Anti-slangenbeet?
Anti-slangenbeet?
Hallo!
Ik houd er nogal van om lekker diep de jungle in te gaan en ben nu onderweg al 12 slangen op mn pad tegen gekomen. Super om te zien, maar niet geheel ongevaarlijke slangen. Dan ga je toch nadenken. Ik vroeg me af of er mensen zijn die op zo een jungletocht of andere tocht door slangengebied, waarbij de dichtsbijzijnde hulppost ververweg is, tegengif meenemen tegen een slangenbeet. Zoja, waar zou je dat kunnen krijgen en heeft het zin of is het moeilijk te gebruiken? Lees de laatste tijd best veel nieuwsberichten over slangebeten die verkeerd aflopen en ivb komende studie ga ik waarschijnlijk ook vaak gevaarlijke-slangengebied in. Bedankt!
Ik houd er nogal van om lekker diep de jungle in te gaan en ben nu onderweg al 12 slangen op mn pad tegen gekomen. Super om te zien, maar niet geheel ongevaarlijke slangen. Dan ga je toch nadenken. Ik vroeg me af of er mensen zijn die op zo een jungletocht of andere tocht door slangengebied, waarbij de dichtsbijzijnde hulppost ververweg is, tegengif meenemen tegen een slangenbeet. Zoja, waar zou je dat kunnen krijgen en heeft het zin of is het moeilijk te gebruiken? Lees de laatste tijd best veel nieuwsberichten over slangebeten die verkeerd aflopen en ivb komende studie ga ik waarschijnlijk ook vaak gevaarlijke-slangengebied in. Bedankt!
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Anti-slangenbeet?
tegengif is per slang verschillend en niet bij de apotheel te verkrijgen >:)
Gewoon niet gebeten worden. Er zijn verschillende theorien over wat je moet doen als je gebeten bent en ook dat hangt van de slag af. De ene keer moet je een ledemaat afbinden en de volgende keer juist absoluut niet
Gewoon niet gebeten worden. Er zijn verschillende theorien over wat je moet doen als je gebeten bent en ook dat hangt van de slag af. De ene keer moet je een ledemaat afbinden en de volgende keer juist absoluut niet
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jeetje ingewikkeld, maar wel logisch ja. Misschien een slangengids mee maar lijkt me ook niet zo een plan in een natte jungle. Dan maar het risico lopen en goede laarzen en kleding aan. ken ook iemand die vrolijk op zn blote voeten de jungle ingaat haha. Komt meer doordat de laarzen nooit in zijn maat zijn.
Je gaat nooit in je eentje meerdere dagen de jungle in, als het goed is neem je altijd een (lokale) gids mee. Goede gidsen kennen en herkennen de beesten die in de jungle voorkomen, en weten wat te doen wanneer er iemand gebeten of gestoken wordt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Nou een voorbeeld: in peru ben ik een week in Lagunas gaan slapen bij een lokale familie. daar deden we een jungle trekking. eerst 4 uur de jungle ingelopen wat vooral inhield over tal van boomstammen en door modder klimmen. tussen die boomstammen en dichte begroeing zie je als erkende of niet-erkende gids toch vrij slecht of er toevallig een giftige slang zit. zo dus een paar verrassingen gehad. stel je wordt daar op de een of andere manier gebeten. dan moet je eerst nog 4 uur terug lopen/gedragen worden. en dan is het nog de vraag of in zo een community slangengif aanwezig is. denk het eigenlijk niet want er worden vrij veel kinderen daar gebeten en moeten het met de shamaan zien te overleven. dat houdt in dat je dan nog eens tien uur met de boot moet voordat je bij anti-gif bent. Dit is dat wel een uitzondering. Maar bijvoorbeeld in Ecuador, Cuyabenno waar vrij veel toeristen komen, vraag ik me ook af of er wel anti-gif is. Je moet dan sowiezo ook vrij lang met de boot en bus. Tenzij je als rijke belangrijke westerling door een helikopter 'gered' wordt.
Goede gids of niet, ik heb er meerder gehad en toch zien ze vaak dieren over het hoofd die wij wel zien. Hmm lijkt me handiger als je zelf wat mee zou kunnen nemen. Maar zoals rudi zegt is dat eigenlijk niet te doen.
Goede gids of niet, ik heb er meerder gehad en toch zien ze vaak dieren over het hoofd die wij wel zien. Hmm lijkt me handiger als je zelf wat mee zou kunnen nemen. Maar zoals rudi zegt is dat eigenlijk niet te doen.
- bolletjeom
- Reisexpert
je hoeft er niet op te rekenen dat er anti-gif aanwezig is in de buurt van Cuyabeno. Ook al komen er redelijk wat toeristen. Het risico is ook wel erg klein en dat anti-serum is duur en moet vaak koel bewaard en toegedient door iemand die er verstand van heeft etc etc etc.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
-
- Wereldreiziger
Lange broek en laarzen, het beste middel tegen slangenbeten. Een kennis van mij woont in Costa Rica en die hoeft maar de deur uit te stappen en het is raak. Slangen ten over. In de situaties die jij schetst ben je volgens mij, afhankelijk van de soort slang en gif, slecht af als je gebeten wordt. De enigen die je een goed advies kunnen geven zijn de lokalen. Die hebben wel vaker met dit bijltje gehakt.