van Ecuador naar Argentinie

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Rammstein83

van Ecuador naar Argentinie

Bericht door Rammstein83 »

Hoi!

Komende februari/maart 2009 hoop ik in Quito te starten met m'n zuid-amerika trip. Het plan is om zoveel mogelijk over land te reizen van Quito naar BA Argentinie, daartussen sowieso naar Peru en Bolivia en waar mogelijk andere landen (Chili, Paraguy of Uruguy). Ik heb hiervoor zeker 5 maanden de tijd. Begin februari vlieg ik naar Guatemala en van daaruit een ticket regelen naar Quito (ong. 4 weken later) en komende week wilde ik een ticket boeken van BA weer naar A'dam (begin aug.).

Heeft er iemand praktische tips voor het reizen op deze route? bv. welke grensovergangen, visa, geld, bussen, eventueel binnenlandse vlucht(en), etc.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

gr,
Daniel
El Niño
Reisexpert

Re: van Ecuador naar Argentinie

Bericht door El Niño »

Veel ligt redelijk voordehand. Visa zijn geen probleem. Je krijgt overal 90 dagen, behalve in Bolivia (30 dagen aan de grens, later verlengbaar tot 90 dagen). Er is 1 tricky grensovergang (Ecuador-Peru). Lees dit topic ook eens:
topje-van-peru-de-moeite-waard-t1413.html

Heb je specifieke vragen? Ik ken de hele route, maar misschien is het handig als je even aangeeft aan welke plaatsen/delen van de route je twijfelt (wel/niet)?
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Oh ja. Ik heb dat stuk ook in een maand of 5 gedaan. De route:
Quito, Galapagos, Quito, Puerto Lopez, Montanita, Cuenca, Vilcabamba, Mancora, Trujillo, Huaraz, Lima, Cusco, Copacabana, La Paz, Rurrenabaque, La Paz, Cochabamba, Sucre, Uyuni, San Pedro, Salta, Cordoba, Mendoza, Valparaiso, Santiago, Puerto Varas, Puerto Montt- Puerto Natales (Navimag), Torres del Paine, El Calafate, Ushuaia, BA. Roep maar als je vragen hebt over een van deze plaatsen :-).
Margot Bendijk

Bericht door Margot Bendijk »

Hoi ErikB,

de route die je beschrijft wil ik in sept-dec van dit jaar in 3 tot 3,5 maand gaan doen.
Ik heb 2 vraagjes aan je:
1. Is dat realistisch of moet ik me dan teveel gaan haasten?
2. Wat zijn je gemiddelde uitgaven geweest per dag?

Dankjewel voor je reactie.

Groetjes,
Margot
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Het kan ook wel in 3-3,5 maanden. Ga ervanuit dat een weekje of 4 per land (Ecuador, Peru, en Bolivia) een mooie periode is. Het is ook maar net hoeveel je overslaat he.....als je bij San Pedro ineens naar Santiago duikt, dan scheelt dat weer veel tijd...

Budget? Tsja, weet niet precies meer, maar ik zou zeggen: Ecuador min 25 Euro per dag, Peru ietsje meer (laten we zeggen 30), Bolivia is heel goedkoop. Hoeveel. Ja, eh: een dormbed heb je in Bolivia vaak al va 2,5 Euro. Laten we zeggen min 20 Euro per dag. Chili en Argentinie zullen je daarna tegenvallen :-). Ik zou daar uitgaan van min 40 Euro per dag. Dit zijn allemaal minimum bedragen he! Om het een beetje leuk te maken voor jezelf (hier een daar biertje enzo) zou ik echt wat meer meenemen ;) .
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Uitgeven de erik noemen kloppen wel goed, voor Guatemala moet je ook reken op een euro of 25 per dag. Meer als je alleen met de toeristen minibus gaat reizen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Margot Bendijk

Bericht door Margot Bendijk »

Bedankt voor jullie reacties!
3 tot 3,5 mnd zal inderdaad betekenen dat ik concensies zal moeten doen en sommige plekken over moet slaan.
Het is niet anders vrees ik!
Bedankt ook voor de tips in budget. Ik ga inderdaad wat ruimer zitten om wat ademruimte te hebben en niet voor verrasingen te staan als ik er eenmaal ben.

Heb nog een paar vraagjes:
* Is sept-dec idd een goede reisperiode om in ecuador te starten en te eindigen in torres del paine? Andere optie die ik heb is om dit nl. te doen tussen jan en april, maar ik geloof dat dat een minder goed idee is.
* Is het vanaf Torres del Paine makkelijk in Argentinie te raken? Ik hoopte op een treinreis richting Buenos Aires...
* Ik heb nu 3 highlights staan voor Chili, te weten: Atacama woestijn (noord), Santiago (midden), Torres del Paine (zuid).
Denk erover 3 tot 3,5 week in Chili te zijn. Zijn er nachttreinen beschikbaar tussen deze gebieden? Ik heb werkelijk
geen idee wat betreft afstanden. Hoe lang doe je erover van bijv. Atacama naar Santiago? Wil eigenlijk niet vliegen
gezien hoge kosten tickets in Zuid-Amerika. En doe ik het land enorm veel onrecht aan me tot deze gebieden te beperken
of zijn er andere hoogtepunten die ik absoluut niet mag missen??

Groeten,
Gootje
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

September is een uitstekende tijd om in Ecuador te zitten. Tot juni is het nl regenseizoen.
Eindigen in Torres in dec is ook helemaal goed. Lente, en nog een beetje voorseizoen!

Van Torres naar Argentinie is heel makkelijk. Directe bus (5 uur) naar El Calafate.....de Perito Moreno dus!

Treinen in Chili weet ik niet, maar is volgens mij ongebruikelijk. De bussen in Chili/Argentinie zijn echt helemaal top! First Class stoelen nemen (zeg maar business class in vliegtuig): dat zijn maar 3 stoelen in de breedte vd bus! San Pedro- Santiago is een eind....ik gok richting de 24 uur, en ook ergens overstappen (in grotere plaats in de buurt van San Pedro).
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Mijn Torres del Paine tips heb ik hier al een keer helemaal uitgetikt :-)!

Nog paar antwoordjes:
- Mis je veel tussen San Pedro en Santiago? Nee.....in Chili heb je daar niet zo veel (misschien die kustplaast, La Serena geloof ik). Ik heb dat deel via Argentinie gedaan. Maar ach, Salta en Cordoba zijn ook maar steden. De omgeving van Salta is erg mooi, maar heb ik niet ondezocht omdat het erg veel lijkt op wat je ziet tijdens de trip Uyuni-San Pedro.
- Een ander hoogtepunt dat je niet mag missen is absoluut de Perito Moreno bij El Calafate.
- Of er vanuit El Calafate treinen zijn naar BA weet ik niet, of je iets mist ook niet. Een logische route om te vliegen.
Plaats reactie