Weerzin / twijfel om op reis te gaan

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
myrte
Wereldreiziger

Weerzin / twijfel om op reis te gaan

Bericht door myrte »

Na in maart 3 weken in Indonesië te hebben vertoefd (eerste verre reis alleen) wist ik het: dit wil ik vaker. Het plan is al helemaal uitgedacht: in maart 2010 voor 5 maanden naar zuidoost Azië. Gelijk met mijn baas in gesprek over onbetaald verlof. Tot nu toe heb ik daar nog geen uitsluitsel over. Had zelfs al in m'n hoofd dat ik desnoods wel ontslag neem (ondanks dat ik ook nog een opleiding doe en het niet al te makkelijk gaat zijn om een nieuwe baas te zoeken die mijn opleiding gaat betalen). 'Dit is hét moment' vond ik.

Ik was er echt van overtuigd dat ik het graag wilde, maar nu ik hier m'n leventje weer heb opgepakt (had voor m'n trip een behoorlijke rottijd achter de rug) begint de zin om op reis te gaan langzaam weg te ebben.
Toen ik in Indonesië was voelde het zo goed om 'weg' te zijn en de wereld te verkennen. Maar nu heb ik dat gevoel helemaal niet meer. Ik weet dat ik het enorm naar m'n zin zou hebben, maar begin steeds meer te twijfelen of het het waard is om hier allerlei dingen 'op te geven'.

Zijn er mensen die dat herkennen? Hoe ga je ermee om?
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Weerzin / twijfel om op reis te gaan

Bericht door Daniii »

Misschien is het ook de moeite wel waard om eerst je (betaalde! Relaxed!) opleiding af te maken. Het klinkt alsof je dat goed voor elkaar hebt. Ik zou zeggen; wacht tot de reiskriebels terug komen. Dan is het allemaal nog veel leuker!! :). Nu nog lekker lang en veel sparen, dan kun je als ooit de reiskriebels komen alles opgeven om Echt lang en ver weg te gaan.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou zeker nu met de economische situatie niet je baan helemaal opzeggen als je nog een betaalde opleiding volgt.
5 maanden is nou ook weer niet zoveel. Ik weet niet hoe lang je opleiding nog duurt maar mischien is het beter om te wachten tot deze klaar is.

Tenzij je het thuis echt helemaal niet naar je zin hebt want dan is elke dag dat je blijft zonde.

Mischien valt er met je baas wel te praten, 5 maanden is zo voorbij maar op het werk niet. Wellicht zijn er wel 2 maanden die wat rustiger zijn en wil hij je daar wel onbetaald verlof voor geven. Dat is dan niet nu gelijk helemaal je droom maar ben je er toch wel ff lekker uit geweest.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het is opzich helemaal niet vreemd dat het gevoel wat wegebt. Zeker omdat de drukte van het dagelijkse leven je al snel in de greep heeft.
Het gevoel van "wil ik wel alles opgeven?" is ook een heel normaal gevoel. zelfs al je heel zeker weet dat je weg wilt. Iedereen slingert van tijd tot tijd tussen die gedachtes.
hoewel je met deze tijden (economisch) misschien niet alles op moet geven zou ik toch willen zeggen: GA!!
als je het nu niet doet, ga je het dan over 5 jaar wel doen?
zo niet: ga je daar dan spijt van hebben???
Zodra je de deur achter je dicht hebt getrokken zal je geen moment meer spijt hebben. Ik ken maar heel weinig mensen die zeggen: "tja, ik heb toen een paar maanden vrij genomen om te reizen maar dat had ik beter niet kunnen doen..er was niet veel aan.. of.. ik had liever gewerkt" :)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Groot Gelijk Bolletje!! Eens je vertrokken bent denk je waarschijnlijk "En waarom heb ik hierover getwijfeld, dit is 1000 keer beter dan werken en stressen".

Twijfelen van te voren is wel normaal. Maar ga je nu niet dan doe je het waarschijnlijk nooit meer. Eens je aan een lening en/of kinder vasthangt is het allemaal theoretisch nog mogelijk, maar praktisch wordt dat een pak moeilijker.

GA nu je jong en onafhankelijk bent. Begin alvast te plannen (voorbereiding is vaak ook erg leuk en doet je goesting enorm aanwakkeren!), maak die opleiding af, geef een lekker afscheidsfeestje en GO GO GO!!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef: Ik ken maar heel weinig mensen die zeggen: "tja, ik heb toen een paar maanden vrij genomen om te reizen maar dat had ik beter niet kunnen doen..er was niet veel aan.. of.. ik had liever gewerkt" :)
Maar ik ken wel veel mensen die spijt hebben dat ze hun opleiding niet af hebben gemaakt. (of ze dat nou niet gedaan hebben om vrij te nemen om te reizen of te luieren of wat dan ook)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Tsja, werk vinden nadien zal opzich niet echt het probleem zijn door economische crisis, aangezien ik in de zorg werk. Grootste probleem is dat ik al tig keer gestopt ben met opleidingen, waardoor ik elke keer met een betere motivatie moet komen tijdens een sollicitatie. Maar tegelijkertijd is dat ook wel de drive om juist nu te gaan: Ik heb toch al zo veel jaar verspild, dan kan dit halve jaartje er ook nog wel bij.
Heb trouwens voor mezelf wel als criterium dat ik werk + opleiding geregeld wil hebben voordat ik wegga.

Moet overigens eerlijk zeggen dat ik met deze topic m'n zin om op reis te gaan wel weer wat naar boven heb gehaald. Wat actiever ermee bezig zijn verhoogt de lol ervan ook weer wel. Bedankt allemaal *O*
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Het is heel menselijk, de mens is een kuddedier. Je moet gewoon doen waar je op dit moment het beste bij voelt, en ook voor je toekomst het meeste aan bijdraagt (bv eerst studie afmaken). Toen ik studeerde hing ik de uberstudent uit, toen ik ging werken werd ik meegesleept in de ratrace, toen ik ging reizen werd ik aangestoken door alle reisverhalen en zou ik het liefst een wereldreiziger willen worden...nu in NL blend je weer tussen het gepeupel.

Dat argument van verspillen vind ik wel onzin overigens. Niemand verspilt tijd, dat is met een reden zo gekomen. Het gaat er niet om wat is geweest, maar wat ga je NU doen. Ga je de rest van je leven alles beargumenteren van "ik heb al zoveel verspild dus dit kan er ook nog wel bij". Kom op zeg. De rottijd heb je nu achter de rug, laat nu wat discipline en verantwoordelijkheid zien, ik weet zeker dat je dan veel trotser op jezelf kunt zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mooi gezegd, Dexter!

Wanneer je 'echt' studeert, kun je je studie makkelijk stop zetten. Wanneer je werkt, kan je ontslag nemen. Maar met een betaalde opleiding? Ik denk dat ik die opleiding lekker af zou ronden, want de kans is niet bijster groot dat je nog een keer zo'n aanbod krijgt. Tenzij je deze opleiding echt stom vind, maar dat blijkt niet uit je post. De wereld wacht wel. Misschien kun je een tussenoplossing verzinnen en elk jaar 1-2 maanden op reis gaan, en na je opleiding langere tijd.

Reizen is leuk, maar zonder werk geen geld!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ja wat je zegt dexter een mens is een kuddedier. Wij zijn nu nog steeds op reis en het is de beste beslissing ooit gemaakt. Maar mischien kun je inderdaad ook wel 2 maanden verlof krijgen van de baas en dan spreek je af dat dat je dat 1 keer doet en dan volgend jaar nog een keer. Dan klinkt het wat minder lang voor de werkgever.

gr van Moira
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Of zoek nog snel werk in Belgie! ;) Hier kennen wij het systeem van loopbaanonderbreking. Zo neem je minimaal 3 maanden en maximum een jaar aan een stuk tijd vrijaf, je contract loopt in principe door, dus als je terug komt heb je gewoon je job terug en dus ook snel terug geld voor de volgende trip en last but not least .. Je trekt een aardige zakcent van de overheid! ( Hebben dit zelf het afgelopen half jaar genomen en trokken samen een 800 Euro/maand en nu zijn we weer aan het werk en krijgen we weer ons volwaardig loon) En wij Belgen klagen over ons kikkerlandje .. Een paradijs is het hier!!! :P
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Je krijgt dus gewoon nog een beetje geld als je er tussenuit bent?
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Ik schaam mij bijna om dit te zeggen maar ...ja. Het sociaal vangnet in België is fenomenaal.! Normaal wordt dit systeem gebruitk om je ouderschapsverlof te verlengen of tijd vrij te nemen om voor een ziek familielid te verzorgen, maar je kan op het aanvraagformulier ook 'reden; andere' aanvinken. En reizen valt onder deze noemer. Onder het mom van, gun ieder individu een ideale balans tussen werk en privé. Kvraag mij af hoe lang Belgie dit systeem nog zal volhouden, crisisgewijs dan, maar zo lang het bestaat, waarom niet. Ik ga netjes fulltime werken, dus draag mijn steentje al bij, dus tja, waarom niet hè..
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Wist altijd al dat die Belgen niet sporen, maar dit slaat alles. Ik had niet het idee dat het sociale systeem ergens ter wereld zo verziekt is als in NL, maar die Zuiderlingen weten ons weer te overtreffen. Hulde!!! Ouderschapsverlof en ziekenzorg is begrijpelijk, maar geld krijgen om te reizen, whahaha.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je "krijgt" het niet
je hebt er zelf, indirect, voor gespaard. volgens mij. In Nederland zijn er ook bedrijven die dit aanbieden. Iedere maand gaat er dan een klein stukje van je loon in een potje dat je dan eens mag aanspreken om een tijd betaald vrij te nemen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie