Rabies-inenting

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Dexter
Reisexpert

Re: Rabies-inenting

Bericht door Dexter »

ErikB schreef:Wat een verhaal zeg! Ja, als je de pech hebt dat je net een eind weg zit, dan kan ik me de stress voorstellen!
Wel een rotstreek zeg van die hond, dat hij het uitgerekend op je billen voorzien had. Uitkijken voor Dexter hoor...voor je het weet blijkt billenbijten ook een van z'n "famous moves" te zijn _O- .
Je kan het zelfs van 'likken' krijgen :P
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

Ik zei dat ik denk dat een groot deel niet nodig is geweest, omdat ik mensen ben tegengekomen die in dezelfde situatie zaten als ik die helemaal geen prik niks hebben gehaald en die waren gewoon gezond, niks aan de hand. Maar toch was ik wel blij dat al die prikken hebt gehad, je bent dan voor veel dingen weer jarenlang beschermd en het is toch wel een prettig gevoel. Ook met die rabies...ik ben tijdens mn vrijwilligerswerk met schildpadden nachtenlang beroofd van mn koekjes dan kwamen de wasberen gewoon naast je bed om je tas zowat uit mekaar te schuren, en op het strand kwam er een keer een aapje aanrennen die toch best groot is van dichtbij en griste zo een heel pak koekjes uit mn handen 0_0 dat was schrikken! Ja en als ze je dan bijten ben je toch wel blij dat je die prik hebt gehaald.
Maarja dingen die echt gevaarlijk waren en waar je ook gevallen van hoort als dengue, daar was ik dan weer niet tegen beschermd. En dat was nog de grootste kans dat ik dat zou krijgen want ik was he-le-maal lekgeprikt.
Ik kijk er nu heel anders en veel relaxter tegenaan, eigenlijk een beetje zoals de mensen daar in Midden-Amerika. Ik moest een keer door een ontsteking elke dag naar een ziekenhuis voor een infuus 5 dagen lang, en toen vertelde een keer een van de zusters dat er af en toe iemand langskomt die door een slang is gebeten. Een keer zat er zelf een vrouw met een dode slang in de wachtkamer!
Ik dwaalde een beetje af sorry :)

Toch vind ik dat je beter dingen kan voorkomen dan genezen en zou ik ook weer prik gaan halen als het zou worden aanbevolen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik vind het goed te horen dat een nederlandse verzekering zoveel moeite voor je doet. Dat is bemoedigend. snap nu ook wat beter waarom ze liever hebben dat je je van te voren laat vaccineren. Een helikopter als optie is een duur grapje voor een verzekeraar.
Het is ook heel goed dat je die vaccinatie hebt gehad. Ik snap ook heel goed de paniek maar de kans dat je toen met dat vaccin werkelijk een hondsdolheid hebt onderdrukt is nog steeds heel klein....als je begrijpt wat ik bedoel.
het merendeel van de dieren heeft namelijk geen hondsdolheid.
Zo'n vaccinatie moet je dus wel halen hoor!! begrijp me niet verkeerd maar je krijgt ook niet van iedere wondje tetanus maar er wel een injectie voor in nederland en ook niet iedere teek geeft lyme of tekenkoorts....net als niet iedere mug malaria of Dengue geeft.

Maar ik blijf niet begrijpen hoe die 24 uur zo belangrijk is terwijl andere bronnen het hebben over minimaal 2 weken incubatie tijd....dan zou 48 uur toch ook niet het einde van de wereld zijn...lijkt mij.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:Maar ik blijf niet begrijpen hoe die 24 uur zo belangrijk is terwijl andere bronnen het hebben over minimaal 2 weken incubatie tijd....dan zou 48 uur toch ook niet het einde van de wereld zijn...lijkt mij.
Volgens mij moet je binnen 48 uur het serum Marig innemen, wat weer niet hoeft als je al in NL gevaccineerd bent. Ik ben geen medici, maar er is wel een verschil tussen incubatietijd en de periode dat je het virus kan uitroeien.
Maniels

Bericht door Maniels »

Ik vind idd dat,ondanks mijn rabies ervaring, dat in Nederland laten enten voor zoveel geld in verhouding met het risico misschien wel overbodig is. Ik heb ook wel enorme pech gehad met de locatie, natuuurlijk. ( wat betreft de beet en afstand :P ) Risico bijft klein zelfs als je eenmaal gebeten bent. Dat hield ik mezelf ook wel voor,maar ondanks mijn nuchterheid voelde ik me er niet happy onder. Het klopt idd dat je nog een speciaal serum binnen 24 uur toegediend moet krijgen IN de wond. Kan je vertellen dat 20 kleine prikken in een wond niet fijn is, zelfs niet in een bil ;(
Ik vraag me trouwens af of bij een nieuwe beet ik weer geent moet worden. Nog maar eens even opzoeken, of mss iemand die dit weet.

Groetjes Manon
bolletjeom
Reisexpert

ik weet het niet maar ik denk het wel.
ook omdat het niet een vaccinatie is die gegarandeerd werkt.
En andere vaccinaties moeten ook herhaald worden zoals tetanus enzo.
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

ja je moet dan weer geprikt worden, de injectie die je bij de GGD hebt gehad werkt wel een aantal jaar maar die zorgt er dus alleen voor dat je 24 uur langer reactietijd hebt dus bij elke beet moet je dan weer een nieuwe prik halen.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb nu 3 prikken gehad voor Rabies maar ik ga morgen nog een keer terug naar het Tropencentrum om te vragen of ik er nu nog 1 moet hebben zodat ik voor langere tijd enigzins veilig ben. Ook ga ik een prik halen voor Gele Koorts en moet ik de inenting tegen Buiktyfus weer eens laten zetten want die verloopt na de zomer.

Dan ben ik straks echt voor bijna alles ingeënt.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

heb gister een cursus gehad oa met een GGD dame.

Over Rabies.
vooraf vaccinatie halen kost 3 keer €75. De vaccinatie werkt ongeveer 2 jaar en geeft je 48 uur de tijd om vervolg prikken te halen

zonder prikken moet je binnen 24 uur in een ziekenhuis zijn.
De vaccinatie die je moet krijgen na een beetwond of een krabwond kosten € 700 !!!!
wanneer je dit moet voorschieten in een ziekenhuis zijn ze je dus niet aan het bedonderen!
de vaccinaties zijn in veel landen niet toe moeilijk te verkrijgen . Bel altijd eerst je SOS hulpdienst van je verzekering voordat je op reis gaat naar een grote stad. Het kan zijn dat je beter naar een andere stad of ziekenhuis kan gaan. Die info is bekend bij de SOS dienst
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

€700? Waarom kreeg Maniels die dan voor €1 :-)
Gelukkig hadden ze in het ziekenhuis in Lao Cai wel het juiste vaccin ( Rabivax). En hoeveel het daar kostte?!
1 euro!! De rest van de reis moest ik aanpassen op het vaccinschema 5 of 6 x, ik weet het niet meer, ik was allang bij dat ik het vaccin kon krijgen.
bolletjeom
Reisexpert

je hebt Rabivax en Marig.
Rabifax is het vaccin dat je voor die tijd moet krijgen. Je lichaam maakt antistoffen aan tegen Rabies met dit vaccin.
hiervoor betaal je in Nederland dus die €75 per spuit

wanneer je gebeten bent moet je het Serum hebben oftwel Marig.
Dit serum is een menselijk serum. zeldzaam en duur. het zijn menselijke antistoffen. Aangemaakt door mensen die erg goed reageren op de vaccinatie en zo lief zijn om het te doneren.

volgens de GGD dame moet je direct Marig hebben na een beet. zelf antistoffen aanmaken door dan pas te vaccineren kan te langzaam gaan.

in het geval van Maniels zou het dus kunnen zijn dat Marig niet voor handen was of dat men heeft besloten dat het risico in het betreffende gebied niet heel groot was om gelijk het dure serum van stal te halen
Plaats reactie