Weerzin / twijfel om op reis te gaan

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Nightfoxy

Re: Weerzin / twijfel om op reis te gaan

Bericht door Nightfoxy »

Ik zit een beetje met hetzelfde qua werk, myrte.
Begin dit jaar was ik nog een gewone studente met een (redelijk serieuze) bijbaan en was mijn plan ook om naar ZO Azië te vertrekken in de zomermaanden. Ik had uitgedacht hoe ik dit aan mijn baas ging brengen (stress! :P ) en waar ik naartoe wilde, maar toen kreeg ik een kans om daar te blijven werken (meer verantwoordelijkheden, beter CV, meer geld en zekerheid tijdens kredietcrisis ;) etc). Die kans heb ik toen aangepakt, met als gevolg dat ik de komende tijd zeker niet op reis kan, of in ieder geval niet zo lang als ik wilde.

Ik heb dus wel de zin, maar niet (meer) de mogelijkheid door deze keuze. Misschien dat bij jou de zin is weggezakt omdat het 'te moeilijk' wordt, snap je wat ik bedoel?

Ik ben er wel over aan het denken om een kortere reis te maken (bijvoorbeeld 3 weken), maar dat is lastig in verband met mijn studie want dan heb je alleen de zomermaanden en in de zomermaanden is het op mijn werk druk. Omdat ik nog maar 1 jaar hoef te studeren, ga ik heel hard doorsparen en kan ik na mijn afstuderen (over een jaar) wél langer weg. Al met al een moeilijke keuze, want een lange reis maken is echt mijn droom en ik baal dat ik het moet uitstellen maar dat is waarschijnlijk wel de meest verstandige keuze op het moment (hoe saai en verantwoord, haha :P ).. Maar inderdaad, de wereld loopt niet weg en wie weet zit een kortere reis er wel in.

Ben benieuwd wat je gaat doen dus ik hou dit forum in de gaten ;)
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Idd Bolletje. Ik draag enorm veel belastingen af op mijn bruto loon. Plus nog een vereiste; je moet minstens 1 jaar bij dezelfde wergever in dezelfde functie werken. Voor wat hoort wat uiteraard!

Tja de jaloersen mogen Zuidwaarts keren. Is inderdaad een schandalig systeem, maar ik heb zoiets van, het bestaat voor iedereen, dus ook voor mij!!
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Beetje offtopic: maar spaar je er nou zelf voor of is het collectief? Ik draag ook veel belasting af, maar dat is vanwege al die kansloze rukkers en geldverslindend politiek wanbeleid.
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Dat is wel collectief. Dus daar gaat inderdaad ook een deel van naar de Tamzakken die denken dat ze niet moeten werken, maar onze overheid houdt dus zelf een potje apart om dergelijke systemen toe te kennen .. Hoor ik hier een nakende emmigratie? :P
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

bolletjeom schreef:je "krijgt" het niet
je hebt er zelf, indirect, voor gespaard. volgens mij. In Nederland zijn er ook bedrijven die dit aanbieden. Iedere maand gaat er dan een klein stukje van je loon in een potje dat je dan eens mag aanspreken om een tijd betaald vrij te nemen
Je bedoeld de levensloopregeling? Dat is inderdaad wel enigszins vergelijkbaar, al is dat wel iets wat iedereen individueel moet afsluiten. En het grootste nadeel: je bent jaren bezig voor je een leuke "betaalde" sabbatical bij elkaar hebt gespaard.

@myrte, ik zou je toch adviseren tenminste die opleiding af te maken. Ik heb via het werk diverse mensen gekend die om wat voor reden dan ook een studie hadden onderbroken, de meesten hebben het na die onderbreking nooit meer opgepakt, en slechts één van hen heeft uiteindelijk toch nog het diploma behaald. Dus doe nu wellicht eens een kortere reis tussendoor, en trakteer jezelf na het voltooien van die opleiding alsnog op je grote droomreis.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ja en dan heb je zo'n levensloopregeling en dan staat er in de CAO dat je niet op mag nemen. Bij mijn huidige werkgever stond er in de CAO dat je na 5 jaar max 3 maanden weg mag (onbetaald of betaald via de levensloop) of na 10 jaar wel 6 hele maanden....

Maar bij mijn nieuwe baas heb ik gezien dat je minimaal 300 uur gespaard moet hebben (dus zeg maar voor 9 weken) en dan een half jaar van te voren aan kunt vragen (je leidinggevende moet wel toestemming nog geven). Dus als je max gaat sparen (=12% van je bruto jaarloon) kan je er al na een ruim jaar gebruik van maken, als je dan maar voor 50% loon kiest kan je ruim 4 maanden weg.

Ik ga me er nog ff goed in verdiepen.Dit is meer de moeite waar dan zo'n achterlijke regeling van pas na 5 jaar 3maanden. maar ja als je leidinggevende geen toestemming geeft heb je nog niets. Dus hangt in Nederland ook heel erg van je werkgever af.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Klopt, het hangt er meestal vanaf of je werkgever je het gunt! Bij mijn vriend in zijn CAO staat wel duidelijk omschreven dat 'ie eens in, ik geloof, 5 jaar 6 mnd. weg mag maar bij mijn werkgever heb ik mazzel dat ze me het gunt. Er staat nl. niks in de CAO.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Het zal er denk ik ook wel aan liggen in welke sector je werkt. Ik werk in de zorg, dus mijn functie MOET opgevuld worden. En er zijn al tekorten in de zorg, kans is klein dat iemand genoegen neemt met een half jaar-contract zodat mijn functie dat half jaar 'overgenomen' kan worden.

Punt van twijfel bij mij is trouwens ook mijn financiële toestand. Door omstandigheden woon ik weer bij mijn moeder, de ideale basis om op reis te gaan (nu goed sparen, straks op reis weinig vaste lasten). Ik wil echter niet tot einde van m'n opleiding (=2011) daar blijven wonen. Dus als ik na m'n opleiding pas op reis zou gaan betekent dat weer geregel/gedoe/kosten met m'n woning.
Volgende week op 't werk maar eens wat druk op de ketel zetten om uitspraak te doen of onbetaald verlof mogelijk zou zijn.

Even off-topic: Dat in België, wie bepaalt er of je in aanmerking komt voor je betaalde verlof? En ik neem aan dat je dat niet onbeperkt kunt doen?!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

eVeLiEnSkI schreef:Of zoek nog snel werk in Belgie! ;) Hier kennen wij het systeem van loopbaanonderbreking. Zo neem je minimaal 3 maanden en maximum een jaar aan een stuk tijd vrijaf, je contract loopt in principe door, dus als je terug komt heb je gewoon je job terug en dus ook snel terug geld voor de volgende trip en last but not least .. Je trekt een aardige zakcent van de overheid! ( Hebben dit zelf het afgelopen half jaar genomen en trokken samen een 800 Euro/maand en nu zijn we weer aan het werk en krijgen we weer ons volwaardig loon) En wij Belgen klagen over ons kikkerlandje .. Een paradijs is het hier!!! :P
Verdomme zeg, ook dit nog ;) . Een vriend van mij is als Belg geboren, en inmiddels Nederlander geworden maar zegt ook: Belgen zijn een rijk volk. Vrijstaande huizen voor weinig, grote auto's voor weinig, en nu ook dit nog. Ik denk dat ik de omgekeerde weg maar eens moet onderzoeken (Belg worden dus) _O- . Ja, die levensloopregeling in NL is een beetje raar. Als je baas niet mee wil werken dan heb je er niks aan. Het is eigenlijk alleen fiscaal wat gunstiger dan onbetaald verlof opnemen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

de belgen hebben het lang niet altijd beter. gezondheidszorg en medicijnen zijn daar veel duurder dan hier. medische behandelingen kunnen geweigerd worden op basis van kosten en niet of je arts de behandeling noodzakelijk vind. ik ken nederlanders die hun overgebleven chemomedicijnen naar belgische lotgenoten sturen zodat die langer kunnen kuren (wat in nederland kan maar in belgie om kosten redenen niet altijd "mag")

maar even voor Myrthe
nu gaan reizen omdat het qua kosten uitkomt is misschien niet de beste motivatie. zoals ik het nu lees zou ik toch eerst die opleiding maar eens afmaken. De wereld loopt niet weg!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

[quote="ErikB Belgen zijn een rijk volk.[/quote]
Ik hoorde laatst dat Vlaanderen het enige (deel van een land) is zonder staatsschulden!
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Grappig dit topic want ik ken, denk ik, beide kanten van de vraag. Ik heb een aantal jaren geleden alles opgezegd om samen met Rudi op reis te gaan. Uiteraard getwijfeld. Maar ik werkte ook in de zorg, als activiteitenbegeleider voor mensen met niet aangeboren hersenletslel. Daar zie je ook heel veel mensen zitten met nog heel veel dromen die ze hadden uitgesteld tot later. Knappend bloeppropje, ongeluk en alles was voorbij. Dus ik zou zeggen. NU GAAN.

Daarnaast hadden Rudi en ik het plan om na onze reis van 2 jaar nog een deel 2 te doen. Ik kwam per toeval weer terecht bij mijn oude werkgever. Weer als activiteitenbegeleider voor mensen met niet aangeboren hersenletsel. Na 6 maanden weer werken begon bij mij de twijfel om weer zolang op reis te gaan ook toe te slaan en heb uiteindelijk besloten thuis te blijven. Dit had ook te maken met zekerheid. Ik realiseerde me ondertussen ook hoe verdomd goed we het hier hebben. Ik word een jaartje ouder. Zeer content zijn met mijn werk. Stukje loyaliteit naar de mensen met wie ik werk. Als je in de zorg werkt ga je tenslotte relaties aan met anderen.

Ik heb tot nu toe nog geen spijt van deze beslissingen. Ik had het reizen voor geen goud willen missen. Daarnaast zijn de vakanties op dit moment ook fantastisch. Drie of vier weken backpacken. Er is namelijk voor beide wel wat te zeggen maar ik zeg toch als je echt iets wilt moet je het niet gaan uitstellen. Mocht het echt weer gaan kriebelen om weer voor langere tijd op reis te gaan dan ben ik nu wel weer zover om te zeggen ik ga. Ik zie dagelijks hoe het ook zo voorbij kan zijn. Reizen dus.

Groet Jeroen
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

myrte schreef:[quote="ErikB Belgen zijn een rijk volk.
myrte schreef: Ik hoorde laatst dat Vlaanderen het enige (deel van een land) is zonder staatsschulden!
Ehhhh, Belgie heeft een vrij hoge staatsschuld hoor. Het klopt dat Vlaanderen vergeleken bij het Zuiden veel rijker is, dat ze geen staatsschuld hebben bedoel je misschien op 'provinciaal niveau' ofzo. In Belgie zijn idd veel dingen beter/goedkoper, maar veel bakken ze er niet van. Ze mogen blij zijn dat de EU in brussel zit, anders hadden ze helemaal geen cent te makken :o
Plaats reactie