Vietnam: noord-zuid of zuid-noord???
Vietnam: noord-zuid of zuid-noord???
Beste reisfannaten, ik ga me dit jaar voor het eerst wagen aan een backpackvakantie en had daarvoor het prachtige Vietnam in gedachten. Ik heb hier al veel over opgezocht maar nergens kan ik het antwoord vinden op de vraag of ik nu beter van noord naar zuid zou trekken of andersom. Wie kan mij hier een nuttig antwoord op geven?
Om daar te geraken vanuit België heb ik ook al eens wat sites van vliegtuigmaatschappijen bezocht en voorlopig komt World Ticket Center het goedkoopste uit de bus met zo'n 1000 euro alles inbegrepen. Zijn er nog goedkopere/betere oplossingen? Ik weet dat je ook in Bangkok kan landen en dan vrij goedkoop in Vietnam geraakt met Airasia maar aangezien dit allemaal wat nieuw voor me is heb ik er liever enkele euro's meer voor over om zo direct op m'n bestemming te landen en geen problemen te ondervinden. Ik wacht best ook niet te lang meer zeker met de vliegreis te boeken? Want het is de bedoeling in september 2009 te gaan.
Verder had ik op 4 weken gerekend om het land te doorkruisen en alle, al dan niet toeristische, bezienswaardigheden te zien. Volstaat dit?
Alvast bedankt!
Om daar te geraken vanuit België heb ik ook al eens wat sites van vliegtuigmaatschappijen bezocht en voorlopig komt World Ticket Center het goedkoopste uit de bus met zo'n 1000 euro alles inbegrepen. Zijn er nog goedkopere/betere oplossingen? Ik weet dat je ook in Bangkok kan landen en dan vrij goedkoop in Vietnam geraakt met Airasia maar aangezien dit allemaal wat nieuw voor me is heb ik er liever enkele euro's meer voor over om zo direct op m'n bestemming te landen en geen problemen te ondervinden. Ik wacht best ook niet te lang meer zeker met de vliegreis te boeken? Want het is de bedoeling in september 2009 te gaan.
Verder had ik op 4 weken gerekend om het land te doorkruisen en alle, al dan niet toeristische, bezienswaardigheden te zien. Volstaat dit?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Kengoos op 04 jan 2009 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Vietnam: noord-zuid of zuid-noord???
je visum is maar 4 weken geldig dus je zal het ermee moeten doen
Maar het kan hoor. Niet te lang blijven plakken en dan kan je aardig wat zien
ik geloof niet dat er zoiets is als de beste routen. Wij zijn van Noord naar zuid gegaan en dat beviel prima. In het noorden is het wat koeler en authentieker qua stammen enzo ( sapa en Bac ha). Ik vond dat wel een mooi begin.
lees anders eens onze reisverhalen op onze site. www.bolletjeom.nl dan krijg je een idee welke plaatsen je kunt doen in 4 weken tijd

Maar het kan hoor. Niet te lang blijven plakken en dan kan je aardig wat zien
ik geloof niet dat er zoiets is als de beste routen. Wij zijn van Noord naar zuid gegaan en dat beviel prima. In het noorden is het wat koeler en authentieker qua stammen enzo ( sapa en Bac ha). Ik vond dat wel een mooi begin.
lees anders eens onze reisverhalen op onze site. www.bolletjeom.nl dan krijg je een idee welke plaatsen je kunt doen in 4 weken tijd
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Het heeft er misschien ook mee te maken van waaruit je weer terug wilt vliegen. Dat lijkt me met het plannen wel een factor om rekening mee te houden. Ik kwam destijds vanuit China dus was het voor mij logisch om de noord-zuid route te nemen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
-
Ik heb afgelopen zomer precies dezelfde reis gemaakt. Ben samen met nog 2 vrienden van me naar Bangkok gevlogen voor 670 euro (Egypt Air). Daarna zijn we via AirAsia naar Saigon gevlogen. Toen zijn we van Zuid naar Noord getrokken en van Hanoi weer naar Bangkok gevlogen. Die vliegtickets waren volgens mij in totaal 110 euro, maar kan me vergissen. Maar dat is wel de goedkoopste optie. Wat betreft Zuid-Noord of Noord-Zuid, we kwamen ontzettend veel mensen tegen die van noord naar zuid gingen en maar een paar van zuid naar noord. Het leukste is dus wel van noord naar zuid te gaan omdat je dan met mensen mee kan reizen als het gezellig is, het voordeel van zuid naar noord is dat je de hele tijd mensen tegen komt die al zijn geweest waar jij heen gaat. Dit betekent dus dat je wel de leukere adresjes en de do's and dont's kan weten voordat je in het volgende stadje of iets dergelijks bent.
Verder hadden we een probleempje in noord-Vietnam wat betreft de vele regenval, hierdoor zaten we vast in Sa Pa (hoog in de bergen) en konden we niet op tijd onze vlucht halen van Hanoi naar Bangkok. Na een lange tocht via een jeep zijn we paar dagen later toch nog in Hanoi beland waar we een nieuwe ticket hadden geboekt en wel op tijd onze vlucht konden halen in Bankok en dat geld voor de extra ticket heb ik gelukkig nog wel terug gekregen van de verzekering. Maar het zou misschien een tip zijn om als je via Bangkok reist, het misschien makkelijker is van noord naar zuid te reizen, omdat je dan nog via Cambodja kan reizen als je langer wilt blijven of als je Vietnam al heel snel hebt gezien. Dan kan je makkelijker in Bangkok komen.
veel plezier in ieder geval en ik zou een goede regenjas meenemen
Verder hadden we een probleempje in noord-Vietnam wat betreft de vele regenval, hierdoor zaten we vast in Sa Pa (hoog in de bergen) en konden we niet op tijd onze vlucht halen van Hanoi naar Bangkok. Na een lange tocht via een jeep zijn we paar dagen later toch nog in Hanoi beland waar we een nieuwe ticket hadden geboekt en wel op tijd onze vlucht konden halen in Bankok en dat geld voor de extra ticket heb ik gelukkig nog wel terug gekregen van de verzekering. Maar het zou misschien een tip zijn om als je via Bangkok reist, het misschien makkelijker is van noord naar zuid te reizen, omdat je dan nog via Cambodja kan reizen als je langer wilt blijven of als je Vietnam al heel snel hebt gezien. Dan kan je makkelijker in Bangkok komen.
veel plezier in ieder geval en ik zou een goede regenjas meenemen
Bedankt Vincent voor de erg nuttige informatie. Ik denk dat ik dus toch ga opteren voor de noord-zuid trip dan omdat ik dan begin met het slechtere weer en zo richting de zon reis. Ook spreekt het oorlogsverleden me erg aan en ik hoorde dat vooral in het zuiden veel restanten hiervan te bewonderen zijn dus dan ga ik me daar iets meer tijd voor uitrekken. Net zoals de Mekong-delta die ook graag uitgebreid wil zien.
In verband met het landen in Bangkok, moet je dan ook een visum voor Thailand hebben? Want je kan eigenlijk niet echt aantonen dat je naar Vietnam reist aangezien je je vliegticket van Airasia ginder nog moet kopen veronderstel ik. Ook zei je dat je eventueel nog via Cambodja kan terugreizen naar Bangkok, ook hier is m'n vraag weer of dat zonder visum mag?
Verder zijn mooie plaatsen om te bezoeken en handige tips van iedereen welkom.
Bedankt!
In verband met het landen in Bangkok, moet je dan ook een visum voor Thailand hebben? Want je kan eigenlijk niet echt aantonen dat je naar Vietnam reist aangezien je je vliegticket van Airasia ginder nog moet kopen veronderstel ik. Ook zei je dat je eventueel nog via Cambodja kan terugreizen naar Bangkok, ook hier is m'n vraag weer of dat zonder visum mag?
Verder zijn mooie plaatsen om te bezoeken en handige tips van iedereen welkom.
Bedankt!
- bolletjeom
- Reisexpert
Je airasia ticket koop je online. Dat kan je vandaag al doen als je wilt.
hoe eerder, hoe goedkoper.
Wanneer je op dezelfde dag wilt door vliegen moet je even opletten van welke luchthaven ze vertrekken. Is wel fijn als je op de goede staat.
Dat is dus je doorreisticket. Je bewijs dat je Bangkok gaat verlaten.
Wanneer je thailand binnen komt per vliegtuig krijg je een gratis 30 dagen visum.
Wel van te voren een Vietnam visum regelen!
hoe eerder, hoe goedkoper.
Wanneer je op dezelfde dag wilt door vliegen moet je even opletten van welke luchthaven ze vertrekken. Is wel fijn als je op de goede staat.

Dat is dus je doorreisticket. Je bewijs dat je Bangkok gaat verlaten.
Wanneer je thailand binnen komt per vliegtuig krijg je een gratis 30 dagen visum.
Wel van te voren een Vietnam visum regelen!
- bolletjeom
- Reisexpert
oja
een visum voor Cambodja kan je in Ho Chi Minh City halen.
een visum voor Cambodja kan je in Ho Chi Minh City halen.
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
mocht je in ho chi minh city zijn en besluiten om naar cambodia te gaan dan is de beste manier via de mekong river.
er zijn tourtjes van 2 a 3 dagen heb zelf de 3 dagen gedaan was erg gaaf.
als je dit doet hoef je je visum niet van te voren te regelen maar doen ze dat terplekke voor je.
dit was in iedergeval eind 2007 zo, altijd even checken bij de tourburootjes.
als je dit doet hoef je je visum niet van te voren te regelen maar doen ze dat terplekke voor je.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
http://www.rocomo.nl
Mocht het bruikbaar zijn: ik heb mijn visum voor Cambodja destijds al in Hanoi laten regelen voor een paar extra dollars. Dat was geen enkel probleem in het hostel waar ik toen verbleef.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Ik ging eind jaren '90 naar Vietnam, ben toen van Singapore naar Ho Chi Minh Stad gevlogen en vervolgens van Zuid-Vietnam naar Centraal-Vietnam en toen met Vietnam Airlines van Hue naar Hanoi en daar heb ik Noord-Vietnam verder bezocht. Ben er ruim een maand geweest, het is nu vele malen anders in Vietnam, toen was het nog erg basic, maar uniek.
Dit was een prima optie, je went eerst aan de warmte/hitte in het zuiden en vervolgens is het stukken koeler als je naar het noorden reist.
Dit was een prima optie, je went eerst aan de warmte/hitte in het zuiden en vervolgens is het stukken koeler als je naar het noorden reist.
Ja, een visum kan je bij de grens regelen. Zelf heb ik een 1daagse tour gedaan over de Mekong. Na een paar uur heb ik het wel gezien op zo'n boot waarbij je trommelvlies flink te verduren krijgt, maar ieder z'n eigen dingRon schreef:mocht je in ho chi minh city zijn en besluiten om naar cambodia te gaan dan is de beste manier via de mekong river.

Je visum is maar 30 dagen geldid, maar 4 weken is genoeg. Ben zelf net terug vanuit Vietnam. Hebben Noord-Zuid gedaan. Beviel me goed. Het Noorden is toch wat communitscher en naarmate je zuidelijker gaat wordt het alleen maar beter. Vooral als je iets in de avond wilt doen is het Zuiden beter. Vlieg naar BKK, dan met een goedkope vlucht naar Hanoi en vanuit Saigon terug naar BKK. Kan met AirAsia, moet je wel rekening houden met 15kg handbagage of bijbetalen.
Overal lees ik dat een visum voor vietnam van te voren geregeld moet worden... Maar waar kan ik dat regelen? Ik vertrek over drie weken naar Thailand dus in Nederland het laten regelen gaat lastig worden qua tijdsgebrek. Maar hoe regel je zoiets in Bangkok en waar moet je dan zijn?
grtjs
grtjs
- bolletjeom
- Reisexpert
In de buurt van Koh San Road struikel je over de burootjes die echt alles voor je willen doen. Die kan je gewoon je paspoort meegeven en dan kan je de volgende dag je paspoort met visum daar weer op halen.
je kunt ook voor de lok zelf naar de ambassade en proberen de juiste formuliertjes goed in te vullen en dan later nog eens terug gaan.
je kunt ook voor de lok zelf naar de ambassade en proberen de juiste formuliertjes goed in te vullen en dan later nog eens terug gaan.