Tips voor reisschema Maleisië & Borneo

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Lost Soul

Borneo als bestemming voor beginnende backpackers?

Bericht door Lost Soul »

Hoi Iedereen,

Ik wilde weten of iemand ervaring heeft met backpacken in Borneo. Is Borneo te doen als backpack land voor beginners of is het een betere idee om naar Malasie/Thailand b.v. eerst te gaan om ervaring op te doen? We wilden gewoon een vlucht boeken en zelf hotels/hostels reserveren vooraf. Hoe is het om van a tot b te komen?

Is er iemand die hun ervaring/ideeën wil delen hierover?

Dank je wel.

Andy en Deb. (a.k.a. the lost souls.... :shock: :lol: )
Samen met mijn vriendin willen wij gaan backpacken in Asie, en zijn compleete beginners. We zijn gek op natuur en willen het liefst naar Borneo. Is dit te doen voor beginnende backpackers?
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Borneo als bestemming voor beginnende backpackers?

Bericht door Sjaak »

nog nooit in Borneo geweest, maar ik zal niet weten waarom het niet kan?
heb je het reisadvies op minbuza.nl gelezen?

Azie is over het algemeen een zeer veilig continent is mijn ervaring.

Succes.
Groet,

Sjaak
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wel op Borneo geweest! :lol:
gaaf, gaaf, gaaf!!

het is goed te doen. heel erg makkelijk is het niet omdat er niet een stevig netwerk van toeristenvervoer is zoals in het platgetreden thailand maar met een beetje creativiteit kom je gewoon achter de locale busdiensten en ook overal.

Lees ook eens onder "alles over" het hoofdstuk over Maleisie dat ik heb geschreven, het is helaas nog niet helemaal af maar ik verwijs wel naar de verschillen en overeenkomsten tussen Borneo en het vaste land. de link is:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/maleisie/

verder heb ik onze bezochte hostels "gereviewd" in het hostel deel. Gewoon onder Maleisie.
en je mag altijd even verhalen lezen en foto's kijken op mijn eigen site http://www.bolletjeom.nl

ik moet wel zeggen dat wij alleen in Sarawak zijn geweest en dan vooral rond Kuching en dat is heel goed te doen. Er zijn wel delen van Borneo lastiger te bereiken waardoor het duur kan worden. 1 park moet je bijvoorbeeld naar vliegen als je het wil zien.
Een bezoek aan een longhouse vonden wij buiten proporties duur, maar als het gewoon je vakantie is en je het geld ervoor over hebt is het vast leuk.

verder is het heel goedkoop om vanaf het vaste land te vliegen met Airasia naar Borneo. Al eens naar die optie gekeken? kan veel goedkoper uitpakken dan vanaf nederland een kant en klaar ticket naar Borneo

als jullie meer vragen hebben dan hoor ik het wel
groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Waarom makkelijk als moeilijk ook gaat? :P
Alhoewel Thailand inderdaad één vd makkelijkste landen is om te reizen, is het niet veel moeilijker in Borneo. En aangezien je overal engels kan praten, is dat al een probleem minder.
Als ik me goed herinner, was ik er in 2000. Ik had slechts 4 weken en heb er een hoog reistempo op na gehouden: Sabah, Sarawak en enkele eilanden aan de oostkust van Maleisië. Ik had het beter trager gedaan, want ik heb veel dingen gemist.
Vanaf Kuala Lumpur ben ik op Kinabalu gevlogen, het stadje bezocht en met een toeristenbusje naar Mount Kinabalu gereden (nee, niet tot de top. Die doe je te voet in 2 dagen). Daarna de Poring warmwaterbronnen bezocht (écht niet de moeite waard).
En dat was mijn blitzbezoek aan deze provincie die héééél wat meer te bieden heeft. Sepilok bvb, waar de kans om orang utans te zien veel groter is dan in Sabah. Tunku Abdul voor witte stranden en snorkelen. Of Sipidan als je wil duiken (toen ik in Sabah was, werden daar 20 toeristen ontvoerd en een deel onthoofd door Filipijnse rebellen).
Vanaf Kinabalu ben ik gevlogen naar Miri. Ik bezocht de Niah caves met het openbaar vervoer, maar moest voor het kleine stukje alweer vliegen (wegens de dichte jungle) om in Gunung nationaal park te geraken. Kan zijn dat daar ondertussen verandering in gekomen is. Koop je een Lonely Planet.
Vanuit Miri weer gevlogen naar Kuching. Daar Bako NP bezocht, een park met orang utans (die zich niet lieten zien) en enkele longhouses. Indien je dit laatste met een plaatselijk reisbureau wil doen, betaal je je arm. Er liggen er ook enkele op de rand van de beschaafde wereld, makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en totaal niet toeristisch. Ik miste wel m'n laatste bus en ben liftend in de regen moeten terugkeren.
Er is in Kuching ook zo'n soort openlucht museum. Blijf daar ook maar weg.
Vanuit Kuching ben ik dan gevlogen naar 't zuiden van Maleisië, Johor bahru, en dan per bus naar Mersing. En van daar met de boot naar Tioman, het hoofdeiland van de archipel waar ze Expeditie Robinson vroeger opnamen.
Hierna met de bus naar Kota Bharu omdat we onderweg geweldige verhalen hadden gehoord over de ... eilanden. En ja, dit waren voor mij dé droomeilanden die een ideale afsluiter vormden.
Daarna weer gevlogen naar Kuala Lumpur.

Zoals je ziet: veel vliegen.
Tussen Kuching en Sibu kun je eventueel interessante trajecten per (openbare) boot afleggen over de rivieren. Zo spaar je je weer een massa geld uit indien je zou denken dat dit enkel met een reisbureau zou kunnen.
Overnachten is nergens een probleem geweest, en net als eten is het allemaal belachelijk goedkoop. Ook de vliegticket vielen best mee.
Maar zoals ik al zei, ik zou het volgende keer rustiger aan doen en alles over land bereizen. Borneo is véél te mooi om er door (over) heen te vliegen.
Misschien ga ik nog wel es terug :wink:
bolletjeom
Reisexpert

eens met Kohraya :)

nog even over het verschil tussen toertjes en zelf doen zoals ik dat heb ervaren in de Kuching regio.

Naar Bako NP met het openbaar vervoer is een eitje. Ruim een uur met de bus en dan wachten op een bootje richting het park. hoe vroeger je bent hoe groter de kans dat hij snel vertrekt. midden op de dag betaal je iets meer als je een priveoversteek wilt. Maar het blijft veel goedkoper dan met een toer. Wat ik wel wil aanraden is om in het park met een groepje een gids te regelen voor een Nachtsafari. Je ziet geen spannende grote beesten maar de meest bizarre insecten, glow-in-the-dark-paddestoelen, slapende vogeltjes en apen. Vissen die krekels vangen etc. De nachtsafari was heel bijzar en bijzonder. Slaapplek (ook de goedkoopste) boek je vooruit bij de VVV in Kuching. als je het niet doet kan je er niet slapen. En het is door de weeks rustiger in het park en dus ook meer kans op het vinden van een slaapplek.

Oerang Utans hebben wij wel veel gezien bij het opvangcentrum dat niet ver van de hoofdweg afligt. De oerang utans die je daar ziet leven weer in het wild maar zijn wel ooit opgevangen geweest in dat centrum en sommige komen nog terug op de bijvoer plek. Vooral moeders met baby maken dan graag gebruik van de afhaal-banaan. Tam zijn ze niet maar mensen schuw ook niet helemaal.
Heel Gaaf!!!! en bereikbaar op de heen weg met een bus ( heel vroeg opstaan) die op jou verzoek stopt voor het centrum. Op de terug weg moet je soms langer wachten.

Dat culturele dorp bij Kuching.....volgens Kohraya moet je er weg blijven. Wij zijn er geweest tijdens het "World Music Festival" wat dus een 3 daags wereldmuziek festival was met verschillende podia en workshops etc. De mooiste locatie ooit voor een muziekfestival. Wij vonden het erg leuk om de verschillende gebouwen van de verschillende stammen te zien. Verder was er in dat weekend geen uitleg en hebben we er ook niet geslapen omdat dit natuurlijk wel heel erg fake is ( slapen in een openlucht museum). Ik weet dus niet wat de entree prijs voor het museum op een normale dag en of het dan nog de moeite waard is maar voor mensen die maar 1 week alleen rond Kuching komen en geen geld over hebben voor een dure trip naar een echt longhouse is het wel een heel mooi Museum....want dat is het, een openlucht Museum, niet echte dorpjes
Ook hier kan je weer makkelijk komen met het openbaar vervoer

wij hebben helaas de raflessia bloem niet gezien. er bloeide er 1 in zijn laatste dag toen wij aankwamen en er starte er 1 met bloeien op de dag dat we vertrokken. We vinden dat nog steeds jammer. Je hebt een gids nodig om ze te zien geloof ik en die is ook weer te boeken bij de VVV in Kuching. Overigens 1 van de meest efficiente Touristinformations die ik in Azie heb gezien!

Toen wij in 2005 op Borneo waren moest er nog steeds gevlogen worden naar Gunung NP ( die naam was ik dus vergeten).

Borneo was voor ons een niet geplant zijspoor en we zijn er veeeeeeeel te kort geweest. Van alle landen die we bezocht hebben staat Borneo absoluut op nr 1 van landen waar we graag langer naar terug willen
Hilde

Maleisie en Borneo?!

Bericht door Hilde »

Hallo,

Graag zou ik jullie mening over mijn (beginnende) plannen om naar Maleisie te gaan horen.

De planning is om pas in juni te vertrekken, maar omdat ik nog geen echte backpack-ervaring heb ben ik nu al een beetje aan het uitzoeken hoe alles werkt en, niet onbelangrijk: hoeveel geld ik nodig heb tegen die tijd. De bedoeling is om drie volle weken daar te zijn.

Nu is mijn grootste vraag: wat zouden jullie doen: de drie weken die ik heb volledig aan West-Maleisie besteden of toch een uitstapje maken naar Borneo? En wat zijn dan de absolute aanraders wat betreft Borneo? Want wat ik daar over lees kun je alleen op Borneo al makkelijk een aantal weken doorbrengen.

Op dit moment ga ik uit van zo'n 40 euro per persoon per dag (reizen met z'n tweeen). Is dit budget ook haalbaar als ik het Sepilok-opvangcentrum en andere parken wil bezoeken? Zeg er wel eerlijk bij dat ik het liefst in simpele hostels, maar liever niet op grote slaapzalen overnacht.

Alle tips zijn welkom, alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In hoeverre het haalbaar is om in drie weken tijd ook naar Borneo te gaan, hangt er een beetje af van wat je allemaal in het westen wilt zien. Ik ben een paar jaar geleden zo'n 3.5 week in Maleisie geweest, en heb toen Melakka, Kuala Lumpur, Taman Negara, Penang, Langkawi en Kuching (West-Borneo) bezocht. Een redelijk drukke route, maar best te doen.

Ik wilde per se orang utans zien, een bezoek aan Borneo was voor mij een logische keus. Persoonlijk vond ik Borneo ook veel authentieker en bijzonderder dan het westen van Maleisie. Maarja, ik heb dus wel maar een heeeeeel klein stukkie van Borneo gezien, want je kan idd makkelijk weken lang op alleen Borneo zitten zonder je te vervelen. Dat wil ik zeker in de toekomst nog eens doen! (Rudi, gezien de ticketprijzen zal dat niet deze winter samen met jou zijn :cry: )

Mede omdat ik naar Borneo wilde, heb ik in het westen van Maleisie wat dingen moeten laten schieten. De Cameron Highlands hadden me gaaf geleken voor een trekking. (Maar aangezien ik op dat moment op krukken liep, was dat sowieso geen optie.) Perhentian Islands schijnen ook gaaf te zijn. Enzovoorts...

Maleisie is net iets duurder dan andere landen in ZO-Azie. Zeker als je nog binnenlandse vluchten wil nemen en 'dure' excursies wilt doen naar plaatsen die je met het OV niet zo makkelijk kan bereiken. (Als je tijd hebt, kan alles. Maar als je tijd wilt besparen is een excursie een aanrader, met name naar de Orang Utans en Dajaks!) 20 euro pppd is te doen, maar iets meer is toch wel beter.

Groet,

Jenny
(zie http://www.ikreis.net voor mijn reisverslag en foto's)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

In west Maleisië heb ik enkel Tioman gedaan en Kota Bahru, vanwaar ik naar de Perhentians ben gegaan. Deze laatsten zijn idd de max!
Op Borneo: Kinabalu, Mount Kinabalu, paar hot springs daar in de buurt, Miri met de Niah caves en dieper het oerwoud in; Gunung Mulu N.P. Daarna naar Kuching met het Bako N.P. en Semenggok (waar ik dus GEEN wilde orang utans heb gezien), enkele longhouses op eigen gelegenheid (OV) bezocht en nog een toeristisch opgezet cultuurdomein.
Deze laatste en die hotsprings vond ik niet de moeite, en ik ben me er pijnlijk van bewust dat ik een hele hoop mooie dingen nog niet heb gezien. Ik had slechts 4 weken. Onderweg goede verhalen gehoord van Sepilok en ook riviertocht (OV) ergens rond Sibu leek me de moeite waard en dus niet duur.
Misschien ook nog eens terug gaan? :wink:
Budget ligt ver onder je 40€ p.p. met goedkope guesthouses, en ik zou het (tijdens je 3 weken) houden bij Borneo en afsluiten op enkele eilandjes in Sabah. Tunku Abdul N.P. zou mooie stranden hebben en Sipidan staat bekend als een duikparadijs. Er is ergens een plekje in de buurt waar veel schildpadden leven.
Ik moet zéker nog eens terug gaan :D
bolletjeom
Reisexpert

ik ga in december Borneo nogmaals bezoeken. Tijdens de vorige reis hadden wij een snel weekje Sarawak aan ons Maleisie deel geplakt en dat smaakte naar meer.

Wat je wil is best te doen. in 1 week kun je rond kuching een heel leuk beeld krijgen van sarawak en de vluchten zijn ook heel betaalbaar.
wij hebben toen in 12 dagen het volgende gedaan op het vaste land: Khota Bahru en de perhentian islands ( top top top!!!), Taman Negara, Kuala Lumpur en Malaka. Toen dus Kuching op Borneo van waaruit we een paar dagen naar Bako NP zijn geweest. Het cultural village hebben bezocht en de orang utans. Helaas bloeide de raflessia bloem niet en vonden we een bezoek aan een longhouse op dat moment te prijzig.

wij hadden een dag budget van 40 met 2 personen en zijn daar ietsje onder gebleven.

groetjes Rudi
(Jenny, wat hoor ik....werken in Engeland?)
Hilde

Bericht door Hilde »

Allemaal bedankt voor jullie snelle reactie!

Nu weet ik in ieder geval dat mijn plannen niet onmogelijk zijn, een hele geruststelling. ;)

In Maleisie wil ik in ieder geval de belangrijkste highlights wel gezien hebben dus: malacca, kuala lumpur, taman negara en de cameron highlands. Voor Borneo moet ik tegen die tijd maar eens goed 'de boeken in duiken' om te kijken wat met het leukst lijkt.

Heb trouwens gehoord dat de oostkant van west maleisie (volgen jullie me nog?) een stuk minder toeristische en ook erg indrukwekkend moet zijn. Iemand hier ervaring mee naast Kota Bharu?

Het wordt waarschijnlijk of de highlights en dan lekker naar Borneo of West-Maleisie 'goed bezoeken' en een klein uitstapje naar Borneo maken. Gelukkig heb ik nog heeeeel lang de tijd om daar over na te denken. :D
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Oeps ... schrijffoutje in m'n vorig berichtje. Ik was dus in 't oosten ipv het westen ... :oops:
Maar meer dan wat ik opsomde, heb ik niet gedaan.
Eris

Maleisisch Borneo: de moeite waard?

Bericht door Eris »

Hee allemaal!

Binnenkort vertrek ik voor 3,5 maanden rondreizen in ZO-Azie.
Nou is het niet mijn bedoeling om alles van te voren te plannen, maar aangezien je naar Borneo moet vliegen, leek het me toch handig om daar in ieder geval van te voren over na te denken :)

Ik ga in mijn eentje, low budget, en vlieg in eerste instantie op Kuala Lumpur. Aangezien ik daar toch aankom, leek het mij voor de hand liggen om eerst een tijdje rond te reizen in Maleisie en daarna over land richting Thailand etc.

Nu vroeg ik me dus af of het de moeite is om tussendoor nog Borneo aan te doen. Ik heb namelijk een beetje in de LP zitten kijken en ik had de indruk dat het niet zo erg op backpackers gericht is. Meer resorts etc.
Klopt dit of is het juist hartstikke leuk voor backpackers? Lijkt me namelijk wel supergaaf om de Mt. Kinabalu te beklimmen :)

Dus: Borneo voor de low-budget backpackster alleen: doen of niet? En zo ja, wat mag ik er allemaal niet missen? Hoe lang zouden jullie er voor uittrekken?

Alvast super bedankt voor jullie antwoorden!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Maleisisch Borneo: de moeite waard?

Doen!!!
Maar je hebt gelijk dat het niet heel erg op backpackers gericht is. Dat wil zeggen dat je wel overnachtingsplekken kunt vinden maar op sommige plekken maar 1 of 2 opties hebt in plaats van 20 zoals in Thailand.
Wat ik er ook lastig aan vond was dat ik (in de kerst periode) in Sabah niet veel mensen tegenkwam om dingen samen mee te onderdenemen. Op sommige locaties wel zoals Kota Kinabalu maar weer niemand bij mount Kinabalu, Wel bij Sepilok en bij kinabatangan en ook wel bij Sipandan. Maar niet in Poring en Sandakan.
Mijn grootste domper was toch wel dat ik op Miri gevlogen was om vanaf daar "iets" te regelen naar Mulu NP en vervolgens bleek dat je met minimaal 4 man moest zijn en er in mijn hostel (het enige in Miri) niemand was die die kant op wilde. De helft van de mensen kwam er net vandaan en andere hadden andere plannen.
Op Sarawak kwamen we we vrij veel mensen tegen in Kuching.(ander jaar)

Maar.....het is zo prachtig en zo bijzonder en niemand kan je vertellen hoe lang je nog orang utans in het wild kunt zien....en het is zo goedkoop om er te komen als je al in Maleisië bent!
Het leven daar is nauwelijks duurder dan in in de rest van Azië. Dat viel me erg mee. Ik was €24 per dag kwijt.
Ook IN borneo vliegen is de moeite waard. Ik vloog van Tawau naar Kota Kinabalu voor €14 en was in 50 minuten op mijn bestemming. De bus kost €20 en doet er 2 dagen over. Aangezien er jungle in het midden ligt rij je eigenlijk altijd dezelfde weg heen als terug. Trakteer je zelf dus gewoon lekker op een vlucht

Het is vaak goedkoper om te vliegen vanaf Johor Baru
Eris

Bericht door Eris »

Hee bolletjeom!

Ik word gelijk enthousiast van je reactie :)
Toch maar doen dan en hopen dat ik wél wat mensen tegen kom!

Als ik nog wat verder mag vragen: had je je vluchten binnen Borneo van te voren geregeld, of heb je dat ter plekke gedaan? En hoe lang zou je ongeveer voor Borneo uittrekken? Is 2 weken redelijk?

alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Borneo is een breed begrip. 2 weken op Borneo kan maar je kunt dan niet het hele eiland rond.
Maleisisch Borneo kent 2 delen. Sarawak in het zuiden en Sabah in het noorden. daartussen in ligt het landje Brunei.
Met name het noorden van Sarawak en Brunei zijn wat lastig om door te steken mocht je opweg willen naar Sarawak. Het kan wel maar het kost je gewoon wat tijd.
Mocht je dus maar 2 weken hebben dan kies je beter voor 1 provincie (zijn het provincies??). Sarawak is makkelijk te bereiken en veel dingen zijn gewoon te doen vanuit Kuching waardoor het een ideale bestemming is voor mensen die 1 week ofzo hebben. Sabah heeft meer te bieden maar de infrastructuur is ietsje minder dus gaat er iets meer tijd zitten in dingen. Maar het is absoluut de moeite waard.
Met een beetje een planning kan je in 2 weken veel doen.

MAar....lees eerst even de andere posts op dit forum als je wilt. Daar staat al veel uitgelegd. Zo kan je het beste Mount Kinabalu van te voren boeken. Zeker als je beperkte tijd hebt en dus niet 3 dagen kan zitten wachten tot er plek is. Hetzelfde geldt voor snorkelen of duiken bij sipandan. Dit mag je echt niet overslaan want dit is 1 van de aller mooiste plekken op aarde om onderwater te kijken. Turtle island heb ik gemist omdat ik niet gereserveerd had.
Nu klinkt het of het heel druk is maar ze proberen het aantal bezoekers aanbanden te leggen. Max 100 pers per dag bij Sipandan bijvoorbeeld.
De vlucht in Borneo zel f heb ik ongeveer 2 weken van te voren geboekt. Hoe eerder je boekt hoe goedkoper.
Plaats reactie