Ik ga over twee weken een reis door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja maken en kan erg goed tips gebruiken van mensen die een soortgelijke reis hebben gemaakt. Mijn voorlopige route gaat via:
Bangkok
Kanchanaburi
Ayuthaya
Sukothai
Phitsanulok
Chiang Mai
Chiang Khong
Huang Xai
Luang Nam Tha
Ha Noi
Halong Bay
Hue
Hanoi
Saigon
Phnum Penh
Siem Reap
Bangkok
Ergens aan het strand in Zuid-Thailand
Bangkok
Nu heb ik meerdere vragen die ik graag aan jullie wil voorleggen:
1. Als ik aankom in Bangkok lijkt het me fijn om eerst even te gaan relaxen, het liefst ergens aan het strand om een echt vakantiegevoel te krijgen. Weten jullie misschien een plek die hiervoor geschikt is en waar je vanaf Bangkok het liefst in een (halve) dag kan komen? Ik wil het liefst niet heel zuidelijk afdalen, omdat ik vervolgens juist door wil naar het noorden. Als er niet echt een plek met strand in de buurt is, ga ik denk ik gewoon redelijk snel door naar Kanchanaburi. Is deze plek geschikt om een paar dagen rond te hangen en te relaxen of niet echt?
2. Volgende vraag gaat over Sukothai/Phitsanulok. Ik heb hier vooral over de omgeving erg goede verhalen gehoord en het lijkt me leuk in deze buurt rond te fietsen en natuurlijk deze steden te bekijken. Zijn deze plekken echt de moeite waard? Zal ik hier een paar dagen blijven en zo ja, in welke stad kan ik het beste overnachten? Of zijn het meer plekken die je binnen een dag wel hebt gezien, zodat je beter kan doorreizen naar Chiang Mai?
3. Vanaf Chiang Mai wil ik via Chiang Khong en Huang Xai naar Luang Nam Tha in Laos reizen, kom je op deze route plekken tegen die de moeite waard zijn of is het een kwestie van in een keer doorreizen? En hoe lang doe je er eigenlijk over om uiteindelijk in Luang Nam Tha aan te komen?
4. Over Laos heb ik nog heel erg mijn twijfels. Veel mensen die er geweest zijn vonden het maar niets en vooral de steden zoals Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane bevielen hen niet. Ik hoorde al dat Vang Vieng een soort Salou is, waardoor deze plek mij ook niet heel erg aantrekkelijk lijkt. Hebben jullie wel goede ervaringen met deze plekken? Waar zijn bijvoorbeeld leuke dingen te zien of doen? (En dan heb ik het niet over tubing

5. Vanuit Laos wil ik verder naar Ha Noi. Het liefste zou ik over land willen reizen, maar aangezien dit een erg lange en zware busreis blijkt denk ik er toch over dit stuk te vliegen. Zijn er mensen die deze busreis wel zouden aanraden? Kan ik anders beter vanaf Luang Prabang of vanaf Vientiane naar Ha Noi vliegen? Volgens mij vliegt alleen Lao Airlines op deze route, klopt dat en heeft iemand ervaring met hoe duur het was?
6. Tenslotte wil ik graag mijn laatste week/weken weer relaxend aan een strand in Thailand doorbrengen. Het liefst op een plek waar ik kan surfen en eventueel kan duiken (weet nog niet of ik een cursus ga nemen). Wat is nou de beste plek in Zuid-Thailand om zo'n relax-week door te brengen? Het liefst niet al te lang reizen vanaf Bangkok, niet te druk, duur en toeristisch?
Zo, dat waren m'n gerichte vragen. Verder ben ik heel benieuwd wat jullie van mijn route vinden, staan er dingen bij die ik kan overslaan of missen er juist nog geweldige plekken? Ook ben ik benieuwd naar het beste vervoer tussen de verschillende plekken van mijn route, dus als jullie daar ook nog tips over hebben, graag!
Myrthe
mastermyrthe@hotmail.com