Route reis Zuid-Oost Azië
Re: Rondje Zuid-Oost Azië in 4 maanden
2 weken is eigenlijk te weinig voor Laos. Laos heeft als nadeel dat als je erover leest in je LP het niet zo gaaf klinkt maar het is gewoon de hele sfeer en uitstraling. Ik zou zeker meer dan 2 weken doen.
Als je toch maar 2 weken hebt zorg dan wel dat je buiten het stukje Luang Prabang, Van Vieng, Vientianne kijkt want dat is juist het mist leuke, toeristische gedeelte niet het echte laos.
Als je helemaal van Chiang Mai door Laos naar Cambodja wil heb je eigenlijk ook meer tijd nodig dan 2 weken. Het kan wel maar je zit dan veel tijd in de bus.
Visum voor thailand haal je aan de grens maar let ff op met de nieuwe grens regels, volgens mij krijg je maar 2 weken. Als je niet heel persee naar vietnam wil kan je ook makkelijk door cambodja weer terug reizen naar thailand. Die route is logischer.
Als je toch maar 2 weken hebt zorg dan wel dat je buiten het stukje Luang Prabang, Van Vieng, Vientianne kijkt want dat is juist het mist leuke, toeristische gedeelte niet het echte laos.
Als je helemaal van Chiang Mai door Laos naar Cambodja wil heb je eigenlijk ook meer tijd nodig dan 2 weken. Het kan wel maar je zit dan veel tijd in de bus.
Visum voor thailand haal je aan de grens maar let ff op met de nieuwe grens regels, volgens mij krijg je maar 2 weken. Als je niet heel persee naar vietnam wil kan je ook makkelijk door cambodja weer terug reizen naar thailand. Die route is logischer.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Mijn hartelijke dank voor de reacties.
Ik denk, na jullie advies, dat we Vietnam gaan overslaan en een week langer in Laos gaan verblijven.
Dat komt ook beter uit met het budget.(is toch een ticket minder.)
Ik hoor hele verschillende verhalen over Laos.
De een is er niet weg te slaan en de ander wilt het juist zo snel mogelijk ontvluchten.
Ik ben echt een natuur mens dus ik denk dat dat mijn land wel zal wezen.
Maar ik heb nog een vraag: Kan ik gemakkelijk een vliegticket kopen in Chengdu naar Chiang mai.
Ik vind het zonde eerst naar Bangkok te vliegen en dan nog 12uur moet treinen.
Weet iemand een site waar ik dat kan regelen of kan dat ter plekke?
mvg Marco
Ik denk, na jullie advies, dat we Vietnam gaan overslaan en een week langer in Laos gaan verblijven.
Dat komt ook beter uit met het budget.(is toch een ticket minder.)
Ik hoor hele verschillende verhalen over Laos.
De een is er niet weg te slaan en de ander wilt het juist zo snel mogelijk ontvluchten.
Ik ben echt een natuur mens dus ik denk dat dat mijn land wel zal wezen.
Maar ik heb nog een vraag: Kan ik gemakkelijk een vliegticket kopen in Chengdu naar Chiang mai.
Ik vind het zonde eerst naar Bangkok te vliegen en dan nog 12uur moet treinen.
Weet iemand een site waar ik dat kan regelen of kan dat ter plekke?
mvg Marco
De kogel is door de kerk
Mijn baas heeft mijn verlof goed gekeurd.
Nu kunnen we pas echt aan de slag.
Is er al iemand die ervaring heeft met het vliegen tussen chengdu en changmai?
Ik heb wel gelezen dat er een trein tussen Bangkok en laos rijd.
Maar wij willen pas later naar Bangkok.
Ik wacht de reacties af.
bvd Marco

Mijn baas heeft mijn verlof goed gekeurd.
Nu kunnen we pas echt aan de slag.
Is er al iemand die ervaring heeft met het vliegen tussen chengdu en changmai?
Ik heb wel gelezen dat er een trein tussen Bangkok en laos rijd.
Maar wij willen pas later naar Bangkok.
Ik wacht de reacties af.
bvd Marco
Ik denk dat twee weken Chengdu en 2 weken Xi'an erg lang is.
Nu ben ik niet echt een liefhebber van grote (Chinese) steden, maar ik zou er dus voor kiezen de route enigszins te verleggen en bv rond te reizen in Yunnan. Je kan daar evt ook de grens met Laos over, zodat je niet hoeft te vliegen.
Nu ben ik niet echt een liefhebber van grote (Chinese) steden, maar ik zou er dus voor kiezen de route enigszins te verleggen en bv rond te reizen in Yunnan. Je kan daar evt ook de grens met Laos over, zodat je niet hoeft te vliegen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
Ben het met Jenny eens dat 2 weken per stad in china niet echt leuk is. wij waren na 2 dagen al uitgekeken in xi'an en chengdu. Waarom zak je niet af naar het zuiden en ga je vanaf daar noord Laos in? Scheelt je weer een vlucht. kom je niet 2 keer Thailand en is een mooie route.
De trein tussen Bangkok en laos stopt voor de grens met Laos. ik ben tenminste niet op de hoogte met een trein tot in Laos. Ubon Ratchatani is het dichtste bij. Dan moet je nog een stukje met overig openbaar vervoer. Dit is pima te doen hoor maar je zit dan wel in zuid-laos en dat lijkt me voor je route niet echt logisch
De trein tussen Bangkok en laos stopt voor de grens met Laos. ik ben tenminste niet op de hoogte met een trein tot in Laos. Ubon Ratchatani is het dichtste bij. Dan moet je nog een stukje met overig openbaar vervoer. Dit is pima te doen hoor maar je zit dan wel in zuid-laos en dat lijkt me voor je route niet echt logisch
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Hartelijk bedankt voor de info.
Ik vind het prachtige opties,ik denk dat we dan van Beijing naar het zuiden reizen per trein.
Ondertussen doen we dan Xian en Chengdu aan.
Maar kan ik dan ook makkelijk een visum regelen aan de grens van Laos?
gr. Marco
Ik vind het prachtige opties,ik denk dat we dan van Beijing naar het zuiden reizen per trein.
Ondertussen doen we dan Xian en Chengdu aan.
Maar kan ik dan ook makkelijk een visum regelen aan de grens van Laos?
gr. Marco
- bolletjeom
- Reisexpert
Welke grens??
China grenst maar voor een heel klein stukje aan Laos. Bij de grens Mohan/ Boten kan je een visa on arrival krijgen volgens mijn recente Lonely Planet.
China grenst maar voor een heel klein stukje aan Laos. Bij de grens Mohan/ Boten kan je een visa on arrival krijgen volgens mijn recente Lonely Planet.
-
- Vakantieganger
- Contacteer:
Ik ben het ook met Jenny en Bolletjeom eens dat 2 weken voor X'ian en Chengdu erg lang is; enkele dagen X'ian (o.a. Terracottaleger) en Chengdu (o.a. panda's, en eventueel de Buddha bij Leshan en/of de bergtop bij Emei Shan) is voldoende. De provincie Yunnan biedt mooie plekken, zoals de Tiger Leaping Gorge (2/3 daagse trektocht), Dali, Lijiang. Daarna kun je bijv. doorreizen naar Kunming voor o.a. Stone Forest bij Shilin. In Kunming zit een consulaat van Laos, in het Camellia hotel / hostel. Hier kun je ook eventueel een visum voor Laos regelen, al is het consulaat maar enkele dagen per week open.
Vanuit Kunming kun je naar de grens van Laos en zo het land in het noorden binnen komen.
Vanuit Kunming kun je naar de grens van Laos en zo het land in het noorden binnen komen.
Ben het toch niet helemaal met de rest eens. Twee weken voor de steden Xi'an en Chengdu is inderdaad wat veel. Maar zeker bij Xi'an is er in de omstreken van de stad nog heel veel te zien. Daarnaast heef Xi'an in de stad zelf ook best een heleboel attracties. Je hebt daar de moslim wijk, de great moskee, de stadsmuur die je rond kunt lopen en een aantal tempels en pagodes. En als laatste het historisch museum. Staat bekend als een van de grootste en beste museums in China. Als je een beetje interesse hebt in de geschiedenis van China, is het een must go voor je bezoek aan China. Ideaal voor een regenachtig dagje (ook voor een zomers dagje
)
In de omgeving heb je naast het Terracotta leger ook een aantal heilige bergen. De leukste om te bezoeken is de Hua Shan. Je kunt een hele wandeling naar en om de toppen heen maken. Nog leuker is dat je er kunt blijven slapen en 's ochtend vroeg met zons opgang op de 'top' kunt staan.
Chengdu is leuk voor een paar daagjes. Maar ook daar kun je in de omgeving een paar leuke dorpen aandoen. Als je niet door wilt gaan naar Yunnan, kun je naar Leshan, Emei Shan mountain of Songpan.

In de omgeving heb je naast het Terracotta leger ook een aantal heilige bergen. De leukste om te bezoeken is de Hua Shan. Je kunt een hele wandeling naar en om de toppen heen maken. Nog leuker is dat je er kunt blijven slapen en 's ochtend vroeg met zons opgang op de 'top' kunt staan.
Chengdu is leuk voor een paar daagjes. Maar ook daar kun je in de omgeving een paar leuke dorpen aandoen. Als je niet door wilt gaan naar Yunnan, kun je naar Leshan, Emei Shan mountain of Songpan.
Hartelijk bedankt voor de reacties.
Ten eerste sorry voor mijn late reactie maar we zijn er helemaal uit nu.
We hebben besloten om vanuit Beijing naar de zuidelijke provincie Yunnan af te reizen via xia'n en Chengdu.
Om vervolgens daar de grens van Laos over te gaan.
Maar eerst Verkennen we de provincie Yunnan op ons gemakje.
Hier trekken we ongeveer totaal een week of 4 voor uit.
Het is net wat jullie zeggen dat de highlights van Xia'n het terracotta leger is en verder niet veel meer,en in
Chengdu de panda's. (Wat wij absoluut niet willen missen).
Dat 2 weken per stad te lang is.
Maar is het eigenlijk wel makkelijk te regelen op de treinstations om je eigen route te bepalen die je wilt afleggen.
Ik heb begrepen dat de chinezen geen ster zijn in de Engelse taal.
Is het net als hier, gewoon een kaartje kopen aan het loket? (tegenwoordig een pinautomaat).
groetjes Marco
Ten eerste sorry voor mijn late reactie maar we zijn er helemaal uit nu.
We hebben besloten om vanuit Beijing naar de zuidelijke provincie Yunnan af te reizen via xia'n en Chengdu.
Om vervolgens daar de grens van Laos over te gaan.
Maar eerst Verkennen we de provincie Yunnan op ons gemakje.
Hier trekken we ongeveer totaal een week of 4 voor uit.
Het is net wat jullie zeggen dat de highlights van Xia'n het terracotta leger is en verder niet veel meer,en in
Chengdu de panda's. (Wat wij absoluut niet willen missen).
Dat 2 weken per stad te lang is.
Maar is het eigenlijk wel makkelijk te regelen op de treinstations om je eigen route te bepalen die je wilt afleggen.
Is het net als hier, gewoon een kaartje kopen aan het loket? (tegenwoordig een pinautomaat).
groetjes Marco
-
- Vakantieganger
- Contacteer:
In de grote steden in China kun je wel redelijk gemakkelijk een treinkaartje kopen. Ze hebben geen kaartjesautomaten zoals in Nederland, maar wel soms een speciaal loket voor toeristen waarachter iemand engels spreekt. Een andere oplossing is dat je aan het personeel van je hostel / hotel vraagt om in chinese tekens op te schrijven welke trein je wilt hebben en hoeveel kaartjes. En als je je hostel / hotel een vergoeding geeft kunnen zij ook voor jou de treinkaartjes regelen.mfl schreef:Maar is het eigenlijk wel makkelijk te regelen op de treinstations om je eigen route te bepalen die je wilt afleggen.
groetjes Marco
- bolletjeom
- Reisexpert
Tinus omschrijft het goed.
Ga niet onvoorbereid naar een station. zorg dat je de plaatsnaam van je bestemming in chineze tekens ergens hebt staan. teken desnoods ook even een klokje op een papiertje. kijk op busstations niet vreemd op als je geen kaartje kan kopen terwijl je net hebt uitgevogeld dat de chineze tekentjes op het bord overeenkomen met de plaatsnaam in de LP. Ze hebben soms ochtend en middag stations.
In mijn beleving sprak helemaal niemand engels en toch hebben we het prima gered.
koop het Point-it boekje !! daar ga je veel plezier van hebben
Ga niet onvoorbereid naar een station. zorg dat je de plaatsnaam van je bestemming in chineze tekens ergens hebt staan. teken desnoods ook even een klokje op een papiertje. kijk op busstations niet vreemd op als je geen kaartje kan kopen terwijl je net hebt uitgevogeld dat de chineze tekentjes op het bord overeenkomen met de plaatsnaam in de LP. Ze hebben soms ochtend en middag stations.
In mijn beleving sprak helemaal niemand engels en toch hebben we het prima gered.
koop het Point-it boekje !! daar ga je veel plezier van hebben
Route reis Zuid-Oost Azië
Hallo,
Ik ben van plan om in februari een half jaar naar zuid-oost azie te gaan. Ik start in Siem Reap met 6 weken vrijwilligerswerk. Ik heb al meerdere malen op het forum gelezen dat de meeste mensen van noord naar zuid Vietnam reizen.. Kom je op deze route de meeste medereizigers tegen? Ik ben van plan om naast Cambodja ook Vietnam, Laos, Thailand, Maleisie en eventueel Indonesie te bezoeken. Ik heb twee opties qua route in mijn hoofd, namelijk:
1. Via Cambodja naar zuid Vietnam, naar het noorden dan door naar Laos, via noord naar zuid en dan via andere dorpen weer naar het zuiden, en dan door naar Thailand en Maleisie.
of:
2. Vanuit Siem Reap naar het noorden van Thailand dan door naar Laos en van via noord Vietnam naar het zuiden en via Phnom Pehn naar Sihanoukville weer naar Thailand en dan door naar Maleisie.
Wat is volgens jullie de beste optie?? En is er iemand die een zelfde soort reis gemaakt heeft en mij een tijdsindicatie kan geven? Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel weken ik voor elk land kwijt ben.. En natuurlijk zijn tips over plekken die ik zou moeten bezoeken tijdens mijn reis ook van harte welkom!
Alvast bedankt!
Ik ben van plan om in februari een half jaar naar zuid-oost azie te gaan. Ik start in Siem Reap met 6 weken vrijwilligerswerk. Ik heb al meerdere malen op het forum gelezen dat de meeste mensen van noord naar zuid Vietnam reizen.. Kom je op deze route de meeste medereizigers tegen? Ik ben van plan om naast Cambodja ook Vietnam, Laos, Thailand, Maleisie en eventueel Indonesie te bezoeken. Ik heb twee opties qua route in mijn hoofd, namelijk:
1. Via Cambodja naar zuid Vietnam, naar het noorden dan door naar Laos, via noord naar zuid en dan via andere dorpen weer naar het zuiden, en dan door naar Thailand en Maleisie.
of:
2. Vanuit Siem Reap naar het noorden van Thailand dan door naar Laos en van via noord Vietnam naar het zuiden en via Phnom Pehn naar Sihanoukville weer naar Thailand en dan door naar Maleisie.
Wat is volgens jullie de beste optie?? En is er iemand die een zelfde soort reis gemaakt heeft en mij een tijdsindicatie kan geven? Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel weken ik voor elk land kwijt ben.. En natuurlijk zijn tips over plekken die ik zou moeten bezoeken tijdens mijn reis ook van harte welkom!

Alvast bedankt!
Re: Route reis
Beide routes zijn prima, in Laos reizen de meeste mensen van noord naar zuid maar ook andersom kom je nog wel mensen tegen hoor. Vietnam weet ik niet maar als jou theorie klopt dan zal je toch of in laos of in vietnam tegen de meest gebruikte reisrichting ingaan.
Gevoelsmatig zou ik zeggen ga eerste naar vietnam voordat je naar laos gaat, na je vrijwilligerswerk eerst wat meer actief en dan weer relaxt in Laos. Met deze route zou je dan waarschijnlijk noord-thailand niet zien (persoonlijk zou ik me daar niet zo druk over maken).
Dus aan de andere kant heb je tijd zat en zou je de andere route wellicht handiger kunnen doen met visum, dan dus 6 wk vrijwilligerswerk, 2 week (max visum) noord-thailand, 4 wk (max visum) Laos, 4 (wk max visum) Vietnam, 1 wk weer Cambodja, 2 wk (max visum) zuid-thailand en dan de resterende 7 weken verdelen over Maleisie, Singapore of een ander land zoals Indonesie.
Ook van belang heb je een retour ticket vanaf bangkok of vanuit een andere bestemming? Met die eerste route zonder noord-thailand heb je dan nog 9 weken. Wellicht is er nog wel iets anders dan zuid-oost azie waar je ook altijd graag heen hebt gewild.
Gevoelsmatig zou ik zeggen ga eerste naar vietnam voordat je naar laos gaat, na je vrijwilligerswerk eerst wat meer actief en dan weer relaxt in Laos. Met deze route zou je dan waarschijnlijk noord-thailand niet zien (persoonlijk zou ik me daar niet zo druk over maken).
Dus aan de andere kant heb je tijd zat en zou je de andere route wellicht handiger kunnen doen met visum, dan dus 6 wk vrijwilligerswerk, 2 week (max visum) noord-thailand, 4 wk (max visum) Laos, 4 (wk max visum) Vietnam, 1 wk weer Cambodja, 2 wk (max visum) zuid-thailand en dan de resterende 7 weken verdelen over Maleisie, Singapore of een ander land zoals Indonesie.
Ook van belang heb je een retour ticket vanaf bangkok of vanuit een andere bestemming? Met die eerste route zonder noord-thailand heb je dan nog 9 weken. Wellicht is er nog wel iets anders dan zuid-oost azie waar je ook altijd graag heen hebt gewild.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Route reis
ik sluit me aan bij Tikva
ook van zuid naar Noord kom je veel andere reizigers tegen in Vietnam. Persoonlijk zou ik voor die route gaan. je kunt dan mooi een groot deel van laos mee nemen. Bij de andere route zal je waarschijnlijk zuid-laos overslaan. Ook voor de diversiteit is levendig vietnam na cambodja een aanrader en dan weer het armere en minder ontwikkelde laos.
ook van zuid naar Noord kom je veel andere reizigers tegen in Vietnam. Persoonlijk zou ik voor die route gaan. je kunt dan mooi een groot deel van laos mee nemen. Bij de andere route zal je waarschijnlijk zuid-laos overslaan. Ook voor de diversiteit is levendig vietnam na cambodja een aanrader en dan weer het armere en minder ontwikkelde laos.