hopelijk is dit de meest logische plek om deze vraag te posten (zo niet, dan excuses

Ik ben mijn budget voor mijn wereldreis aan het rondmaken en vraag me het volgende af:
Heeft een daling in inkomsten effect op je hypotheekrenteaftrek?
Ik hoor wisselende geluiden en wil de belastingdienst niet bellen, aangezien ik op geen enkele manier bij ze in de boeken wil staan op dit moment

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb per juli ontslag genomen op mijn werk ivm mijn wereldreis. Mijn inkomsten halveren hierdoor vs vorige jaren.
Ik heb een koophuis en ontvang maandelijks een teruggave van de belastingdienst mbt hypotheekrenteaftrek.
Nu zeggen sommige mensen mij dat minder inkomen ook minder hypotheekrenteaftrek betekent en dat zou dus betekenen dat mijn maandlasten van mijn huis omhoog gaan. Anderen vertellen me juist weer vertellen dat de belastingdienst ruime inkomsten levels berekend en je hoogstwaarschijnlijk gewoon in hetzelfde level blijft zitten en je dus evenveel geld van de belastingdienst maandelijks blijft ontvangen ook al verdien je minder geld.
Is er iemand hier die ervaring heeft met deze situatie of weet wat nu de waarheid is?
Zou me enorm helpen!
Bedankt!
Groeten,
Margot