Laptop mee naar Australië
Re: Laptop mee naar Australië
ik snap daar ook helemaal niks van...
ok, als je 2000 foto's wilt opslaan, 5 films en 2000 mp3's, hoeveel ruimte heb je dan nodig?
ok, als je 2000 foto's wilt opslaan, 5 films en 2000 mp3's, hoeveel ruimte heb je dan nodig?
geheugen is werk geheugen dat wat je nodig hebt om een programma de draaien en wat je gebruikt tijdens dat je het programma gebruikt. Wanneer je op de windowstaakbalk (dus die balk ondering met dat klokje) klikt met je rechtermuisknop en kiest voor taakbeheer. Helemaal onderaan staat geheugengebruik. Op deze minilaptop met 1gb (= 1000mb) geheugen gebruikt voor het forum, en mn achtergrond programma's 200 mb.
hardeschijf ruimte is de ruimte die je nodig hebt om een programma of foto op je laptop te plaatsen.
ongeveer heb je per foto 5 mb nodig. office is ongeveer 200 of 300 mb, een mp3 is ongeveer 3 tot 4 mb (meer dan genoeg als je geen audiofiel bent ). Een film kan prima op 700 of 800 mb als je ook niet de beste kwaliteit wil maar prima genoeg om te kijken. Zeg maar tv kwaliteit in plaats van hd / dvd. als leek zie je het verschil niet.
dus reken maar uit. dan nog zou ik geen 2000 foto's op je laptop zetten maar doseren en backuppen. dat is mijn mening
hardeschijf ruimte is de ruimte die je nodig hebt om een programma of foto op je laptop te plaatsen.
ongeveer heb je per foto 5 mb nodig. office is ongeveer 200 of 300 mb, een mp3 is ongeveer 3 tot 4 mb (meer dan genoeg als je geen audiofiel bent ). Een film kan prima op 700 of 800 mb als je ook niet de beste kwaliteit wil maar prima genoeg om te kijken. Zeg maar tv kwaliteit in plaats van hd / dvd. als leek zie je het verschil niet.
dus reken maar uit. dan nog zou ik geen 2000 foto's op je laptop zetten maar doseren en backuppen. dat is mijn mening

- bolletjeom
- Reisexpert

dank voor de uitleg!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
mijn collega heeft me net uitgelegd hoe een harde schijf in elkaar zit (sjongejonge wat een blondje zullen jullie wel denken
) en die zei dat als je hem door elkaar schudt dat ie wel vrij snel defect kan gaan. vind dat toch wel een beetje eng, straks ren je 1 keer naar de bus ofzo en dan is het over. of valt dit wel mee? want ik ga rondreizen met het openbaar vervoer, het is niet zo dat ik lekker in de auto zit en het laptopje veilig naast me, af en toe wordt het wel rennen en schudden.

o dat was ik vergeten te zeggen ook van mij bedankt voor de uitleg meneer van erp 

-
- Reisexpert
- Contacteer:
Hallo,
Mijn man moest erg lachen om dat je niet mag schudden met je harddisk. Hij zegt dat dit niet waar is en als jij er mee in een achtbaan zou gaan zitten er ook niets zal gebeuren bij wijze van spreken.
Dit verhaal over harddisken was lang geleden wel het geval maar de techniek gaat vooruit.
Ook zei hij nog het volgende
Als de harde schijf niet tegen schudden zou kunnen is hij wel benieuwd wat er in een f16 of een spaceshutle zit voor aparatuur.
Ohja mijn man is ICT-er weet er erg veel van af vandaar dat ik dit aan hem voorlas.
gr van Moira
Mijn man moest erg lachen om dat je niet mag schudden met je harddisk. Hij zegt dat dit niet waar is en als jij er mee in een achtbaan zou gaan zitten er ook niets zal gebeuren bij wijze van spreken.
Dit verhaal over harddisken was lang geleden wel het geval maar de techniek gaat vooruit.
Ook zei hij nog het volgende
Als de harde schijf niet tegen schudden zou kunnen is hij wel benieuwd wat er in een f16 of een spaceshutle zit voor aparatuur.
Ohja mijn man is ICT-er weet er erg veel van af vandaar dat ik dit aan hem voorlas.
gr van Moira
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Toch even een reactie op het schudden van de harddisk, dat is alleen een probleem als de computer aan staat en de schijf draait, de leeskop zweeft namelijk een fractie boven het schijfoppervlak, maar door schudden zou het in theorie kunnen raken, met fatale gevolgen. Nu zal dit zeker niet bij de eerste de beste beweging al gebeuren (denk ook aan iPod's e.d., waar eenzelfde schijf in zit), maar het risico is er altijd.
Wanneer je de computer uit of in slaapstand zet wordt de harde schijf echter geblokkeerd, en kan je hem schudden zoveel als je wilt, zelfs een val kan ie dan nog best overleven. De behuizing er om heen zal het dan eerder begeven dan de schijf op zich.
Wanneer je de computer uit of in slaapstand zet wordt de harde schijf echter geblokkeerd, en kan je hem schudden zoveel als je wilt, zelfs een val kan ie dan nog best overleven. De behuizing er om heen zal het dan eerder begeven dan de schijf op zich.
om het geheel dan weer nog wat ingewikkelder te maken. .... Wat de wizzard of oss zegt klopt, maar tegenwoordig en vooral in de mini pcs zit een solid state harddisk dat wil zeggen dat er geen bewegende delen meer inzitten en dus minder kans hebben op dat soort defecten (ze hebben wel weer andere gebreken maar dat terzijde) . Wat wel blijft gelden is dat een pc het meeste risico loopt als deze aan staat.
als aanvulling op mijn uitleg van gisteren... stel dat je een hele grote schijf vol foto's hebt moet je deze sowieso backuppen. Je laptop loopt kans om stuk te gaan, gestolen te worden, vol te raken, je kunt bestanden perongelijk verwijderen etc etc. allemaal redenen waarvan ik vind dat je voor de schijn vooral ook moet kijken wat je kunt besteden, wat voor programmas je wil gebruiken en hoeveel ruimte dat deze ongeveer nodig hebben en hoeveel foto's je bereid bent te verliezen als je ze op je laptop hebt staan.
Stel dat je b.v. films op een usb stick zou zetten heb je al een minder grote schijf nodig en de kosten van een sticky zijn lager. kortom meer stof tot nadenken
als je nu andere of meer vragen hebt hoor ik ze graag!
als aanvulling op mijn uitleg van gisteren... stel dat je een hele grote schijf vol foto's hebt moet je deze sowieso backuppen. Je laptop loopt kans om stuk te gaan, gestolen te worden, vol te raken, je kunt bestanden perongelijk verwijderen etc etc. allemaal redenen waarvan ik vind dat je voor de schijn vooral ook moet kijken wat je kunt besteden, wat voor programmas je wil gebruiken en hoeveel ruimte dat deze ongeveer nodig hebben en hoeveel foto's je bereid bent te verliezen als je ze op je laptop hebt staan.
Stel dat je b.v. films op een usb stick zou zetten heb je al een minder grote schijf nodig en de kosten van een sticky zijn lager. kortom meer stof tot nadenken

ja daar zat ik ook aan te denken...
ik doelde dus ook op die SSD, ik heb een mini acer gezien die is 200 euro maar met 8 gb, maar je kan ook weer een usb stick met 60 gig kopen voor 30 euro. dan heb je toch 32 gb ruimte en het is uiteindelijk maar 230 euro. maar dit is natuurlijk niet genoeg als er 60 films op moeten
btw moira ik ben blij dat ik je man heb vermaakt
op naar achtbaan! haha
ik doelde dus ook op die SSD, ik heb een mini acer gezien die is 200 euro maar met 8 gb, maar je kan ook weer een usb stick met 60 gig kopen voor 30 euro. dan heb je toch 32 gb ruimte en het is uiteindelijk maar 230 euro. maar dit is natuurlijk niet genoeg als er 60 films op moeten
btw moira ik ben blij dat ik je man heb vermaakt

wat zeg ik nouweer tuurlijk niet, ik bedoelde dus een 16 gig usb met 8 gig is 24 sjongejonge zeg
- bolletjeom
- Reisexpert
dat is ook een goede combi oplossing!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
hey,
Ik vraag mij af waarom jullie niet denken aan een externe harde schijf..?
Ik heb er net een gekocht: 320GB voor 60€ Het is zeker niet te groot of te zwaar: 10X6 cm (van het merk Dane-Elec met USB kabel en hoesje erbij...) je kan hem gebruike als echte harde schijf voor je computer maar ook als soort USB-stick met een zeer groot geheugen. 320GB is meer dan genoeg je kan er duizende mp3's , foto's,... op zetten.
In combinatie met een goedkope acer of asus met 8GB(HD) of meer heb je heel veel geheugen met een degelijke laptop voor max. 300€.
dit is wat ik van plan ben.
mss kan ik jullie hiermee verder helpen?
bye
Thomas
Ik vraag mij af waarom jullie niet denken aan een externe harde schijf..?
Ik heb er net een gekocht: 320GB voor 60€ Het is zeker niet te groot of te zwaar: 10X6 cm (van het merk Dane-Elec met USB kabel en hoesje erbij...) je kan hem gebruike als echte harde schijf voor je computer maar ook als soort USB-stick met een zeer groot geheugen. 320GB is meer dan genoeg je kan er duizende mp3's , foto's,... op zetten.
In combinatie met een goedkope acer of asus met 8GB(HD) of meer heb je heel veel geheugen met een degelijke laptop voor max. 300€.
dit is wat ik van plan ben.
mss kan ik jullie hiermee verder helpen?
bye
Thomas
Maar dan heb je wel weer een extra adapter en schijf dat weer meer ruimte en gewicht inneemt. 

wat moet je nouweer met 320 gb?! ik krijg 120 nog niet eens vol