Valuta

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Paolovic
Vakantieganger
Contacteer:

Valuta

Bericht door Paolovic »

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik naar ten minste:
Costa Rica
Panama
Ecuador
& Peru

In de Lonely Planets van die landen lees ik dat ieder van deze landen hun eigen valuta hebben. Maar dat overal ook betaald wordt met US$. Wat me voor die landen logisch lijkt omdat dat altijd een stabielere valuta is dan die ze zelf hebben (mogen ze wel eens snel over gaan op de Euro!). Maar rekenen ze dan geen hoger tarief vanwege wisselkoersen die ze erbij berekenen en wisselkoersen in hun eigen voordeel...? Anders is het misschien toch verstandiger om met de lokale valuta te betalen.
Ik hoor het graag!

Groetjes,
Paul
El Niño
Reisexpert

Re: Valuta

Bericht door El Niño »

In Ecuador hebben ze gewoon de USD! Dus lekker simpel. In Peru hebben ze de Nueva Sol, maar sommige prijzen (hostels bv) zijn in USD. Vuistregel: betaal in Sol als de prijzen in Sol zijn, en betaal in USD als de prijs in USD is. Als je vraagt om omrekeken rekenen ze bijna altijd met een voor jou klein beetje nadelige koers. Logisch toch?

Costa Rica en Panama weet ik niet.
Paolovic
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Paolovic »

Vuistregel: betaal in Sol als de prijzen in Sol zijn, en betaal in USD als de prijs in USD is.
Klinkt heel logisch, is ook heel logisch. Maar constant met twee valuta in je portemonee rondlopen is ook vervelend.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Nee hoor. Als je door meerdere landen reist, is het sowieso slim om een veiligheidsvoorraadje in dollars mee te nemen. En overdag loopt je gewoon met je Soles rond (in Peru dus). Prijzen in dollars heb je niet zo vaak. Ik heb in Peru alleen in een paar hostels met $$$ betaalt. Vaak zijn het de wat duurdere dingen met prijzen in $$$. De Inca-trail prijzen zijn ook in $$$ geloof ik.
Paolovic
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Paolovic »

Oké, thanks for the info! Anyone for Panama and Costa Rica?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

met google vond ik dit:
De munteenheid van Costa Rica is de Colón. Er zijn biljetten van 10,000, 5000, 1000 en munten.
Indicatiekoers: 1 euro = 691 colones (mrt 2008). Je betaalt toch doorgaans met colones. US$ cash worden overal geaccepteerd. De meest gebruikte creditcards zijn Visa en Mastercard. Heb je een bankpas die is aangesloten bij Cirrus of Maestro, dan kun je contant geld pinnen. Vaak zijn er per plaats maar 1 of twee automaten, die dan soms buiten werking zijn. Houd dus wat reserve aan. Bij bijna alle hotels kun je met credit card betalen.

De munteenheid van Panama is de Balboa, heeft dezelfde waarde als de US$ en lijkt er ook op. Je kan overal met US$ betalen, neem ze dus bij voorkeur cash mee (Euro's moet je omwisselen in Balboa of US$). De Balboa is verdeeld in bankbiljetten van 5, 10, 25, 50 en 100 en in munten. Waarde: 1 euro = 1,36 balboa .
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Paolovic: En als je bij terugkeer nog munten over hebt dan zijn ze bij mij van harte welkom voor mijn verzameling! Ik geef er gewoon voor terug wat de waarde is in Euro. :)
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

in panama betalen ze ook gewoon met dollars, al hebben Ecuador en Panama wel hun eigen munten (amerikaanse munten worden ook gebruikt) die je denk ik alleen in het land kunt gebruiken. De biljetten zijn allemaal dollars.

In peru betalen ze met soles, af en toe in supermarkten zie je de prijs zowel in dollars als in soles aangegeven, maar ze zijn erg kieskeurig in de biljetten die ze accepteren ivm vervalsingen. Ik heb een rekening bij de rabobank en met mijn rabopas kan ik werkelijk overal terecht (overigens in alle drie de landen en meestal zonder extra toeslagen al wisselt dat per bank en automaat). Neem voor problemen of noodgevallen een rabocard creditcard mee. Deze worden ook overal geaccepteerd.

We hebben slechts 1 dag in Costa Rica doorgebracht maar konden zonder problemen geld wisselen. Ik weet niet hoe goed de dekking is van de credit en pin passen, maar gezien Costa Rica waarschijnlijk het meest toeristisch is van alle vier de landen verwacht ik niet dat je er problemen mee zult krijgen.

Euro's worden ook overal gewisseld maar in de regel krijg je een betere koers voor dollars. We hebben dan ook bij vertrek naar Mexico geen euro's maar wel twee geldriemen vol dollars meegenomen.

Groeten vanuit Urubamba, Peru

Jos
Paolovic
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Paolovic »

Hartelijk dank Jos!

Dat wordt dus voornamelijk gebruik maken van de US$! Wat betreft het kunnen gebruiken van mijn pinpas/creditcard ben ik niet zo bang. Volgens mij moet je met het Cirrus logo en Mastercard logo op héél veel plaatsen terecht kunnen.

Ben je al lang in Peru/ Zuid-Amerika? Hoe lang ben je daar in totaal? Ik verwacht ergens in juni of juli in Peru te zijn, maar niks is zeker...

Groetjes Paul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou voor de zekerheid wel een visa kaart meenemen.

In Peru (maar dat is al heel lang geleden 2004) kon ik in bepaalde kleinere plaatsen alleen pinnen met visa.
Costa Rica en Panama weet ik ook niet, maar in de buurlanden o.a. nicaragua en guatemala liepen we in 2008 tegen hetzelfde probleem aan. Al had dat ook meer te maken met veel pinautomaten die uberhaupt niet werkten. Gezellig in een taxi langs alle pinautomaten van een stad. :) Als er dan 1 niet out-off service is ben je blij en die pakt alleen visa ben je wat blij dat je die hebt en neem je de paar euro pinkosten op een creditkaart wel voor lief.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Noord Peru is idd lastig. Er is maar 1 keten waarbij je kunt pinnen met Cirrus. Die hebben wel veel apparaten, maar het was max 400 Sol per keer, en dat is wat weinig. Ik had dat gelazer in Mancora, Trujillo, en Huaraz (2007). Maar ach, ik heb het ook gered. Achteraf had Visa wel beter geweest. Mastercard had ik niks aan in Noord Peru. Toch: als het eens echt tegen mocht zitten, dan kun je altijd nog wel ergens een cash advance op je credit card krijgen ofzo. Heb ik gelukkig nooit hoeven proberen.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

heerlijk dat niets is zeker reizen!

Ik ben nu voor de derde dag in Bolivia en samen met mijn vriendin heb ik Peru in 5 weken bezocht en doorgereist. van de vier landen die je noemt is het zeker mijn favouriet!

Van de vijf weken hebben we bijna drie weken in het noorden doorgebracht, Piura, Chiclayo, Chachapoyas en Cajamarca. We hebben de creditcard 1 keer gebruikt puur omdat het handiger was. En slechts een enkele keer werd de bankpas geweigerd, waarna het in de meeste gevallen omdraaien was naar de volgende automaat van een andere bank. We hebben nooit meer dan 300 soles gepind, wat inderdaad niet veel is, maar hoe minder op zak hoe minder je kwijt kunt raken. We moesten dus wel twee a drie keer per week pinnen, maar de meeste banken rekenen geen extra toeslag dus dat maakt niks uit. In de regel zijn we hier in zuid amerika, maar in het bijzonder in Peru vaker het mastercard dan visa logos tegen gekomen, dus het lijkt me dat je met een mastercard betere dekking hebt. In tegenstelling tot Mexico en centraal amerika waar Visa een betere dekking heeft. Op de meeste automaten staat overigens vaak of Visa of Mastercard/Maestro, maar zodra je de pas er indrukt komt op het scherm vaak een hele lijst met ondersteunde kaarten te staan, niet enkel de kaarten die op de automaat staan. Met andere woorden, gewoon proberen.

En controleer je bonnetje of ze ook extra toeslag rekenen. In tegenstelling tot andere landen vragen de bankautomaten in Peru niet om goedkeuring om een euro of zelfs 1,5 euro extra toeslag te mogen rekenen.
Plaats reactie