wel/geen malariapillen slikken?

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Dat is inderdaad wel iets om bij stil te staan. Maar betrof het hier de Afrikaanse, zuid amerikaanse of Aziatische vorm van malaria? Ik had begrepen dat dit namelijk wel verschil maakt, dat de Aziatische vorm niet zo gevaarlijk is als bijvoorbeeld de Afrikaanse.

Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Groetjes Anne
Seeker

Re:

Bericht door Seeker »

evanerp schreef:VGZ basis verzekering en krijg niets vergoed. Wat ik daarom uit kosten overweging gedaan heb is bij de apotheek de vaccinaties gehaald en laten zetten door mijn huisarts die €10,- aan kosten rekende voor het zetten van de vaccinaties. Zo viel het nog wel redelijk mee.
Is dat dan goedkoper dan de GGD? ik krijg namelijk tot 200 euro vergoed.
bolletjeom
Reisexpert

Re: wel/geen malariapillen slikken?

Bericht door bolletjeom »

je betaald bij de GGD het intake gesprek waarbij ze bekijken welke spuiten je nodig hebt. dit is €25 over het algemeen
maar als je vaccinaties vergoed worden dan vaak ook dit gesprek. of je prikken moeten duurder zijn dan die €200
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Seeker

Bericht door Seeker »

Dat zal wel binnen 200 blijven, ik was er vandaag, maar zij konden mij niet gewoon rekening mee geven dat ik achteraf kon betalen, dus heb ik afspraak voor Woensdag gemaakt.

Ik zou hep A spuit krijgen 45 euro
hep B 35 ( Maar dacht ze zeiden dat ik daar nog voor terug moesten komen na de vakantie )
DTP 16,50
Consult 19,00

Totaal 115,50 dus zelfs wanneer ik na mijn vakantie terug moet voor 2e spuit, omdat B uit 2 bestaat, al konden ze A en B in een keer doen, maar daar was te weinig tijd voor.

Mag wel vooruit schieten, maar ga declareren bij Unive.
bolletjeom
Reisexpert

ja, zo werkt dat meestal. je moet zelf voorschieten en dan declareren bij je verzekeraar.
Het kan zijn dat je nu niet de A en B gezamelijk kunt krijgen omdat je vrij laat bent. normaal krijg je 3 keer die combispuit. Maar misschien is je dosis A dan te laag als je nu maar met 1/3 op stap zou gaan. Dat zou verklaren waarom ze je los krijgt.
Dan ben je in iedergeval goed beschermt voor A. En dat is wel zo prettig
consult is bij jou lekker goedkoop.ik betaalde 2 maanden geleden €25 in Amersfoort!
Seeker

Bericht door Seeker »

Limburg is in algemeen goedkoper, ook met huizen huren enzo soms, maar is inderdaad niet al teveel, alleen jammer dat ze zo moeilijk doen, je moet echt direct betalen, meestal krijg je ja een acceptgiro, die kun je dan zelf betalen en de betaling specificatie op sturen.

Ik heb trouwens net aan liefdadigheid gedaan, mijn broertje mijn iphone 3G geleend voor paar dagen, hij ging ook weg en had camera nodig, dus ja heb ik mijn iphone maar geleend, ik heb nu zijn nokia.
meri
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door meri »

In midden amerika geen malaria-pillen geslikt, maar risico was ook laag.

De GGD heeft nogal wat druk op me gezet wat malariapillen betreft ("malaria pillen of dood!"). In 2006 en 2007 heb ik malariapillen (malarone) geslikt in Borneo en Sumatra, waar ik stage liep. Meestal in afgelegen dorpen, een rit met de brommer en dan een volle dag of nacht in de bus om bij de stad te komen. De avond voordat ik op de bus wilde stappen om vanuit Borneo het vliegtuig terug te nemen naar Jakarta kreeg ik malaria. Ik dacht eerst dat ik gewoon flink ziek was. Een tijd lang was ik s'avonds ziek en overdag slechts wat verzwakt. Helemaal niet aan malaria gedacht, omdat ik dacht wel veilig te zijn met malaria pillen! Ziek worden kun je dus nog steeds. Tijdens reizen naar Sulawesi en Lombok ook geslikt, maar omdat ik het zo lang had geslikt kreeg ik op een gegeven moment haaruitval.

Nu zit ik weer in Borneo, voor 2 maanden. Ik ben in Duitsland naar een soort GGD geweest om daar advies aan te vragen. Ze vonden het wat overdreven om voor zo'n lange tijd malaria pillen te slikken. Daar kreeg ik het advies om pillen mee te nemen voor als ik ziek zou worden. Dan 4 dagen lang 3 pillen slikken of 3 dagen lang 4 pillen slikken (ik heb het ergens opgeschreven...) Ik slaap indien mogelijk onder een klamboe en smeer als er veel muggen rondzoemen. Locals vertellen me dat het eten van bittere dingen ook helpt, zoals gekookte papaya bladeren. Maar ook dan kun je natuurlijk nog ziek worden.
bolletjeom
Reisexpert

is het niet zo dat je veel later en veel minder ziek word wanneer je wel medicatie hebt genomen???
dat is tenminste het verhaal van de arts van mijn oom die alsnog heeeel ziek is geweest. het was het verschil tussen ter plekke sterven of een paar maanden later ziek in een nederlands ziekenhuis.
Malariatabletten gebruiken als medicatie werkt alleen als het andere pillen zijn dan je gebruikt als voorzorgsmaatregel. of als je idd helemaal niets gebruikt
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Mijn idee voor azie is dat als ik ziek wordt zonder pillen te slikken een betere kans heb op herstel door slikken van anti-malaria dan ziek worden terwijl je al slikt, en dan nog meer pillen slikken om te herstellen. Daarnaast denk ik ook dat als ik preventief slik en toch wordt gestoken, al die mugjes die mij steken nog resistenter worden. Wat nu ook het geval is in Azie. Een beetje hetzelfde verhaal als de allergieen die bij de mens flink zijn toegenomen sinds er voor alles en nog wat gevaccineerd wordt. Voor Afrika waar de virussen hardnekkiger zijn zie ik dat anders, dan slik ik wel prefentief. Ik heb ook een leraar die aan malaria is overleden.Volgens mij is de beste bescherming je gewoon insmeren.
Seeker

Bericht door Seeker »

Mijn idee is beetje dat zaken gewoon die dingen zo graag verkopen met het is echt nodig zodat zij al dat geld krijgen en niet de concurrent, ik koop ze in iedere geval niet direct morgen bij de GGD.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Seeker schreef:Mijn idee is beetje dat zaken gewoon die dingen zo graag verkopen met het is echt nodig zodat zij al dat geld krijgen en niet de concurrent, ik koop ze in iedere geval niet direct morgen bij de GGD.
????

Je krijgt morgen bij de GG&GD een recept, en dan koop je de pillen bij de apotheek. Zonder recept geen pillen, dus veel keus je niet.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Seeker

Bericht door Seeker »

Jenny schreef:
Seeker schreef:Mijn idee is beetje dat zaken gewoon die dingen zo graag verkopen met het is echt nodig zodat zij al dat geld krijgen en niet de concurrent, ik koop ze in iedere geval niet direct morgen bij de GGD.
????

Je krijgt morgen bij de GG&GD een recept, en dan koop je de pillen bij de apotheek. Zonder recept geen pillen, dus veel keus je niet.
Ik dacht ze wouden mij die mooi aansmeren, zou de GGD tegen mensen die met scouting in Nederland op kamp gaan, dat ze antimuggen spray moeten mee nemen? Want dat is idee wat ik krijg van ze, ik snap dat het handig is, maar ben nooit voorstander geweest van pillen slikken.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Nederland hebben we geen malaria en dengue, in sommige andere landen wel. Vandaar dat je in sommige landen pillen moet slikken, in andere landen niet. (Tegen dengue helpen geen pillen.)

Seeker, zoek eerst eens het hoe en het waarom van iets op, voordat je je vooroordelen ventileert.
Seeker

Bericht door Seeker »

Jenny schreef:In Nederland hebben we geen malaria en dengue, in sommige andere landen wel. Vandaar dat je in sommige landen pillen moet slikken, in andere landen niet. (Tegen dengue helpen geen pillen.)

Seeker, zoek eerst eens het hoe en het waarom van iets op, voordat je je vooroordelen ventileert.
Enige reden dat ik deze stament maak, is omdat op internet niet staat, dat je die pillen moet nemen, in tegendeel het wordt afgeraden vanwege de bij verschijnselen, en ze raden gewone muggenmelk aan, of Jaico, wat mensen in Thailand gebruiken. Dus noway dat ik die pillen ga slikken, als je er net zo ziek van word als wanneer je gestoken wordt.
Malaria

Malaria komt in Thailand alleen nog in de grensgebieden met Birma, Laos en Cambodja voor, en in jungles. Het nemen van malaria-profylaxe (Lariam) is niet aan te bevelen vanwege de bijverschijnselen die bijna nog erger zijn dan de kwaal. Bovendien kunnen er bij het nemen van malaria-profylaxe zich symptomen voordoen die sprekend lijken op de symptomen van ... malaria!

Het volstaat dan ook als u goede voorzorgsmaatregelen neemt om te voorkomen dat u wordt gestoken, ook door 'gewone' muggen die u overal in Thailand kunt tegenkomen, uiteraard vooral in de buurt van stilstaand water.
thailand-deet-anti-insecten-spraythailand-jaico-anti-insecten-spray
Houd 's avonds armen en benen bedekt en smeer alle overblijvende blote huid goed in met een muggenwerend middel (muggenmelk), bij voorkeur een middel waar DEET in zit. (Hoe hoger de concentratie DEET, hoe langer u beschermd bent - tot 8 uur bij 50% DEET). U vindt dit o.a. bij Tropenzorg (Care Plus), maar ook in Thailand: Jaico is wat de Thais zèlf gebruiken, en dat is prima en goedkoop. Hetzelfde geldt voor Maxi DEET, ook verkrijgbaar in Thailand, dat een concentratie heeft van maar liefst 95% DEET en daardoor minder geschikt is voor kinderen.

Noot: spuit dunne kleding ook altijd in met uw DEET-middel, want muggen kunnen door dunne kleding heen steken.
http://www.thailandvoorbeginners.nl/tha ... orzorg.php
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Seeker schreef:
Jenny schreef:In Nederland hebben we geen malaria en dengue, in sommige andere landen wel. Vandaar dat je in sommige landen pillen moet slikken, in andere landen niet. (Tegen dengue helpen geen pillen.)

Enige reden dat ik deze stament maak, is omdat op internet niet staat, dat je die pillen moet nemen,
Ben je al bij de GG&GD geweest? Nee? Hoe weet je dan dat zij zeggen dat je pillen moet nemen?

Nee, jij gaat er in je eerdere post al meteen vanuit dat je pillen krijgt voorgeschreven omdat ze geld aan je willen verdienen! En vandaar mijn reactie, ZIJ KRIJGEN GEEN COMMISSIE, dus ze zullen heus geen pillen voorschrijven als het niet moet. Doe gewoon wat zij aanraden, dat is in jouw geval beter.

(Kans is idd groot dat je geen pillen hieft.)
Plaats reactie