Welke overland organisatie Afrika?

Stel hier je vragen over het Oostelijke gedeelte van Afrika.
bolletjeom
Reisexpert

Welke overland organisatie Afrika?

Bericht door bolletjeom »

heeft ieman ervaring met overland organisaties in afrika???
van die kampeer-trucks die het hele continent oversteken maar waar je ook stukjes van 2 weken kunt aanhangen?

ik heb nu kumuka bekeken en dat zag er wel goed uit en ik ken iemand die met hen een stuk hebben gedaan en die waren wel tevreden. Ze zijn alleen het laatste jaar wel een stuk duurder geworden.
africantrails lijkt lekker goedkoop totdat blijkt dat Serengeti en nongorogoro krater optioneel is en 450 pont kost 0_0 ....ja, dan kan ik ook een goedkope toer aanbieden..haha
Maar misschien zijn ze wel goed.

zijn er mensen die andere organisaties (lokaal bijvoorbeeld) kent die de moeite waard zijn?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Re: Welke overland organisatie Afrika?

hmmm, is er dan niemand hier zelfstandig die kant op gegaan???

ik heb flink zitten surfen de afgelopen dagen en het lijkt het goedkoopste om met een Nederlandse groepsreis mee te gaan. Dan wel alleen het landenarrangement want de vlucht kan ik zelf voor de helft van de prijs regelen. Zelfs de meest bugdet organisatie lokaal vraagt meer voor een simpele safari en dan moet je de hele tijd terugkeren naar Nairobi om daar weer op een andere safari te gaan
We overwegen nu dus maar gewoon een kampeersafari met een nederlandse maatschappij te doen.

is er verder iemand hier die in die regio geweest is en tips heeft?
marja1983

Bericht door marja1983 »

Ik heb in 2005 een erg gave reis gemaakt van Kaapstad naar Cairo, dit in een truck met allemaal jongeren (18 tot 35 jaar) van verschillende nationaliteiten. Dit met de organisatie African Routes http://www.africanroutes.co.za/ helaas hebben zij hun concept omgegooid en bieden ze nu reizen aan voor 50+ :?
Erg zonde!!! Mijn reis bestond uit 3 delen: Kaapstad-Vic falls, Vic Falls-Nairobi, Nairobi -Cairo. Je kon dus ook een losse onderdelen boeken. Mijn reis (dan niet de vluchten van NL erbij, maar echt de trip zelf: eten, slapen (kamperen) en transport) koste maar 2000,-, dit voor 70 dagen en de hele oversteek van het Afrikaans continent!! ^O^ (En was ook nog eens enorm gaaf en gezellig ;-))

Onderweg kwamen wij veel engelse organisaties tegen. Ik heb ze later weleens opgezocht en wat informatie opgevraagd... maar nooit zelf bij geboekt, dus weet niet of ze goed zijn, of goedkoop.

Hierbij enkele suggesties: http://www.dragoman.com/ http://www.exodus.co.uk/ http://www.africantrails.co.uk/

Er zijn er vast nog veel meer! Ff zoeken op google: overland trucks Africa.

Je kan ook op www.outinafrica.nl kijken. Dit is een Nederlandse organisatie en zij hebben toen de tour voor mij geboekt bij African Routes. Volgens mij hebben zij nu geen samenwerking meer, maar wellicht kennen zij andere organisaties???!!

Ik hoop dat je wat aan hebt, in ieder geval: zo'n reis zou ik iedereen aanraden! Het leuke aan African Routes vond ik ook het internationale karakater: je zat met veel nationaliteiten in een groep en dit maakte het erg gezellig!

Succes! ^O^
bolletjeom
Reisexpert

Dag Marja

bedankt voor je reactie. de meeste links had ik zelf al gevonden (jaja...heel veel googelen..haha) maar ik ga even kijken naar outinafrica. die had ik nog niet ontdekt

je zegt dat je €2000 hebt betaald voor 70 dagen. Wat mijn "probleem" is met dragoman etc is dat de trips vrij goedkoop zijn maar als je dan verder kijkt dan komt daar een foodkitty bij en alle entrees in national parken en soms zelfs de safari's. Als ik dan een inschatting maak van de parkentree's ( die tussen €50 en €100 per park zijn) en de foodkitty optel dan kom ik duurder uit dan bij sommige nederlandse groepsreizen waar entree, safari en soms de maaltijden inclusief zijn.

Heb je enig idee hoeveel geld je hebt uitgegeven naast die €2000 ? Misschien zie en lees ik het wel helemaal verkeerd.
ik zit nu te kijken naar landenarangementen van nederlandse organisaties voor €1600 tot €1800 voor rond de 22 dagen. dan adviseren ze nog €175 voor snacks, drinken,evt extra excursies etc per week. Dus laten we zeggen €500 extra voor de vakantie.

Ik zag laatst een dragoma trip voor €750 voor 13 dagen en dan komt er een foodkitty bij van $810. Toen dacht ik...pff dat geef ik thuis in de verste verte niet uit aan eten in 2 weken tijd! toen bleek dat uit de kitty ook de overnachtingen betaald worden ( en overigens niet eens al het eten) en sommige entrees. Het maakt het voor mij allemaal een stuk onoverzichtelijker in ieder geval
een jonge en internationale groep lijkt me namelijk leuker dan een stel nederlander. Ook zou ik liever een lokaal bedrijf steunen.
marja1983

Bericht door marja1983 »

Hey!

Inderdaad veel onduidelijkheid bij die tours. Wij hadden inderdaad ook een food kiddy, maar dat werd gebruikt als contact geld voor de gids. Ik denk dat ik boven die 2000 nog iets van 1500 heb uitgegeven aan trips, eten, souveniers, national parcs etc. Dit verschillende wel heel erg per onderdeel: tussen Kaapstad-vic falls en vic falls-nairobi was vele meer te doen, dus duurder, dan tussen nairobi-cairo. Voordeel dat het er niet standaard in zit.. je kan er voor kiezen. Dus bij ons was het optioneel.. maarja alle parken wil je natuurlijk bezoeken, anders ga je er niet naar toe. Kan me herinneren dan Serengeti en Ngorongoro crater toen iets van 300 US voor 3 dagen was. De prijs zou toen nog vet stijgen, dusja als het tussen de 400 en 500 US zit, geloof ik dat graag. Maarja bij al die dingen.. het is het waard! Serengeti en Ngorongoro zijn een van de mooiste parken die ik heb gezien!

Als je voor een georganiseerde toer uit NL kiest denk ik dat je wel vele hotelovernachtingen erbij hebt, dus veel duurder. Wij kampeerden soms ook gewoon ergens in de bush, dus ja dan kost het je niks.

Succes verder, ik hoop dat je nog wat goedkopers vindt! :)
bolletjeom
Reisexpert

we kijken alleen naar de nl organisaties die kamperen. niet alleen goedkoper maar ook leuker.
Heb vandaag even met 1 gebelt om te zien wat ze verstaan onder "eten inclusief tijdens safari". Of dat niet per ongeluk alleen tijdens 1 bepaald NP is ofzo...
Maar...het is dus voor vrijwel de gehele reis! Alleen de eerste avond en de laatste 2 dagen op Zanzibar moet je je eigen eten betalen.
Dit is een 24 daagse reis. kamperen voor €1675 (zonder vlucht). incl dus al het eten, alle entree's voor alle National parken, alle game drives, alle overnachtingen waarvan 3 nachten hotel en alle andere in een tent en de ferry naar Zanzibar

ik begin het vermoeden te krijgen dat ik daar bijna niet tegen op kan om het zelf te organiseren. Zie wel leuke safari's maar die worden pas interessant als je met 4 personen bent...maar ik zoek nog even vrolijk verder. ik hoef nu nog geen knopen door te hakken
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

hey lees het nu pas.

er zijn 3 grote maatschappijen die overlandsafari's doen in afrika.

1. Nomad Adventure Tours
www.nomadtours.co.za
021 426 5445 and nomad@nomadtours.co.za

2. Out of Africa Safaris
021 424 4540 and info@outofafricasafaris.co.za

3. Acacia Africa
www.acacia-africa.com
021 556 1157 and info@acacia-africa.com

ook is er nog bundy safari's, kan zijn dat je die nog tegen komt maar die is door namad over genomen toen ik er was afgelopen winter.

zelf heb ik met acacia gereisd. alles vond ik prima geregeld maar hoe de tocht gaat bevallen ligt aan een aantal dingen, je eigen instelling de groep en de bestuurder en groepsleider van de truck.
min puntje vond ik acacia bij victoria falls ze gaan naar de zambia en dat is de slechte kant om de falls te bekijken.
de zimbabwe kant is veel beter. uit me hoofd gaat nomad naar die kant toe. verder verschillen nomad en acacia niet echt veel, het is meer van de vertrekdatum en de beste deal.

bij alle organisaties vind je meerdere prijzen bij de tours.
1 de tour prijs, betaal je aan de touroperator of je travel agent mocht je het daar boeken.
2 basic localpayment betaal je aan de tourgide. dit bevat onderdak eten en de basis dingen die je gaat bezoeken.
3 flexible localpayment betaal je ook aan de tourgide, dit zijn dingen die ook tijdens de tour worden gedaan maar je zelf mag kiezen of je ze wil doen. bijna iedereen doet ook die dingen want anders is weinig nut dat je met de tour mee gaat. zijn wel mensen die 1 of 2 dingen som niet doen.

waar je wel even moet op letten is welke maaltijden er bij zitten. zo had ik tijdens mijn tour een aantal dagen dat ik zelf voor het diner moest zorgen, dit is dan wel op plaatsen waar je wat opties hebt.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
bolletjeom
Reisexpert

dank je wel Ron
ik ga ze nog eens bekijken. ik kende 2 van je lijstje al. met nama acacia viel bij mij gelijk af vanwege de enorme prijzen die ze vroegen.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

tip is om eens te vragen of ze je een scherpere prijs kunnen bieden, dit gaat dan om de tour prijs niet om de localpayments, daar kunnen ze niks van af doen maar de tourprijs wel vooral als je lastminute boekt en er zijn nog maar een paar stoelen vrij zijn.

gewoon even mailen je weet maar nooit.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Esme1979

Bericht door Esme1979 »

Ik ben zelf net terug van 2,5 week Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe en me nu aan het orienteren op een reis voor 8-10 weken van Nairobi naar Kaapstad voor volgend voorjaar.

Afgelopen reis heb ik geboekt bij African Budget Safaris, dit is een soort bemiddelingsorganisatie die samenwerken met een groot aantal andere overland- en safaribedrijven in zuidelijk Afrika. Ze hebben zeker ook goede last-minute acties en je kan verschillende reizen aan elkaar koppelen.

Mijn tour was een 14-daagse vanuit Johannesburg, door Botswana en Zimbabwe, die werd uitgevoerd door Livingstone Trails. Alles was uitstekend geregeld, goed vervoer, aardige en vakkundige gids, heerlijk eten.

Onderweg kwamen we heel veel overlandtrucks tegen, waardoor ik een beetje besmet ben geraakt en daarom volgend jaar voor een wat langere periode terug naar Afrika wil. Oasis Overland komt voor mij tot nu toe, ook op basis van wat ik onderweg heb gezien, als beste uit de bus. Ik heb ook goede dingen gehoord onderweg over African Trails.

Beide bedrijven zijn niet de goedkoopste en het is zaak om goed te kijken wat inclusief is. Maar ga zeker niet op de laagste prijzen af, het zijn pittige reizen en daarom is het gewoon belangrijk dat je bijvoorbeeld twee chaufeurs op de truck hebt ipv eentje.

Als je nog vragen hebt mag je altijd mailen, succes met orienteren!
Merkus!

Bericht door Merkus! »

Ik heb toen ik in Kaapstad zat al veel informatie gezocht over een tour vanaf Kaapstad via Namibia tot aan Nairobi, dat lijkt mij een heel mooie reis, 6 weken, kost ongeveer 3200 euro inclusief vlucht. Best veel, maar als ik veel ga werken dit jaar (naast studeren) vind ik dat ik best wel mag dromen over dit :-)!

Nomad tours zag er goed uit, misschien niet de goedkoopste, maar de bussen zagen er in het echt goed uit en de tourguides spraken normaal Engels.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hi,

Wil je perse met een overlandtruck of is het ook een optie om het zelfstandig te doen. Wij hebben twee maanden door Kenia, Oeganda, Rwanda en Tanzania gereisd en dat is ons heel goed bevallen. Het was onze eerste keer in Afrika en zelfstandig rondreizen was geen enkel probleem. We hebben een safari geboekt in Nairobi naar Masai Mara en Lake Nakuru die kostte USD 80 pp per dag inclusief al het eten, park fee, transport, overnachting (4 dagen). Andere parken zoals Lake Naivasha en Hell's gate national park in Kenia en Queen Elizabeth NP in Uganda hebben we zelf gedaan (ofwel een taxi gehuurd om ons rond te rijden, ofwel zelf rondgelopen of gefietst). Verder hebben we veel gekampeerd, wat makkelijk en veilig is. Je kan op dezelfde campings staan waar de overlandtrucks ook komen. We zijn in Tanzania niet meer naar Serengetti geweest omdat dat hetzelfde is als Masai Mara. We hebben nog wel even getwijfeld om naar de Ngorogoro krater te gaan, maar dat was erg duur en we hadden alle dieren al meerdere keren gezien en diverse mensen vertelden dat ze het niet heel bijzonder vonden. Je kan in Arusha, tanzania makkelijk zelf een safari naar Serengetti en Ngorogoro regelen. Dit is wel wat duurder dan in Kenia, ca. USD120 pppd (inclusief alles) meen ik.

Wij waren voor 2 personen €3000 kwijt voor 60 dagen ex internationale vlucht. Het is wel belangrijk om bij jezelf na te gaan of je het leuk vindt om samen met anderen in een groep te reizen of dat je wellicht niet de juiste persoon bent om een maand in een truck rond te reizen met 25-30 anderen. Overigens zaten de trucks die wij zagen lang niet allemaal vol. Sommigen hadden maar 6-8 man aan boord!!
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

@ Robin - hebben jullie jezelf met openbaar vervoer ( de bushtaxi's) een gewone auto of camper of een 4x4 verplaatst? Hoe waren jullie ervaringen?
Wij zijn erover aan het denken om met een gewoon campertje op eigen houtje te gaan .. Langs het Oosten naar het Zuiden.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hallo,

Sorry voor de late reactie, maar we zijn aan het reizen....... :)

We hebben met het openbaar vervoer gereisd. Omdat niet veel mensen in Afrika een auto of brommer hebben kan je bijna overal komen. En als je er niet kan komen, dan is er altijd wel iemand met een auto die je er naartoe wil brengen. De wegen zijn wel vaak heel slecht en er wordt hard gereden, dus als je zelf besluit te rijden heb je wel een goede auto nodig en moet je erg uitkijken voor je medeweggebruikers. Het was ons een raadsel hoe de witte minibusjes toch elke keer weer door de diepe kuilen en zanderige weggetjes kwamen. We hebben niemand met eigen camper of personenauto zien rondreizen, wel mensen met 4x4 jeeps. Als er campers verhuurd worden zal het vast wel mogelijk zijn, maar veel wegen zagen er niet geschikt voor een campertje uit (muv Rwanda waar de wegen in hele goede staat zijn). Vooral de weg van Rwanda naar Arusha, Tanzania was een drama. We zaten in een grote bus en zijn helemaal beurs gehobbeld. Vooral als je achterin zit heb je er last van.

Om de parken in te komen moet je een tour boeken en kan je niet met een personenauto/camper in (met eigen 4x4 moet je een " gids " meenemen). Wij vonden dat niet erg, de chauffeurs van de tours zijn heel goed in het spotten van wildlife, dus soms gooien ze ineens het stuur om en rijden een vlakte in waarop wij niets zagen, maar uiteindelijk kleine leeuwtjes of andere beesten lagen. En als je zelf door zo'n park rijdt heb je niet echt de tijd om te genieten van de dieren, maar ben je vooral met rijden bezig.

Hopelijk helpt dit je verder op weg!
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Thx Robin.

Plannen blijven toch bestaan. Eventueel denken we er nu aan een Synchro busje te kopen. is ook 4x4.

Op zich zijn we al met een personen auto tot Senegal gereden, dus qua hobbelgehalte zijn we wel al wat gewoon. Maar je hebt gelijk dat het leuk moet blijven. ( maar we willen het liever niet met de Toyota Landcruiser doen, zoals zovelen voor ons al gedaan hebben ...)

Zijn de Visums voor de Oost Afrikaanse landen altijd ter plekke aan de grens te verkrijgen( tegen betaling uiteraard) of dien je dit op voorhand zelf in Nederland of Belgie aan te vragen?

Ach nog even blijven dromen. :z
Plaats reactie