Backpacken: Indonesië of Maleisië in 3 wkn??

Stel hier je vragen over Indonesië.
Frauke

Backpacken: Indonesië of Maleisië in 3 wkn??

Bericht door Frauke »

Hoi,

Ik wil eind juli / begin augustus ruim 3 weken alleen gaan backpacken in Azië. Ik twijfel nu tussen Indonesië (Java/Balie) en Maleisië. Kan iemand mij vertellen welk land het meest aantrekkelijk is om in mijn eentje te bezoeken in 3 weken? Alle tips en trucs zijn welkom wat betreft ontmoeten van andere backpackers, reismogelijkheden, afwisseling, bijzondere bezienswaardigheden, mensen, cultuur, jungle, paradijs ;-) strand etc etc...

Groetjes F.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Backpacken: Indonesië of Maleisië in 3 wkn??

Bericht door bolletjeom »

tja...moeilijke keuze...Indonesie is bijzonderder dan Maleisie maar Maleisie is supermakkelijk te bereizen. Indonesie ook wel hoor maar ietjse pietsje minder. 3 weken Bali Java is wel mooi en afwisselend terwijl je in Maleisie een beetje moeite moet doen om die tijd vol te maken. Maar ik weet niet van hoeveel gemakken je voorzien wilt zijn.....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Als je Borneo meepakt kin Maleisie dan maak je 3 weken zo vol!
mara
Vakantieganger

Bericht door mara »

Voor mij zijn Maleisie en Indonesie 2 heel verschillende landen dus het is maar net wat je wilt zien. Maleisie is meer natuur (wat parken dan want er is ook heel veel gekapt) en Indonesie is meer cultuur, er hangt wat meer sfeer dan in Maleisie en er is buiten dat ook veel natuur te zien.

Mocht je keus op Indonesie vallen, Bali is het gemakkelijkst te bereizen en je ontmoet er veel mensen. Je zou vanuit daar ook nog naar Lombok en de gilli's (3 kleine eilandjes) kunnen gaan.

Goede reis!

Mara
Maraensebasaroundtheglobe.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Geen moeilijke keuze. Indonesie... veel vriendelijkere mensen, lekkerder eten, mooiere stranden, vriendelijke en lievere uitstraling (op bali). Gewoon de hele sfeer is een stuk fijner.

Java en Bali is wel wat veel in 3 weken als je heel Java wil zien, met aantal lange trajecten. Zou wel overwegen te vliegen en dan oost-java te zien ofzo
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Ik ben ook in beide landen geweest en vond juist maleisie leuker. Bali en dan vooral kuta is zo toeristisch! Ook vond ik Maleisie afwisselender! Je hebt nog echte kleine dorpjes met houten huisjes en dan heb je het mega Kuala Lumpur met de geweldige hoge gebouwen. Die tegensstellingen maken je reis wat afwisselender en ook het reizen is idd een stuk eenvoudiger!

Ik denk dat ik gewoon zou gaan kijken waar jouw intresse naar uit gaat en op basis daarvan een beslissing nemen. Iedereen ervaart een reis door een land zo verschillend! Voor cultuur zal ik idd naar indonesie gaan (al overheerst het toeristme in de grote plaatsen van bali een beetje maar ga je naar java is dit een heel ander verhaal). Voor natuur en diversiteit zou ik naar Maleisie gaan.

Succes!
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

zit zelf ook nogsteeds te denken aan tripje java bali....

3 a 3,5 weken. Denk dan vanaf jakarta een beetje snel door naar het oosten en dan nog bali mee pakken. We willen eigenlijk nog wel eergens aan een strandje liggen.
Iemand enig idee waar dat een beetje leuk is?! Hoeft niet helemaal bounty of verlaten (mag best wat toerisme zijn maar niet a la Lloret a mar)
bolletjeom
Reisexpert

ik vond op Bali het dorpje Padangbai grappig. Een leuk baaitje en weinig toeristen. Lekker locaal dorpje.
Maar geen uitgestrekte witte stranden en als het water laag staat kan je ook niet zwemmen. Maar alles beter dan Kuta!
Het strand van Lovina vond ik niet de moeite waard. Ik zit liever op een plek waar onder water ook iets te zien is en dat zwarte zand wordt bloedheet! 0_0
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

zwart zand??

is kuta echt zo erg??? heb wel gehoord dat er veel toeristen zijn maar ik kan dat dus rekenen als het lloret of salou van bali??
Java heeft geen mooie stranden toch???
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Ja, Lovina heeft zwart zandstrand. Toen ik er was, was het trouwens ook aardig bevuild.

En Kuta is massatoerisme. En het is maar net of je dat kunt waarderen. Ik vond het wel leuk om er te (leren) surfen, maar dat was ook het enige wat ik er leuk aan vond.
bolletjeom
Reisexpert

sommige stukjes van Bali hebben zwart (lava) zand. En Lovina was toen wij er waren ook vuil. Maar ja, als er niemand een stranttent heeft dan voelt ook niemand zich geroepen om de troep aan te harken.
Kuta heeft heel weinig met Bali te maken. Als je daar bent zou je zo in ieder ander willekeurige toeristenbadplaats kunnen zijn. Niet mijn ding :N
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

hmm ok. niet echt veel leuke strand locaties dus....

is er wel wat te doen dan bij Padangbai? paar barretjes ofzo???
bolletjeom
Reisexpert

Padangbai heeft absoluut een paar barretjes...maar geen snelweg en macdonalds 8-)
Er is een verscholen baai waar je wel goed kunt zwemmen mits je de stroming in de gaten houdt. Ik vond het er leuk omdat het er lekker locaal is. 's avonds kijken hoe de hanen aan het trainen zijn voor de gevechten enzo.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

ok dan zal dat het wel worden. klinkt inderdaad een stuk beter dan het massa toerisme in Kuta.
thanks
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Foto's zeggen meer dan woorden.
Twee van Pangandaran op Java:
Eerste is genomen helemaal op het einde van het strand, in het nationaal park. Herten, pauwen, apen en varanen lopen hier wild rond.
Tweede is het uitzicht richting 'bewoonde wereld'.

Afbeelding

Afbeelding

Als je toch hier bent, moet je zeker de Green Canyon doen. Ideale verfrissing in een 'jungle' setting. Gewoon achter op een brommer en ter plekke bootje met gids huren is het goedkoopste.
Foto is gemaakt op het punt waar de bootjes niet meer verder kunnen en je achter de rug van de fotograaf (ik dus) verder moet zwemmen en klauteren over kleine watervalletjes en stroomversnellingen (geen foto's dus van dit stuk).

Afbeelding

Volgende twee foto's zijn gemaakt bij Tulamben, noord Bali, tevens mooie duikstek. Stenen ipv zwart lava zand.

Afbeelding

Afbeelding

Wil je rust én wit strand, dan kan je naar Nusa Lembongan. Ik was er 8 jaar geleden op Mushroom beach. Er was toen nog maar één lowbudget plekje op dit strand. Weet niet hoe het nu is maar er zijn meerdere stranden. Bereikbaar per bootje vanaf Sanur beach (zuiden Bali) in minder dan 2 uur.
Andere optie zijn de Gili eilanden richting Lombok. Reken één dagreis voor: minibus naar haven - ferry - taxi - bootje naar eiland van keuze.
Analoog tijdperk, dus geen foto's. Even Googlen dus ;)
Plaats reactie