Spaanse les in Merida

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
RVE
Wereldreiziger

Spaanse les in Merida

Bericht door RVE »

Ha forummers,

Ik wil in juni naar Mexico, Guatemala, Honduras en Belize. Mijn plan is om te vliegen naar Cancun en in Merida een tijdje Spaanse les te volgen. Ik heb in Nederland wat cursussen gevolgd maar ik wil het beter spreken. Nu lees ik op allerlei sites dat de kwaliteit van scholen in Midden Amerika nogal wisselend is. Vandaar de vraag: wie heeft ervaring met Spaanse les in Mexico en kan me wat tipjes geven?

In Merida heb ik deze gevonden: http://www.spanishschoolecora.com/index.php

Thanks voor jullie reaxies.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Spaanse les in Merida

Bericht door bolletjeom »

Ik heb geen ervaring met spaanse scholen in Mexico. Wel in Ecuador en ik heb rondgezocht in Antigua, Guatamala

Wanneer je toch de tijd hebt kan je beter ter plaatse een dag of 2 besteden aan het rond zoeken. Natuurlijk kan je hier alvast adresjes verzamelen maar leg je pas vast als je er bent en ze ook werkelijk vergeleken hebt.
Wie weet zijn er net hele grote groepen, of juist niemand die aansluit bij jouw niveau
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Het enige dat ik weet is dat idd vooral Antigua bekend staat om Spaanse cursussen in deze regio. Dat wil niet zeggen dat Merida niet geschikt zou zijn hoor. Maar wellicht is Antigua wat goedkoper, en heb je meer keuze qua groepen. Het is ook een leuke stad voor uitstapjes. Heb je Merida om een speciale reden op het oog?
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

ErikB schreef:Het enige dat ik weet is dat idd vooral Antigua bekend staat om Spaanse cursussen in deze regio. Dat wil niet zeggen dat Merida niet geschikt zou zijn hoor. Maar wellicht is Antigua wat goedkoper, en heb je meer keuze qua groepen. Het is ook een leuke stad voor uitstapjes. Heb je Merida om een speciale reden op het oog?
Ik kwam bij Merida terecht omdat dat aan het begin van mijn reis zit. Ik wil vliegen naar Cancun (onder andere omdat je er goedkoop kunt komen) en dan globaal gezien Chitzen, Merida, Campeche, Palenque, San Cristobal, naar Guatemala-> Atitlan, Antigua en verder naar Honduras, Tikal, Belize enz. Als ik dan in Antigua op les ga, dan moet ik het eerste deel van mijn reis zien te overbruggen met handen, voeten en steenkolen-spaans. Vandaar dat ik in de buurt van Cancun/Yucatan ben gaan zoeken.

@ Bolletjeom
Ter plekke rondkijken is een goeie tip. Ik wilde eigenlijk op voorhand wat vastleggen maar het is misschien beter om dat niet te doen.
bolletjeom
Reisexpert

Ik heb zonder enige kennis van spaans rondgereisd in Mexico en Guatamala. no problemo

Als je Yucatan vrij snel verlaat...wat redelijk voor de hand ligt want behalve een paar mooie dingen is er ook heel veel lelijk massa toerisme...en snel naar engels spreken Belize gaat en dan na Tikal gelijk doorsteekt naar Antigua dan kan je daar je spaans leren ...haha
Antiqua is echt een pracht stadje met zeer veel keus in scholen
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Ik heb net in Antigua spaans geleerd bij La Union. In Antigua zitten inderdaad veel scholen, waar het voordeel van is dat er ook een uitgebreid activiteitenprogramma is. Ik weet niet hoe dat in Merida is. Voor mij was het spaans leren ook niet aan het begin van de reis. Ik begon ook Cancun. Vanwege ouders die op bezoek kwamen niet eerst begonnen met spaans leren. Achteraf gezien vind ik dat wel jammer, want na een paar weken spaans versta en praat ik zoveel meer als daarvoor. Merida vond ik ook een erg leuk stadje en best wel wat leuke dingen te zien en te doen in de omgeving.

Ik zou in elk geval NIET in Nederland al iets boeken, want dan betaal je gegarrandeerd veel meer dan als je ter plekke boekt. Veel mensen in antigua (die van tevoren hadden geboekt) waren niet blij toen ze te horen kregen wat wij ter plekke hadden betaald.

Succes en veel plezier
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Doen!

Ik vind het helemaal geen slecht plan van je om in Merida spaanse les te gaan volgen omdat je dan aan het begin van je reis staat. Zeker doen en niet helemaal wachten tot Antigua. Ik geloof best dat er mensen zijn die het zonder spaanse kennis doen en als je vooral standaard toeristen dingen doet kan dat ook vast. Maar zodra je ietsje anders gaat doen, gewoon locale bussen gaat nemen etc.. is het echt zoveel handiger. Je gaat direct zoveel lol hebben van je spaanse kennis ook omdat je met iedereen een praatje kan maken.

Merida is ook echt een prima stad om een week ofzo te vertoeven. Enige nadeel is wel dat er super veel te doen is in de omgeving waarvoor je eigen een auto nodig hebt. Wij hebben met 4 personen ter plekke een auto gehuurd. Als je met meer bent is dat kwa prijs goed te doen.

Je zou wel kunnen overwegen eerst een cursus te doen van 1 week en dan als het nodig is later nog een keer een week. Antigua staat wel bekend om zijn talenscholen maar volgens mij niet vanwege de kwaliteit. Ook omdat er veel Engels wordt gesproken. Je zou ook nog Xela kunnen overwegen, lang niet zo toeristisch en met ook genoeg te doen in de omgeving.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

@tikva
het is natuurlijk onzin dat je alleen maar toeristische dingen doet als je geen spaans spreekt of niet in het openbaar vervoer terecht komt of niet (met handen en voeten) communiceert met de lokale bevolking! (hoe denk jij dat wij reizen?)
Spaans is echt geen noodzaak om door die landen te reizen. Ik spreek ook geen chinees of russisch of mongools en heb me in die landen ook prima gered.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je GEEN spaans moet gaan leren ....... Altijd leuk en handig.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik sluit me aan bij het advies van Tikva (en ik dacht al dat het was omdat Merida aan het begin van je reis is hoor ;) ). Begin met een weekje in Merida, en kijk hoe het je bevalt. Als je het wel gezien hebt met de school, de stad enzo na een week, ga je gewoon weer door. En als het goed bevalt, kun je natuurlijk altijd nog een weekje doorgaan.

Dat heeft het voordeel dat je geleerde dingen even kunt herhalen voordat je weer nieuwe stof krijgt. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer lekker als je alle lessen gelijk in het begin gehad hebt. Maar houd meerdere opties open voor jezelf zou ik zeggen. Niet doorgaan als je het niet leuk vindt in Merida (of gewoon echt zin hebt om eerst eens een stukje te backpacken), want er is altijd nog Antigua 8-) .
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

@ bolletjeom…

Nou niet helemaal onzin hoor… er zijn genoeg dingen die je echt minder snel doet waaronder de bus.
Er werden serieus dingen als “wow how brave” tegen ons gezegd hoor. Mijn schatting meer dan 80% van de backpackers in Guatemala reist vrijwel alles met shuttles. In Mexico is het weer anders maar toch:
- Bus vanaf villahermosa, halverwege de bus gaat kapot. Wel handig als je snapt wat nu het plan is. En ook fijn als je begrijpt wat je buurman je allemaal wil vertellen.
- We hebben ook wat gave groten en cenotes buiten de gebaande paden bezocht, maar hoeveel snap je van het de uitleg wordt als de enige 2 gidsen alleen maar Spaans spreken. Zelfs met onze Spaanse kennis was pittig om te volgen.
- Naar de kapper.

Mijn vriend heeft eerst 3 weken (oke in Nicaragua) met mij gereisd terwijl hij geen Spaans sprak en dat hij vond het bijzonder frustrerend zelf wat te regelen. Terwijl dit in azie inderdaad nauwelijks een probleem was.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

tja, dan is het kwestie van instelling en hoeveel waarde je hecht aan controlle hebben over de situatie.
Zowel openbaar vervoer, als pech, als kappers en spaanse gidsen hebben we overleefd en wij hebben nooit het idee gehad dat we spaans mistte. En soms is het ook wel heel prettig om niet te verstaan wat er gezegd wordt. Dan kan je nog een tijdje in de waan blijven dat de bus over 5 minuten wel weer start ipv weten dat dit nevernooit meer gaat gebeuren 8-)

Lessen op meerdere plekken is idd geen slecht idee, zoals erik ook al aangeeft. je hebt dam periodes om je nieuwste kennis te oefenen voordat er weer een nieuwe lading info over je heen komt.
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Bedankt voor jullie tips allemaal! Zeer bruikbaar!!!

Het wordt zoals ik er nu over denk een weekje les in Merida en daarna verder reizen. Tijd genoeg voor ik in Antigua ben om te bedenken of ik nog meer wil leren.
janve

Bericht door janve »

Hoi Rve en andere forum lezers,

De website van de spaanse school die je hebt gevonden is op de hoek bij onze vakantiebungalow in Francisco de Montejo (Noord Merida, calle 48 x43 y 45). Bij onze vakantiebungalow is ook een andere taalschool, maar deze ziet er minder professioneel en ik verwacht dat de lessen wat minder gestructureerd zijn. De prijs is waarschijnlijk iets goedkoper. De prijs voor de lessen is volgens mij al redelijk goed te noemen.

Tip 1: - MSN maps geeft een goede kaart van Merida. Tot nu toe de beste die ik kan vinden op internet.
Tip 2: - Ik zou het programma niet te vol maken zodat je ook nog iets van Merida en de omgeving kunt zien. Dit is zeer de moeite waard. Zie voor info in een notedop mijn website http://yucatan-holiday.synthasite.com of de website http://bedandbreakfastmeridasantiago.synthasite.com op de tabbladen "Things to do"
Tip 3: Bus vertrekt zeer regelmatig vanuit diverse opstap plaatsen in FdM richting centrum. Duur 20 a 25 minuten. Kosten slechts 5 pesos. De bus gaat vanuit centrum ook frequent terug naar FdM.
Tip 4: Voor de prijs waarvoor je een prive kamer met A/C bij de school organisatie kunt boeken, kun je onze vakantie bungalow huren (ligt aan de week welke je gaat omdat voor enkele perioden inmiddels verhuurd is). (Voor prijzen en beschrijving zie http://yucatan-holiday.synthasite.com)
Eventueel ken ik ook spaanse families die eventueel je onderkunnen brengen voor niet al te veel geld in FdM. Dit is zeker mogelijk. Een prive kamer met a/c kun je waarschijnlijk al voor 130 a 140 usd hebben. Ik moet dan even voor je informeren. Afhalen van vliegveld/busstation kan ook.
Mijn achtergrond: FdM was mijn woonplaats voor 2 jaar totdat ik naar het centrum ben verhuist en daar de B&B Merida Santiago ben begonnen tezamen met mijn Meridiaanse vriendin.

Indien jij of andere lezers geinteresseerd zijn, laat maar even weten.
Mochten jullie vragen over Merida hebben stel ze gerust.

Saludos de Merida,
Jan
Plaats reactie