22 juli zonsverduistering in Azië

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

22 juli zonsverduistering in Azië

Bericht door bolletjeom »

Heb jij wat met zonsverduisteringen of zit je volgende maand toevallig in "de regio" dan is dit een nieuwtje voor je:
Het begint in de vroege ochtend van 22 juli, aan de westkant van India. Vervolgens schuift de donkere band, met een breedte van soms 258 kilometer, via Noordoost-India, Nepal, Bhutan, Bangladesh, China en Zuid-Japan over de Grote Oceaan. Boven India duurt de zonsverduistering zo'n drie minuten, boven de oceaan bijzonder lang: 6 minuten en 39 seconden.

Tal van reisorganisaties bieden speciale reizen aan naar het hart van de 'totaliteitszone'. En ze hebben nog plek. Hoewel de schaduwband ook over India trekt, gaan de meeste eclipsreizen naar China. Daar is een aantal redenen voor. Om te beginnen schuift in India de maan voor de zon als de zon nog maar net op is, in de vroege ochtend. Daarnaast is er in India veel meer kans op bewolking.De China-reizen gaan bijna allemaal naar de omgeving van Shanghai, middenin de totaliteitszone. De totale verduistering duurt daar bijna zes minuten.
bron AD

zou jij zo'n speciale reis boeken of je eventuele route aanpassen om zoiets mee te kunnen maken of boeit het je niet?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Re: 22 juli zonsverduistering in Azië

Bericht door Jenny »

Ik zou niet ALLEEN MAAR voor de zonsverduistering naar een bepaald gebied reizen, maar wanneer het land verder iets interessants te bieden heeft: waarom niet?

Zo is mijn vakantie in 1999 naar Bulgarije voor een groot deel rondom de zonsverduistering gepland. Zowel Roemenie als Bulgrije hadden toen een volledige verduistering van bijna 2 minuten (dat was het maximum), maar we hebben toen voor Bulgarije gekozen. Vliegticket naar Sofia een week (ofzo) voor de verduistering, en op het moment zelf bevonden ze ons aan de kust redelijk dicht tegen de grens met Roemenie. We wilden eerst in een botanische tuin de verduistering zien, maar zijn uiteindelijk gestrand in een leuk dorpje vlakbij. Wel met een hoop dieren, want dat wilden we.

De ervaring was heel bijzonder. Het wordt ineens donker midden op de dag, maar een andere 'donker' dan normaal. De kleuren van het licht zijn anders, honden blaffen, vogels fluiten en vliegen masaal in de rondte (zoals een grote groep ooievaars) en mensen om je heen kijken met CDtjes, eclypsbrillen en lasbrillen naar boven. Kijken hoe de maan langzaam een hapje uit de zon neemt, hoe dit hapje groeit, de gloed rondom de maan tijdens de volledige verduistering, de zon die weer terein wint, super! Als ik 'toevallig' nog een keer in de buurt ben rond de goede tijd, zou ik zeker de moeiten nemen om om te reizen om het spectakel nogmaals te zien.

Een dure eclipsreis boeken gaat me echter wat ver.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het lijkt mij ook leuk en ik zou een eventueel reisplan er wel op aan kunnen passen. Maar ik zou er niet speciaal een reis voor boeken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Leuk nieuwtje! Wij zitten 22 juli nl. in China. Ik ga wel mijn best doen hier iets van mee te pakken :)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb in luxemburg de zonsverduistering gezien.. vond het erg bijzonder.. bij ons werd het helemaal stil zelfs de vogels floten niet meer... als ik weer eens in de buurt ben of toch al naar het land zou willen zou ik het zeker in reisplan opnemen!
Plaats reactie