waar wil jij zitten in een vliegtuig?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.

ik zit het liefst

Bij het raam. Lekker naar buiten kijken!
25
38%
Aan het gangpad
11
17%
Voor in het vliegtuig
3
5%
Boven de vleugel
1
2%
In de staart
5
8%
Bij een nooduigang
15
23%
Bij het toilet in de buurt
0
Geen stemmen
Maakt me niet uit
6
9%

Totaal aantal stemmen: 66

bolletjeom
Reisexpert

waar wil jij zitten in een vliegtuig?

Bericht door bolletjeom »

Je moet misschien meer betalen voor een plek met extra beenruimte ( zie nieuws op Around The Globe) en ook als je overgewicht hebt.

ik merkte onlangs dat er nogal wat mensen zijn die hele specifieke wensen hebben als het gaat om hun zitplek in een vliegtuig en die hebben daar ook allerlei motivaties voor en zelfs hele theoriën.
De een wil beenruimte en de andere wil op een plek zitten met de beste overlevingskans, de een wil uit het raam kijken en de ander juist in het gangpad. etc etc etc
Voor het gangpad heb ik al wat redenen gehoord. Je kan je benen in het gangpad steken (en aangereden worden door karretjes), je hoeft niet over mensen heen te stappen voor toilet bezoek, snel bij het toilet als je misselijk bent, geen "irritant"licht van het raampje etc etc etc

Waar wil jij zitten en waarom?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Re: waar wil jij zitten in een vliegtuig?

Bericht door El Niño »

Gangpad en nooduitgang. Absoluut niet bij de plee! Ook al stinkt het niet, dan zijn er altijd wel weer van die mensen die zonodig aan je stoelleuning moeten hangen ofzo tijdens het wachten (zouden die lomperd echt bang zijn om om te vallen :? ). Als ik alleen met handbagage reis, dan zit ik graag voorin omdat dat zo een minuutje of 5 kan schelen (en net wel een trein halen).

Het allerergste is in de buurt van een vol jankend kind zitten. Dat kun je half vermijden; als je weet waar dat rijtje met die "kindbakken" is (vaak achter keukentje volgens mij).
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik zat laatst in een ryanair vlucht bij de nooduitgang en gewoon aan raam, had de hele rij voor mijzelf want vliegtuig zaten maar 18 mensen in.. vond het een heerlijke plek omdat je giga veel been ruimte hebt.. je wordt wel even door de steward er op gewezen dat in geval van nood jij de nooduitgang moet open krijgen maar goed dat zal allemaal wel goed komen als je in zo'n situatie beland..

vond de beenruimte wel heel erg prettig van die plek!
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

inderdaad bij het gangpad. Ik vind die karretje tegen mn enkels wel wat hebben :P .

of tegen zo'n kabinetje van het personeel aan. Soms heb je daar namelijk erg veel been ruimte (als dit niet het geval is is het de meest kutte plek die je kan hebben want dan kan je je benen alleen maar in je nek kwijt.)

En verder inderdaad niet in de buurt van jankende koters of van die asociale familie's die 3 rijen van elkaar zitten maar wel zonodig met elkaar willen praten/schreeuwen.

Maar eigenlijk boeit het ook allemaal niet zo veel. Het is maar een tijdelijk iets. Gewoon verstand op nul en gaan met die banaan. Hopen dat je een beetje kan :Z
bolletjeom
Reisexpert

ik zit wel graag bij het raam. vind het leuk om bij het dalen en stijgen te kijken hoe de wereld er uit ziet. daarnaast hoef ik echt bijna nooit naar het toilet. Ik moet misschien op een vlucht van 14 uur 1 keer over de mensen heen kruipen. Dat verslaat voor mij een gangpadplek waarbij je 2 mensen hebt die regelmatig over je heen willen kruipen.

Bij een nooduitgang zitten vind ik niet erg maar ik moet zeggen dat ik dan wel heel hard hoop dat er niets gebeurd. al die verantwoordelijkheid om die deur open te krijgen..hahaha...je bent wel als eerste buiten! dat dan weer wel 8-)

Omdat ik bij het raam wil zitten wil ik ook wat zien. heel irritant om iedere keer weer boven de vleugels te zitten. dus zit ik liever achter in. Ze zeggen dat qua neerstorten de vleugels een veilige plek zijn maar voor iedere locatie is wel wat te zeggen.
Beenruimte is geen issue voor mij. ben 1.70 dus zit zelden heel erg krap. Kinderen zijn wel irritant maar die zitten vaak voor tegen een schot aan....ver weg van die verdomde vleugel waar ik altijd boven zit ;)

vind de rij in het midden altijd stom. dan is het raam zo ver weg....
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Raam Raam Raam!! Ik snap die mensen niet die dan bij het raam zitten en hun klepding dicht doen. Als ik vlieg kijk ik bijna alleen maar uit het raam, met mn neus ertegen aan. Vind het zo bijzonder al de wolken, ondergaande zon, bergen opkomende zon, sterren, zeeen, onweer: geweldige uitvinding dat vliegen. Alleen nou heb ik ook al een paar keer gehad dat ik van de stewardess niet meer naar buiten mag kijken en het klepding dicht moet doen. Als iedereen slaapt en het is licht buiten of wordt licht ok. Maar midden in de nacht, als het buiten toch donker is???? Denk niet dat de mensen naast me nou last hebben van het sterren licht. Maargoed. Raam dus. en jankende kinderen vind ik niet erg. Kunnen zij ook niks aan doen en weet jij veel waarom ze janken. Je bent zelf ook klein geweest.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Bij m'n laatste vlucht vanuit Dubai heb ik wel ontdekt waar ik graag zit: business class! Damn, zit dat even lekker. Om over het eten, de rest van de service en het snellere in- en uitstappen nog maar niet te spreken. Op zo'n manier zou ik het niet erg vinden even non-stop naar Australië of zo te vliegen...

In de veevervoer-klasse (die upgrade naar BC was helaas slechts een uitzondering) heb ik buiten een exit-row plaats geen echte voorkeur. Raam is soms leuk, toen we bij Dubai aan kwamen vliegen was het erg mistig, toen zagen we alleen een paar topjes van wolkenkrabbers boven het wolkendek uitsteken, plus uiteraard de bovenste 500 meter van Burj Dubai, da's toch een waanzinnig uitzicht. Maar meestal kan het me gestolen worden, wolken gaan me toch snel vervelen. En dan is er altijd nog het dilemma gangpad of niet. Meestal kies ik juist bewust niet voor een gangpad-plaats, aangezien daar vaak kastjes van het entertainmentsysteem in de weg zitten. Maar niet doen bij Emirates, daar zitten ze juist bij de middelste stoelen }:|

Eigenlijk zit ik het liefste gewoon helemaal niet in een vliegtuig. Maar ja, als je binnen redelijke tijd iets van de wereld wil zien is het nu eenmaal een noodzakelijk kwaad...
Frederieke
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Frederieke »

Haha, zo te lezen ben ik de enige idioot die naar programma's over airplane crashes kijkt en dus nav dat soort verhalen een theorie maakt over welke plaats de beste is. Gelukkig blijft het alleen bij een beetje puzzelen en redeneren en maakt het me in praktijk eigenlijk niet uit. Raam, staart, voorin, achterin, allemaal best, zolang ze krijsende baby's en mensen die die zonodig hun stoelen of helemaal naar achteren moeten zetten (en als je net je drinken hebt staan in een keer naar voren knallen) of met hun voeten tegen je rugleuning gaan zitten maar een beetje op een afstand houden ;) .
Noddy89

Bericht door Noddy89 »

Bij het raam! Af en toe naar buiten kijken en je kan ergens tegenaan leunen als je wilt slapen. Heerlijk. Als het raam dan niet lukt, wil ik bij het gangpad. In het midden zitten is verschrikkelijk.
funnyflower
Reiziger

Bericht door funnyflower »

graag ver weg van niet-engels sprekende(die kunnen dus niet communiceren met de crew) oudere Nederlanders die om alles zeuren -stoel/eten/drinken/tijd/duur van de vlucht/ de vakantie die niet top was/stewards/krant/taal... etc!

het raam was de eerste 3 x vliegen leuk, maar daarna al snel vervelend , je moet over mensen heen klauteren om ergens bij te komen.

Naast een dik persoon is ook niet alles, ik had een halve zitplaats op een vlucht van 10 uur. Met mn neus tegen t raam en geen mogelijkheid om over die persoon heen te klimmen ( zij had de armleuningen en andere plaatsen bedekt die ik normaal gebruik om mn voeten op te plaatsen)

middenpad, een compleet lege rij, dat was hemels, gezien ik dan lekker languit kan liggen!
voor/achter de toiletten is een ramp - dan weet je zekers dat je niet slaapt!

Heb een voorkeur voor de Boeing op de Airbus. Boeing biedt meer beenruimte op de een of andere manier, en gezien ik 1.80m ben, heb ik dat nogal graag :)

waar ik de volgende x graag zou willen zitten? business class voor de lange-afstand-vluchten! eens kijken of ik t kan betalen, maar ik krijg de indruk dat het de extra centjes waard is!
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ik wil altijd aan het gangpad met met mijn rechterbeen aan de kant van de gang. Dit omdat ik een slechte knie heb en dus af en toe even moet kunnen strekken. Dit alleen voor korte vluchten voor lange vluchten probeer ik vaak nooduitgang te krijgen dit vanwege onze lengte 1.82 en 1.86 lang.

Verder voor zeer lange vluchten boeken wij vaak vluchten met tussenklase als die er is.

gr van Moira
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

WizardOfOss schreef:Bij m'n laatste vlucht vanuit Dubai heb ik wel ontdekt waar ik graag zit: business class! Damn, zit dat even lekker. Om over het eten, de rest van de service en het snellere in- en uitstappen nog maar niet te spreken. Op zo'n manier zou ik het niet erg vinden even non-stop naar Australië of zo te vliegen...

In de veevervoer-klasse (die upgrade naar BC was helaas slechts een uitzondering) heb ik buiten een exit-row plaats geen echte voorkeur. Raam is soms leuk, toen we bij Dubai aan kwamen vliegen was het erg mistig, toen zagen we alleen een paar topjes van wolkenkrabbers boven het wolkendek uitsteken, plus uiteraard de bovenste 500 meter van Burj Dubai, da's toch een waanzinnig uitzicht. Maar meestal kan het me gestolen worden, wolken gaan me toch snel vervelen. En dan is er altijd nog het dilemma gangpad of niet. Meestal kies ik juist bewust niet voor een gangpad-plaats, aangezien daar vaak kastjes van het entertainmentsysteem in de weg zitten. Maar niet doen bij Emirates, daar zitten ze juist bij de middelste stoelen }:|

Eigenlijk zit ik het liefste gewoon helemaal niet in een vliegtuig. Maar ja, als je binnen redelijke tijd iets van de wereld wil zien is het nu eenmaal een noodzakelijk kwaad...
Erg terechte opmerkingen Wizard! Idd...het liefst helemaal niet, maar je moet wel om iets te zien. Ik heb ook ooit 1 keer "echt" business class gezeten. Dus voorin een boeing 747 (dacht ik, kan ook een ander merk groot toestel geweest zijn ;)), en niet zo'n halfbakken business class met net iets betere stoel en beter eten. Dan weet je niet wat je meemaakt hoor! Enorme stoel, die ook nog eens bijna horizontaal kon (net niet) met allerlei elektrische knopjes!

Ja, en dan dat gelazer met die entertainmentsystemen! Wat een klote uitvinding zeg (he bolletje: eindelijk een medestander; blijf je beweren dat ik het niet snap en dat dat reddingsvesten zijn? _O- )! Ik ben 1.80, maar heb relatief korte benen (wat een geklaag trouwens zeg van mensen van 1.80, 1.82 enzo. Als je nou 1.98 ofzo bent...). Daarom klaag ik niet zo snel over beenruimte. Slaag er meestal wel in om ze een beetje onder de stoel voor me te proppen. Maar dat zit er dus echt niet meer in met die rotkastjes! Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat er allerlei hints/tips op internet te vinden zijn over welke maatschappij ze onder welke rijen stoelen monteert. Want zo'n stoel met kastje bij je benen is echt balen!

Is het raam leuk? Tsja, op korte vluchtjes doe ik het weleens. Hangt ook een beetje van de bestemming af (naar London Heathrow hoef ik niet zo nodig meer uit het raam te kijken). Bij lange vluchten absoluut niet. Heel soms kan het wel heel mooi zijn. Op de een of andere manier kon ik het landschap met oa de Grand Canyon erg goed zien van Las Vegas naar Minneapolis. Helder weer en op de een of andere manier vloog het toestel denk ik relatief laag. Dat was wel erg mooi om te zien hoor!
bolletjeom
Reisexpert

bij het raam heeft inderdaad het supervoordeel dat je je hoofd ergens tegen aan kunt leggen!!!
Was even vergeten dat dit 1 van mijn motivaties is om bij het raam te willen zitten.
Ik vind het ook erg leuk om Nederland van boven te bekijken. Proberen te raden wat je ziet en nieuwe dingen ontdekken zoals een rij verdedigingswerken in de vorm van ovaaltjes door heel Noord-Holland. En ooit eens bijna mijn eigen huis kunnen aanwijzen!
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Bij korte vluchten vind ik het wel leuk om bij het raam te zitten, naar buiten kijken enzo. Maar voor mij betekenen korte vluchten meestal lowbudget airlines, waarbij je toch zelf kunt kiezen zodra je het vliegtuig instapt. Als ik alleen reis stap ik sowieso meestal als laatste in, al dat gedrang om stoelen heb ik nooit zo'n zin in. Dus dan kom je vaak bij het gangpad uit. Eigenlijk maakt het me voor een kort stukje niet zo veel uit.

Bij langere vluchten zit ik graag aan het gangpad, zodat ik m'n benen kan strekken zonder dat ik mijn voor- en achterbuurman hoef lastig te vallen. Zelf ga ik tijdens een vlucht eigenlijk amper aan de wandel (alleen functioneel eigenlijk), dus daar zou ik het ook niet voor hoeven doen.
Nadelen van gangpad is wel dat je buren kunt hebben die veel heen en weer willen lopen, en die je er steeds langs moet laten. Of uberhaupt mensen die vaak door het gangpad heen wandelen.
Wat bolletje noemt over het slapen tegen het raam: dat is inderdaad wel lekker. Maar ik zak dan toch onderuit en ga met m'n benen richting de buurman hangen, dat vind ik ook niet prettig (zowel voor m'n buurman als voor mezelf).

Voor alle plekken is wel wat te zeggen, alles heeft voor en nadelen. Ben blij dat ik de keuze heb om nog enigszins te bedenken welke voordelen voor mij zwaarder wegen.

Trouwens wel erg blij dat ik de laatste keer stoel aan het gangpad had gevraagd. Ik zat achter een schot. Had er niet aan moeten denken 11 uur lang in een middenstoel te zitten. Je hebt wel wat meer ruimte voor je, dus geen gezeur met knieen in de stoel van je voorbuurman. Maar benen stekken was onmogelijk geweest zonder opstaan. Maar had nu dus het voordeel van én het gangpad, én geen knieën in de stoel voor me. Bovendien was het entertainmentschermpje flexibel (zat niet in het schot ervoor, maar kwam uit de leuning zegmaar), waardoor ik niet m'n hoofd recht hoefde te houden (lekker lui).
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Het raampje om naar buiten te kijken maar vooral om tegen aan te hangen en te slapen.
Maar vliegen is toch zooooo saai dat ik uiteindelijk op elke plek wel kan slapen.

Met 1.69 heb ik met de beenruimte eigenlijk nooit problemen. Ryanair is niet echt geweldig maar ja daar betaal je dan ook minder voor.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie