Vragen over rondreis Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
tamout

Re: Voor het eerst backpacken

Bericht door tamout »

Jennny, je hebt echt een hele leuke site, ik heb je verhalen gelezen, gaaf hoor!
Bolletje om, ik heb al even gekeken bij de guesthouses, komt helemaal goed! Bedankt voor de tip!
Kohraya, ik heb inderdaad een lonely planet aangeschaft en ben me er nu min of meer in aan het verdiepen.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips! Heel erg fijn om ervaringen te horen van mensen die er al geweest zijn!

Ik heb er helemaal zin in!!!

Groetjes Tam
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Wij zijn in november en december 2008 in Indonesie geweest voor 6 weken.
Dit was heel kort vonden wij persoonlijk. We hebben veel van Indonesie jammer genoeg niet kunnen zien maar dat terzijde.

Wij zijn in Java naar Jakarta, Bandung, Yogyakarta en Surabaya geweest.
Wij vonden zelf Jakarta niet veel aan en zijn hier totaal 3 dagen geweest vonden we meer dan genoeg. We hebben hier wat gewinkeld en er zijn nog een paar gebouwen die door Nederlanders is neergezet.
Verder vonden wij zelf yogyakarta helemaal geweldig en hebben daar best lang gezeten. Je kunt vanuit daar naar de Borobudur en naar de pramadan zeer de moeite waard. Verder hebben ze allemaal winkels waar batik word verkocht daar zijn ze erg bekend om. Daarnaast kun je daar zeer goedkoop zilver kopen wat ook de plek is om het te kopen.
Wij hebben alles met de trein gedaan en de treinrit van Jakarta naar Bandung is zeer de moeite waar door de bergen en veel natuur.

Treinkaartje kochten wij 1 a 2 dagen van tevoren maar hou in de gaten dat als het vakantie is in Indonesie dat het moeilijk is om treinkaartje te krijgen.
Wij zijn van Surabaya naar Bali gevlogen met Lionair en met hun vlieg ik nooit meer. Wij vonden de beenruimte vreselijk en vliegen dan liever met Airasia omdat die gewoon wat meer ruimte hebben. We zaten goed klem en de stewardessen vonden wij ook niet echt vriendelijk. Maar ja voor 40 euro maar je ook niet klagen he voor 2 personen.

Succes met het verder plannen.

gr van Moira
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Air Asia verschilt heel erg van vliegtuig tot vliegtuig hoeveel beenruimte ze hebben. Maar tegenwoordig kun je online je stoel reserveren, en dus kiezen voor extra beenruimte (750,000 rp op de vlucht van JKT - DPS). Nadeel is dat ze (nog) maar een beperkt aantal steden aandoen in Indonesie.

Over Lion Air heb ik eigenlijk geen klachten, ook niet qua beenruimte. Ik moet eerlijk bekennen dat hun Indonesische veiligheidsinstructie een van de grappigste ooit was: er werd gemeld dat je je reddingsvest niet mee naar huis mocht nemen aan het eind van de vlucht, en dat er een boete van 1,000,000 rp op staat als je het toch doen _O- Dit werd niet herhaald in het Engels.... :?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Moira schreef: Wij zijn van Surabaya naar Bali gevlogen met Lionair en met hun vlieg ik nooit meer. Wij vonden de beenruimte vreselijk en vliegen dan liever met Airasia omdat die gewoon wat meer ruimte hebben.
Ik ben vorige week vanaf Denpasar naar Surabaya gevlogen met Lion Air. Ik moet zeggen dat ik het, na alle horrorverhalen, best mee vond vallen. Slechts een paar dubieuze momenten (heeeele scherpe bochten, hele snelle (stijle!) stijgingen/dalingen).
De dame van Lion Air was (uit zichzelf!) wel zo vriendelijk om mij bij de nooddeuren te zetten, zodat ik lekker veel beenruimte had.

Ik had trouwens ook pas 3 dagen van te voren geboekt (bij een winkeltje, want kreeg m op internet niet geboekt) omdat ik geen plan had. Dat kan prima dus. Loont trouwens wel de moeite om wat winkeltjes af te gaan. Waar ik 330.000rp voor betaalde (incl. 60.000rp commissie), werd me bij een andere toko voor 470.000rp aangeboden.

Tsja, tips... ik weet niet wat jullie allemaal op de planning hebben staan. Bromo vond ik een beetje tegenvallen eigenlijk. Ik was met een groep 'locals' op brommertjes naar Bromo, dat maakte het gehele tripje leuk (met brommertjes midden in de nacht vanuit Malang naar Bromo, om de vulkaan heen rijden, nog naar een waterval). Maar ik denk dat als ik groot geld had neergelegd voor een tripje Bromo, dat ik niet heel enthousiast kon zijn.
Mocht je in de buurt zijn, dan is het leuk, maar ik zou er niet een paar dagen voor uittrekken. (Maar peil ook even hoe anderen hierover denken, misschien zie ik het prachtige der natuur er gewoon niet in).

Zelf vond ik Bali heel relaxed. Ik heb van m'n 3 weken bijna een week in Ubud vertoefd. Goed uitgangspunt om dingen te bekijken/bezoeken en een ontspannen sfeertje. Had er zo nog een paar weken willen blijven.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb al eerder negatieve reactie's gelezen over de Bromo. Ik weet dus niet welke vulkanen die mensen allemaal gezien hebben. Of in welke setting.
Persoonlijk hield ik er een goed gevoel aan over, alsof ik in de pre-historie zat. Alleen de dino's ontbraken in het plaatje ;)

Afbeelding
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Het is niet zo zeer negatief bedoeld. Ik vond het ook erg mooi en bijzonder om te zien, maar de verhalen die ik erover had gehoord gelezen waren wel heeel groots. Daardoor vond ik het enigszins tegenvallen (had er hogere, te hoge, verwachtingen bij). Hoewel ik de foto van kohraya wel weer ERG gaaf vind (dat soort plaatjes scheppen dus verwachtingen ;) )

Ohja, en zelf zou ik eerst eerst Java doen en dan Bali. Zoals bijna iedereen doet. Behalve ik dus. Heb daar achteraf wel spijt van, want ik vind Bali een stuk ontspannender. En om daarna dan op het gehaastere en opdringerigere Java te komen vond ik wel een redelijke domper. Niet dat Java niet leuk is, of minder leuk dan Bali (zeker niet!) maar het heeft een andere sfeer.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

_O_ Prachtige foto kohraya!!!!
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

myrte schreef:Het is niet zo zeer negatief bedoeld. Ik vond het ook erg mooi en bijzonder om te zien, maar de verhalen die ik erover had gehoord gelezen waren wel heeel groots. Daardoor vond ik het enigszins tegenvallen (had er hogere, te hoge, verwachtingen bij). Hoewel ik de foto van kohraya wel weer ERG gaaf vind (dat soort plaatjes scheppen dus verwachtingen ;) )

Ohja, en zelf zou ik eerst eerst Java doen en dan Bali. Zoals bijna iedereen doet. Behalve ik dus. Heb daar achteraf wel spijt van, want ik vind Bali een stuk ontspannender. En om daarna dan op het gehaastere en opdringerigere Java te komen vond ik wel een redelijke domper. Niet dat Java niet leuk is, of minder leuk dan Bali (zeker niet!) maar het heeft een andere sfeer.
Ik vind Java juist veel ontspannender. Werd echt gek van die verkopers en straatlui in Bali, hoewel Ubud en gili erg chill waren. Nee, vond de mensen in Java veel vriendelijker. Het schijnt wel dat die irritante verkopers voornamelijk arme Javanen zijn, geen oorspronkelijke Balinezen.
Yayasan

Re: Voorbereidingsvragen over Indonesië

Bericht door Yayasan »

ons vrijwilligerswerk project werkt met een project fee, deze fee hebben we nodig om de weeshuizen te ondersteunen en tevens moeten we een weeshuis in Torajaland (Zuid-Sulawesi) volledig laten draaien van deze vrijwilligerswerk fee. Maar de vrijwilligers krijgen er natuurlijk een schoon bed, eigen badkamer met westers sanitair en stromend water, ontbijt, lunch en diner voor terug! Kijk maar eens op http://www.pakorphanage.org
Ijsvogel

Bericht door Ijsvogel »

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik precies wil, maar ik ben gewoon verliefd op Indonesië. :o
Waar ik sowieso heen wil is Bali, met daarbij Java of lombok.. of beide. 8-)
Ik ga er van uit dat ik genoeg geld heb voor 2 maanden reizen.. is dit genoeg om 2 eilanden rustig te bekijken?

Thanks people! :)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Java, Bali, Lombok, boottour naar Komodo en over land terug, zo zou ik het het doen met 2 maanden tijd.
Ijsvogel

Bericht door Ijsvogel »

Dank. Maar is 3 weken genoeg om bali rustig te bekijken?
Verder hoeft Java eigenlijk niet van mij, dus Bali -> Lombok -> Komodo lijkt me een geschikte trip.
Misschien daarna met een binnenlandse vlucht terug naar denpansar?

Groetjes :W
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ben ondertussen 3x op Bali geweest en naar mijn mening is 2 weken ruim voldoende om het eiland te verkennen en een paar dagen te relaxen aan een strand. Bali heeft een grote verscheidenheid van bezienswaardigheden, maar ze liggen allemaal vrij dicht bij elkaar.
Reken 3 weken voor Java indien je het toch volledig zou willen doorkruisen. Korter als je enkel de highlights doet vanaf Yogyakarta richting Bali. Wat betreft stranden heeft Java niet veel te bieden. Vulkanen en de Borobodur zijn hier de blikvangers.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

2 weken vind ik ook zat voor Bali. maar je kunt het rekken naar 3 weken als je erg veel zin hebt. Dan 1 van gili eilanden bij lombok maar ga ook wat van lombok zelf zien. Het komodotripje is maar een paar dagen. Je moet nog je best gaan doen om die 2 maanden vol te gaan krijgen ;-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

In mei volgend jaar zeer waarschijnlijk java/bali doen. Nu ben ik vast bezig geweest met het zoeken naar een goedkoop ticketje (beetje ongeduldig haha)

kheb een ticket voor 820 euro p.p. vanaf ams naar jakarta en dan van Denpasar weer terug naar ams.

wat vinden jullie is dit een mooi prijsje of zal ik nog ff paar maandjes wachten met boeken en kijken wat er nog langskomt???
goedkoper is retourtje jakarta maar lijkt me onhandig aan gezien ik van jakarta naar Denpasar ga reizen. Iemand een bevestiging of ontkrachting???

thanks
Jeroen
Plaats reactie