Vragen over rondreis Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
kohraya
Reisexpert

Re: Voorbereidingsvragen over Indonesië

Bericht door kohraya »

Op Jakarta vliegen en terug vanaf Denpasar is een logische keuze. Lange afstanden in het begin, en rusten aan de stranden op 't einde.

Wat betreft de prijs; ik denk dat je het voor de helft van dat bedrag kan als je een beetje wil puzzelen en flexibel bent qua data. De prijzen zijn nog niet allemaal zo ver bekend, maar ik doe even een berekening bij benadering:

Van Eindhoven naar Londen voor 2€ ofzo voor een retourtje (Ryan Air). Dan met Airasia naar Kuala Lumpur voor zo'n 250€, ook retour. En vandaar met dezelfde maatschappij naar Jakarta voor 20€. De terugweg weer met Airasia vanaf Denpasar naar Jakarta en van daar naar Kuala Lumpur (omdat er blijkbaar geen rechtstreekse vlucht is), samen voor zo'n 70€.
Dat maakt samen (342€ + 58€ provisie voor mij) ... 400€ ... dat is zelfs MINDER dan de helft ^O^
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

_O- provisie vragen voor vluchttips!! waarom denk ik daar niet aan ?!? _O-
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
mara
Vakantieganger

Bericht door mara »

Een tip voor je route:

Het is de moeite waard om tijd te besteden op Flores island, dit is het eiland naast komodo national park. Het eiland is groot en er is vollop te zien. Vind je het leuk om wat meer van de gebaande paden te gaan en niet tussen de toeristenmassa's te lopen dan is Flores perfect. Mocht je besluiten om deze kant op te komen, kom effe langs bij restaurant the Corner, boven Bajo dive club in Labuan Bajo (daar kom je aan met de boot vanuit Bali of Lombok en er is ook een luchthaven(tje). Daar werk ik en ik kan je heel veel tips geven over het eiland.

Goede reis!

Mara
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

@ mara, ik zal er eens over nadenken. als we gaan komen we wel ff aan bakkie doen :)

@kohraya, thanks. _O_ Had er idd nog niet aan gedacht om de boel een beetje om te gooien en wat meer vlugtjes te pakken. Over die provisie moeten we het dan maar een keer hebben ;(
Ijsvogel

Bericht door Ijsvogel »

Aangezien ik niet weet hoe ik het beste kan reizen (bus, trein, fiets?) en hoeveel tijd dit in bestek gaat nemen heb ik een aantal vragen. Mijn planning is om ongeveer 3 maanden rond te trekken op de Sunda eilanden. Wat sowieso op mijn lijstje staat zijn Bali en Lombok. Graag zou ik ook nog Flores en Komodo aandoen, maar ik weet niet wat dit allemaal moet kosten en is het verstandig als ik alleen ga? Ik wil graag zo low budget mogelijk reizen. 8-)

Tips zijn van harte welkom! :7
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Perama (www.peramatour.com) is een organisatie waar veel bakpackers de komodo/rinca trip mee doen. Geloof ook de goedkoopste al zijn de prijzen wel wat gestegen. Ik heb altijd positieve verhalen gehoord over Perama. Zelf ook meegeweest. Op de site kan je zien welke opties je hebt en hoelang de trips duren. Je kan eventueel op LabuhanBajo uitstappen, Flores verkennen en met de volgende komodo-trip mee teruggaan. Nusa Lembongan en Penida op Bali zijn ook leuke eilandjes met mooi snorkelen. Een stuk rustiger dan Bali omdat hier geen auto's rijden en niet zo ver als de Gilli's en mooi utizicht op Bali en Agung.
Ijsvogel

Bericht door Ijsvogel »

Thanks! Ik zal de website even bekijken.

Wat kost trouwens de boot van Bali naar Lombok bijv? :)
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

In mei heb ik 150.000 betaald voor de ferry en op Lombok een bus naar Sengigi.
Geboekt bij Perama, al gingen we met een andere boot (lees: groot, warm, langzaam, maar je komt er!).

Voor de Hunting Komodo by Camera trip (Lombok - Flores), betaalde ik 3 miljoen rupiah voor een retour trip en een slaapplaats op het dek. In Flores hebben we een boot overgeslagen, dus zijn er 6 dagen geweest.
Een retour en een plaats in een cabin, kost je 4 miljoen. Eerlijk gezegd had ik er niet aan moeten denken om daar in te slapen, ook al was de "vloer" hard ;) Maar dat is voor iedereen anders.

Of je doet een enkeltje en gaat van of naar Flores met het vliegtuig.

Die t(r)ip had ik van dit forum en was een goeie keus *O* Ondanks op de terugweg 10 klagende Hollanders :r ;)
rindubali
Vakantieganger

Bericht door rindubali »

Kijk maar eens op mijn website, misschien dat je er wat aan hebt. Ik reis (backpakken en rondtrekken) heel veel in Azie, ik heb daar wat interessante tips staan. Voor de rest sta ik altijd open voor vragen. Indonesie is wel het land wat ik door en door ken. Dit is mijn site: http://www.actiefindetropen.nl/indonesia
Hans
kohraya
Reisexpert

Het andere Indonesië

Bericht door kohraya »

Ik ben ondertussen op Java, Sulawesi, Bali (en de Gili's) geweest en heb ook wel interesse in het traject 'Lombok - Flores'. Hoe laat dit traject zich vergelijken met wat ik reeds gezien heb?
We zijn op zoek naar een bestemming voor volgende zomer en hebben slechts 3 weken ter beschikking. Aangezien de kids mee gaan, wilden we het iets rustiger houden en zou het duiken een hoofdrol mogen spelen.
Daarom graag ook jullie ervaring over andere plaatsen in Indonesië die redelijk gemakkelijk te bereiken zijn en binnen een low budget categorie geplaatst kunnen worden. Ook rekening houdend met het regenseizoen.
Mercikes alvast!
Jenny
Reisexpert

Re: Het andere Indonesië

Bericht door Jenny »

Ik denk dat het traject Maumere (Flores) naar Bali geen slechte keus zou zijn.

Je kan in Maumere duiken, en na een paar dagen naar het westen trekken naar de Kelimutu vulkaan met zijn gekleurde meren. In deze omgeving (uitvalsbasis Moni) kun je mooi wandelen. Dan door het binnenland langs verschillende stadjes en animistische dorpen naar Labuan Bajo in het westen. Ook daar kan je heel mooi duiken (en snorkelen). Met de perama-boot kun je via Rinca (varanen) met diverse stops bij Sumbawa naar Lombok en uiteindelijk Bali.

Vervoer en accomodatie op Flores zijn redelijk primitief. Buiten Maumere en LB is geen warm water in hotels. Er zijn wel warme bronnen waarin je kan badderen. Wegen zijn slecht, en soms niet begaanbaar. De bussen zijn heel vol (dat is gebruikelijk in Indo), en in combinatie met de slingerende wegen is de busreis soms een beetje afzien. Veel kotsende mensen. Je kan echter ook een travel nemen tussen veel plaatsen, in je guesthouse kunnen ze je helpen. Onze zomeri zou echter het droge seizoen moeten zijn (al had ik eind juni zoveel regen dat er op plaatsen mud slides waren.) Ook vallen vluchten soms 'zomaar' uit, vandaar m'n suggestie om van oost naar west te reizen opdat je niet strandt. (Zie m'n website voor een verslag en foto's.)

Ik ben in aug weer op Bali, wellicht tot daar :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

sluit me helemaal aan bij jenny. Het is heel anders dan de drukkere en meer ontwikkelde eilanden waar je nu bent geweest. Flores heeft nog een aantal traditionelere dorpen. Het is allemaal een stuk primitiever. Vanwege de slingerwegen en gekots zou ik je aanraden om daar iemand te regelen die je rond rijd. Dit is met 4 personen vaak net zo duur als openbaarvervoer.
Het is mooi zwemmen, duiken en snorkelen in die omgeving. Let wel op dat stroming heel sterk kan zijn. Zeker voor kinderen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Mercikes alvast voor de info. Lijkt leuk, al ben ik er nog niet helemaal uit.
Net gezien dat een ticket Bangkok al 200€ per persoon minder is ...
*_*
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Bangkok - Den Pasar kost ongeveer 50 euro voor een enkeltje met Air Asia.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

sumatra is ook een optie. duiken en snorkelen kan goed op pulau weh, prachtig eiland.
Dan kun je naar ketambe; prachtige jungle met hele goede kans op orang hutans. ook leuk voor de kids omdat je helemaal niet diep de jungle inhoeft om de orang hutans te zien. ook veel ander wildlife; gibbons, hornbills, vliegende hagedissen en noem maar op.
afsluiten op toba; bergachtig eiland in meer met mooie traditionele architectuur. beetje efteling achtig dus zeker ook leuk voor de kids. goed te doen in drie weken; absoluut budget, alleen de wegen zijn slecht en lange afstanden; das dan weer minder geschikt voor de kids.
amassakoul
Plaats reactie