jouw definitie van een backpacker

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.

Je bent geen Backpacker maar een Toerist als je:

reist met een koffer
29
34%
soms slaapt in een hotel
2
2%
af en toe westers eet onderweg
0
Geen stemmen
van te voren iets hebt vast gelegd
1
1%
Minder dan 4 weken weg gaat
4
5%
voldoende budget hebt om een keer iets geks te doen
1
1%
toertjes boekt
0
Geen stemmen
soms kiest voor een bus voor toeristen ipv de locale bus
1
1%
als al je geld op gaat aan drank
16
19%
4 paar schoenen en je föhn bij je hebt
32
37%

Totaal aantal stemmen: 86

bolletjeom
Reisexpert

jouw definitie van een backpacker

Bericht door bolletjeom »

Aan welke criteria moet iemand voldoen om zich Backpacker te mogen noemen? En wanneer is iemand een reiziger of ...brrr..nog erger...gewoon een toerist :N ;)

Las in stukje van een meneer die onderzoek heeft gedaan naar de beweegredenen van reizigers. Met name backpackers vinden het erg belangrijk dat voor de rest van de wereld duidelijk is dat zij anders zijn, avontuurlijker zijn etc.
Dit geldt zelfs voor Backpackers onderling!! ze troeven elkaar af door te vertellen dat ze minder hebben betaald, viezer hebben geslapen, langer weg zijn, vreemdere landen hebben bezocht en veeel en veel meer off the Beaten track gaan dan hun gesprekspartner

Ik draai al wat jaartjes mee hier op Around the globe en in het reizigerswereldje en ik denk dat deze meneer de spijker op zijn kop slaat.
Backpackers heb je in soorten en maten en met name de feest en zuip-backpacker hebben zo'n slechte reputatie dat sommige mensen zichzelf liever Reiziger noemen.

ik ben benieuwd wel labeltje jij jezelf en anderen toebedeelt en waarom?
(hokjes!! heerlijk vind ik die soms..haha)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Re: jouw definitie van een backpacker

Bericht door Erik »

Ik mis "reizen op een klein(er) budget", de andere opties zijn nogal vooroordelen :)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Zonder naar de tussenstand te kijken, heb ik precies hetzelfde ingevuld als bolletje ;) .

Wel kleine aantekening: backpackers zuipen iha ook veel....alleen geeft een backpacker naar mijn mening ook veel geld uit aan tourtjes enzo. En bussen van A naar B. Dus als je stelt dat iemand AL z'n geld opzuipt, dan krijg ik associaties met weekjes playa in Griekenland/Spanje enzo. En dat is natuurlijk niet backpacken.

Een dingetje mis ik een beetje: - als je volledig georganiseerd gaat. Een tourtje vantevoren vastleggen als backpacker is ok, maar die Djoser/Koning Aap reizen vind ik echt geen backpacken.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

evanerp schreef:Ik mis "reizen op een klein(er) budget", de andere opties zijn nogal vooroordelen :)
Ben ik het ook mee eens. Eigenlijk zou er ook een lijste zijn van dingen die wel typisch backpacken zijn, en een tourist iha niet doet. Bv.

- backpack
- vaak hostel ipv hotel (niet alleen vanweg budget, maar ook om andere backpackers te ontmoeten)
- low budget idd ook
- low weight ook. Bagage uitgebalanceerd, zo min mogelijk.
- rondsjouwen met LP hostelopties ipv vantevoren boeken
- de LP/Footprint/Rough Guide ipv het Capitool enzo
- Veel verschillende plaatsen aandoen, meestal met de bus van A naar B
- Reist vaak alleen (hoeft niet, maar alleenreizenden zijn bijna altijd backpackers)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Backpacker ja zo zie ik mij zelf wel.. al migreer ik voor mijn gevoel wel steeds meer naar een reiziger.
uuh eens ff nadenken voor mijzelf hoe ik het verschil zie..

Vereiste voor beide
- is zelf standig reizen dus geen groepsreis!

Backpacker is budget veel belangrijker voor, reiziger besteed graag wat meer geld. Maar doet dit wel bewust.
Huurauto is echt voor reizigers, backpackers gaan met de bus.
Voor Backpackers is andere backpackers en de scene belangrijker, daarop kiezen ze ook hun hostels. Uitgaan, feesten speelt ook een veel belangrijkere rol.
Backpackers (hier schaar ik mijzelf niet onder) hebben over het algemeen wat minder interesse in cultuur en geschiedenis dan reizigers.
Reiziger kan je ook met maar een weekje zijn, backpacken gaat beter als je meer tijd hebt.

Mijn typische persoonlijke backpackers reis: Guatemala (als onderdeel wereldreis). Budget wel belangrijk dus lekker met de lokale bus en eten op straat. Een beetje viezig hostel met haren in het putje geen probleem. Met andere backpackers kletsen over politiek, maar vooral waar je allemaal al geweest bent. Ondertussen drink je al je bespaarde geld lekker op aan lokale tequila etc.. Gewoon alle toeristische hoogtepunten afgaan maar wel op je eigen manier of met een door je hostel georganiseerde tour. Gewoon omdat het moet bezoeken we ook een paar plaatsen die de lonely planet authentiek noemt. En natuurlijk ben je gefrustreerd als je na 2 dagen geen buitenlander gezien hebt er op eens een in de bus stapt :), nou ja dan maar ff gezellig kletsen...

Mijn typische persoonlijke reizigers reis: Een weekje naar de Algarve, een huurauto, charmante lokale hotelletje en restaurantjes. Niet persee een hostel. Zelfstandig mooie en interessante plekken verkennen. De rugzak was wel mee maar lag achterin de auto. Budget nog steeds belangrijk maar meer omdat we dat leuk vinden dan omdat het een must was. Duiken ach doen we gewoon..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Voor Backpackers is andere backpackers en de scene belangrijker, daarop kiezen ze ook hun hostels. Uitgaan, feesten speelt ook een veel belangrijkere rol. Backpackers (hier schaar ik mijzelf niet onder) hebben over het algemeen wat minder interesse in cultuur en geschiedenis dan reizigers.
Maar half mee eens. Uitgaan en feesten kan 2 kanten op. Als je op 1 plek zit en alleen maar zit te zuipen, dan is dat geen backpacken. Maar iemand die ook veel zuipt, maar wel regelmatig met met de bus naar een andere plek gaat en op z'n tijd tourtjes doet is in mijn ogen wel backpacker. Dat backpackers wellicht wat minder interesse in cultuur en geschiedenis hebben kan wel kloppen ja (backpackers en musea...ach, meestal niet :-)). Maar er is ook weer een categorie backpackers die juist meer interesse in natuur heeft dan veel "reizigers". Vind ik...
bolletjeom
Reisexpert

Ik mis "reizen op een klein(er) budget", de andere opties zijn nogal vooroordelen
x voldoende budget hebt om een keer iets geks te doen
je bent geen backpacker als je ...voldoende budget hebt om een keer iets geks te doen... was dus...als je niet op een zeer strikt budget zit.
tenminste.....zo had ik hem bedoelt

Het klopt dat de andere opties vooroordelen zijn. ;) je moet wat he?

Ik bemerk dat binnen "backpack"kringen mensen ook nog gradaties zien.
Zo wordt er wel eens neergekeken op mensen die een eerste nacht een hostel boeken. dus niet de Djoser/koning aap boeker.
Er zijn ook zat geluiden van mensen die vinden dan een toeristen shuttlebusje echt niet kan want een " echte" backpacker moet echt altijd met het locale vervoer. Of omdat het de goedkoopste optie is of omdat je anders niet local bezig bent.
of die alleen naar Australië gaan om daar niet verder te komen dan 3 steden en dezelfde bar...iedere avond.
Of mensen die gaan stuiteren als ze het woord hotel zien staan. terwijl in sommige landen dat gewoon de goedkoopste optie is...of...omdat het gewoon heel soms de moeite waard is om een hotel te nemen als die op een veel mooiere locatie ligt dan een hostel ofzo.

alleen reizende zijn meestal backpackers??? ehm, er reizen heel wat mensen alleen in groepsreizen, maar ook in hotels of met huur auto's enzo. ik denk/ weet dat de verschillende groepen gewoon bijna niet mixen dus we hebben er bijna geen weet van.

maar ik ben wel benieuwd wanneer iemand dus geen backpacker meer is maar een zelfstandige reiziger.
ik geloof dat de omschrijving van tikva aardig in de buurt komt van wat ik ook vind. Heb dan wel een probleem met mijn marokkoreis. de eerste helft was met een huurauto en daarna in tochtende hostels en gammele busjes.....help!! ik heb een identieteitscrisis!! _O-
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik plaats mezelf liever niet in een hokje....

Low budget reizen? Prima! Maar niet ten kosten van alles.

Ooit in Myanmar 2 Zwitserden tegen gekomen. We deelden samen een bootje naar een stadje met een markt en een tempel, maar zij wilden de tempel niet in omdat er 10 cent (!) entree gevraagd werd. Waar gaat dit over? Uren klagen dat ze honger hadden, maar niet willen eten omdat dat een halve euro kostte. Ga dan korter op reis, en neem een hoger dagbudget!

Low weight reizen? Prima!

Maar ik sleep wel een paar kilo aan fotospullen mee, en vaak neem ik ook (een deel van) mijn duikuitrusting mee. Als ik kijk wat mijn overige bagage weegt, ben ik een echte backpacker. Maar de luxe van goede duikspullen (ook een stukje veiligheid) en het genot van fotografie ( :@ ) zou ik niet willen missen.

En hoewel ik altijd maar weinig kleren mee neem, wil ik toch redelijk schoon er bij lopen (dus af en toe een 'dure' laundry service en als de kleren echt kapot zijn moeten ze worden vervangen.

Hostels? Gezellig! Maar ik wil wel slapen.

Ik kan er gewoon niet tegen als er tot midden in de nacht met deuren geslagen wordt en wordt gedanst voor mijn deur. Wanneer oordopjes (lees: iPod) en oogmaskers niet meer helpen om aan mijn nachtrust te komen, dan heb ik het ergens snel gezien en zoek ik iets anders. Rust vind ik veel belangrijker dan een schone kamer of het hebben van elektriciteit. Ik kan (nog altijd) makkelijk logeren onder primitieve omstandigheden, al is een (evt warme) douche eens in de zoveel dagen toch wel fijn.

Een ander voordeel van hostels is dat ze single rooms hebben, of iig betaalbaar zijn voor alleen reizenden.

Drinken? Tja, ik drink niet...

Tours boek ik bijna nooit, en meestal neem ik een lokale bus. Gewoon omdat ik het leuker vind om dingen zelf te ontdekken.

Das ach.... Ik denk dat ik geen echte backpacker ben. Ik ben gewoon Jenny en dat bevalt over het algemeen best goed. _O-
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Leuk dit _O- . Aantal korte reacties...
Zo wordt er wel eens neergekeken op mensen die een eerste nacht een hostel boeken.
Wat een onzin! Ik neem aan dat iedereen z'n verstand gebruikt. Je gaat toch niet met jetlag rondlopen met je backpack in een gevaarlijke stad :? . Wel typisch voor een backpacker: een nachtbus pakken (en daarbij letten op de tijd van aankomst) om 's morgens als het licht is na aankomst met backpack rond te sjouwen om een hotel/hostel te scoren (die je niet gereserveerd hebt).
Er zijn ook zat geluiden van mensen die vinden dan een toeristen shuttlebusje echt niet kan want een " echte" backpacker moet echt altijd met het locale vervoer. Of omdat het de goedkoopste optie is of omdat je anders niet local bezig bent.
Ook onzin. Je weegt toch altijd kosten, gemak en evt risico's tegen elkaar af :? . Ik voel me echt niet meer backpacker dan jij hoor, omdat ik Auschwitz met openbaar vervoer gedaan heb en jij niet ;)
Maar ik sleep wel een paar kilo aan fotospullen mee, en vaak neem ik ook (een deel van) mijn duikuitrusting mee. Als ik kijk wat mijn overige bagage weegt, ben ik een echte backpacker.
Fotospullen enzo tellen niet mee vind ik. En niemand zal je erop aankijken als je duikspullen bij je hebt gok ik. Zolang je geen koffer met 4 paar dansschoentjes bij je hebt _O-
Hostels? Gezellig! Maar ik wil wel slapen.

Ik kan er gewoon niet tegen als er tot midden in de nacht met deuren geslagen wordt en wordt gedanst voor mijn deur. Wanneer oordopjes (lees: iPod) en oogmaskers niet meer helpen om aan mijn nachtrust te komen, dan heb ik het ergens snel gezien en zoek ik iets anders. Rust vind ik veel belangrijker dan een schone kamer of het hebben van elektriciteit. Ik kan (nog altijd) makkelijk logeren onder primitieve omstandigheden, al is een (evt warme) douche eens in de zoveel dagen toch wel fijn.
Helemaal mee eens. Daarom heb ik een haat/liefde verhouding met hostels en wissel het vaak af met (goedkope) hotelkamers. Voel ik me nu geen backpacker? Jawel hoor.....tenzij het dure hotelkamers zouden zijn.
Laatst gewijzigd door El Niño op 03 jun 2009 18:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Backpacken is in mijn ogen dingen/personen niet in een hokje plaatsen, zoals dit topic.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

4 paar dansschoenen...mogen die niet mee??? ;(
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

hariejak schreef:4 paar dansschoenen...mogen die niet mee??? ;(
Ik HEB niet eens zoveel paar schoenen....

Maareh, Jeroen, hoe gaat het met je knie? Je andere helft heeft me een tijdje geleden uitgenodigd om te komen eten, maar die is nu ineens heeeel stil. Wanneer kan jij?
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Jenny schreef:
hariejak schreef:4 paar dansschoenen...mogen die niet mee??? ;(
Ik HEB niet eens zoveel paar schoenen....

Maareh, Jeroen, hoe gaat het met je knie? Je andere helft heeft me een tijdje geleden uitgenodigd om te komen eten, maar die is nu ineens heeeel stil. Wanneer kan jij?
Oh jee.....Jenny weer eens off topic + ineens (famous) moves aan t maken. Teveel naar Dexter geluisterd denk ik _O- .
bolletjeom
Reisexpert

Jenny krijgt PB van andere helft Hariejak...(dans)moves kunnen we niet hebben ;)

over dansschoenen gesproken. we hebben ze gezien in een hostel in Londen. met letterlijk 3 paar uitgaansschoenen, fohn, waterkoker en stijltang!!!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ging laatst kamperen in Nederland, en toen miste ik die waterkoker wel hoor O~)

Mijn kamergenoot in Kroatie had 4 paar schoenen bij zich, plus minstens 3 tassen met cremes en shampoo. Ik gebruikte gewoon dat spul van het hotel.
Plaats reactie