Onderwaterfotografie

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
kohraya
Reisexpert

Onderwaterfotografie

Bericht door kohraya »

Reizen - duiken - onderwaterfotografie en ... een forum met enkele duiker(sters)
Vandaar dat ik deze vraag hier plaats:

Ik ben op zoek naar een compactcamera mét onderwaterbehuizing die bestendig is tot 40m. Echt de bedoeling om te duiken en niet om te snorkelen.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan die mij iets aanraden of enkele tips geven?
Ik verwacht niet dezelfde foto's/mogelijkheden als met een DSLR, maar het prijskaartje zal ook heel anders zijn. Ik duik ook enkel op vakantie en wil me dus niet in al te grote kosten steken.
Ik heb o.a. een Canon A720. En bij Konijnenberg zag ik vandaag dit:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... s_750.html

Afbeelding

Deze is geschikt tot op 40m. Prijs: 170€ (voor mijn DSLR's plaats je hier nog een nulletje achter)
Wat betreft het licht; ik duik uitsluitend in tropische wateren, en daar speelt het licht in mijn voordeel als ik vergelijk met bvb de Noordzee of Oosterschelde. Zichtbaarheid in tropische wateren kan natuurlijk ook beperkt worden door kleine rondzwevende deeltjes, maar dit even terzijde gelaten. Want dan kan je zelfs met het beste materiaal niks tegen beginnen, denk ik.
Als vb; deze foto's komen zo (onbewerkt) uit een Canon Powershot SD 700 IS, en deze had dus een sooortgelijke onderwaterbehuizing.
Foto's heb ik gekregen van een buddy/divemaster van onze duik die zich rond de 20m situeerde.

Een beweeglijk anemoonvisje.
Afbeelding

De hand om de grootte te laten zien.
Afbeelding

En in tegenstelling tot de 2 voorgaande, eentje zonder flits, waarbij je aan het gebrek van rode kleuren kan zien dat je dieper dan 10m zit.
Afbeelding

Aangezien ik het broertje (SD 720 IS) in huis heb, zou ik met een opleg van zo'n 170€ al aan de slag kunnen gaan.

Op mijn eerstvolgende duikreis (Mozambique) ga ik echter op zoek naar walvishaaien, manta's, zeekoeien, dolfijnen en ander groot onderwaterleven. Heel wat anders dan op de voorbeeldfoto's, waar je flits nog enigzins nut heeft.

Mijn vraag nog even resumeren: Is de SD 720 IS goed genoeg, of moet ik het elders gaan zoeken met opleg van (voor mij maximum) 500€?
Wellicht kunnen de duikers hier, hun ervaringen met hun toestel eventjes doorspelen ;)
Of een link waar ik meer info kan vinden.

Alvast bedankt.
Jenny
Reisexpert

Re: Onderwaterfotografie

Bericht door Jenny »

Je kan deze vraag beter stellen op het duikforum dan hier :)

Bigfoot (Barend) heeft volgens mij een Powershot SD720, en die maakt er onderwater heel aardige plaatjes en filmpjes mee. Voordeel van de Powershot serie is ook dat je je afbeeldingen in RAW kan schieten, en op die manier kun je je foto's beter bewerken. Dat is echt wel nodig binnen de onderwatergrafie, omdat zoals je weer de rode kleur snel uit het water verdwijnt en foto's al snel blauwig worden. Zie ook je eigen foto van de boxfish. De lichtgevoeligheid van de sensor is best redelijk, dus je hoeft niet je ISO waarde al te veel op te krikken.

Voor 500 euro krijg je niet echt een betere camera incl behuizing. Beste optie zou dan wellicht een Canon G9 of G10 zijn, maar dan ben je al snel 600-700 euro kwijt. Zie ook http://www.onderwaterhuis.nl. Voordeel van die camera's is dat je er mooiere macro opname mee kan maken, maar qua groothoek is het niet ideaal. Maar wederom: groothoeklenzen zijn duur, niet omdat de lens zelf aan de prijs is, maar omdat het aanpassingen van je onderwaterhuis vraagt. En helaas is dat niet mogelijk voor een Canon behuizing, maar moet je daarbij aan het duurdere Iklite denken. Deze huizen zijn bovendien minder compact dan de Canon huizen, wat ik persoonlijk een groot nadeel vind. Zelf heb ik dan ook een Canon huis. (Met een G10, omdat je dan net een beetje extra groothoek hebt. Maarja, 28mm is nog steeds niet echt spectaculair, zeker omdat water niet waar dingen sowieso dichter bij lijken te zijn.)

Wanneer je je foto's echt beter zou willen maken, is het wellicht beter om toch te investeren in een externe flitser. Een Iklite AF35 kost ongeveer 350 euro. Hoewel het onderwater weliswaar licht genoeg is om foto's te maken, voegt een flitser absoluut wat toe, namelijk KLEUR! Een externe flits is al snel een stuk krachtiger (en groter) dan een interne flits, en omdat deze op een arm naast je camera zit, kun je hem beter richten. Omdat je flitser niet in een lijn zit met je camera, zul je dus ook geen last hebben van scattering van stofdeeltjes. Die reflecteren nl gewoon de andere kant op ;)

Wat sowieso een aanrader is wanneer je het huis bij je huidige camera zou kopen, is om te investeren in een adapter zodat je voorzetlenzen kan monteren op je camera. Een roodfilter is een aanrader onderwater. Of je moet handmatig je witbalans in kunnen stellen, maar ik weet niet op dat met de Powershot kan (met mijn oude A510 kon het iig niet). Dit alles is te koop bij Onderwaterhuis in Roosendaal. Ik raad je overigens af om hier op een zaterdag naar toe te gaan: DRUK!

Weet niet of je ooit in de omgeving van Utrecht bent als ik er toevallig ben, maar dan kan je mijn set zien. Half juni ben ik een weekend in Belgie, bij Vodelee, dus dat zou ook een optie zijn. Of gewoon een kijkje nemen bij een duikwinkel :)

Als ik terug ben uit Indonesie zal ik wat foto's posten van mijn nieuwe aanwinst. Bij deze alvast wat foto's van mijn oude Casio camera, allen zonder externe flits: http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... 25&l=8ad5f
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik weet niets van onderwater fotografie maar wel van het water in Mozambique
ik geloof dat je al door had dat het niet in de catogorie tropisch viel maar nog even voor de duidelijkheid.
het is een bruine soep zoals de noordzee waar de walvishaaien en de manta's zitten ( en net zo koud ;) )
en de manta cleaningstations zitten dieper dan 20 meter ( bij tofo)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:ik weet niets van onderwater fotografie maar wel van het water in Mozambique
ik geloof dat je al door had dat het niet in de catogorie tropisch viel maar nog even voor de duidelijkheid.
het is een bruine soep zoals de noordzee waar de walvishaaien en de manta's zitten ( en net zo koud ;) )
en de manta cleaningstations zitten dieper dan 20 meter ( bij tofo)

Niet overdrijven Rudi :P

De Noordzee is groen, niet bruin.... Bovendien is het zicht in Mozambique gemiddeld zo'n 15 meter en is het minimaal 21 graden, terwijl het zicht in de Noordzee max 6-10 meter is en de temp schommelt tussen de 6 en de 17 graden. (En dat is nog altijd warmer en beter zicht als in de Oosterschelde.)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij waren er na een week van storm en zagen geen hand voor ogen...en ik vond de soep toch echt bruin ;)
nu is storm niet representatief maar het stormt er best veel.
en 21 graden....no way!!! we bevroren zowat in ons dikke wetsuit.
op een warme dag ging je er nog niet in zwemmen! (april)
Tofo ligt natuurlijk in zuid mozambique, noord Mozambique ligt alweer veel dichter bij een keerkring
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Brrrr ... klinkt allemaal veelbelovend als wij daar in de (afrikaanse) winter zijn }:|
Maar het zou wel een goede periode zijn om te zien wat wij willen zien.

Heel erg bedankt voor je uitleg Jenny. Ik heb al gekeken op duikforum.nl, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Jouw info doet me besluiten om toch maar dat toestelletje van mij te gebruiken en daar een onderwaterhuis voor te kopen.
Ik heb nog nooit foto's genomen met dit toestel. Het is een gevonden exemplaar (het 2e op 3 jaar tijd). Maar de Canon Power Shot wordt blijkbaar door meer duikers gebruikt. Ik zit wel goed dus om mee te beginnen.

Nogmaals bedankt voor de reactie's.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Zie hier Barend's foto's met zijn Powershot:

http://www.duikforum.nl/stille-oceaan/2 ... -oahu.html

(Het zou ook kunnen dat dat de 620 is, ik ken helaas niet de precieze configuraties van al mijn buddies... ;) )
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ondertussen de hele namiddag op duikforum.nl zitten lezen ...
Mercikes nog voor de link. Die bevestigt mijn besluit ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Graag gedaan.

Het onderwaterfotografie boek van NOB/Nelos is trouwens ook wel een aardig werk voor de beginnende onderwaterfotograaf.

Zoek je nog een buddy? :P
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

mochten er nog meer mensen interesse hebben in een goedkope set:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1

(niet mijn advertentie, en ik ken de eigenaar niet)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Jenny schreef: Zoek je nog een buddy? :P

Als de gelegenheid zich aan biedt, tuurlijk. Dan voel ik me zeker veilig ;)
M'n vrouw duikt ook (OW) en dochter (13j) gaat voor haar OW.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Stuur maar een PMetje waar je wanneer bent, wie weet :)

(Mocht je nog een Nederlandse DM zoeken ... *))
Laatst gewijzigd door Jenny op 12 mar 2009 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie