Auto huren in Marokko

Stel hier je vragen over Marokko
bolletjeom
Reisexpert

Re: Auto huren in Marokko

Bericht door bolletjeom »

dat is precies de reden dat wij huren via 12rent uit nederland waarbij je de schade volledig kunt afdekken voor een redelijk bedrag.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tamaraa schreef:
Jenny schreef:
Tamaraa schreef:Bedankt voor de reacties. Ik bedoelde trouwens niet afleverdatum maar -tijdstip.. Oops.
Ik ben student, dus een creditcard is eigenlijk boven mijn budget. In ieder geval, Bedankt! Ik hoop dat iemand nog meer goede tips heeft.
Boven je budget? Ik had vroegah een postbank studentenrekening met een GRATIS creditkaart. Het kredietlimiet wat toendertijd 1500 gulden, dat is genoeg om een auto mee te huren. En wanneer je meteen dezelfde maand terug betaald, hoef je geen rente te betalen.
Die kan ik wel aanvragen ja, maar is die dan ook bruikbaar in t buitenland dan?? Zou wel even kijken, bedankt voor de tip!

Iemand misschien ervaring met een auto ter plekke huren? Ik vindt dit best een groot risico.. straks rij je een beetje schade en pakken ze je gelijk met allemaal onnodige kosten....... Ze zijn in die landen toch vaak uit op onschuldige toeristen *_*
Waarom zou je een postbankkaart niet in het buitenland kunnen gebruiken? Een creditkaart is een creditkaart. Misschien dat er vanalles veranderd is nu de postbank ING is, maar ik denk dat er nog steeds kaarten voor studenten bestaan.

Het maakt natuurlijk niet uit of je een auto hier regelt of ter plekke regelt, op het moment dat je brokken maakt ben je sowieso verantwoordelijk. Goed opletten dus wanneer je de auto ophaalt, kijken of er geen deuken en krassen zitten, wanneer dit wel het geval is netjes melden op het papiertje en evt je eigen risico zoveel mogelijk afkopen.

Dat laatste doe ik in ieder geval wel, want je rijdt in een vreemd land in een vreemde auto die soms (afhankelijk van de huurmaatschappij) wat kleine gebreken heeft.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tamaraa
Reiziger

Bericht door Tamaraa »

Oke thnx, weet eigenlijk niet waarom ik dat dacht :? Maar heb gekeken bij ING en het is niet gratis meer, maar wel toe doen! Nu zit ik er alleen mee dat ik waarschijnlijk niet de hoofdbestuur ben... Is dat bij 12rent een probleem?

nouu jaa, anders gewoon met bus, trein, taxi
bolletjeom
Reisexpert

de hoofdbestuurder moet huren en de creditcard op naam hebben staan. je kunt voor een kleine bijdrage een extra bestuurder laten toevoegen. wie dan in de praktijk het meeste rijd maakt niet zoveel uit.
ASTVS

Re: rijden en tanken in Marokko

Bericht door ASTVS »

Een wegenkaart is in principe niet nodig in Marokko.
In Marokko heb je vaak 1 weg die je naar de stad leidt. Het is niet zoals in Nederland, dat er vijfbaanswegen zijn met 30 afslagen in een kilometer, waarbij je goed moet opletten.
Er zijn wat snelwegen tussen Casablanca, Rabat Fez en Meknes geloof ik. Dit zijn tolwegen, dus houd altijd wat kleingeld op zak. De meeste wegen in Marokko zijn eenbaans en matig onderhouden, kijk dus goed uit voor hobbels, overstekende kamelen en schapen. De weg van Ouarzazate naar Marrakesh is een drama. Neem wat kotszakjes mee voor onderweg, want het slingert aan een stuk door de bergen in.
Dan een goede tip voor het autorijden 's avonds, want ook dit gaat totaal anders dan in Nederland.
Als je 's avonds op de weg iemand wil inhalen, gaat dat als volgt. Je geeft 2 keer kort groot licht, zodat de bestuurder voor je weet, dat jij hem gaat inhalen. Daarna zet je je richtingswijzer aan en die blijft aan totdat je de andere auto hebt ingehaald. Daarna zet je je richtingsaanwijzer de andere kant op en kan je rustig terug naar de rechterbaan rijden.
Ook voor overdag is het niet ongewoon om de auto voor je een korte toeter te geven als je hem wil inhalen. Mensen letten echt niet op bij het rijden.
Dan wat het tanken betreft. Dat wordt inderdaad voor je gedaan. Je geeft aan wat je wilt betalen en zij gooien hem vol. Tijdje terug was ik in Marokko en toen betaalde ik 300 a 400 (kleine 30 tot 40 euro) dirham voor een volle tank, sans plomb. Let wel goed op dat de tankbediende vanaf 0 euro begint, want ze hebben me wel eens proberen op te lichten.
Een andere goede tip voor op de weg is, HOUD JE AAN DE SNELHEID! Er staat overal politie, echt OVERAL!
En ze zijn heel streng, vooral bij touristen. Ze kunnen je nog wel eens wat geld laten betalen. Ja corruptie in dit land is nog niet verdwenen.
Als je iemand op de weg wilt vragen of er ergens politie staat, gaat dat als volgt. Als er een tegenligger voorbij komt, geef je hem even kort groot licht, zodat ie oplet. Daarna wijs je met je vinger vooruit, als in: staat daar politie? Als de bestuurder met zijn hand wuift is er geen politie, als de bestuurder met zijn duim naar achteren wijst staat er wel politie. Het kan ook zijn dat bestuurders je uit zichzelf dit goede nieuws brengen, door hun groot licht kort aan te zetten. Niet boos worden, hij wil je alleen waarschuwen.
Zo ik hoop dat ik je genoeg heb bij kunnen brengen van het autorijden in Marokko.
Heel veel succes en natuurlijk nog meer plezier!
Tamaraa
Reiziger

Bericht door Tamaraa »

Hallo allemaal,

Oud topic, maar toch nog een vraagje:

Ik kom in veel berichtjes tegen dat het zuiden echt een aanrader is. Heeft iemand ervaring met rijden in een huurauto in het zuiden? We willen graag vanaf marrakech naar tafraoute, touradant en uiteindelijk naar essaouira. Ik las in de lp dat het nogal een 'spannende' route is vanwege de bergen..
Verder vroeg ik mij af hoe lang het ongeveer rijden is van Marrakech naar Tafraoute en van Tafraoute naar Touradant en of het de de moeite waard (en handig) is om onder weg ergens te stoppen? en waar? Heb ik mijn planning vanaf Marrakech nog ongeveer 7 dagen (dag 7 willen we in Essasouira zijn) open. Zou dat lukken?

Alvast bedankt!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben met een huurauto van Marrakech naar Zagora en van daar naar Essaouira terug naar Marrakech gereden. Wij hadden voor die route ongeveer 11 dagen als ik me niet vergis. Dat was in ieder geval teveel. Het stuk tussen Ouarazate en Agadir is best een unieke rijervaring. :) (pin me er niet op vast op het precies dat stuk is)

Je hebt inderdaad op sommige plekken best smalle wegen waarop de Marokkanen als kamikazen overheen rijden. Ook kan het zijn dat je na een scherpe bocht op een berghelling opeens een werk aan de weg bordje ziet staan. Ook worden er op dat soort wegen gewoon ingehaald. Ja het is dus continue opletten, maar zeker mogelijk! Zorg dat je je hoofd er bij houd bij het rijden en als je moe bent je wisselt ? Het is een relatief klein stukje lastiger maar wel de moeite waard.

Heb je dit artikel over zelf rijden door Marokko ook al gelezen?
Tamaraa
Reiziger

Bericht door Tamaraa »

Bedankt! Het artikel heb ik inderdaad gezien. Erg handig! Het is dus wel te doen begrijp ik? Gewoon goed opletten en zelf niet als een gek rijden.

Maar nu ik ben specifiek benieuwd naar de route Marrakech-Tafraoute-Touradant-Essaouira. Of het uberhaupt de moeite waard is, hoe lang we nodig hebben voor deze route en of er onderweg nog interessante plaatsen zijn om te stoppen.

Alleen mn vriend kan en mag rijden (ik ben onder de 21), dus wisselen gaat niet. Maar ja, we zullen vaak genoeg stoppen om van de route te genieten neem ik aan.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ja het is goed te doen, maar inderdaad goed blijven opletten.

Ik kon de vorige keer het plaatje waar je naar toe wilde niet vinden op de kaart maar ben er inmiddels achter waar het ligt :) Het is precies de andere hoek dan wij naar toe zijn geweest. Wat is daar precies te zien/doen?

Ik neem aan dat de route daar ongeveer hetzelfde is als de rest in Marokko en dat de route vergelijkbare omstandigheden heeft als met de route die wij hebben afgelegd. Je kunt op de meeste stukken prima 100 of 120 rijden, behalve dus op die slinger wegen. Je zou deze man eens kunnen mailen (kenbrekk@hotmail.com) van dit hostel] hij heeft ons toen ook een schatting gegeven van onze route en laten weten wat wel en minder de moeite was. Geen idee of hij ook vragen via de email beantwoord maar toen wij er waren was hij in ieder geval erg behulpzaam.

Onderweg hebben wij niet veel gestopt, vooral omdat het ook best wel afstanden zijn (en het warm was dus we liever verkoeling hadden :P ) De meeste dorpjes onderweg zijn in ieder geval niet echt de moeite waard, alleen om even weer inkopen te doen. De dorpjes zijn vaak aan de hoofdweggelegen waardoor je er dus dwars doorheen rijdt.

Onze verhalen beginnen hier, ik zal Anne ook nog even vragen of ze wat tips heeft :)
Tamaraa
Reiziger

Bericht door Tamaraa »

Evanerp, bedankt voor je info. Super! Heb je weblog ook bekeken.. Krijg steeds meer zin in weg te gaan:) Ben nog steeds een beetje aa het puzzelen, maar heb wel vertouwen in de autorit.

@iedereen: Nog meer tips over Marokko zijn welkom!

Groetjes Tamara
bolletjeom
Reisexpert

tips? wat voor tips? kan er wel 100 bedenken ;-)
Op dit moment komt er echter alleen maar voedsel tips bij me binnen 8-)

In Marrakech op het plein lekker aan zo'n lange tafel gaan zitten en je laten verrassen. Ga daar zeker ook een soort thee drinken bij die kraamjes met grote ketels. Hele apparte smaak. heel pittig, beetje peperachtig. Je kunt er ook een klein schaaltje suikerspul bij krijgen. Ik zeg niet dat lekker is maar wel een ervaring.
Noten en met name suikerpinda's met sesamzaadjes en amandelen.
Als je eens "duur" wilt eten moet je zeker een lams tagine met pruimen en amandelen proberen en een kiptajine met citroen.
Bij thee huizen kan je vaak ook gebakjes enzo bestellen. Ook als ze het niet lijken te verkopen. Ze werken vaak samen met een patiseur verderop in de straat. Er is iets dat millfour ofzo heet en dat is superlekker.
De olijven zijn ook erg lekker en niet duur.

Hmmmm, ik heb trek!!
Paetra

Auto huren Marokko ter plekke te regelen?

Bericht door Paetra »

Wij gaan in sept./okt. naar Marokko en willen dan eerst een deel met de trein reizen. Vervolgens willen we een auto huren, ophalen in Meknes of Fes en inleveren in Marrakech.
We weten nog niet precies op welke dag we de auto op willen halen (terugbrengdatum staat al wel vast).

Is het mogelijk om ter plekke een auto te regelen die dus in Marrakech weer ingeleverd kan worden?
Of bestaat dan de kans dat dit niet mogelijk is of dat de auto er veel duurder van wordt? Als dat laatste het geval is moeten we er misschien toch maar eens over na gaan denken hoe lang we willen treinen. :)
bolletjeom
Reisexpert

Re: Auto huren Marokko ter plekke te regelen?

het kan wel. je loopt alleen het risico dat de goedkopere auto's allemaal al verhuurt zijn. Daarnaast zal je wat tijd kwijt zijn om de maatschappijen af te lopen of je moet ter plekke een mannetje het laten doen voor je.
Toen wij online boekte in Nederland hadden we een betere prijs dan bij hetzelfde bedrijf via hun eigen website. ik heb persoonlijk het vermoeden dat het ter plekke huren financieel nog wel eens in je nadeel kan werken

lees ook even het topic
auto huren in marokko
Paetra

Re: Auto huren Marokko ter plekke te regelen?

Bericht door Paetra »

Thanx,
dat artikel had ik al gelezen en het scheelde idd nogal in prijs zag ik wel.
Toch maar van tevoren boeken dus.
We vliegen op Marrakech en willen dan treinen naar Rabat, Meknes en mss ook nog Fes (of is het dan handiger om met de auto of grand taxi via Volubilis te reizen?). Hoeveel dagen moeten we hier voor uittrekken?
En is het nog de moeite waard om in Casablanca eerst de moskee te gaan bekijken?
Carmen
Reiziger

Bericht door Carmen »

Ik vond persoonlijk Marrakech niet echt leuk, enorm druk, mensen die alleen aan je zitten te trekken en scooters die je half omver rijden en mensen die een slang om je nek gooien en deze alleen tegen betaling willen verwijderen. Ook als je de toeristische plekjes verlaat zijn de mensen nog steeds zo..
Fez vond ik daarentegen prachtig! Hier zijn wij met de trein naar toe gegaan, goedkope tickets prettige treinreis.. Hier een gids nemen is een aanrader, zo zie je de kronkelige straatjes, buurtbakkertje, stukje van de moskee en allerlei stukjes die je zelf nooit gezien zou hebben..
Als je met een huurauto rond gaat rijden is de route van Fez naar Erfoud (Zuidwaarts) prachtig! Je komt super veel soorten landschap tegen, bergen met sneeuw, hoogvlaktes, groene delen, rode gebergtes en woestijnachtige gebieden. Een flinke rit, maar de moeite waard.
Wij hebben zelf bij Merzouga in de duinen van de woestijn geslapen, erg leuke ervaring met zonsondergang en opkomst. En daarna de route weer terug naar Marrakech, ook mooi, eigenlijk was alles wel mooi :)

Bij het huren van een auto moet je op een paar dingen letten:
- De auto is vaak al enigszins beschadigt, onze auto had een ster met doorsnede van 40 cm in de voorruit, kapotte spiegels en deuken e.d. Dit was echter bij het inleveren totaal geen probleem, was heel normaal, ondanks dat wij hem in Fez ophaalden en in Marrakech weer in moesten leveren.
- Voor en na dorpjes waar de toegestane snelheid van 80 naar 40 gaat staat bijna altijd controle! Ze houden je dan direct aan en willen een boete van je. Er is dan ook sowieso veel politie. Wat hier erg goed helpt is, heel lief kijken, maar je enorm van de domme houden. Wel allerlei papieren aan die man geven en net doen of je heel behulpzaam bent, maar ondertussen er geen barst van snappen. Dit heeft ons twee boetes gescheeld, een voor door rood rijden en een voor een doorgetrokken streep overschrijden. Ik spreek Frans en wist prima wat die man bedoelde, maar we kregen zo dus geen boete.
- In de bergen zijn er erg scherpe bochten, hier wordt echter gewoon ingehaald, houd hier dus ook rekening mee. Wat veel marokkanen doen is toeteren voor een bocht, zodat het tegemoetkomende verkeer weet dat je eraan komt.
- Pas op als je in de schemer gaat rijden, aangezien er veel karren met paarden en ezels enz rijden in de dorpen en richting de dorpen, die hoe gek genoeg ook geen licht hebben.
- Wat tanken betreft, het is al eerder gezegd, maar zorg dat je regelmatig tankt, omdat alleen in de grotere plaatsen de juiste benzine aanwezig is. Er wordt inderdaad voor je getankt en een kleine fooi is daar gepast.

Nou ik hoop dat iemand er iets aan heeft, ben namelijk blij iets bij te kunnen dragen na al mijn eigen vragen op andere forums!
Plaats reactie