Corsica of Sicilië
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Corsica of Sicilië
Wat is mooiste? Duurste? Allebei makkelijk met eigen vervoer te berijden? Betaalbare ferry's? Welk eiland is het camping vriendelijkst?
Kortom .. Welke van de twee te kiezen voor een week of 3 deze zomer??
Thx voor de tips!!
Kortom .. Welke van de twee te kiezen voor een week of 3 deze zomer??
Thx voor de tips!!
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Re: Corsica of Sicilië
Nog niemand in Corsica of Sicilie geweest?? 

Ja, ik wel! Tenminste.. ik ben vorige zomer in augustus 2 weken op Corsica geweest. Ik kan je dus niet helpen met een vergelijking tussen de twee, maar wel aan wat meer info over Corsica. Misschien heb je er iets aan!
Corsica is heel mooi en gevarieerd. Ik ben zelf twee weken op een camping (in tent) geweest in de buurt van Calvi. Corsica is wel campingvriendelijk, maar de campings zijn niet al te luxe (mocht je daar veel waarde aan hechten). Ik heb twee campings gezien en beide waren prima in orde met alle basisvoorzieningen tegen een redelijke prijs.
Als je houdt van actieve vakanties is Corsica een paradijs. Je kunt er heerlijk wandelen, raften en fietsen, de natuur is er beeldschoon en de temperatuur is in augustus ook prima! De zee is er ook schitterend dus snorkelen (of duiken) kan ook.
Ik ben er over de zee gekomen overigens, namelijk met de boot vanuit Italië. Die boottocht duurt ongeveer 4-5 uur en is best aangenaam. Over de kosten daarvan kan ik je helaas niets vertellen omdat dit bij mij inclusief mijn reis zat. Verder is het, hoewel het natuurlijk bij Frankrijk hoort en Franssprekend is, echt een eigen 'landje' met een geheel eigen cultuur met eigen dialect. Zeer fascinerend. Als je dus graag actief bent op vakantie, dan is het een aanrader en ik heb me niet verveeld in twee weken tijd, maar vond het toen ook wel mooi geweest. Waarschijnlijk krijg je wel last van verveling als je uit bent op een strandvakantie..
Qua vervoer: wij hebben er fietsen gehuurd en dat is ook wel nodig om ergens te komen, hoewel wij ook best veel te voet deden. Een eigen auto meebrengen of huren maakt je een stuk mobieler en zo zie je ook meer van het eiland.
Qua kosten: Corsica is geweldig, maar het is DUUR! Het was relatief goedkoop om er te komen, maar de kosten voor het levensonderhoud zijn er relatief hoog. Dit komt waarschijnlijk omdat het een eiland is, maar lekker uit eten of boodschappen doen is over het algemeen stukken duurder dan in Nederland. Uiteraard ligt het eraan wat je wilt doen want uitgaan maakt het sowieso duurder.
Natuurlijk kan ik het niet met Sicilië vergelijken..
Hopelijk heb je iets aan deze informatie!
Als je van actief houdt, kan ik je zeker aanraden om een kijkje te nemen op Corsica..
Corsica is heel mooi en gevarieerd. Ik ben zelf twee weken op een camping (in tent) geweest in de buurt van Calvi. Corsica is wel campingvriendelijk, maar de campings zijn niet al te luxe (mocht je daar veel waarde aan hechten). Ik heb twee campings gezien en beide waren prima in orde met alle basisvoorzieningen tegen een redelijke prijs.
Als je houdt van actieve vakanties is Corsica een paradijs. Je kunt er heerlijk wandelen, raften en fietsen, de natuur is er beeldschoon en de temperatuur is in augustus ook prima! De zee is er ook schitterend dus snorkelen (of duiken) kan ook.
Ik ben er over de zee gekomen overigens, namelijk met de boot vanuit Italië. Die boottocht duurt ongeveer 4-5 uur en is best aangenaam. Over de kosten daarvan kan ik je helaas niets vertellen omdat dit bij mij inclusief mijn reis zat. Verder is het, hoewel het natuurlijk bij Frankrijk hoort en Franssprekend is, echt een eigen 'landje' met een geheel eigen cultuur met eigen dialect. Zeer fascinerend. Als je dus graag actief bent op vakantie, dan is het een aanrader en ik heb me niet verveeld in twee weken tijd, maar vond het toen ook wel mooi geweest. Waarschijnlijk krijg je wel last van verveling als je uit bent op een strandvakantie..

Qua vervoer: wij hebben er fietsen gehuurd en dat is ook wel nodig om ergens te komen, hoewel wij ook best veel te voet deden. Een eigen auto meebrengen of huren maakt je een stuk mobieler en zo zie je ook meer van het eiland.
Qua kosten: Corsica is geweldig, maar het is DUUR! Het was relatief goedkoop om er te komen, maar de kosten voor het levensonderhoud zijn er relatief hoog. Dit komt waarschijnlijk omdat het een eiland is, maar lekker uit eten of boodschappen doen is over het algemeen stukken duurder dan in Nederland. Uiteraard ligt het eraan wat je wilt doen want uitgaan maakt het sowieso duurder.
Natuurlijk kan ik het niet met Sicilië vergelijken..
Hopelijk heb je iets aan deze informatie!

Als je van actief houdt, kan ik je zeker aanraden om een kijkje te nemen op Corsica..
-
- Vakantieganger
- Contacteer:
Ja, ik ben ook op Corsica geweest. Ik kwam er van jongs af aan en ben er in 2005 voor het laatst geweest. Op Sicilie ben ik maar één dagje naar de Etna geweest dus daar kan ik niet heel veel meer over zeggen dat die plek erg toeristisch was en van wat ik uit het bustochtje heb kunnen zien erg mooi.
Ik denk dat bij beide eilanden even goed moet bedenken wat je precies wil doen en hoe mobiel je wil zijn. Ik ben een fan van de boottocht naar Corsica (die is niet heel duur als je zonder auto gaat, met auto wordt het natuurlijk duurder) vanaf Italie. Zoals hiervoor ook al gezegd is, als je mobiel wil zijn moet je wel een auto hebben want qua openbaarvervoer heb je niet heel veel. Het is echt een prachtig eiland waar je actief kan zijn en ook gewoon aan het strand kan liggen. Door de Corsicaanse stranden ben ik zo verwend dat bijna elk strand wat ik nu zie tegen valt. Ik vind vooral het zuiden van het eiland geweldig. Persoonlijk ben ik een groter fan van de Italiaanse cultuur dan de Franse, maar Corsica is weer een geval apart. Als je toch ook even op een Italiaans eiland voet aan wal wil zetten ben je met een uurtje varen ook zo op Sardinie.
Het eiland is aan de dure kant en openbaar vervoer is er waardeloos, maar het heel mooi, veel campings, veel mogelijkheden en hoewel ze het toerisme nodig hebben gelukkig niet afgeladen vol met toeristen.
Ik denk dat bij beide eilanden even goed moet bedenken wat je precies wil doen en hoe mobiel je wil zijn. Ik ben een fan van de boottocht naar Corsica (die is niet heel duur als je zonder auto gaat, met auto wordt het natuurlijk duurder) vanaf Italie. Zoals hiervoor ook al gezegd is, als je mobiel wil zijn moet je wel een auto hebben want qua openbaarvervoer heb je niet heel veel. Het is echt een prachtig eiland waar je actief kan zijn en ook gewoon aan het strand kan liggen. Door de Corsicaanse stranden ben ik zo verwend dat bijna elk strand wat ik nu zie tegen valt. Ik vind vooral het zuiden van het eiland geweldig. Persoonlijk ben ik een groter fan van de Italiaanse cultuur dan de Franse, maar Corsica is weer een geval apart. Als je toch ook even op een Italiaans eiland voet aan wal wil zetten ben je met een uurtje varen ook zo op Sardinie.
Het eiland is aan de dure kant en openbaar vervoer is er waardeloos, maar het heel mooi, veel campings, veel mogelijkheden en hoewel ze het toerisme nodig hebben gelukkig niet afgeladen vol met toeristen.
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Super!! Alvast bedantk voor de tips.
Inmiddels waren we er ook al uit dat de overzet vanuit Italie en stuk goedkoper is dan die vanuit Nice in Frankrijk.
Basic campings zijn meer dan genoeg voor ons. Mag je wildcamperen in Corsica of echt totaal niet?
Het plan is om met ons VW busje te gaan en daar ook elke dag in te slapen. Voorts nemen we onze Moutainbikes mee en zoeken we een leuke mix tussen actief en lekker plonsen in de zee. Met een auto is het trouwens wel te doen denk om het eiland helemaal te verkennen, niet?
We hebben maar twee weken en aangezien we met dat oude busje niet veel hader dan 100 km/u kunnen rijden gaat Sicilie toch afvallen voor ons denk ik. Dit tip om eventueel door te varen naar Sardinie is wel erg leuk, gaan we eens van naderbij bekijken!
Inmiddels waren we er ook al uit dat de overzet vanuit Italie en stuk goedkoper is dan die vanuit Nice in Frankrijk.
Basic campings zijn meer dan genoeg voor ons. Mag je wildcamperen in Corsica of echt totaal niet?
Het plan is om met ons VW busje te gaan en daar ook elke dag in te slapen. Voorts nemen we onze Moutainbikes mee en zoeken we een leuke mix tussen actief en lekker plonsen in de zee. Met een auto is het trouwens wel te doen denk om het eiland helemaal te verkennen, niet?
We hebben maar twee weken en aangezien we met dat oude busje niet veel hader dan 100 km/u kunnen rijden gaat Sicilie toch afvallen voor ons denk ik. Dit tip om eventueel door te varen naar Sardinie is wel erg leuk, gaan we eens van naderbij bekijken!
-
- Vakantieganger
- Contacteer:
Corsica kent net als dat het nauwelijks openbaar vervoer kent ook geen snelwegen, dus je kan er toch niet met 160 over het eiland crossen (zeker als je gevoelig bent voor wagenziekte, niet doen! (trauma's). Geen idee of je er mag wildkamperen, ik ben altijd netjes naar de echte campings geweest, ik wacht nog op mijn eigen auto met het kijken of het ook anders kan;). Alles zien lijkt me onmogelijk, maar het ligt er verder een beetje aan hoe rustig je aan doet of niet. Must see is sowieso Bonifacio en de laatste keer ben ik voor het eerst naar Porto geweest en dat was ook prachtig. Er zijn genoeg verschillende dingen te zien. Calvi vind ik zelf een van de mindere plekken, Ille Rouse een kleiner plaatsje in de buurt is bijvoorbeeld veel leuker (vind ik). Maar dit heb ik allemaal niet gezegd want ik wil natuurlijk eigenlijk het hele eiland voor mezelf houden.
Veel plezier met plannen, jaloers!
Veel plezier met plannen, jaloers!
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Thx!! Heb er super veel zin in!!
Nog tips voor Sardinië? Hoeveel kost die overzet met auto? Enig idee?
Nog tips voor Sardinië? Hoeveel kost die overzet met auto? Enig idee?
-
- Vakantieganger
- Contacteer:
Nee sorry, Sardinie is voor mij te lang geleden. Volgens mij zat ik vooral noord maar weet eigenlijk alleen nog dat ze er een leuk waterpretpark hadden:S. Schiet je niet veel mee op. Voor overtochten kan je op deze sites kijken en misschien wat vergelijken. Corsica Ferries gaat volgens mij niet tussen Corsica en Sardinie, maar moet je even kijken. Beide maatschappijen zijn ok. De overtocht naar Sardinie vanaf Corsica is trouwens maar een uurtje dus ook voor een dagje over, dus misschien ook leuk voor een dagje op de fiets.
Moby lines: http://www.mobylines.nl/nl/index.html?g ... 3god-RSbcQ
Corsica ferries: http://www.corsica-ferries.co.uk/
Moby lines: http://www.mobylines.nl/nl/index.html?g ... 3god-RSbcQ
Corsica ferries: http://www.corsica-ferries.co.uk/
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Das idd een geweldig idee. De auto op Corsica laten staan en even een dagje gaan fietsen op Sardinie. Thx!! 

- bolletjeom
- Reisexpert
In reismagazine Columbus deze keer een mooie reportage over Sicilië
(kan je weer gaan twijfelen
)
(kan je weer gaan twijfelen

Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wij zijn 2 x naar Corsica geweest. 1 x met een caravan de zuidelijke helft en 1 x met een tent het noordelijke deel rondgetrokken. Op Sicilie niet geweest dus kan ook ik geen vergelijk maken. Maar Corsica is wel heel erg mooi. Na elke bocht weer een fantastisch en vaak spectaculair uitzicht. Je zou voor een indruk even op onze niet commerciele site www.bjusterbaarlik.nl kunnen kijken. Hier staan van beide jaren onze reisverslagen, veel foto's en een grote lijst met tips.