Taiwan
Re: Taiwan
Was me ook al opgevallen dat je over Taiwan opmerkelijk minder terugvind op reisfora.
Wil er heel mogelijk ook heen (indien er nog budget zou overschieten) na m'n rondje doorheen zo azië.
Is het de moeite waard om aan te doen of best links laten liggen en toch maar verder zuidwaarts richting Indonesië?
Wil er heel mogelijk ook heen (indien er nog budget zou overschieten) na m'n rondje doorheen zo azië.
Is het de moeite waard om aan te doen of best links laten liggen en toch maar verder zuidwaarts richting Indonesië?
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
ik krijg via postcrossing de laatste tijd nogal wat kaartjes uit Taiwan, en moet zeggen dat ik die foto's veelbelovend vind en dat het zeker mijn interesse heeft aangewakkerd om er een keer naar toe te gaan! maar goed ben er dus nog niet geweest dus kan er ook niet veel over vertellen 

Ik ken wel iemand die naar Taiwan is geweest maar dat was voor een businesstrip. Niet echt een backpackersbestemming lijkt me.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Was er in de tussentijd wellicht nog iemand in Taiwan geweest eigenlijk? Nog een goede twee weken tot mijn vertrek, de route staat inmiddels nagenoeg geheel vast, maar als iemand nog tips mocht hebben...
Niet te veel loempia's eten. Zo bagger vet ......WizardOfOss schreef:Was er in de tussentijd wellicht nog iemand in Taiwan geweest eigenlijk? Nog een goede twee weken tot mijn vertrek, de route staat inmiddels nagenoeg geheel vast, maar als iemand nog tips mocht hebben...

- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Is stinky tofu dan toch beter voor me?
Het eten is wel een van de dingen waar ik nog het meest naar uitkijk, en dan meer specifiek de night markets. De kans dat ik ga afvallen is dus vrij gering...
Het eten is wel een van de dingen waar ik nog het meest naar uitkijk, en dan meer specifiek de night markets. De kans dat ik ga afvallen is dus vrij gering...
Taiwan is geen land, en een opstandige provincie van de Volksrepubliek China. Misschien dat er daarom wat minder informatie te vinden is
Nederland en België hebben het in ieder geval nog nooit erkend. Eigenlijk is het raar dat de Lonely Planet van China geen onderdeel heeft over Taiwan. Want ook de landen waar dit boek gedrukt wordt hebben Taiwan niet erkend als onafhankelijke en soevereine staat.
Ik zou ook graag nog eens naar Taiwan gaan en het lijkt me interessant om te zien. Maar aangezien China groot is en Taiwan drukbevolkt lijkt het me op het vasteland interessanter voor mij persoonlijk. En het in en uitreizen naar Taiwan geeft weer visum perikelen.

Ik zou ook graag nog eens naar Taiwan gaan en het lijkt me interessant om te zien. Maar aangezien China groot is en Taiwan drukbevolkt lijkt het me op het vasteland interessanter voor mij persoonlijk. En het in en uitreizen naar Taiwan geeft weer visum perikelen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Tsja, zelf zien ze China weer als een opstandig deel van hun land, de regering in Taipei claimt feitelijk het bestuur over heel China. Niet te hard uiteraard, per slot van rekening staan er genoeg raketten permanent op het eiland gericht om het finaal van de kaart te vegen...
Van de LP vind ik het op zich wel begrijpelijk, ook al wordt Taiwan door de meeste landen niet als staat erkend, voor de reiziger zijn het toch twee verschillende werelden. Toch zou het voor de vorm goed zijn een kort stukje over Taiwan in de gids op te nemen, nu schijnt het aan de grens soms toch gezeur op te leveren, literatuur waarin Taiwan als zelfstandige staat wordt beschouwd zien ze in China nu eenmaal niet graag. Door het spelletje dan maar mee te spelen zouden ze dat toch kunnen voorkomen.
En of China interessanter is dan Taiwan? Tsja, ik ben nog alleen in China geweest en kan dus nog niet oordelen, maar m'n verwachtingen bij Taiwan zijn vooral anders. Ik verwacht eerder iets als Zuid-Korea, veel moderner en welvarender dus, een tikje eigenzinnig, en met ondanks de drukte toch ook prachtige natuur (oostkust vooral). Maar nog een paar nachtjes slapen, dan zal ik het wel gaan zien...
Van de LP vind ik het op zich wel begrijpelijk, ook al wordt Taiwan door de meeste landen niet als staat erkend, voor de reiziger zijn het toch twee verschillende werelden. Toch zou het voor de vorm goed zijn een kort stukje over Taiwan in de gids op te nemen, nu schijnt het aan de grens soms toch gezeur op te leveren, literatuur waarin Taiwan als zelfstandige staat wordt beschouwd zien ze in China nu eenmaal niet graag. Door het spelletje dan maar mee te spelen zouden ze dat toch kunnen voorkomen.
En of China interessanter is dan Taiwan? Tsja, ik ben nog alleen in China geweest en kan dus nog niet oordelen, maar m'n verwachtingen bij Taiwan zijn vooral anders. Ik verwacht eerder iets als Zuid-Korea, veel moderner en welvarender dus, een tikje eigenzinnig, en met ondanks de drukte toch ook prachtige natuur (oostkust vooral). Maar nog een paar nachtjes slapen, dan zal ik het wel gaan zien...
Taipei had ergens in de jaren '50 het verlies in moeten zien en dat claimen moeten laten varen. Maar door de VN werd het Taiwanese deel van China als vertegenwoordiger van het gehele land gezien tot in de jaren '70 toe. Dat was een aparte situatie. Maar goed die politiek ken je wel en ligt complex.WizardOfOss schreef:Tsja, zelf zien ze China weer als een opstandig deel van hun land, de regering in Taipei claimt feitelijk het bestuur over heel China. Niet te hard uiteraard, per slot van rekening staan er genoeg raketten permanent op het eiland gericht om het finaal van de kaart te vegen...
Om het gezeik te voorkomen hadden ze het in mijn ogen ook moeten doen. Al heb ik nog nooit problemen gehad met de LP in China en denk ik dat het wel meevalt. Feitelijk gezien heeft China gelijk en kan Taiwan niet zeuren.
Ik hoop voor je dat Taiwan erg interessant is en ik denk ook zeker dat het dat zal zijn. Ik verwacht ook dat het is zoals je beschrijft. Ik ben er wel benieuwd naar!
Heel veel plezier gewenst!!!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik heb al meer dan eens gehoord dat de LP aan de grens in beslag werd genomen, maar dat was volgens mij wel altijd bij grensovergangen over land (met name vanuit Vietnam), waar de bagage met de hand doorzocht wordt in plaats van dat ie door een scanner gaat. En vlak na de grens kan je dan uiteraard meteen weer een nieuwe LP kopen...
En de politieke situatie? Tsja, ik verwacht niet daar verder iets van te merken. Formeel mogen er dan over en weer wat claims liggen, maar zover ik weet zijn de onderlinge verhoudingen momenteel vrij goed. Een paar jaar geleden scheen je überhaupt niet direct van China naar Taiwan te kunnen reizen, dat is nu zover ik weet geen enkel probleem meer.
En de politieke situatie? Tsja, ik verwacht niet daar verder iets van te merken. Formeel mogen er dan over en weer wat claims liggen, maar zover ik weet zijn de onderlinge verhoudingen momenteel vrij goed. Een paar jaar geleden scheen je überhaupt niet direct van China naar Taiwan te kunnen reizen, dat is nu zover ik weet geen enkel probleem meer.
Ik heb ook gehoord van de fanataci aan die grens. Dat is erg jammer. De eerste keer in China was ik me niet eens bewust van het 'foute boek' en heb ik er op diverse plaatsen in zitten lezen. Ik heb eens een verhaal in de LP China zitten lezen wat vrij omstreden was toen ik midden in een park zat ergens in China. Zo'n heerlijk Chinees park met erg veel ruimteWizardOfOss schreef:Ik heb al meer dan eens gehoord dat de LP aan de grens in beslag werd genomen, maar dat was volgens mij wel altijd bij grensovergangen over land (met name vanuit Vietnam), waar de bagage met de hand doorzocht wordt in plaats van dat ie door een scanner gaat. En vlak na de grens kan je dan uiteraard meteen weer een nieuwe LP kopen...

Toen ik in april/ mei/ juni 2009 in China was waren er volop besprekingen tussen China en Taiwan en was men druk bezig met economische samenwerking.
Maar genoeg over politiek (al is dat wel interessant in mijn ogen). Wat ben je van plan te bezoeken?
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Ach, bij binnenkomst op het vliegveld van Pyongyang is geen tas open geweest, alles is alleen door de scanner (naar het schijnt de enige in het land die echt werkt, de rest is nep, evenals de metaaldetectors die gewoon random piepen) gegaan. En we hebben meer dan eens in een bar de hele politieke situatie besproken, aangezien het een internationale groep was was de voertaal Engels, wat onze gidsen dus ook zouden kunnen verstaan. En toen we ons dat realiseerden gingen we er ook grapjes over maken. Waarom zit er toch zo'n raar klein rood lampje in het plafond? Luisteren ze ons af of zo? O wacht, het lampje is ineens uit, ze hebben genoeg gehoord, zometeen valt de geheime dienst binnen en worden we allemaal opgepakt. Dat niveau dus...LaosFan schreef:Het is geen Noord-Korea, daar was het net een beetje meer aanwezig denk ik![]()
Ik heb overwogen eens op de bonnefooi te gaan reizen, maar door de achteraf misschien toch niet zo handige keuze ook nog een weekje Japan mee te pikken was toch een tamelijk strak schema vereist, dus in principe ligt de route geheel vast, tussen haakjes het aantal nachten:LaosFan schreef:Maar genoeg over politiek (al is dat wel interessant in mijn ogen). Wat ben je van plan te bezoeken?
- Taipei (3), trips naar Danshui, Keelung en de Pingxi Branch Line
- Tainan (2)
- Kaohsiung (2), uitvalsbasis voor Little Liuqiu Island
- Hualien (2), uitvalsbasis voor Taroko Gorge
- terug naar Taipei (3)
- naar Tokyo (3), o.a. naar Studio Ghibli Museum en uiteraard een zondag in Harajuku/Yojogi Park
- Nikko (1)
- Yokohama (2), wellicht nog Kamakura
- terug naar Tokyo (2) en van daaruit naar huis
Het gaat m'n eerste echte soloreis worden, al wel eens een weekje verlenging in m'n uppie in Tokyo gedaan of alleen met een groepsreis mee, maar dit is toch wel even wat anders. Vreemd genoeg zie ik daar totaal niet tegenop, ik heb wel vaker een paar dagen voor vertrek zo'n gevoel van waar ben ik in vredesnaam aan begonnen, dat heb ik nu totaal niet. Ik moet er alleen de volgende keer aan denken pas op zondag te vertrekken, nu moeten alle laatste voorbereidingen doordeweeks terwijl het op de zaak momenteel één grote stressboel is, iets zegt me dat ik de nacht van vrijdag op zaterdag heel weinig zal slapen....
Misschien zijn in de tussentijd nog mensen in Taiwan geweest dus vraag ik het maar hier ipv een nieuw onderwerp te maken 
Volgens de visum sites hoef je niet van te voren een visum te regelen. Ik wil graag vanaf China (Guangzhou of Shanghai) naar Taipei vliegen om een dag of 20 rond te reizen in Taiwan. Omdat ik nog geen idee heb vanwaar ik dan weer verder ga (Vietnam of Zuid Korea), zal het moeilijk zijn om van te voren een ticket te boeken, helemaal omdat de dag dan direct vast staat.
Moet je echt een uitreis ticket hebben of is het de moeite waard om het zonder te proberen?
Tot nu toe is er bij landen waar ik geweest ben en dit eigenlijk verplicht was nog nooit gevraagd naar een uitreisbewijs.

Volgens de visum sites hoef je niet van te voren een visum te regelen. Ik wil graag vanaf China (Guangzhou of Shanghai) naar Taipei vliegen om een dag of 20 rond te reizen in Taiwan. Omdat ik nog geen idee heb vanwaar ik dan weer verder ga (Vietnam of Zuid Korea), zal het moeilijk zijn om van te voren een ticket te boeken, helemaal omdat de dag dan direct vast staat.
Moet je echt een uitreis ticket hebben of is het de moeite waard om het zonder te proberen?
Tot nu toe is er bij landen waar ik geweest ben en dit eigenlijk verplicht was nog nooit gevraagd naar een uitreisbewijs.

Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Ik heb, 11 jaar geleden, 3 weken gebackpacked in Taiwan. Ben er toen heen gegaan na 2 maanden China en vond het een mooie aanvulling op mijn reis. Er waren toen weinig andere backpackers en wat de meeste indruk op mij gemaakt had was de enorme gastvrijheid van de lokale bevolking.
Als iemand gerichte vragen heeft dan zal ik kijken of ik er nog iets van kan vinden, al is mijn informatie natuurlijk wel gedateerd.
Waar ik toen veel aan gehad heb, was mijn reiswoordenboek Mandarijn-Engels.
Als iemand gerichte vragen heeft dan zal ik kijken of ik er nog iets van kan vinden, al is mijn informatie natuurlijk wel gedateerd.
Waar ik toen veel aan gehad heb, was mijn reiswoordenboek Mandarijn-Engels.