0_0. En dat mensen dan verbaasd zijn dat ze in het rood staan. Laatst ook een stel met 10 abbonnementen en ze wisten van de helft niet waar die van waren. Ik kijk niet neer op die mensen, ik snap hoe je in zo'n situatie terecht komt
Door op te grote voet te leven doordat je voor alles maar geld kunt lenen en de maatschappij en media je doen geloven dat je van alles het nieuwste en het beste moet hebben.
Ik voorzie grote problemen met de mensen die als student fors lenen voor leuke dingen (niet als het voor de studie is). Dat is de leeftijd waarop je waarde van geld en hard werken ervoor moet leren.

Heb een Australisch meisje ontmoet die vol trots uitlegde hoe je in Australië kunt lenen, je daarna failliet kan laten verklaren, naar een andere staat verhuizen en weer opnieuw een grote lening kan afsluiten. Op die manier was ze bezig aan haar tweede rondje om de wereld!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Ik ben het voor de eerste keer ook met Seeker eens (no offence). Zelf heb ik altijd veel geld apart gelegt. Toen ik nog bij mn ouwe lui woonde helemaal.

Van dat geld heb ik leuke reisjes gemaakt en mn eerste autootje gekocht. Soms (en dat was vooral toen ik nog op school zat) zat ik wel eens te klapperen met mn oren dat studenten bij paps en mams woonden maar aan de IB-groep hadden doorgegeven dat ze uitwonend waren. Kregen ze dikke stuffie en hoefte niet te werken. Hadden altijd de duurte kleding, nieuwe mobieltjes ect ect. En ik maar zwoegen aan de lopende band na school :N

Zelf durfde ik dat nooit aan. En daarbij vind ik het ook wel een fijn gevoel dat ik gewoon voor mijn eigen geld kan zorgen. Het is gewoon een kwastie van uitgeven wat je te besteden hebt.

Ik haat niemand (nou ja niemand :P) maar ik heb wel wat minder respect voor mensen die geld lenen voor nieuwe pc's, auto's en bijvoorbeeld vakanties. Als het geld er niet is moet je het niet uitgeven (met uitzondering van eerste levens behoeften dan). Door al dat geleen zitten we nu wel in een crisis (al heb ik daar dus geen last van omdat ik nog gewoon werk en wat spaargeld heb).

Maar goed verder moet iedereen natuurlijk lekker doen waarie zin in heeft.
Laatst gewijzigd door jaydee op 24 jul 2009 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

bolletjeom schreef:@rick
ik denk dat wij als maatschappij er wel degelijk last van hebben als er veel geleend wordt en met name als er veel niet terug betaald wordt! Ik wacht nog op salaris, mijn werkgever is failliet omdat zijn grootste opdrachtgever niet kon betalen, de banken wilde ook niet inspringen met het verstrekken van een lening want het is nu crisis dus veel te groot risico dat er niet betaald wordt. Ik denk dat als we de afgelopen jaren allemaal ietsje minder tot aan onze max hadden geleend we nu niet in de shit zouden zitten.
Ik heb overigens ook behoorlijk last van deurwaarders en aanmaningen...voor de vorige bewoners van mijn flat.
Ten eerste had ik het over Seeker zelf, omdat hij er persoonlijk niks van zal merken als er geleend wordt (zoals Tikva ook aangeeft). Ten tweede zijn Nederlanders meer gaan sparen dan de afgelopen 10tallen jaren voorheen. De markt is inderdaad wat minder op het moment, maar dat ligt geheel in de hand van de consument zelf. Doordat er minder uit wordt gegeven door de 'maatschappij' blijft de economie in een dip. En dat er minder leningen verstrekt worden is simpel, omdat alle Nederlandse banken en andere maatschappijen die leningen uitgeven een hoop te verduren hebben gehad door de zogenaamde crisis. Het geldsysteem is en blijft een domino systeem dat af en toe flink hard op zijn bek (moet) gaat en weer op gaat staan door het opnieuw op te bouwen.
bolletjeom schreef: waarom zijn er tegenwoordig 10 programma's per week op tv waarin mensen uitgelegd moeten krijgen dat ze niet meer uit kunnen geven dan ze hebben? Ik sla stijl achterover als ik dan hoor "jullie pinnen voor €1700 per maand" 0_0. En dat mensen dan verbaasd zijn dat ze in het rood staan. Laatst ook een stel met 10 abbonnementen en ze wisten van de helft niet waar die van waren. Ik kijk niet neer op die mensen, ik snap hoe je in zo'n situatie terecht komt
Door op te grote voet te leven doordat je voor alles maar geld kunt lenen en de maatschappij en media je doen geloven dat je van alles het nieuwste en het beste moet hebben.
Ik voorzie grote problemen met de mensen die als student fors lenen voor leuke dingen (niet als het voor de studie is). Dat is de leeftijd waarop je waarde van geld en hard werken ervoor moet leren.
Waarom zijn er tegenwoordig 10 programma's hierover? Omdat zo'n soort format in tijden als deze een hoop kijkcijfers oplevert? En dacht jij echt dat de makers van zo'n programma een gemiddeld gezin eruit pakken? Als ze dat deden dan zou het slechte kijkcijfers opleveren. Ze pakken een gezin waarbij ze weten dat ze onverantwoord aan het leven zijn. Leedvermaak levert eenmaal kijkcijfers op.

Je moet niet alles geloven wat er in de media naar voren komt en zeker niet de TV...
Plaats reactie