Georganiseerd vs. Solo-backpacken??

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
ericenmyrthe

Georganiseerd vs. Solo-backpacken??

Bericht door ericenmyrthe »

Dag mede-avonturiers , :W

Ik ben nieuw op dit forum en heb me ingeschreven omdat ik op zoek ben naar mensen die met mij hun ervaringen willen delen om mij te helpen een keuze te maken.

Ik twijfel namelijk: óf ik wil een 29daagse reis boeken bij een reisorganisatie (baobab), óf ik wil gewoon een vliegticket kopen en daar in mijn eentje met backpack gaan reizen. :?
Maar ook voor nog andere opties sta ik open, er staat nog niks vast!
Ik vroeg me dus af wat jullie mij zouden adviseren en vooral waarom.

Ik ben 21 jaar en ik heb totaal geen ervaring met verre reizen. Ik kan op zich zo lang als ik wil weg. Op het moment is het idee om in september te vertrekken, en dan 1 of 2 (of iets daar tussen in) maanden te blijven.
Het enige wat ik tot nu toe eigenlijk zeker weet is dat ik naar Indonesie wil gaan.
Ik twijfel nogal tussen de georganiseerde reis of het alleen reizen. Bij georganiseerd reizen verspil je minder tijd aan het regelen en uitzoeken van dingen lijkt me, maar dat is dan ook misschien weer de charme van het alleen-reizen. Op de georganiseerde reis weet je ook zeker dat je andere mensen om je heen hebt om samen mee te reizen, wat ik wel een fijn idee vind. Bij het backpacken is dat misschien nog maar de vraag.
Georganiseerd reizen kan ook weer op vele manieren, met veel of weinig vrijheid, heeft iemand hier ervaring mee?

Al met al; ik zie in beide opties heel veel voor en nadelen, zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie en niks een doorslag geeft.

Hopelijk willen jullie met me meedenken!
Alle tips, hersenspinsels en ervaringen zijn van harte welkom!! :)

Alvast heel erg bedankt! _O_
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Georganiseerd vs. Solo-backpacken??

Bericht door Tikva »

Er is hier wel vaker over gepraat lees eens dit topic:

post10899.html?hilit=groepsreis#p10899

Wat mijzelf betreft, ik ben nog nooit op een groepsreis geweest (behalve rimini en kroatie jongervakanties dan). Bewust niet, ook niet mijn eerste verre reis alleen. Dit was toen vooral omdat een je met een groepsreis naar mijn idee niet genoeg vrijheid had. Met name bestemmingen en plaatsen die mij erg interessant leken daar werd doorheen gesjeesd of kwam je helemaal niet. Dan hebben we het nog niet eens over het stukje geen vrijheid omdat je in een groep zit en het is ook nog eens veel duurder.

Als je 2 maanden hebt zou ik niet met een groepsreis gaan. Wel is het mischien een idee om je wat meer op je gemak te voelen voor de eerste week een activiteit met meerdere mensen te bedenken. Bijvoorbeeld een duikcurusus, meerdaagse trekking ofzo.

In azie reizen zoveel backpackers solo rond en valt het regel werk echt super mee.

En je moet maar denken mocht het toch tegenvallen dan gaan je gewoon eerder naar huis of boek je ter plekke nog een georganiseerde reis ook niets mis mee.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

onze eerste verre reis was een georganiseerde groepsreis
We wilde graag naar Zuid-Afrika, hadden niet veel tijd en geen ervaring
Nog voordat we op die reis vertrokken hakte we de knoop door om daarna te gaan backpacken.
Daarna hebben we veel individueel gereisd maar toch heb ik nog een keer een groepsreis gemaakt. Naar Jordanie. Als vrouw alleen was het gewoon praktischer en uiteindelijk ook goedkoper dan alleen gaan. Voor dezelfde route had ik de dubbele tijd moeten uittrekken en onderhandelen als alleenreizende vrouw in dat gebied is lastig. Ook moet je voor sommige activiteiten zoals een woestijnsafari een groepje bij elkaar hebben om het betaalbaar te houden en er zijn in dat land erg weinig mensen die zelfstandig rond reizen zonder eigen vervoer.

Boabab is een goede organisatie. Over het algemeen ligt echter de gemiddelde leeftijd op een groepsreis vrij hoog. Het kan dat jij je met je 21 jaar buiten de groep voelt vallen. Hoe actiever de reis hoe lager de gemiddelde leeftijd ligt. Een andere goede aanbieder is Djoser. Shoestring is een organisatie die over het algemeen wat jongere groepen heeft. Ook Mambo heeft leuke reizen die zich richten op actieve jongeren. Of kijk eens bij het internationale GAP adventure.
Een gorepsreis is een prima manier om te ontdekken of het ontdekken van niet westerse landen iets is voor je. Je zou ook kunnen kijken of je misschien je reis kunt beginnen met een vrijwilligersproject. Eentje die een beetje georganiseerd is en waar je misschien mensen ontmoet waarmee je verder kunt reizen.

ik hoop dat je hier een beetje wat aan hebt.
groetjess
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik ben nu 2 keer met een georganiseerde reis mee geweest en vond het beide keren super leuk! Ik ben met My Way dat was een onderdeel van Kras naar Thailand geweest, was een jongerenreis, erg leuk maar ook erg georganiseerd en later met Shoestring naar India en Nepal..

voordeel is dat ik beide keren een leuke groep had en de reis en acco waren al geregeld! Je hebt een gids die je dingen kan vertellen, maar ja het grootste nadeel vind ik dat je niet zelf je tijd kan indelen als je ergens langer wilt blijven dan kan dat niet en als je ergens liever weer verder trekt kan dat ook niet..

ik vind het heerlijk om alleen te reizen en wil dat ook zoveel mogelijk doen... heerlijk onderweg je route bepalen en hoe lang je ergens blijft.. of je luxe slaapt of heel basic en doen waar je zin in hebt... je ontmoet onderweg zoveel mensen (wel beetje afhankelijk van land of het lokale mensen of backpackers zijn) en die geven je ook weer allemaal leuke tips!

beiden hebben dus voor en nadelen maar zelf weet ik wel als ik nu zelf kan dan ga ik niet meer met groepsreis!
ericenmyrthe

Bericht door ericenmyrthe »

Dank jullie allemaal heel erg voor jullie reacties :) !!
Ik neem het allemaal zeker mee!! Fijn om te horen hoe jullie het allemaal (hebben) ervaren.
Het is denk ik ook een stukje verstand op nul en knoop doorhakken.
Ik vind het een geweldig idee om dit avontuur op eigen houtje te ondergaan, maar het is ook een stukje
spanning natuurlijk... Ik weet totaal niet wat ik kan verwachten, waar ik moet beginnen met -enigszins- een planning te maken..
Dat maakt het super gaaf en heel spannend!! In veel reacties hoor ik terug dat het eenmaal op de bestemming allemaal eigenlijk vanzelf wel gaat, maar vanuit hier, vooral als je het nog nooit geproefd hebt, is het moeilijk om je daar aan over te geven.
Ik probeer nu het idee van een georganiseerde reis even links te laten liggen en eens te wennen aan het idee van solo gaan.
Ik heb al een lijst gemaakt van ontzettend veel dingen die ik graag zou willen zien, hebben jullie misschien nog tips wat betreft het (globaal) plannen/uitstippelen van een route als je er alleen op uit trekt?

In ieder geval alvast super bedankt voor alle leuke reacties tot nu toe!
Groetjes! :W
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Je zou het ook kunnen combineren. Eerst een groepsreis en dan nog een maand ofzo zelf reizen. Wij hebben een aantal groepsreizen gemaakt maar ook individueel gereisd. Allebei goed bevallen moet ik zeggen, al zou ik nu alleen nog een groepsreis boeken naar een bestemming die onveilig of moeilijk te bereizen is. Baobab is ons goed bevallen als reisorganisatie i.i.g. en in Indonesie hebben we individueel gereisd in Bali en Lombok: makkelijk te doen!
Succes met beslissen!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

ericenmyrthe schreef:Ik heb al een lijst gemaakt van ontzettend veel dingen die ik graag zou willen zien, hebben jullie misschien nog tips wat betreft het (globaal) plannen/uitstippelen van een route als je er alleen op uit trekt?
Lekker flexibel zijn, in je eentje veel meer als wanneer je met zijn 2e op reis bent. Een lijst is echt helemaal prima, maar de leuke personen die je ontmoet hebben vast ook een lijst.

Voorbeeldje, tijdens 2 weken taalcursus leuke meid ontmoet. We wilden beide naar bolivia maar ik nu en zij wilde nog een week taalcurus doen. Dus toch maar apart gegaan want ja je hebt die lijst, maar na een paar dagen alleen kreeg ik een mailtje van haar, ze zou eerder stoppen met de taalcurus en als ik dan 3 op haar zou wachten in la paz (waar ik eigenlijk die dag wou vertrekken) dan konden we daarna weer samen een ruime week reizen. Veel gezelliger natuurlijk, na 1 keer aan mijn plan vol te houden vond ik het wel prima nu dat niet te doen en gewoon nog even wat langer in la paz te blijven.

Verder plan iets meer tijd in backpackersbestemmingen of kies juist een hostel omdat je er veel mensen ontmoet. Maar hiervoor kan je ook kijken bij tips om onderweg een reismaatje te vinden.tips-om-onderweg-een-reismaatje-te-vinden-t2300.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik heb nooit met een groep gereisd. zoals gezegd ben je individueel veel flexibeler, kun je meer de tijd nemen etc.
je kunt ook plekken bezoekn de groepen niet aan doen. groot voordeel vind ik ook dat je (denk ik) veel makkelijker contact hebt met de locals. noodgedwongen omdat je bijvoorbeeld de weg moet vragen, maar ook omdat je veel toegankelijker bent. als ik een tourgroep zie lopen lijkt dat altijd heel erg afgeschermd. locals kijken dan ook heel anders naar zo'n groep en je hebt veel minder snel echt contact.

bovendien: het zelf regelen van vervoer en accomadatie kan soms idd lastig/tijdrovend zijn maar ik vind dat absoluut geen nadeel! veel goeie ervaringen komen juist voor uit dit soort situaties; uren lang op een busstationnetje in the middle of nowhere biedt prachtige kansen voor leuke ontmoetingen. door geen kamer gereserveerd te hebben kom je op onverwachte plekken terecht.

qua mensen ontmoeten zul je ook wel goed zitten. in die hoek zijn veel backpackers en contact leggen gaat veel makkelijker dan je denkt. ook als je daar eenmaal reist gaat het allemaal wel een beetje vanzelf, zoals je zelf al zegt.

ik zou dus zeker lekker solo gaan! voor vertrek is het allemaal wel eng natuurlijk maar eenmaal daar zul je denk ik erg blij zijn met je vrijheid.
amassakoul
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Ik ben toevallig net een paar weken terug uit Indonesië, wat voor mij ook mijn eerste verre reis alleen was (ik ben 22). Ik heb ook lang getwijfeld over groepsreis vs. alleen reizen.
Achteraf heb ik niet alleen enorm genoten van alle vrijheid die je hebt als je alleen reist. Maar stiekem voel ik me ook wel een beetje trots dat ik het allemaal alleen gedaan heb, en dat doet mij toch ook best goed.
Met een groepsreis zul je het ook best leuk hebben, en kom je misschien op meer plekken. Maar dan zit je ook aan een groep vast en heb je niet de vrijheid om ergens langer te blijven, of misschien juist wel eerder weg te gaan.
Wat mij het meest tegenstond aan groepsreis is dat je het gezelschap niet voor het uitkiezen hebt. En ik denk dat je als begin 20'er qua leeftijd redelijk buiten de boot valt in zo'n groep (hoe veel mensen van begin 20 hebben het geld om zo'n reis te maken?). Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar mij leek het niet leuk om als enige 'jongere' tussen 40+ers te zitten.

Contacten maak je sowieso wel, ookal ben je geen sociale held die tegen jan en allemaal aankletst. Er is dan altijd wel iemand die wel tegen jan en alleman (dus ook tegen jou) aankletst!
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

myrte schreef:Met een groepsreis zul je het ook best leuk hebben, en kom je misschien op meer plekken.
Denk dat je alleen op meer plekken komt dan met een groep, mits je een beetje ondernemend bent?

Ik zie alleen maar voordelen aan alleen (of mischien met iemand anders) te backpacken. Onderweg ontmoet je toch genoeg mensen om tijdelijk mee samen te reizen. Al moet ik wel zeggen dat ik in october voor de eerste keer buiten europa kom, maar dan wel gelijk een lange tijd in centraal/zuid Amerika :7
bolletjeom
Reisexpert

er wordt gezegd dat je op meer plekken komt wanneer je alleen reist maar dat is niet altijd helemaal waar.
ja, je hebt meer tijd om in 1 stad rond te hangen dan wanneer je met een groep reist maar solo reizen heeft als nadeel (afhankelijk van hoe je het bekijkt) dat je met het openbaar vervoer moet reizen. en dat gaat nu eenmaal van stad naar stad. Tuurlijk kan je in dorpjes komen maar is daar accomodatie???

Met een groepsreis stopt de bus vaak op de mooiste plekjes onderweg voor een fotobreak. Je slaapt soms op mooie locaties buiten een stadje, plekken waar je alleen niet altijd makkelijk kunt komen. Met een groepsreis kan je soms excursies doen die je alleen niet geregeld krijgt ( in azie wat minder maar bijv een kamelsafari met overnachting in Jordanie is in je uppie onbetaalbaar).
Over het algemeen ben je kort op plekken maar je doet ook 3 locatie per dag aan waar je als soloreiziger misschien wel 3 dagen voor nodig hebt om te komen met het openbdaarvervoer. al met al kan je heel veel meer zien in een korte tijd.

Ik ben zelf voorstander van alleen reizen maar erger me er wel eens aan dat ik altijd maar weer in een stadscentrum zit en zo verdomde veel moeite moet doen om daar weg te komen. Maar als ik dan eens eigenvervoer heb en kan stoppen waar ik wil dan mis ik na een tijd het contact met de locals op het busstation..hahaha
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

ericenmyrthe schreef:Ik heb al een lijst gemaakt van ontzettend veel dingen die ik graag zou willen zien, hebben jullie misschien nog tips wat betreft het (globaal) plannen/uitstippelen van een route als je er alleen op uit trekt?

Het is zeker niet verkeerd een lijstje te maken, maar hou je niet te strak aan dat lijstje.
Anders zit je nog in een 'georganiseerde' reis. Geef jezelf de vrijheid om ter plekke je route aan te passen.
Om het 'nadeel' van Bolletje even te omzeilen, kan je ook een chauffeur huren. Om de prijs gunstig te houden, moet je wel zelf een paar medereizigers zoeken. Die vind je bvb in je guesthouse. Je combineert zo de voordelen van solo en georganiseerd reizen.
Indonesië leent zich echter niet om een rondje te doen. Beter om op punt A te beginnen en op punt B te eindigen. De B van Bali bijvoorbeeld ;)
zus

Bericht door zus »

Wij zijn met Joker in groep door Kenia gereisd. Ik ben zeker dat we op plaatsen geweest zijn waar we zonder onze gids nooit zouden geraakt zijn.
Vorig jaar zijn we naar Mexico geweest. Alles was door mij gepland op voorhand, want we hadden maar 17 dagen.
Dit jaar gaan we naar Thailand met een georganiseerde individuele rondreis. Benieuwd wat dat zal geven.
Groepsreizen hebben het voordeel dat je je nergens moet van aantrekken, maar je bent dan ook niet vrij om te kiezen waar je naartoe wil. Daarentegen zie je zaken die je anders nooit zou gezien hebben.
Voordeel van alleen te reizen is dat je gaat en staat waar je wil. Wil je ergens langer blijven, doe je dat gewoon. (bij ons was dat niet het geval omdat we maar zo'n korte reistijd hadden)
Benieuwd wat het dit jaar zal geven...
bolletjeom
Reisexpert

las net nog eens de brochure van Mambo en die hebben erg leuke avontuurlijke reizen in oa Azie
en die richten zich echt op een jonge doelgroep en reizen met het openbaar vervoer.
De perfecte middenweg (als je die zoekt). Wel georganiseert maar niet opgesloten in een touringcar met bejaarden. Ze handteren verschillende leeftijds groepen waarbij 25-40 de oudste is.

http://www.mambo.nl/
Plaats reactie