Vegetarisch eten op reis

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
myrte
Wereldreiziger

Vegetarisch eten op reis

Bericht door myrte »

Heb beetje door het forum gebladerd, maar kon er eigenlijk nergens een topic over vinden (hoop niet dat ik iets over het hoofd heb gezien).

Het gaat mij dus om vegetarisch eten (geen vlees en geen vis). Voor mij erg belangrijk en ik zie geen enkele reden om een uitzondering te maken op het door mijzelf opgelegde dieet. Dus wat mij betreft, hoe jammer het ook zou zijn, mijd ik landen waar ik niet enigszins de mogelijkheid heb om vegetarisch te eten. Zou het jammer vinden om enthousiast te worden over een land en er pas later achter te komen dat eten daar een probleem voor mij zou worden.
De discussie over wel/niet vegetariër zou ik graag buiten deze topic houden.

Nu is mijn idee met deze topic om een lijstje op te stellen van landen, met daarbij of je daar als vegetariër goed kunt eten. Met daarbij misschien ook enige uitleg, eventueel namen van gerechten die vegetariër-proof zijn.
Ik heb niet erg veel van de wereld gezien, dus zal voornamelijk ingevuld moeten worden door anderen. Zal vast mijn karige beginnetje maken, plek voor discussie is er altijd!

Vind het voor zich sprekend dat in westerse landen goed geleefd kan worden met vegetarisch dieet, dus die landen hoeven er wat mij betreft niet in. Of iemand moet andere ervaringen hebben.

Gradaties wat mij betreft: Goed, redelijk, matig, amper, niet.

Bosnië - matig - avondmaaltijd: kwam veelal uit op geroosterde groenten waar men vleessap overheen doet
Griekenland - goed
Indonesië - goed - men snapt niet overal wat 'vegetarisch' is, maar staat vaak wel wat zonder vlees + vis op de kaart
Kroatië - redelijk
Servië - matig - avondmaaltijd: kwam veelal uit op geroosterde groenten waar men vleessap overheen doet
Turkije - redelijk
bolletjeom
Reisexpert

Re: Vegetarisch eten op reis

Bericht door bolletjeom »

ik ben parttime vegetarier. vind het niet nodig om dagelijks vlees of vis te eten. Maar omdat ik er ook geen moeite mee heb om het wel te doen let ik niet zo heel erg op hoe het ermee gesteld is.

Ik vind het wel jammer dat je landen af zou laten vallen op basis van wat je er kunt eten. kan je niet 3 weken bikkelen en vrijwel iedere dag hetzelfde eten en dan toch een mooie vakantie hebben omdat je in een mooi land bent?

Over het algemeen is het in armere landen lastiger om vegetarisch te eten. Daar genieten ze met volle teugen van de onlangs verkregen rijkdom dat ze echt zo vaak mogelijk vlees eten. Een luxe product dat tientallen jaren geleden niemand kon betalen.
Ik merkte dat met name in Ecuador. als je daar in kleine eettentjes zit is er bijna niets te bestellen zonder dat er iets van vlees doorheen zit.

even een definitie van "vegetarier" graag: eet je wel ei? en heb je er een groot probleem mee als ergens boullion in zit of als vlees is meegebakken en erna uitgehaald? en wil je ook echt geen vissaus en/of oestersaus???

Ik had mensen in mijn groep die ook echt geen vissaus wilde hebben.....tja, en in Azie kunnen ze gewoon niet koken zonder! hoe vegetarische het volgens hen dan is, er zit toch een scheutje vissaus in

zoals ik al zei. ik hoef me er niet aan te houden dus heel precies weet ik het niet.
in mijn ogen zijn Ecuador, Mexico, Belize en Guatamala vrij lastig.
Azie is volgens mij geen probleem.
Jordanie, turkije en marokko zijn een beetje een uitdaging maar ze hebben wel lekkere gerechten met aubegine enzo.
Afrika kook je veelal zelf dus dat is handig.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik ben geen vegetarier, maar eet op reis best vaak vegetarisch voor de afwisseling en ook omdat er bij vleesgerechten vaak standaard helemaal geen groenvoer zit. Ecuador? Tsja, volgens mij best goed te doen hoor op de toeristische plaatsen. Ik kan me nog herinneren dat bv het Whale Cafe/Cafe Ballena in Puerto Lopez heerlijke vegetarische roerbakschotels had (eh...idd, wel gerund door buitenlanders; Amerikanen in dit geval). Argentinie is misschien wat moeilijk (al die Argentijnse steaks), maar volgens mij ging dat ook nog wel. In het algemeen is de tip: ga voor vegetarische gerechten in de wat armere landen naar restaurants gerund door "westerlingen".

Ben het wel met Bolletje eens. Waarom zou je niet gewoon groentesoep + salade + portie brood/patat/rijst eten? Plus evt nog vegetarisch nagerecht :? . Met een berg voor en/of nagerechten en side dishes kom je er ook wel hoor.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

bolletjeom schreef: Ik vind het wel jammer dat je landen af zou laten vallen op basis van wat je er kunt eten. kan je niet 3 weken bikkelen en vrijwel iedere dag hetzelfde eten en dan toch een mooie vakantie hebben omdat je in een mooi land bent?
Ja hoor, ik wil best 3 weken hetzelfde eten als het moet, als het maar vegetarisch is

even een definitie van "vegetarier" graag: eet je wel ei? en heb je er een groot probleem mee als ergens boullion in zit of als vlees is meegebakken en erna uitgehaald? en wil je ook echt geen vissaus en/of oestersaus???
Zoals in de beginpost staat: geen vlees en geen vis. In Nederland vind ik dat iedereen respect dient te hebben voor mijn keuze en eet ik pertinent niets waar bijvoorbeeld vleesboullion in zit. Maar ik realiseer me ook dat dat niet overal ter wereld haalbaar is. Soms omdat het begrip 'vegetarisch' niet overal gesnapt wordt (ook enigszins logisch, ieder heeft er z'n eigen definitie van), maar ook omdat men niet gewend is zonder vlees/vis te koken.
In Kroatië, Bosnië en Servië heb ik ook alleen maar stuffed vegetables kunnen eten waar men vrolijk vleessap overheen gooide. Als ik het geweten had voordat ik het bestelde had ik het niet genomen. Maar ik zou het van mijn kant respectloos, kinderachtig en zinloos vinden om het niet op te eten. Respectloos omdat ik weet dat men mij niet met kwade wil vlees 'voert'. Kinderachtig omdat ik weet dat het voor de vleesindustrie en het aantal dode koeien niet uitmaakt. Waarschijnlijk toch restsappen uit de pan ofzo (in Nederland doe ik dit wel trouwens, omdat dat soort dierlijke sappen/producten makkelijk te vermijden zijn). En zinsloos omdat men het principe van vegetarisme toch niet snapt en meneer de kok waarschijnlijk toch niet inziet wat hij 'fout' heeft gedaan.
Vleesboullion, vis- en oestersaus, etc. probeer ik te vermijden, maar vind het voor op vakantie zelfde verhaal als hierboven: ik probeer het te vermijden, maar als het er per ongelijk doorheenzit omdat iemand mij niet begrepen heeft ga ik er geen groot punt van maken

Ik had mensen in mijn groep die ook echt geen vissaus wilde hebben.....tja, en in Azie kunnen ze gewoon niet koken zonder! hoe vegetarische het volgens hen dan is, er zit toch een scheutje vissaus in

zoals ik al zei. ik hoef me er niet aan te houden dus heel precies weet ik het niet.
in mijn ogen zijn Ecuador, Mexico, Belize en Guatamala vrij lastig.
Azie is volgens mij geen probleem.
Jordanie, turkije en marokko zijn een beetje een uitdaging maar ze hebben wel lekkere gerechten met aubegine enzo.
Afrika kook je veelal zelf dus dat is handig.
Bedankt voor dit rijtje. Midden-Amerika stond toch al niet al te hoog op m'n lijstje, dat scheelt :)
bolletjeom
Reisexpert

zolang je in zuid en midden amerika op plekken bent met veel toeristen dan maakt het niet veel uit. Pizza of pasta is dan wel te krijgen. Ik was dat even vergeten. Zelfs salade's op de juiste plekken! en heel veel verse sapjes ..hmmm
Ik dacht toen ik over Ecuador nadacht met name aan de kleinere plaatsjes en de hele locale tentjes. daar krijg je het menu van de dag en in de soep zit altijd boullion....ook als ze het groentesoep noemen. En dan kan je linzenprutje en bonenprutje krijgen met een homp kip. die laatste kan je wel weglaten maar ik ben ook bang dat er wel wat verdwaalde sappen zijn.
Maar Ecuador heeft wel veel bakkerijen dus je kunt lekkere broodjes eten. belegd met kaas en avacado.
In Mexico, guatamala en Belize is veel gefrituurd en in dat vet hebben ook andere dingen gelegen. Maar ook daar veel bonen en rijst

ik ben altijd behoorlijk op het budget dus de westerse tentjes sla ik vaak over omdat die 2 keer duurder zijn dan de locale tentjes
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ik eet altijd vegetarisch (ook gaan vis), maar heb nog nooit een probleem gehad met eten, soms is het wellicht wat eenzijdig of veel snackachtig. Maar goed ik ben ook weer niet al te moeilijk, ei, vissaus ed. maak in geen probleem van. In Azie wel het lekkerst gegeten, zeker in Indonesie en Thailand. Don't worry je verhongert echt niet!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ben ook vegetarisch (dus natuurlijk ook geen vis) maar zou daar echt geen land voor overslaan!

net als bolletje eet ik ook (bijna) nooit in westerse tentjes wat het iets lastiger maakt maar zeker niet onhaalbaar.
ben bang dat ik hierdoor zo in centraal amerika wel eentonig zal eten (gallo pinto sin carne here i come ;) )

ik ben hier in Nl ook best strict (ie geen jus, bouilon etc.) maar in het buitenland moet je af en toe iets flexiber zijn.
bestelde ik in marokko een tajine met groente, dan plukken ze de grote stukken vlees er gewoon tussenuit.....tja niets aan te doen.

wat ik wel lastig vond was bijvoorbeeld in laos in kleine dorpjes waar ze sowieso nauwelijks vlees eten omdat het te kostbaar is. als ze me daar dan iets van vlees aanboden wees ik dat toch af en daar voelde ik me wel schuldig bij. (toen ze me vervolgens een soort grote pissebedden aanboden was ik wel weer blij met mn excuus :P )

en voor je lijstje: India is natuurlijk het walhalla voor vegetariers! koeien zijn heilig, varkens haram, dus dat scheelt al veel. overal pure veg restaurantjes en zelfs een puur vegetarische stad (pushkar)!
heerlijk om eindelijk eens een restaurantje binnen te kunnen lopen en alles te kunnen bestellen.

nepal is ook erg goed te doen.
amassakoul
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Tom, er zijn zoveel mensen die menen vegetarisch te zijn maar die wel vis eten :? vandaar...
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Met "snackachtig" bedoelen jullie toch niet berehap, kroketten en frikandellen he :? _O- .
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Persoonlijk sta ik niet achter vegetarisch eten, mensen zijn nu eenmaal omnivoren. Wat niet betekend dat we in het westen met elke dag vlees en bio industrie niet de andere kant door zijn geslagen.
Maar dit ff terzijde:

Goede landen voor niet vleeseters zijn zeker Nepal en India.. veel groente en gerechten op basis van linzen. Dhal Bhat het "standaard" nepalese voedsel is goede te doen. Elke keer net weer wat anders, en als je een trekking gaat maken heb je uberhaupt vaak weinig andere keus.

In centraal america gaat het zeker lastiger worden, vlees is echt iets (luxe) wat mensen met heel veel plezier eten. Wel hebben ze echt super veel groentes, je kunt overal ook wel advocado of een tomaten/uien salade krijgen.
Midden-oosten wordt ook een lastige.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

las net de LP van Kenia en Tanzania en die zeggen dat vegetarisch eten alleen mogelijk is wanneer je verblijft in hotels en lodges die gericht zijn op toeristen omdat die meestal wel een vleesvrij gerecht hebben. Maar al het eten dat je op straat kunt kopen bevat op de 1 of andere manier vlees. Al is er wel een indische gemeenschap met vegetarische hapjes, samosa etc
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ik heb in Kenia en Tanzania heerlijk gegeten, maar ook alleen maar omdat we met een groepsreis mee waren en er dus bijna iedere dag een kok kookte!
marco polo
Reiziger
Contacteer:

Bericht door marco polo »

Zoals gezegd kan je in Azie prima vegetarisch eten. Als je vraagt om "boeddhistisch" eten kan je redelijk zeker van zijn dat er echt geen vlees of vleesverwante ingredienten in zitten. Er zijn ook vegetarische restaurants in Azie die bijvoorbeeld wel kip of beef op de kaart hebben staan. Dit is dan vaak "nepvlees" in de vorm van kip/beef, laat je hierdoor dus niet gelijk afschrikken. Als je beter kijtk dan zie je dat het dus nepvlees is, of de textuur is zichtbaar anders dan van vlees.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

sjaantje schreef:Tom, er zijn zoveel mensen die menen vegetarisch te zijn maar die wel vis eten :? vandaar...
Ik ken zelfs mensen die zichzelf trots vegetariër noemen maar wel "af en toe vlees eten".
bolletjeom
Reisexpert

Schoot me nog iets te binnen. Op de 8 daagse galapagos trip hadden we 3 vegetariers aan boord. Die werden er een beetje simpel van dat ze vrijwel iedere dag ei kregen. en dat in een land (Ecuador) waar er bonen in overvloed zijn in alle kleuren en maten. Op jungle trips van meerdere dagen al precie het zelfde. ei, ei en nog eens ei.
Plaats reactie