Tuberculose

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Plaats reactie
Timski

Tuberculose

Bericht door Timski »

Hallo iedereen,
Alle benodigde vaccinaties hebben we, maar wat zijn jullie ervaringen en gedachten over tuberculose? Je kan je laten inenten of krasjes laten zetten zodat je kunt meten of je het wel of niet hebt....... Belangrijk om te doen of gewoon een GGD kwestie om stukje angst in te boezemen en geld te vangen??

groeten,
tim
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik weet dat de GGD in nederland zich ernstige zorgen maakt om de nederlandse volksgezondheid vanwege het opengaan van de grensen met het oostblok.
Het aantal tuberculose gevallen in nederland zelf begint al drastisch te stijgen.

Ik weet niet waar je heen gaat en hoeveel je in contact komt met locale bevolking.?
Het werd ons sterk aangeraden omdat we 7 dagen in de trein gingen zitten met mongoolse handelaren door rusland. Omdat een trein nogal afgesloten is werd het ons sterk aangeraden en ook omdat we daarna naar china gingen waar het nog relatief veel voorkomt.

Ik heb de neiging de GGd te geloven gewoon omdat ik mijn gezondheid die paar tientjes wel waard vind.... Als je ziek word ben je zoveel verder van huis.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Helemaal met bolletjeom eens!

Ik ken mensen die om kostenoverweging besluiten om de benodigde vaccinaties niet te nemen. Maar ik ben iemand die niet gaat bezuinigen op de gezondheid mede door ervaring.

Een maat (met wie ik in de junioren heb gevoetbald) is aan een virus overleden dat hij opgelopen met reizen. Hij is de zomer nadat hij zijn middelbareschool diploma had gehaald naar Spanje, Rusland en nog ergens heen gegaan. Toen hij terugkwam werd hij al snel ziek en artsen hebben nooit kunnen constateren wat hij precies had, afgezien dat er een virus in zijn ruggewerfsel zat. Een half jaar daarna overleed hij eraan.

Nu wil ik geen schrikbeeld achterlaten. Want om te beginnen ligt er geen relatie tussen wat hij kreeg en het wel of niet nemen van al de geadviseerde vaccinaties. Maar door die ervaring neem ik nu alle geadviseerde vaccinaties.
Daarnaast mij gaat het waarschijnlijk in 99% van de gevallen goed, maar wanneer het fout gaat ben je wat bolletjeom zegt: veel verder van huis en dan zijn die paar tientjes (en wat mij betreft ook hondertjes) wat mij betreft verwaarloosbaar...

Maar het is en blijft een persoonlijke afweging: welk risico schat je in dat aanvaardbaar is om wel of niet te nemen...
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

TBC :
-wordt overgedragen door speeksel (bvb niestbuien).
-komt voornamelijk voor in Afrika en zuid oost Azië.
-wordt meestal voorkomen door onze eigen afweerstoffen.
-is een risico voor mensen met een verminderde weerstand.

Ik zat ooit 2 maanden in een afdeling met tbc- en hiv-patienten zonder dat mij enige bescherming werd geboden (behalve de tip om enige afstand te houden).
Met deze "tip" kan je natuurlijk niets beginnen als je op reis bent, waar je niet weet wie wel of niet tbc heeft. Maar met voorgaande punten in gedachte, schat ik het risico klein in en heb ik me er niet voor laten inenten tijdens mijn reizen.
bolletjeom
Reisexpert

ik was nog even vergeten te zeggen dat onze GGD nooit de druk heeft opgevoerd om ons te overtuigen deze vacinatie te nemen. Ze hebben plus en min punten op een rijtje gezet en we mochten zelf kiezen
Hierdoor heb ik wel vertrouwen in de GGD en denk ik niet dat ze alleen commercieel denken.

Wat Kohraya zegt over speeksel en dus niezbuien en dus ook gerochel klopt. En ook het stukje over weerstand.
Dat van mij is door een andere ziekte niet zo sterk vandaar ook (denk ik) dat we die vaccinatie toch maar hebben genomen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Mijn ervaringen met de GGD zijn dat ze stinkend duur zijn. Wanneer je de medicatie op doktersrecept gaat halen (niet alle dokers schijnen dit te doen) en dan de dokter deze spuiten laat zetten ben je ongeveer de helft aan de kosten kwijt.

Zo hebben wij toch alle spuiten gehaald tegen een flink lager bedrag.
bolletjeom
Reisexpert

hi Erik
je hebt mazzel als je een huisarts hebt die dat doet....hoewel het nu met het nieuwe zorgstelsel misschien gaat veranderen omdat de verzekeraars de kosten naar beneden willen zien gaan.....
wie weet, de mijne doet er jammer genoeg nog niet aan

even voor iedereen:
ik vond het volgende stukje uitleg over TBC
Sommige huisartsen en GGD`s raden een TBC inenting (BCG) aan of een preventieve test, een mantoux-prik. Deze test kan twee keer worden uitgevoerd: voordat je op reis gaat om te controleren of je niet al besmet bent en na de reis om te kijken of je tijdens de reis geïnfecteerd bent. Mocht uit de tweede test blijken dat je inderdaad geïnfecteerd bent geraakt, dan kun je een medicijnkuur volgen om te voorkomen dat je daadwerkelijk tuberculose krijgt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid je te laten vaccineren. De genoemde BCG-vaccinatie beschermt echter niet tegen het krijgen van tuberculose, wel tegen de eerste gevolgen van de ziekte.
sophie

Bericht door sophie »

Het is inderdaad lastig om te beslissen of je je wel of niet inent tegen TBC. Een vriendin zit daar ook nu mee te worstelen. Op internet staat zoveel verschillende informatie en zelfs verschillende instanties raden ieder wat anders aan...Wat een meneer van de GGD vertelde was dat als je je laat inenten tegen TBC en je krijgt het tóch, het dan moeilijker wordt om het aan te tonen. De mantoux-test werkt dan niet meer en de enige mogelijkheid om er achter te komen of je het hebt of niet, is door het maken van een rontgenfoto en dat kan pas als je in een vergevorderd stadium zit...Uiteindelijk blijft het kansberekening: of je krijgt het wel, of je krijgt het niet :). Bovendien zijn in landen waar het veel voorkomt (zoals Indonesie) de mensen er zo op gespitst, dat ze het vrij snel zullen ontdekken en bestaan er goede medicijnen tegen. Al met al zou ik het zelf niet doen, je blijft bezig met je inenten en voorzorgsmaatregelen te nemen om niet ziek te worden. Je moet wel kunnen blijven genieten van je vakantie en je niet constant zorgen maken of je niet iets eng oploopt!
bolletjeom
Reisexpert

Al met al zou ik het zelf niet doen, je blijft bezig met je inenten en voorzorgsmaatregelen te nemen om niet ziek te worden. Je moet wel kunnen blijven genieten van je vakantie en je niet constant zorgen maken of je niet iets eng oploopt!
het lijkt me dat je meer kan genieten en je minder zorgen maakt als je beschermd bent tegen allerlei ziektes dan dat je allert moet blijven :wink:

ik las laatst ergens dat de GGD over het algemeen een Manoux-test aanraad.
Krijg je een ander advies van ze dan is dat meestal om dat je langere tijd naar een hoogrisico gebied gaat.
Timski

Bericht door Timski »

We gaan dinsdag toch maar voor de Mantoux, kosten 18 euro dus dat valt wel mee.
Plaats reactie