2 Maanden Azie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Bucari007

2 Maanden Azie

Bericht door Bucari007 »

Hallo,

Mijn planning is om over een maand of 3 voor 2 maanden te vertrekken naar Azie samen met me vriendin...er even lekker tussen uit. De planning is om een retourticket naar bangkok te kopen en de rest gewoon daar te regelen. Mijn vriendin wil heel erg graag Cambodja bekijken en Laos trekt mij eigenlijk ook wel echt..voor de minder toeristische(westerse) gebieden van Azie trekken mij zeer.
Ik ben nu een beetje aan het rondneuzen om een reisplanning te maken. Ik zat te denken om vanauit bangkok naar Laos te gaan, maar een tussenstop van een week of 2 te maken in een mooi gebied in Thailand zelf nog. Dan de grens over te trekken om een week of 3 door Laos te trekken en dan door naar beneden Cambodja in te gaan voor nog een week of 2 á 3.
Daarna zou ik heel graag nog een goeie week bijkomen op een tropisch strandje ofzo...wat is hier voor aan te raden? Liefst niet met 100 nederlanders naast elkaar op het strand!

Vervolgens terug te gaan naar Bangkok om daar nog even een dag of 3 rond te neuzen en dan weer terug naar Nederland.

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven over een mogelijke route om plaatsen waar ik echt heen moet!

Bedankt alvast!!
bolletjeom
Reisexpert

Re: 2 Maanden Azie

Bericht door bolletjeom »

klinkt als een goed plan
neem gewoon een dag of 2 in bangkok om te acclimatiseren en reis dan op je gemakje naar het noorden. sla af en toe links of rechts af.
(pak er even een kaart bij ;) )
stops opweg naar noor Laos in thailand die de moeite waard zijn:
Kachanaburi
Ayuthaya
Khao Yai National Park
Chiang Mai
Pai
Chiang Rai

3 a 4 weken laos en 2 a 3 weken voor Cambodja is prima ingeschat!
Een leuke tropisch eilandje waar je niet struikelt over nederlanders/ toeristen is een beetje veel gevraagd in super toeristisch Thailand waar iedereen een eilandje zoekt.
Zelf vond ik Ko Tao leuk. Ko Samui schijnt echt een drama te zijn, Koh Samed is ok als je consesies moet doen aan reistijd. Prima optie als je geen tijd hebt en nog niet heel veel eilanden kent. er komen vooral veel thai omdat het niet al te ver van bangkok is
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Bucari007

Bericht door Bucari007 »

Het strandje om nog even te relaxen aan het eind van de reis mag ook best in Cambodja zijn...heb daar namelijk ook mooie dingen over gehoord!
ponchovogel
Vakantieganger

Bericht door ponchovogel »

op de terugweg de grens over bij cambodia zit je dicht bij het eiland koh chang in thailand en 5 u vanaf bangkok

vond het kwa sfeer een erg leuk eiland alhoewel het net als alle andere plekken flink vol gebouwd wordt
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Als je het héééél rustig wil houden, is Koh Mak (tussen Koh Chang en Koh Kut) hét van hét.
Maar er is dus geen ene **** te beleven. Wél mooie stranden.
Koh Tao (aangeraden door Bolletje) ligt misschien een beetje uit de richting voor je, maar persoonlijk vind ik dit niet zo'n ideale afsluiter. Dit eiland is vooral populair bij duikers. Van Koh Samui heb ik ter plekke ook negatieve verhalen gehoord.
Het is ook niet verkeerd om rekening te houden met het regenseizoen bij je keuze van strandvakantie. Met dit in m'n achterhoofd, verkies ik nog steeds de eilanden in de Andamanse zee. Maar ja, dit ligt nog verder ...
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Klinkt inderdaad als een prima plan.. Voor een eilandje en met jou route is Ko Chang echt een prima optie.
Mooie stranden, relaxt, je kunt er ook duiken en in het binnenland verschillende jungle tochten maken. Of bijvoorbeeld olifanten wassen in een jungle omgeving.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

voor een rustig mooi eiland kun je beter, zoals je zelf al zegt, in cambodja zijn.

ik heb niet echt recht van spreken want van de thaise eilanden ken ik alleen ko samed en daar vond ik echt geen flikker aan (relatief gezien natuurlijk ;) t is altijd beter dan zandfoort ). voor de rest maar conclusies getrokken uit alle 'ramp' verhalen (100 NLers naast elkaar) die ik te horen heb gekregen.

voor de kust van sihanoukville heb je wat eilandjes (rabbitisland, bambooisland zoiets), mwoah mwoah.
voor t echte werk ga je naar bijv. koh rung samloem. behoorlijk groot eiland met slechts vijf bungalowtjes aan de ene kant, heel klein vissersdorpje aan de andere kant.
denk: gewoon helemaal mooi tropisch eiland, wit zand, superhelder water, jungle etc. zonder andere toeristen _O_
snorkelen met allerlei beessies lekker af wisselen met avonturiertje spelen in de jungle (er is maar 1 paadje, dat gaat naar de andere kant, de rest is lekker wild)
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Of bijvoorbeeld olifanten wassen in een jungle omgeving.
Dit lijkt me helemaal top! He Bassie: heb je de Olifanten al gewassen!!!??? _O-
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik persoonlijk zou niet naar Sihanoukville gaan wij vonden daar weinig aan. Ik vond het strand ook helemaal niet mooi. Het word niet schoongemaakt dus er ligt een hoop troep.
Ik zou naar Koh Tao gaan is erg leuk en er zijn nog steeds plekken die niet zo toeristisch zijn en populair zoals Chalok Baan Kao erg rustig en relax. Verder als je toch wat meer drukte wil in de avond dan kan ik je Chairee Village aanraden.
Wij verblijven daar altijd maar iets aan de rand in een huisje met slaapkamer en huiskamer.
Verder is het heel lastig om iets te vinden wat nog rustig is in Thailand helemaal.
Als je gek wil doen kun je ook een visum aanvragen voor Vietnam en naar Phu Quoc gaan is erg mooi en nu nog rustig dit gaat wel steeds meer veranderen. Wij hebben hier 2 weken gezeten en vonden het geweldig.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

Ik heb Ko Tao niet echt aangeraden hoor! het was een omschrijving van mijn ervaring.
al moet ik wel zeggen dat als je wilt duiken het de moeite waard kan zijn om zo ver af te zakken naar het zuiden
zoals Kohraya al zei. of je dan links of rechts van de landmassa moet zijn ligt aan het seizoen (op letten!!)

Sihanoukville in cambodja kan mee of tegen vallen. afhankelijk van wat je verwacht en waar je zit. wij zaten niet in het "centrum" voor zover daar sprake van is en hadden het strand voor ons zelf. Onderwater is er niets te beleven. En zwemmen was voor ons toen geen optie omdat het stormde en dus flinke golven waren. Maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Over een schoon strand...daar heeft Moira een punt. er zijn niet veel plekjes waar ze het een beetje schoonhouden. Toen wij er waren met de storm heb ik met 2 kinderen en een emmertje de aangespoelde NAALDEN van het strand gehaald.
Wat ik er wel leuk aan vind is dat je dus niet met 100 nederlanders op een rij ligt maar dat de lokale monikken stiekem westerse vrouwen komen bekijken. Dat de kids die fruti willen verkopen echt engels willen leren en spelletjes met je willen doen.
J. heeft daar wel een mindere ervaring. hij werd gelokt om een beetje mee te voetballen met de lokals en vervolgens gingen ze hem masaal met de vlakke hand in zijn kruis slaan. Ik heb hem nog nooit zo verontwaardigd zien kijken en zien weg rennen. de jongens vonden het erg vermakelijk. J. een stuk minder ;)
Bucari007

Bericht door Bucari007 »

Het plan is toch een beetje aangepast...Laos laten we misschien toch maar links liggen. Nu lag Borne in het idee....lijkt mij echt te gek! Iemand ervaringen hiermee? Hoelang heb je nodig om daar een beetje een goeie indruk van te krijgen?
Aan de andere kant is Borneo ook weer niet echt praktisch...ivm met veel extra vliegen etc! Vietnam misschien een idee?? Iemand daar ervaring mee?

Het idee tot nu toe is om te beginnen in Chang Mai...en vanaf daar door te trekken naar het zuiden van thailand...dan over de grens Cambodja voor een week of 2......en dan??? We hebben nog ongeveer 3 weken over dan...misschien 4, maar willen iig de laatste week relax aan een niet te toeristisch strand doorbrengen!?
Help...het ziet er allemaal mooi uit:S!
bolletjeom
Reisexpert

ik zie de logica er niet van in om te beginnen in Chiang mai
over het algemeen wordt je ticket daar ook niet goedkoper van...en met een beetje pech moet je dan overstappen in Bangkok wat het helemaal een beetje zinloos maakt.

met 1 nachttrein ben je van Bangkok in chiang Mai en andersom. Zo groot is dat land nu ook weer niet

Laos links laten liggen vind ik echt een slecht plan. het is daar zo ongelooflijk authentiek azië ...of dat is nu precies waar je tegen op ziet dat het misschien allemaal te basic is. Borneo is idd meer ontwikkeld. Daar vind je wel supermarktjes en mc donalds.
als je graag wilde dieren als neusapen enzo wil zien dan wint Borneo natuurlijk weer.

je vliegt overigens het goedkoopst naar Borneo vanaf Maleisië dus dan zou je dat land erbij moeten pakken. Wat betreft leuk snorkelen en keuze uit eilandjes kom je dan wel aan je trekken.

4 weken voor Borneo zou ideaal zijn. Heen vliegen op Kuching. Sarawak bekijken. omhoog langs Niah en Miri. Even Brunei meepakken en dan Kota Kinabali. rondje maken langs Orang Utans, jungle tochtje een hoge berg en eindigen met snorkelen of duiken op de aller mooiste locatie ter wereld. sipidan! Vliegen van Tawau naar Kota Kinabaul kostte mij maar €14 ! dat was goedkoper dan 2 dagen dezelfde route terug met de bus.

als je minder tijd hebt kies je voor 1 van de delen van Borneo. met 1 a 2 weken zou ik eeder kiezen voor Sarawak met 2 a 3 weken Sabah.
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

8 weken Azië op de planning, waar moet ik beslist heen?

Bericht door Jeannette »

Hallo allemaal,

In 2010 ben ik een krappe week naar Thailand geweest, dit vond ik zo leuk dat ik mijzelf heb geloofd zoiets vaker te doen.
Nu ben ik in de gelegenheid om volgend jaar in januari/februari zo'n 7 a 8 week vakantie te nemen.
Deze zou ik graag in Azië doorbrengen alleen.. ik zie door de bomen het bos niet meer..
Alles lijkt mij leuk en mijn potentiële routes zijn al niet echt realistisch meer :P
Vandaar dat ik jullie wil vragen, wat zou ik absoluut moeten zien in Azië en hoe maak ik daar in haalbare route van?

In Thailand ben ik op de volgende plekken al geweest: Bangkok, Koh phangan, Ko tao, Kanchanaburi, Sukhothai, Pak Chong, Chiang mai en Pai.
Ik vind het niet erg om nog weer op dezelfde plek terug te komen maar wil natuurlijk ook nieuwe dingen zien :D

Groetjes Jeannette
live is not the amount of breaths you take but the moments that take your breath away
ubiytsa
Reisexpert

Re: 8 weken Azië op de planning, waar moet ik beslist heen?

Bericht door ubiytsa »

Waar liggen je interesses? Als je Azië kiest voor zo'n periode dan heb je vast wel iets in je hoofd wat je per se wil zien. Misschien dat wij soortgelijke of juist variërende bestemmingen voor je kunnen voorstellen.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
GinoT
Wereldreiziger

Re: 8 weken Azië op de planning, waar moet ik beslist heen?

Bericht door GinoT »

Ik zou me enkel beperken tot 2 a 3 landen. Richt je niet om zoveel mogelijk te zien. Less is more & go with the flow is mijn devies. Hoewel een beetje plannen handig is, plan ik niet te veel. Ik bereid me daarintegen wel voor met wat er allemaal te doen is. Er zijn zoveel mooie plekken. Neem een besluit wat je gaat bezoeken en verdiep je erin.

Mocht je in Bangkok willen beginnen, dan kun je vanaf Bangkok elke windrichting reizen. Bijv. via het Noorden reizen naar Laos en wellicht (Noord)-Vietnam. Ga je zuidwaarts dan geeft het je de mogelijk om richting Maleisie, Singapore en Indonesie te reizen, etc. Het hangt er echt vanaf zoals ubiytsa zegt waar jouw interesses liggen. Het voordeel is dat zowel AirAsia en TigerAir goede verbindingen hebben met de rest van ZOA. Zowel Bangkok, KL, Singapore, Jakarta en Bali goede verbindingen met elkaar en met de overgrote meerderheid van ZOA hebben.

Zelf probeer ik altijd zo efficient mogelijk te reizen. Daar waar goede verbindingen, bij voorkeur rechtstreekse, op elkaar zijn aangesloten. Dit scheelt je vaak tijd en geld. Probeer daarnaast af te wegen of lange reistijden opwegen tegenover wat je betaald. Zo heb ik indertijd besloten om de fast boat van Bali naar Gili Trawangan te nemen i.p.v. de lokale boot te reizen. Hoewel de fast boat $ 17,- was i.p.v. $ 3,- local boat was, duurde de reis 1,5 uur i.p.v. 7 - 8 uur. Dit neemt niet weg dat je soms ook gewoon met de (night)bus en of (night)train kunt reizen. Je krijgt dan natuurlijk wel de kans om de regio en het gebied te zien
Plaats reactie