Tips voor Marokko

Stel hier je vragen over Marokko
bolletjeom
Reisexpert

Re: Wat kost een cola in Marokko ?

Bericht door bolletjeom »

vers van de pers...want we zijn net aangekomen in Marokko en hebben de eerste snelle maaltijd naar binnegewerkt
eenvoudig broodje shoarma = 20 dirham = ongeveer €1.90
blikje Cola was daar 7 dirham = ongeveer €0.70
grote fles water 8 dirham= ongeveer €0.80

de bus van de airport naar de oude medina was 20 dirham en de taxi's begonnen bij 180 en zakte tot 150 ( de idioten!!)
De bus gaat ieder half uur. Ik weet trouwens niet of je op Marrakesh vliegt maar dan is dat alvast een tip.
Verder werkte bij ons de rabobank pas niet. (ook niet bij de rest van de nederlanders in de rij) dus waren we blij dat we ook de abnamro pas mee hadden.
Misschien is morgen het wel weer mogelijk maar dit was weer eens een bewijs dat het zeer de moeite waard is om meer dan 1 pasje bij je te hebben!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

bolletjeom schreef:vers van de pers...want we zijn net aangekomen in Marokko en hebben de eerste snelle maaltijd naar binnegewerkt
eenvoudig broodje shoarma = 20 dirham = ongeveer €1.90
blikje Cola was daar 7 dirham = ongeveer €0.70
grote fles water 8 dirham= ongeveer €0.80

de bus van de airport naar de oude medina was 20 dirham en de taxi's begonnen bij 180 en zakte tot 150 ( de idioten!!)
De bus gaat ieder half uur. Ik weet trouwens niet of je op Marrakesh vliegt maar dan is dat alvast een tip.
Verder werkte bij ons de rabobank pas niet. (ook niet bij de rest van de nederlanders in de rij) dus waren we blij dat we ook de abnamro pas mee hadden.
Misschien is morgen het wel weer mogelijk maar dit was weer eens een bewijs dat het zeer de moeite waard is om meer dan 1 pasje bij je te hebben!!
Hi,

Dit is nog eens informatie waar ik graag wat over lees. Volgende week vrijdag vertrekken wij en het is natuurlijk fijn om te weten wat ons te wachten staat. Het ziet er naar uit dat wij dan ook maar een bus gaan nemen. Zat de bus niet propvol? Veel plezier trouwens daar! We gaan elke keer kijken of er wat te lezen staat op jullie site! Dus leef je uit, als er tijd over is. ^O^
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
bolletjeom
Reisexpert

er staat nog niets te lezen op mijn site..tis pas de eerste dag...misschien tiep ik vanavond een verhaaltje
maar het is echt Gaaf!!!! die medina is ongelooflijk. ik kan je aanbevelen een deel van de wandeling uit de LP te doen. Het is wel makkelijk de weg kwijt raken hoor... maar er is altijd wel iemand die je wil helpen de weg terug te vinden (tegen een kleine vergoeding)

De bus zat niet propvol. We kwamen om 18.00 aan en hadden de bus van 19.00
we zaten er met 5 man in. De taximannetjes hadden de rest al weten te overtuigen dat er geen bus was...hahaha
Tajine met kip was 40 dirham, een couscous met groente 30. Potje munt thee 10. literfles cola in een winkeltje 5,50
we hebben een sjaaltje gekocht. die was ik vergeten mee te nemen en is wel zo handig in moskees enzo voor 20. precies dezlefde probeerde ze ergens anders voor 600 te verkopen onder het mom "in deze zit ook zijde" _O-
ThierryDC

Bericht door ThierryDC »

Dit is heerlijk bruikbare info. Hartelijk dank.
*O*
bolletjeom
Reisexpert

update-je
rabobankpas werkt weer prima
cola kost ook wel eens €1 of zelfs €1.50 afhankelijk waar je het koopt
de literflessen kosten 70 cent. de prijs staat van veel dingen op het product zelf

Eten is behoorlijk prijzig. Met name in de gebieden waar je alleen bij hotels kunt eten. In de toeristen gebieden. Onder een tientje pp kom je bijna niet voor een avondmaaltijd.

we gaan zo de woestijn in op een kameel....hopen we...want het onweert en regent :{
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

welke gebieden bedoel je dan rudi? ik heb overal wel voor 3 of 4 euro goed kunnen eten.
amassakoul
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@ bolletjeom: Ik las op jullie site dat het Hotel Dar Mouna in Ait ben Haddou 84 euro kostte. Is er nog veel plaats in de hotels? Ik zag in de LPgids ook wat goedkopere hotels, ik denk dat wij daar proberen een kamer te krijgen. Of is het aardig volgeboekt? Ben benieuwd wat ons volgende week te wachten staat. Ben dus ook heel blij met recente informatie van jullie site en hier. ^O^
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
bolletjeom
Reisexpert

in de dades gorge. in de todra gorge. in Rissani en in merzouga konden we alleen bij hotels eten en kwamen dan uit op 10 euro pp.
goede maaltijden overigens
gister twee uur lopen zoeken naar iets om te eten in Fes. alleen maar dure restaurants gezien. geen sandwich bar ofzo.valt ons tegen om betaalbaar eten te vinden behalve picknick inkopen doen dan

ook een goede indicatie. een bigmac menu kost 5 euro. zo goed als hetzelfde als in nederland geloof ik.
Nicky

Marokko tips?

Bericht door Nicky »

Hoi allemaal,

Deze zomer (juli/augustus) ga ik samen met een vriendin een maand naar Marokko. We gaan 3 weken vrijwilligerswerk doen in Essaouira en daarna gaan we nog een weekje reizen. (Dat is heel erg kort, ik weet het! Maar ja, studenten he.. ;) )

Wat moeten we absoluut gezien hebben?
Gezien de beperkte tijd en het feit dat we terugvliegen vanaf Cassablanca, is het het handigst om in het noordwesten te blijven denk ik. Moeten het dan de koningssteden worden? Of hebben jullie nog andere ideeen?

Alle andere tips (mbt slaapplaatsen, trein of bus, kleding etc) zijn ook van harte welkom.

Alvast heel erg bedankt!
Erik
Site Admin

Re: Marokko tips?

Bericht door Erik »

Heb je de Marokko teksten op de website al gelezen? Daar kun je een redelijk beeld krijgen wat er te doen is. Ik zou jullie aanraden de koningssteden te bezoeken. Dit is relatief het eenvoudigst om te bezoeken binnen een week en zoveel mogelijk te zien.

In sommige steden was het voor ons lastig om een slaapplaats te vinden (wanneer we bijvoorbeeld in het oude centrum wilde overnachten) dit is zeker wel iets om rekening mee te houden. Ook wordt je overal op straat aangesproken met mensen die willen "helpen" na een aantal keer de mis in te gaan merk je snel genoeg aan welke mensen je wel en niets hebt.
Nicky

Bericht door Nicky »

Ja, die teksten heb ik gelezen, maar dat maakte het alleen maar lastiger, omdat ik alles wel wil zien! ;)

Waren jullie er in de zomer? Ik dacht dat het dan eigenlijk niet zo heel druk zou zijn, dus dat slaapplaatsen geen probleem zou zijn, maar wel dus.. Zijn er wel een beetje betaalbare (lees budget) plekken te vinden? Anders is het misschien een beter idee om de grote steden te mijden of denk ik nu raar?

Dat van die 'gidsen' lees ik wel vaker inderdaad, dus ik zal oppassen met wie ik wel en niet mee moet lopen! ;)

In elk geval bedankt voor je advies!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

mijn grote tip voor marokko is tafraoute in het zuiden. ongelooflijk mooie natuur en dorpjes.
maar met slechts een weekje wil je misschien liever de steden zien.

marrakech mag je natuurlijk niet missen. ben er nu een paar keer geweest en vind het een heerlijk stad.
Fez is ook prachtig, misschien wel de mooiste stad. meknes is minder indrukwekkend maar wel meer relaxed.

in july/augustus is het erg heet in marrakech. hou er rekening mee dat je in de middag siesta houdt.
ik had in die maanden alleen in marrakech moeite met het vinden van een slaapplek. ik kwam er sávonds aan en alles zat vol. gelukkig is er altijd wel een plekje op het dak te krijgen voor 2 of 3 euro.....is ook best lekker eigenlijk, zo in de buitenlucht.

nadeel van de zomer is ook dat je de atlas nauwelijks ziet vanuit marrakech. in december was dat echt prachtig.

maar goed wat betreft slaapplekken, je kunt vanuit essouira natuurlijk gewoon bellen en een hotelletje reserveren.
en er zijn genoeg budget opties. wordt wel snel duurder...zo'n drie jaar terug sliep ik in een kamer in het centrum van marrakech voor 10 euro (2p), diezelfde kamer was paar maanden terug 20 euro!
als je een douche belooft wordt: altijd testen! die dingen doen het bijna nooit.

je hoeft de grote steden dus niet te mijden.....maar dat ligt er ook aan wat je wilt? steden of natuur?

oja....blijf wel weg uit de "ville nouvelles", daar is niets te beleven. de medina's is waar je wilt zijn.
amassakoul
Nicky

Bericht door Nicky »

Slapen op een dak klinkt erg gaaf! Hoe regel je zoiets? :]

De bestemming is gewijzigd, ik ga naar Chefchaoun ipv Essaouira. Kent iemand dat toevallig?
Nu denk ik erover om Fes en Meknes vanuit het kamp te bezoeken (allebei een weekend) en dan in ons weekje richting het zuiden (Marrakech) te gaan. Maar omdat we vanuit Cassablanca terugvliegen weet ik nog niet of dat wel zo handig is..

Is het trouwens echt zo dat je treinen niet hoeft te reserveren?
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

als het heet is is het daar heel normaal om op het dak te slapen. veel hotelletjes hebben wel een dakterras en maken er geen probleem van als je daar wilt slapen.
wel jammer als je, zoals ik, pal naast een moskee ligt vanwaar de muezzin om 4 uur snachts allahoakbar begint te schreeuwen. |:(

chefchaoun ben ik niet geweest maar heb er wel goede verhalen over gehoord. schijnt heel relaxed te zijn.

fes en meknes liggen op een goeie afstand vandaar voor een weekendtripje. geen trein daar volgens mij, maar goed bus is ook prima.

geen probleem om naar marrakch te gaan en dan vanuit casa terug te vliegen. perfecte trein en bus verbinding, ik denk 4 uurtje max.

treinen hoef je idd niet te reserveren. stations zijn daar echt verbazend schoon, goeie treinen. leuke manier van reizen door marokko, kan wel erg druk zijn.
amassakoul
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Een week is weinig tijd, maar je MOET echt minimaal twee dagen naar Marrakech, dat is zo'n geweldig mooie, betoverende 1000-en-1-nacht stad! Van daaruit kun je dagtoers richting de Atlas of de Kasbah Ait Benhaddou ondernemen of met een overnachting. Hier heb ik zelf geen ervaring mee aangezien wij meer tijd hadden en deze plaatsen apart hebben bezocht, maar het kan wel. Dus misschien is dat een optie? Of vanuit Marrakech met de trein naar Fes, een mooie oude stad met kleine doolhofstraatjes en natuurlijk de leerlooierijen met verfbaden. Ook super mooi! Vanuit Fes kun je dan weer naar Casablanca. Het is dus maar net wat je wilt.

Groetjes Anne
Plaats reactie