Rondreis 26 dagen Zuid-Afrika
Rondreis 26 dagen Zuid-Afrika
Hallo allemaal.
Wij (Karin en Jeroen) zijn ons aan het orienteren voor onze geplande reis naar Zuid-Afrika van 4 sept t/m 30 sept 2009.
we vinden het nogal moeilijk om de afstanden en reistijd in te schatten, vandaar deze post.
We komen 4 sept om 21:20 aan in JB, de eerste ovenachting geboekt bij Accoustix Backpack Lodge in Johannesburg. ( ze halen ons op van het vliegveld) De volgende ochtend willen we aldaar een auto huren en dan doorrijden richting Pretoria. Vandaar de weg vervolgen via de pannorama route richting KG park. (we weten ook niet precies waar we het park inmoeten) dan 2 overnachtingen in het KG park en de 3e dag eruit rijden richt Swaziland.
Hier willen we een dag of 2 blijven (tips zijn welkom) en dan richting HluHluwe waar we ook een dag of 2 willen blijven.
Vanaf HluHluwe willen we richting Lesotho om daar een trektocht te paard te boeken (iemand ervaring)
Vanaf dit punt vinden we het moeilijk om onze reis verder uit te stippelen....We willen iig de Gardenroute links laten liggen. We willen iig een dag of 4 doorbrengen in Capetown.
Is dit alles haalbaar in de reistijd, of moeten we een binnenlandse vlucht maken?
We willen wel wat zien van het land, maar niet iedere dag mega afstanden reizen, verder willen we 3 x een overnachting boeken in een luxe lodge, iemand goede ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes
Karin & Jeroen
Wij (Karin en Jeroen) zijn ons aan het orienteren voor onze geplande reis naar Zuid-Afrika van 4 sept t/m 30 sept 2009.
we vinden het nogal moeilijk om de afstanden en reistijd in te schatten, vandaar deze post.
We komen 4 sept om 21:20 aan in JB, de eerste ovenachting geboekt bij Accoustix Backpack Lodge in Johannesburg. ( ze halen ons op van het vliegveld) De volgende ochtend willen we aldaar een auto huren en dan doorrijden richting Pretoria. Vandaar de weg vervolgen via de pannorama route richting KG park. (we weten ook niet precies waar we het park inmoeten) dan 2 overnachtingen in het KG park en de 3e dag eruit rijden richt Swaziland.
Hier willen we een dag of 2 blijven (tips zijn welkom) en dan richting HluHluwe waar we ook een dag of 2 willen blijven.
Vanaf HluHluwe willen we richting Lesotho om daar een trektocht te paard te boeken (iemand ervaring)
Vanaf dit punt vinden we het moeilijk om onze reis verder uit te stippelen....We willen iig de Gardenroute links laten liggen. We willen iig een dag of 4 doorbrengen in Capetown.
Is dit alles haalbaar in de reistijd, of moeten we een binnenlandse vlucht maken?
We willen wel wat zien van het land, maar niet iedere dag mega afstanden reizen, verder willen we 3 x een overnachting boeken in een luxe lodge, iemand goede ervaringen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes
Karin & Jeroen
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Rondreis 26 dagen ZA
Mijn reactie gister op een mail die ik van ze heb ontvangen
iemand nog iets toe te voegen?begrijp ik dat jullie in 1 dag naar Kruger willen rijden?? of overnachten jullie in Pretoria?
Dat laatste is haalbaar en aan te raden. Dat eerste niet. Naar Pretoria rijden is niet heel ver maar je hebt een vlucht in je benen (denk ik), er gaat veel tijd verloren met huurauto halen, tanken, wennen aan links rijden en je weg vinden. doe die eerste dag niet te veel. dat gaat je opbreken en kan gevaarlijk zijn. Ga het voortrekkers monument bezoeken en het parlements gebouw in pretoria en rij de volgende dag pas weg.
slaapplekken in Kruger moeten lang van te voren gereserveerd worden!! je bent misschien al te laat als dit nog niet is gedaan
na krugerpark doorrijden naar Swaziland. Daar overnachten en rond kijken. Je kunt in 1 dag ( een lange) van Swaziland naar St. Lucia rijden.
Ik weet niet wat voor type reiziger jullie zijn maar er zit een leuke backpackerslodge bij Hluhluwe-umfolozi NP die safari's voor een zeer interessant budget regelen.
St. Lucia is grappig. je kunt ook vandaar uit naar HluHluwe.
durban laat je wat mij betreft inderdaad beter links liggen. Er zijn zat plaatsjes voor en na voor een leuke overnachting. Dan steek je omhoog naar de drakensbergen en stopt in Winterton bij een geweldige backpacker met ook luxere hutjes voor een mooi uitzicht en eventueel de volgende dag een wandeling.
Het is een volle dag in de auto zitten om vanuit daar naar de Malealea lodge in Lesotho te rijden. Dit is wel DE plek waar je heen moet in Lesotho en daar moet je minstens 1 volle dag door brengen. Je kunt dat weer een hele volle dag in de auto gaan zitten en uitkomen in Graaf Reinet. wel echt doorrijden hoor! dan sta je in de Karoo (woestijnachtig landschap).
Als je tijd genoeg hebt kan je ook vanaf lesotho naar Port st. Johns aan de wildcoast. Ook een lange dag rijden. En dan een stukje wildcoast mee pakken.
De volgende dag zou je dan door kunnen rijden naar East londen of zelfs Port Elizabeth. (hier kom je ook uit na Graaf reinet)
PE is niet zo heel bijzonder overigens. zoek iets leuks om te slapen in de buurt.
Dan begint de zogenaamde Garden route en begin ik mijn belangstelling te verliezen. dit is niet het afrika dat mij aanspreekt. Het is wel mooi hoor maar ...zo...ik weet niet. gepolijst blank en decadent op veel plekken.
Maar wel de plek om walvissen te gaan spotten. dit kan ook heel goed vanaf het vaste land op de kaap.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wanneer je naar het Krugerpark wilt kan je op verschillende plekken binnenkomen. De Orpen gate is logisch als je de Blyde rivier/canyon hebt bezocht. Een indrukwekkende kloof met de rondavels rotsformatie. Indrukwekkend! Ga ook naar Burke's lucky potholes. Een mooi staaltje erosie.
Skukuza heet een kamp in het krugerpark en dat was leuk om te slapen. Als je daar direct heen wilt rijden kan je de Paul Kruger Gate nemen maar als je 's ochtends al het park in rijdt kan je dus ook de Orpen gate nemen en de hele dag nemen om af te zakken naar Skukuza of een andere accommodatie. Voor swaziland rij je het park uit bij de komatipoort
ik heb geen ervaring met luxe accommodatie maar kan je wel een paar backpackers lodges aanbevelen die een luxe uitstraling hebben. Inkosane lodge bij de Drakensbergen en Isinkwe backpackers lodge bij Hluhluwe.
Skukuza heet een kamp in het krugerpark en dat was leuk om te slapen. Als je daar direct heen wilt rijden kan je de Paul Kruger Gate nemen maar als je 's ochtends al het park in rijdt kan je dus ook de Orpen gate nemen en de hele dag nemen om af te zakken naar Skukuza of een andere accommodatie. Voor swaziland rij je het park uit bij de komatipoort
ik heb geen ervaring met luxe accommodatie maar kan je wel een paar backpackers lodges aanbevelen die een luxe uitstraling hebben. Inkosane lodge bij de Drakensbergen en Isinkwe backpackers lodge bij Hluhluwe.
- bolletjeom
- Reisexpert
De backpackers lodges in Zuid-Afrika zijn over het algemeen van een zeer hoge standaard. Ze liggen veelal op hele mooie locaties en richten zich vaak op een breder publiek dan alleen backpackers. Naast een paar dormzalen zijn er meestal een redelijk aantal 2 persoonskamers en als ze er ruimte voor hebben zijn er vaak ook nog luxere rondavels (ronde hutjes).
Je krijgt hierdoor ook een leuk gemengd publiek
ik zal je snel even mijn 3 favorieten laten zien. Kijk vooral op hun sites en naar de foto's! dan heb je bijna geen luxe lodges meer nodig
in Swaziland is Sondzela een absolute aanrader. vooral de luxere rondavels met mooi uitzicht en wrattenzwijntjes en struisvogels voor de deur!
en in Lesotho moet je echt naar de Malealea lodge!! maar jullie kennen mijn verhalen al
Inkosane. In de drakensbergen. Fantastisch uitzicht. Super leuke rondavels. Als je mee kunt eten (eventueel even en dag van te voren bellen of ze een rondavel vrij hebben en of je mee mag eten...het is nogal afgelegen) dan heb je geluk. Toen wij er waren was het erg lekker.
Bij Hluhluwe. goede prijs/kwaliteits verhouding van de safari's!!! even een paar dagen....van te voren contact met ze opnemen om te kijken of er plek is. De kamer zijn vrij basic terwijl de bar, eetruimte en het zwembad niet onder doen voor een mooie lodge! Het is een bushcamp!! dus het is de locatie die top is. Wel een zandweg om er te komen maar ze kunnen je ook ophalen op een plek waar je veilig je auto kunt achter laten voor een nacht.
ik zal je snel even mijn 3 favorieten laten zien. Kijk vooral op hun sites en naar de foto's! dan heb je bijna geen luxe lodges meer nodig

in Swaziland is Sondzela een absolute aanrader. vooral de luxere rondavels met mooi uitzicht en wrattenzwijntjes en struisvogels voor de deur!
en in Lesotho moet je echt naar de Malealea lodge!! maar jullie kennen mijn verhalen al
Inkosane. In de drakensbergen. Fantastisch uitzicht. Super leuke rondavels. Als je mee kunt eten (eventueel even en dag van te voren bellen of ze een rondavel vrij hebben en of je mee mag eten...het is nogal afgelegen) dan heb je geluk. Toen wij er waren was het erg lekker.
Bij Hluhluwe. goede prijs/kwaliteits verhouding van de safari's!!! even een paar dagen....van te voren contact met ze opnemen om te kijken of er plek is. De kamer zijn vrij basic terwijl de bar, eetruimte en het zwembad niet onder doen voor een mooie lodge! Het is een bushcamp!! dus het is de locatie die top is. Wel een zandweg om er te komen maar ze kunnen je ook ophalen op een plek waar je veilig je auto kunt achter laten voor een nacht.
Ook nog tips voor mensen die GEEN auto tot hun beschikking hebben? 

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
ja hoor. zat!! bovenstaande hostels zijn bijna allemaal bereikbaar met de Bazzbus en sommige ook met het normale openbaar vervoer
wat voor tips zoek je???
wat voor tips zoek je???
Wat ik zoek?
Ik weet nog niet eens waar ik naar toe wil, laat staan dat ik me al bezig houdt met details als accomodatie
Ik weet nog niet eens waar ik naar toe wil, laat staan dat ik me al bezig houdt met details als accomodatie

- bolletjeom
- Reisexpert
ja! pff
vraag me dan ook niet om tips ~O>
kom terug als je weet wat je wilt

kom terug als je weet wat je wilt

Er zijn zat mensen die HE-LE-MAAL niks weten en uitgebreid antwoord krijgen.... Ik dacht: ff proberen of mij dat ook lukt! Nee dus 

Dali schreef:Wanneer je naar het Krugerpark wilt kan je op verschillende plekken binnenkomen. De Orpen gate is logisch als je de Blyde rivier/canyon hebt bezocht. Een indrukwekkende kloof met de rondavels rotsformatie. Indrukwekkend! Ga ook naar Burke's lucky potholes. Een mooi staaltje erosie.
Bedankt voor je nuttige info en tips

Stukje bij beetje krijgen we steeds meer inzicht....bedankt hiervoor.bolletjeom schreef:De backpackers lodges in Zuid-Afrika zijn over het algemeen van een zeer hoge standaard. Ze liggen veelal op hele mooie locaties en richten zich vaak op een breder publiek dan alleen backpackers. Naast een paar dormzalen zijn er meestal een redelijk aantal 2 persoonskamers en als ze er ruimte voor hebben zijn er vaak ook nog luxere rondavels (ronde hutjes).
ik zal je snel even mijn 3 favorieten laten zien. Kijk vooral op hun sites en naar de foto's! dan heb je bijna geen luxe lodges meer nodig![]()
Als we in lesotho aankomen zullen we dan een dag of 10 onderweg zijn of ga ik dan te snel?
dag 1 overnachting Johannesburg
dag 2 Pretoria Richting Graskop
dag 3 KG park
dag 4 KG park
dag 5 KG richting Swaziland (reisdag)
dag 6 Swaziland
dag 6 Swaziland
Dag 7 Hluhluwe
dag 8 Hluhluwe
dag 9 Hluhluwe > Richting Lesotho (reisdag)
dag 10 Lesotho
Dag 11 Lestho
- bolletjeom
- Reisexpert
als ik het zo snel zie heb je 26 dagen..toch?
dan is het wat aan de snelle kant om al op dag 10 in Lesotho te zijn.
Ik maak zelf vaak een groof schema met de eerste paar dagen en de laatste paar dagen en dan ga ik schuiven met het blanco stuk in het midden. (snap je?)
Je wilt 4 dagen in Kaapstad en omgeving doorbrengen. 4 dagen voor alleen kaapstad vind ik veel dus ga ook de peninsula op om de kaap aan te raken. pinguins te spotten en walvissen te tellen
reserveer robbeneiland als je daar persee heen wilt. het is best vaak gesloten of "uitverkocht"
24-4=20. op dag 20 wil je dus in Kaapstad zijn of aankomen. met je huidige schema heb je dan dus nog 10 dagen tussen Lesotho en Kaapstad en je wilde de garden route niet doen. Hoewel ik denk dat je die stiekum toch deels gaat doen want het is de handigste weg
Ik ga er ook vanuit dat je walvissen wilt zien in Hermanus.
Maar goed. als je Lesotho uit gaat en overnacht in Graaff Reinet voor het "woestijn" gevoel in de kleine Karoo. Dat is een dag. Dan rij je door naar George en Wilderness voor de walvissen. Wanneer je op tijd vertrekt en vooruit boekt kan je op 1 dag dit stuk rijden en in de middag op een bootje zitten om walvissen te spotten. Je kunt ook een dag uittrekken om dit te doen en een bezoek brengen aan Knysna dat iets verderop ligt.
Dan kan je richting Kaapstad rijden met een stop in de wijnstreek. Of in Oudtshoorn op struisvogels en chetaa's te aaien.
als je het rustig aan doet ben je in 2 dagen al in Kaapstad (vanaf George)
Wat ik nu uitreken is tussen vertrek Lesotho en aankomst in Kaapstad tussen de 3 en 5 dagen.
dus...4 dagen kaapstad + 5 dagen relatief rustige route na Lesotho = 9 dagen. 24-9= 13 dagen over. Voor het begin stuk heb je dus nog wel een dag of 2 extra.
ik zou er een drakensberg stop in doen op weg naar Lesotho. Van hluhluwe naar Lesotho rijden is errug ambitieus
Ik maak zelf vaak een groof schema met de eerste paar dagen en de laatste paar dagen en dan ga ik schuiven met het blanco stuk in het midden. (snap je?)
Je wilt 4 dagen in Kaapstad en omgeving doorbrengen. 4 dagen voor alleen kaapstad vind ik veel dus ga ook de peninsula op om de kaap aan te raken. pinguins te spotten en walvissen te tellen

reserveer robbeneiland als je daar persee heen wilt. het is best vaak gesloten of "uitverkocht"
24-4=20. op dag 20 wil je dus in Kaapstad zijn of aankomen. met je huidige schema heb je dan dus nog 10 dagen tussen Lesotho en Kaapstad en je wilde de garden route niet doen. Hoewel ik denk dat je die stiekum toch deels gaat doen want het is de handigste weg

Maar goed. als je Lesotho uit gaat en overnacht in Graaff Reinet voor het "woestijn" gevoel in de kleine Karoo. Dat is een dag. Dan rij je door naar George en Wilderness voor de walvissen. Wanneer je op tijd vertrekt en vooruit boekt kan je op 1 dag dit stuk rijden en in de middag op een bootje zitten om walvissen te spotten. Je kunt ook een dag uittrekken om dit te doen en een bezoek brengen aan Knysna dat iets verderop ligt.
Dan kan je richting Kaapstad rijden met een stop in de wijnstreek. Of in Oudtshoorn op struisvogels en chetaa's te aaien.
Wat ik nu uitreken is tussen vertrek Lesotho en aankomst in Kaapstad tussen de 3 en 5 dagen.
dus...4 dagen kaapstad + 5 dagen relatief rustige route na Lesotho = 9 dagen. 24-9= 13 dagen over. Voor het begin stuk heb je dus nog wel een dag of 2 extra.
ik zou er een drakensberg stop in doen op weg naar Lesotho. Van hluhluwe naar Lesotho rijden is errug ambitieus
Klinkt fantastisch, maar is niet bereikbaar met het OV danwel de Bazbus. De laatste 7 km moet je al lopend overbruggen, er is geen shuttle service.bolletjeom schreef: Inkosane. In de drakensbergen. Fantastisch uitzicht. Super leuke rondavels. Als je mee kunt eten (eventueel even en dag van te voren bellen of ze een rondavel vrij hebben en of je mee mag eten...het is nogal afgelegen) dan heb je geluk. Toen wij er waren was het erg lekker.
Nu zal ik niet zo gauw gaan liften in mijn eentje, of ben ik nu overdreven voorzichtig???
- bolletjeom
- Reisexpert
in dat gebied zou ik wel durven liften. Het is landelijk en iedereen die een auto heeft woont daar en snapt dat er nauwelijks openbaar vervoer is.
Je kunt natuurlijk ook al gaan rondvragen in hostels of er mensen zijn die die kant op willen en daarmee mee rijden. Weg komen van de locatie is vast ook geen probleem. Er zullen mensen met een auto zijn die ook weg gaan
Je kunt natuurlijk ook al gaan rondvragen in hostels of er mensen zijn die die kant op willen en daarmee mee rijden. Weg komen van de locatie is vast ook geen probleem. Er zullen mensen met een auto zijn die ook weg gaan
Ok erg bedankt. Voor ons wordt het nu iig duidelijk dat we het wat rustiger aan kunnen doen, en geen binnenlandse vlucht hoeven te boeken. Zou je in nederland een auto boeken of daar ter plekke?bolletjeom schreef:als ik het zo snel zie heb je 26 dagen..toch?
Ik denk dat we vanavond verder gaan met het plannen van onze route.