Vervoer Sydney-Cairns

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
martin1987

Vervoer Sydney-Cairns

Bericht door martin1987 »

Hallo allemaal,

Het lijkt mij leuk om half juli een tocht door Australië te maken in 3 maanden tijd. Het idee hierbij is om in Sydney te beginnen en vanuit daar langs de kust door te reizen naar Cairns. Doordat ik 3 maanden de tijd heb, hoef ik niet gehaast te reizen en kan ik ook lekker alles op mijn gemak doen:) Verder ga ik niet werken.

Ik ben in het bezit van een rijbewijs, maar had eigenlijk niet de intentie om een auto te gaan huren. Wel vraag ik me af of het dan realistisch is om deze route te maken. Is het erg gemakkelijk om met anderen mee te reizen, en zo de kosten te delen? Of is het erg makkelijk om met een bus te gaan. Nu wil ik niets van te voren vastgelegd hebben zodat ik daar alle vrijheid heb, maar het is wel makkelijk om te weten of het realistisch is wat ik van plan ben:)

Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Vervoer Sydney-Cairns

Bericht door bolletjeom »

op deze site is veel informatie verzameld. Kijk maar eens bij Reisinformatie / Alles Over

hier is de link naar het hoofdstuk vervoer in Australie
daar staan ook weer links naar de verschillende type bus maatschappijen enzo
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Hi!

Tsja het is maar net wat je wil. Wil je echt totale vrijheid en gaan en staan waar je wilt huur dan een auto. Je hoeft niet echt veel dure tours te boeken omdat je er zelf heen rijdt. je kunt slapen waar je wilt. Bijvoorbeeld ook een camping omdat je een tentje achter in de auto kunt gooien..

Er zijn buspassen verkrijgbaar voor bepaalde trajecten, zoals bijvoorbeeld de Greyhound etc. Je bepaald zelf waar je op en uit stapt, maar je natuurlijk wel aan de bustijden vast.

Er zijn altijd wel mensen die dezelfde kant op gaan en waar je mee zou kunnen reizen. Dus dat is ook geen probleem.

Maar als je gaat voor pure vrijheid dan zeg ik, huur een auto :-)
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
martin1987

Heey,

Bedankt voor de antwoorden. De route wordt nu trouwens wel andersom:) Kwam erachter dat ik dan beter weer mee heb! Misschien ga ik dan van Cairns door naar Melbourne. Een auto leek me eerst ook gaaf, maar aangezien ik 21 ben krijg ik er nog een extra toeslag bovenop... Je zit dan rond de 2500 euro zonder benzine in totaal. Dan moet je ook nog een slaapplek hebben... Dat wordt wel erg duur dan. Maar idd de vrijheid is wel super, alleen niet heel realistisch zo...

Ik zit nu te twijfelen of ik een buspas in Nederland al moet aanschaffen of dat ik dit terplekke ga doen. Je hebt namelijk wel minder vrijheid als je alvast een buspas hebt gekocht.. Dan zit je al aan je route vast. Mocht je ondertussen wel mensen tegenkomen waar je mee kunt reizen, dan is dat niet mogelijk..

Ik wilde persoonlijk alleen mijn begin/eindbestemming vast hebben staan en dat is Cairs naar Sydney of Melbourne.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Hi!

De auto kostte mij voor 3 maanden 1700 euro. De benzine is niet zo duur, zeker niet voor de afstand dat jij gaat rijden. Voordeel met de auto is, is dat je voor 6 dollar per nacht op een camping kan slapen :-) Ik wist niet dat de toeslagen zo hoog zijn voor als je 21 bent...volgens mij heb je ook verhuurbedrijven die geen toeslag berekenen. Je zit wel met een one way fee...

Maar kan begrijpen dat je het te duur vind :-) Een bus pas zou ik pas aanschaffen als je daar bent en niet al in nederland. Je weet nooit wat er op je pad komt, wie weet loopt het allemaal wel anders :-)
martin1987

Alweer bedankt! Wat een snel antwoord ^O^

Als het 1600 is, dan is het inderdaad een stuk voordeliger. Helemaal als je bedenkt dat je voor 6 dollar per nacht een plek hebt om te slapen! Volgens mij ben je in een hostel rond de 16-25 dollar per nacht kwijt? Dan bespaar je daar natuurlijk wel weer op. Goedkoopste wat ik op internet kan vinden is trouwens 2100 euro, dit is zonder oneway fee en de kosten voor 21jaar...

En inderdaad ik wil eigenlijk gewoon heenvliegen en kijken wat er op mijn pad komt, maar toch wel de opties goed bekeken hebben :)
funnyflower
Reiziger

Bericht door funnyflower »

hey!
Even een paar dingen waar je ook rekening mee moet houden:
$6 campings zijn (bijna altijd) natuurcampings.. meestal zonder douches en overige voorzieningen. Campings met voorzieningen zijn zo'n $20 per nacht per vehicle - en gezien je toch ook wel eens wilt douchen en gebruik maken van de wasmachine etc, zul je daar ook wel eens terecht komen.
Tevens zitten de gratis en $6 campings altijd in het buitengebied (NP's). de avonden dat je de stad in wilt en een biertje wilt drinken zul je toch iets anders moeten regelen.
En dan heb je nog de dagen dat het gewoon Stormt en je jezelf niet ziet kloten met een tentje op een onverlichte plaats in the-middle-of-nowhere .. :)

Heb je al eens gekeken naar het openbaar vervoer in de verschillende staten? (www.translink.com.au / Queensland Rail) kan soms aardig wat schelen als je het vergelijkt met dingen als Greyhound. kijk ook eens bij Jetstar voor goedkope vliegtickets op sommige trajecten die je minder interessant lijken.
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Hi!

Ik heb echt geen 20 dollar per nacht met de auto en een tent betaald op de campings. Meestal zat ik rond de 8 a 9 dollar en als ik langer bleef kreeg ik korting. Ik heb op campings gestaan die ongeveer 5 a 10 kilometer buiten de stad zaten. In Cairns zat ik zelfs 3 min met de uato van het centrum af. De campings hadden een gezamelijke keuken en douche en wc en wasmachines. Er zijn campsites boekjes verkrijgbaar en in de lonley planet staan er ook veel!

De auto heb ik gehuurd via Australian Backpackers. Misschien een tip om daar eens te vragen?

Succes!!
Wouterr

Bericht door Wouterr »

Mocht je besluiten met de bus te gaan zou ik de Greyhound bus kiezen (ongeveer 300 AU$). Ik heb zelf de Oz Experience gedaan (was iets van 550 AU$), dan doe je wat extra dingen zoals surfcamp, didgeridoo spelen etc. Op zich wel leuk, maar je kan het veel goedkoper zelf regelen en Greyhound is een stuk flexibeler met vertrektijden. Bij OZ Experience moest ik af en toe een week vantevoren al aangeven wanneer ik weer weg wilde uit een plaatsje.

Verder kan je een busreis beter ter plaatse regelen dan vanuit Nederland. Zowel in Sydney als Cairns heb je ontzettend veel reisbureautjes, ga ze gewoon allemaal langs en blijf net zolang afdingen tot je de beste prijs hebt (meestal bij Peter Pan). Neem ook meteen een ticket voor de hele trip van Cairns naar Sydney en niet van bijv Cairns naar Brisbane en dan in Brisbane een ticket kopen voor Brisbane - Sydney, dan ben je namelijk altijd meer geld kwijt.

Succes en veel plezier alvast!

Groetjes
Plaats reactie