Welke zaklamp is handig?
Welke zaklamp is handig?
Hoi allemaal!
Ik ben me een beetje aan het voorbereiden op mijn 1ste reis (alleen) door midden amerika. Nu is een zaklamp wel handig, maar de vraag is; wat voor 1. Eentje die je op je hoofd kan zetten lijkt me wel wat. Heb ze ook met rood en wit licht gezien. Wat is het verschil? Hebben jullie suggesties? Van merk en type. Hoeft geen superprofesionele te zijn.
http://www.ikgaopreis.nl/images/sp/Tikkina_E41_PM.gif
Is deze misschien handig? Is van Petzl type: Tikkina en kost E.20,-
Ik ben benieuwd...
Ik ben me een beetje aan het voorbereiden op mijn 1ste reis (alleen) door midden amerika. Nu is een zaklamp wel handig, maar de vraag is; wat voor 1. Eentje die je op je hoofd kan zetten lijkt me wel wat. Heb ze ook met rood en wit licht gezien. Wat is het verschil? Hebben jullie suggesties? Van merk en type. Hoeft geen superprofesionele te zijn.
http://www.ikgaopreis.nl/images/sp/Tikkina_E41_PM.gif
Is deze misschien handig? Is van Petzl type: Tikkina en kost E.20,-
Ik ben benieuwd...
Re: Welke zaklamp is handig?
Nee joh zo'n zaklamp van 20 euro...
Ik heb mijn zaklamp vrijwel nooit gebruikt hooguit als de stroom een keer uitvalt om je kaarsje te zoeken of een plasje te plegen.
Gewoon een goedkope zaklamp die je niet te groot is zodat je hem eventueel in je mond kan stoppen. (2 handen vrij om een deur open te doen) is prima.
Ik heb mijn zaklamp vrijwel nooit gebruikt hooguit als de stroom een keer uitvalt om je kaarsje te zoeken of een plasje te plegen.
Gewoon een goedkope zaklamp die je niet te groot is zodat je hem eventueel in je mond kan stoppen. (2 handen vrij om een deur open te doen) is prima.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Oh zo zie je maar weer...
Die beginnelingen moeten alles weer zo overdrijven...
met zo'n dure ingewikkelde lamp
iig bedankt voor je reactie!!!
Die beginnelingen moeten alles weer zo overdrijven...

iig bedankt voor je reactie!!!
-
Hallo Marijke,
Mmmm... de meningen zijn verdeeld...
Mij lijkt persoonlijk een zaklamp om op je hoofd te zetten het gemakkelijkst, zo heb je je twee handen vrij om te doen waar je licht bij nodig hebt. Maar let op, ik ben zelf ook nog een groentje, ik ga in juni mijn eerste backpack reis doen maar vroeger in de scouts had ik zo 'n ding en dat was heel gemakkelijk vond ik. Het verschil in rood/wit licht, geen idee... Maar wit licht lijkt me logischerwijs duidelijker, niet ? En het voorbeeld dat je aanhaalt is een prima merk...
Het hangt er volgens mij ook van af of je in een tent zal slapen of niet... Indien niet, kan idd zo'n gewone lamp simpel effe in je mond maar in een tent zou ik liever m'n petzl bij hebben...
Groetjes,
Marjan
Mmmm... de meningen zijn verdeeld...
Mij lijkt persoonlijk een zaklamp om op je hoofd te zetten het gemakkelijkst, zo heb je je twee handen vrij om te doen waar je licht bij nodig hebt. Maar let op, ik ben zelf ook nog een groentje, ik ga in juni mijn eerste backpack reis doen maar vroeger in de scouts had ik zo 'n ding en dat was heel gemakkelijk vond ik. Het verschil in rood/wit licht, geen idee... Maar wit licht lijkt me logischerwijs duidelijker, niet ? En het voorbeeld dat je aanhaalt is een prima merk...
Het hangt er volgens mij ook van af of je in een tent zal slapen of niet... Indien niet, kan idd zo'n gewone lamp simpel effe in je mond maar in een tent zou ik liever m'n petzl bij hebben...
Groetjes,
Marjan
- bolletjeom
- Reisexpert
en ik heb hem juist onwijs veel gebruikt!!
Ik heb een petzl die op je hoofd kan. Erg fijn.
Zeker in dorpjes waar straatverlichting schaars is ( Mindo, Puerto Quito...Ecuador)
Ze geven heel ver licht wat veel fijner is dan een bundel van een zaklamp.
Als je 's avonds in een hutje licht en je wilt lezen is het ook fijn. zo'n peertje geeft niet altijd voldoende licht.
Tijdens de jungle trekking was er geen eletra dus dan is het helemaal een must als je naar de wc wilt of je bed zoekt.
Heb hem eigenlijk altijd onder mijn kussen liggen. Dan kan ik de weg vinden naar het lichtknopje in die vreemde kamers.
Een zak lamp met "geel" licht is veel fijner wanneer je wilde dieren in bomen wilt zien zitten. Met het witte licht van een petzl vallen schaduws dus diepte weg en zie je minder
tip: mond dicht als je leest met een petzl op je hoofd....haha. Komen wel eens zwermen insectjes op af
Ik heb een petzl die op je hoofd kan. Erg fijn.
Zeker in dorpjes waar straatverlichting schaars is ( Mindo, Puerto Quito...Ecuador)
Ze geven heel ver licht wat veel fijner is dan een bundel van een zaklamp.
Als je 's avonds in een hutje licht en je wilt lezen is het ook fijn. zo'n peertje geeft niet altijd voldoende licht.
Tijdens de jungle trekking was er geen eletra dus dan is het helemaal een must als je naar de wc wilt of je bed zoekt.
Heb hem eigenlijk altijd onder mijn kussen liggen. Dan kan ik de weg vinden naar het lichtknopje in die vreemde kamers.
Een zak lamp met "geel" licht is veel fijner wanneer je wilde dieren in bomen wilt zien zitten. Met het witte licht van een petzl vallen schaduws dus diepte weg en zie je minder
tip: mond dicht als je leest met een petzl op je hoofd....haha. Komen wel eens zwermen insectjes op af

Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ja idd om een boek te lezen in het donker/schemer is het ook wel handig om een lampje op je hoofd te hebben. Niet zo bij nagedacht. Maar verschillende standen licht is eigenlijk wel een must.
Zo'n LED licht is dat nu veel zuiniger? En geeft dit ook net zoveel licht?
Zo'n LED licht is dat nu veel zuiniger? En geeft dit ook net zoveel licht?
-
Leds zijn idd wel een pak zuiniger en hoeveel licht ze geven hangt volgens mij af van hoeveel leds er in je lamp zitten. Maar ze hoeven absoluut niet onder te doen voor de gewone lamp vind ik persoonlijk. M'n vriend is electricien en die zweert bij leds...
Maar probeer ze gewoon eens uit in de winkel zou ik zeggen... En koop wat je 't beste vindt.
Groetjes !

Maar probeer ze gewoon eens uit in de winkel zou ik zeggen... En koop wat je 't beste vindt.
Groetjes !
Als je 's nachts op stap gaat (bergen, vulkaantje, jungle) dan is het altijd praktisch om je handen vrij te hebben. Ook als je iets in 't donker uit je rugzak wil halen. Dan loopt het kwijl niet zo langs je lamp
LED is zuiniger, krachtiger en geeft wit licht. Vaak heb je ook lampen die je in verschillende standen kan zetten (meer of minder LED's aan of uit). LED's schijnen echter niet doorheen regen en mist.
De Petzl op de foto heeft (volgens mijn eerste zicht) een nadeel, namelijk de 'schuifknop'. Deze schuift wel eens makkelijk op 'on' als ie in je rugzak ligt te schuren. Een stevige drukknop of een draaisysteem is vaak beter. Even checken als je eentje koopt
Ik heb me altijd beholpen met een Petzl hoofdlamp met gloeilampje, daarna een handlamp met LED en nu heb ik een hoofdlamp van Petzl met 7 LED's (gevonden). Goed-beter-best.

LED is zuiniger, krachtiger en geeft wit licht. Vaak heb je ook lampen die je in verschillende standen kan zetten (meer of minder LED's aan of uit). LED's schijnen echter niet doorheen regen en mist.
De Petzl op de foto heeft (volgens mijn eerste zicht) een nadeel, namelijk de 'schuifknop'. Deze schuift wel eens makkelijk op 'on' als ie in je rugzak ligt te schuren. Een stevige drukknop of een draaisysteem is vaak beter. Even checken als je eentje koopt

Ik heb me altijd beholpen met een Petzl hoofdlamp met gloeilampje, daarna een handlamp met LED en nu heb ik een hoofdlamp van Petzl met 7 LED's (gevonden). Goed-beter-best.
Dankjewel!
Ik ga deze tips zeker meenemen naar de winkel. Daar beslis ik wel welke het wordt.

Ik ga deze tips zeker meenemen naar de winkel. Daar beslis ik wel welke het wordt.

Was vandaag bij de xenos en heb een hoofd lamp gekocht voor nog geen 4euro!!!
Het is een LED lamp (5 lampjes) en er moeten 3 AAA batterijtjes in en ze gaan lang mee.
Moet 'm nog wel testen (vergeten batterijen te kopen) Maar denk dat ik er wel blij mee ben.
Het is een LED lamp (5 lampjes) en er moeten 3 AAA batterijtjes in en ze gaan lang mee.
Moet 'm nog wel testen (vergeten batterijen te kopen) Maar denk dat ik er wel blij mee ben.
-
- Wereldreiziger
een zaklamp op je telefoon, want die heb je altijd bij en daar kun je prima je bed mee vinden in de nacht! Of een plaats om te plassen in the middle of nowhere!
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
Je hebt er al een lees ik net, maar wellicht een tip voor anderen of voor andere reiselectronica benodigdheden:
http://www.dealextreme.com
Geen verzendkosten. Enige nadeel is dat het soms wel even kan duren voordat het aankomt. Heb een paar keer de boel binnen 2 weken in huis gehad, maar heb d'r ook wel eens 6 weken op moeten wachten.
Wij hadden vorige zomer daar zo'n hoofdlamp besteld die jij ook hebt gekocht. Meer omdat ze geen klap kosten en we dachten dat het wel handig kon zijn voor naar de WC enzo opdat je je handen vrij hebt.
Nah ideaal die dingetjes. We hebben alleen die hoofdlampen gebruikt. Ook handig om nog wat te lezen savonds ofzo.
Heb geen ervaring met wat bolletjeom zegt over geel licht, maar kan je wel mededelen dat dat witte licht inderdaad niet mooi is. Alles ziet er wat maf en onrealistisch uit.
http://www.dealextreme.com
Geen verzendkosten. Enige nadeel is dat het soms wel even kan duren voordat het aankomt. Heb een paar keer de boel binnen 2 weken in huis gehad, maar heb d'r ook wel eens 6 weken op moeten wachten.
Wij hadden vorige zomer daar zo'n hoofdlamp besteld die jij ook hebt gekocht. Meer omdat ze geen klap kosten en we dachten dat het wel handig kon zijn voor naar de WC enzo opdat je je handen vrij hebt.
Nah ideaal die dingetjes. We hebben alleen die hoofdlampen gebruikt. Ook handig om nog wat te lezen savonds ofzo.
Heb geen ervaring met wat bolletjeom zegt over geel licht, maar kan je wel mededelen dat dat witte licht inderdaad niet mooi is. Alles ziet er wat maf en onrealistisch uit.
Ik zweer juist bij de "normale" zaklamp. Heb een kleine MAGLite, 3AA, ideaal, stevig, kan tegen een stootje. Toegeven, je hebt je handen niet altijd meteen vrij, maar er bungelt niks op je hoofd, ik kan richten zonder mn hoofd om te draaien en die hoofdlampen zakken zo snel af (lamp naar beneden). Ik heb er namelijk wel een gehad, in m'n reis door Borneo maar in de jungles van Centraal Ammerika had ik de MAGLite, ideaal. Ik denk dat er daarom geen ideale zaklamp is, gewoon wat jij fijn vind.
- bolletjeom
- Reisexpert
een kopzaklamp kan je in je handen houden als je geen zin hebt om je hoofd te bewegen de hele tijd
andersom is lastiger

andersom is lastiger

Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Ja, gewoon simpele lamp die niet teveel batterijen gebruikt. Tijdens een jungletocht vind ik het ook fijn als ik niet met m'n hoofd hoef te richten. Focus je vooral op batterijen. Heb al zo vaak gezien dat mensen tijdens dit soort nachttochtjes geen batterijen meer hadden voor hun dure lampMaf schreef:Ik zweer juist bij de "normale" zaklamp. Heb een kleine MAGLite, 3AA, ideaal, stevig, kan tegen een stootje. Toegeven, je hebt je handen niet altijd meteen vrij, maar er bungelt niks op je hoofd, ik kan richten zonder mn hoofd om te draaien en die hoofdlampen zakken zo snel af (lamp naar beneden). Ik heb er namelijk wel een gehad, in m'n reis door Borneo maar in de jungles van Centraal Ammerika had ik de MAGLite, ideaal. Ik denk dat er daarom geen ideale zaklamp is, gewoon wat jij fijn vind.