Waar zwemmen met dolfijnen in yucatan?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Waar zwemmen met dolfijnen in yucatan?

Bericht door Tikva »

Mijn schoonouders hebben bedacht dat ze willen zwemmen met dolfijnen.

Alles wat ik op internet vind zijn gedresseerde dolfijnen in een acquarium setting waar je dan ook nog eens hele beste prijzen voor betaald.

Dat lijkt me echt helemaal niets..Dus wie weet er nog een beetje iets authentiekers, een snorkel tour ofzo waar je waarschijnlijk dolfijnen tegen komt in yucatan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

voor zover ik weet is dat er niet
ik dacht ook leuk te gaan zwemmen met dolfijnen daar maar vond idd alleen twee grote resorts met een zwembad

ik betwijfel of ze uberhaubt daar voorkomen. de kust daar is zo volgebouwd met megaresorts dat ik denk dat de dolfijnen een rustiger plekje hebben gevonden
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
judithdebest
Vakantieganger

Re: Waar zwemmen met dolfijnen in yucatan?

Bericht door judithdebest »

De vraag is al van heel lang geleden, maar misschien hebben anderen nog wat aan mijn tip:
Het zijn dan wel geen dolfijnen, maar walvishaaien (tiburones ballenas, zo'n 10-14 meter lang). Op het eiland Isla Holbox (noorden van yucatan) kan je een dagtour doen en met deze indrukwekkende dieren zwemmen! Verder is er niets te beleven op het eiland, behalve dan dat het een klein paradijsje is met nauwelijks toeristen. We gingen met een klein bootje, met 4 andere toeristen. Je kan zo dicht naast ze zwemmen dat je moet oppassen dat je ze niet per ongeluk aanraakt, echt bijzonder!Ik moet er wel bijzeggen dat ik er in 2005 ben geweest, dus ik weet niet of er al veel is veranderd...
Judith
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi Judith
is dat seizoens gebonden of zijn ze er het hele jaar? wat is de kans dat je ze daar kan zien? vrijwel gegrandeerd of moet je geluk hebben? en hoeveel heb je er gezien?
ik heb ooit met ze gezwommen in Mozambique waar je ze sowieso ziet en met velen maar het zicht in het water was slecht na een storm..dus misschien moet ik nog eens afreizen naar Mexico als ik eens in die hoek ben.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

judithdebest schreef:De vraag is al van heel lang geleden, maar misschien hebben anderen nog wat aan mijn tip:
Het zijn dan wel geen dolfijnen, maar walvishaaien (tiburones ballenas, zo'n 10-14 meter lang). Op het eiland Isla Holbox (noorden van yucatan) kan je een dagtour doen en met deze indrukwekkende dieren zwemmen! Verder is er niets te beleven op het eiland, behalve dan dat het een klein paradijsje is met nauwelijks toeristen. We gingen met een klein bootje, met 4 andere toeristen. Je kan zo dicht naast ze zwemmen dat je moet oppassen dat je ze niet per ongeluk aanraakt, echt bijzonder!Ik moet er wel bijzeggen dat ik er in 2005 ben geweest, dus ik weet niet of er al veel is veranderd...
Judith
Cool zeg! M'n zus gaat binnenkort naar Yucatan. Jaja, Cancun :-). Ik zal dit eens ff gaan uitzoeken, omdat ik wil voorkomen dat ze de hele tijd met d'r reet op het strand blijft liggen _O- .
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Het ziet er wel erg grappig uit hoor. Whale watching van juni - september:
http://www.holboxisland.com/tours/whale-shark/

Effe met bootje: http://www.mexicancaribbean.com/boat-fe ... efault.htm

Als die whale sharks er niet zijn, heb je ook nog dolfijnen, roggen, schildpadden enzo:
http://wikitravel.org/en/Holbox
judithdebest
Vakantieganger

Bericht door judithdebest »

Wat betreft seizoen, dat zou ik eigenlijk niet meer weten. Ik was er begin juli... En toen garandeerden ze dat we ze zouden zien, en dat klopte! De 'kapitein' van ons bootje had er geloof ik wel verstand van, hij wist waar hij moest zoeken. Ik heb er ongeveer 5 gezien en met allemaal ook gezwommen. Omdat ik het enige meisje/alleen was, werd ik een beetje voorgetrokken :) en mocht ik veel het water in: je moet in een klein groepje gaan want je mag met max 2 tegelijk met ze zwemmen. Er werd totaal niet gehaast: iedereen heeft alle tijd gekregen om te zwemmen, zo lang als we wilden (in totaal 5 toeristen). Heb overigens ook een kleintje gezien: slechts 4 meter!

De tour wordt overigens ook vanuit Playa del Carmen aangeboden (dus vast ook vanuit Cancun) en dan kan je met een mini vliegtuigje. Kost veel natuurlijk, maar als je zelf wil gaan ben je gebonden aan het bootje dat je vanuit de kust naar isla holbox brengt, en die vertrekt alleen heel vroeg en maar 1x per dag. Maar veel goedkoper uiteraard en zo kan je wat langer op het eiland blijven!

Maar zoals je op de link kan zien die hierboven is geplaats: zo is het precies! Ik had fantastisch weer, goed zicht. Ik kan je zeggen dat het behoorlijk spannend is als je zo'n haaienvin op je af ziet komen, dan onderwater gaat en binnen 3 seconden voor de enorme bek van zo'n beest ligt waardoor je snel aan de kant moet om niet te botsen!!
Ik moet er wel bij zeggen dat dit dus allemaal in 2005 was en ik heb géén idee wat tegenwoordig de prijzen zijn en of isla holbox nog net zo'n verlaten en paradijselijk eiland is als toen...
zus

Bericht door zus »

wij zijn vorige zomer op Isla Holbox geweest en het is nog even ongeschonden zoals hierboven beschreven
nog steeds bijna geen toeristen en verlaten stranden
we hebben ook met walvishaaien gezwommen (was begin augustus) en is zeker een aanrader! is wel wat beangstigend want die beesten lijken niet zo groot vanop de boot, maar worden plots enorm als je ernaast zwemt
ze zijn gelukkig ongevaarlijk en enkel een slag van hun staart, kan schade berokkenen
was een ervaring voor het leven! (we hebben trouwens ook een mantarog gezien, das zo'n gigantische rog)
ik weet niet meer of je daar met dolfijnen kon zwemmen. we hebben er wel gezien tijdens onze boottocht naar de walvishaaien, maar de kapitein vertelde dat ze ons niet in het water zouden laten als de dolfijnen te dicht zaten. Ze zouden nogal territoriaal zijn en konden mensen aanvallen als je te dicht in hun buurt komt.
er zijn op het vasteland wel 2 natuurparken waar je met dolfijnen kon zwemmen: Xel-Ha en Xcaret. het ene is wat groter dan het andere, maar best eens checken op het internet. Beide zijn in de buurt van Cancun.
Wij hebben dit niet gedaan omdat het nogal veel geld was (wordt wel goedkoper naargelang hoe meer mensen in de groep) en we niet zo aan die toeristische toestanden zijn.
reiziger

Bericht door reiziger »

Wie o wie heeft ervaring met het spotten van walvishaaien in september in Yucatan of Belize?
De berichten hierover zijn wisselend, sommige sites / boekjes zeggen dat ze er wel zijn in september, anderen zeggen van niet.
Wie weet er meer, misschien uit eigen ervaring??
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat komt waarschijnlijk omdat in september het Whale Shark seizoen op z'n einde loopt. Bv
Seasonal tour from May 15 to September 15
Ik neem aan dat je de verhalen hierboven over Isla Holbox wel gelezen hebt?
Plaats reactie