Liften tips
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Liften tips
hallo allemaal
ik ben weer eens bezig met een Alles Over tekst
Deze keer over liften. Ik heb al zo'n 15 tips maar misschien komt iemand van jullie nog met iets verrassends.
Dus....wie heeft er (kort en bondige) Tips voor liften?
Eventuele lift tips voor specifieke landen mag ook.
ik ben weer eens bezig met een Alles Over tekst
Deze keer over liften. Ik heb al zo'n 15 tips maar misschien komt iemand van jullie nog met iets verrassends.
Dus....wie heeft er (kort en bondige) Tips voor liften?
Eventuele lift tips voor specifieke landen mag ook.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Liften tips
Ik heb maar 1 keer gelift in frankrijk, maar weet wel dat je veel eerder een lift krijgt van iemand met een bedrijfsauto/vrachtauto etc..
En ik ken ook iemand die gaat altijd liften. Hij neemt dan altijd zijn helm van zijn scooter mee en zegt dat hij scooterpech heeft.. Haha ja het blijkt echt te werken want deze jongen deed het elke dag! Maarja dan loop je wel de hele dag met je helm rond
Oja je kan misschien beter in een supermarkt ofzo vragen aan mensen of je met ze mee kan rijden, ipv langs de weg te gaan staan met je duimpje omhoog.
En ik ken ook iemand die gaat altijd liften. Hij neemt dan altijd zijn helm van zijn scooter mee en zegt dat hij scooterpech heeft.. Haha ja het blijkt echt te werken want deze jongen deed het elke dag! Maarja dan loop je wel de hele dag met je helm rond

Oja je kan misschien beter in een supermarkt ofzo vragen aan mensen of je met ze mee kan rijden, ipv langs de weg te gaan staan met je duimpje omhoog.
Re: Liften tips
Liften waar... Ik heb wel af en toe gelift vooral in Azie en centraal amerika maar nooit in Nederland.. (uuuh behalve die ene keer met een vrienden in amersfoort toen we heel dronken waren en meer dan 1 uur op een taxi moesten wachten)
Mijn bijzonderste lift in laos achterop een tractor tussen de eenden.

-Het is wel normaal ff wat geld aan te bieden aan het einde van de lift. Ik heb bijna nooit gehad dat het ook geaccepteerd werd. Maar een enkele keer was de familie er echt heel blij mee...
- Bij voorkeur een lift aannemen van een familie en niet van een man alleen.
- Liften is veel makkelijker als je de taal een heel klein beetje leert.
- Liften is ook makkelijker voor kleine stukjes
- Liften is veel makkelijker met alleen je dagrugzak
- Met meer dan 2 mensen liften is lastig
- Zorg dat je geen haast hebt want a) het kan sloom gaan b) soms willen mensen je ook nog meenemen naar hun huis.
- Maak geen misbruik van de aardige man/vrouw maar al te vaak gehad dat ze aanboden je helemaal te brengen ook al was dat voor hun de verkeerde kant uit.
- Noem een herkenbaar punt waar ze je af moeten zetten. Dus niet guesthouse die en die (want locals kennen dat vaak niet) maar het dorpsplein of de fontein etc.
- Niet je duim opsteken maar je hand omlaag bewegen is een internationaal gebaar.
Specifieke landen tips heb ik niet echt. Weet wel dat in Bolivia liften echt afgeraden wordt. In Peru ook 1 keer gelift (had ruzie gehad met taxichauffeur en was uitgestapt) dan werd ook wel heel raar gevonden door de mensen die me uiteindelijk mee namen. In laos een aantal keer gelift en dat ging elke keer prima, al neem ik wel gewoon een songthaw als die eerder komt.
Als je zelf wil liften is het ook wel sociaal om als jij degene met een auto bent dan mensen mee te nemen. In Oman liften in bepaalde streken de enige optie als je zelf geen auto hebt, wel apart hoor 4 van die witte jurken bij je achterin.
Mijn bijzonderste lift in laos achterop een tractor tussen de eenden.
-Het is wel normaal ff wat geld aan te bieden aan het einde van de lift. Ik heb bijna nooit gehad dat het ook geaccepteerd werd. Maar een enkele keer was de familie er echt heel blij mee...
- Bij voorkeur een lift aannemen van een familie en niet van een man alleen.
- Liften is veel makkelijker als je de taal een heel klein beetje leert.
- Liften is ook makkelijker voor kleine stukjes
- Liften is veel makkelijker met alleen je dagrugzak
- Met meer dan 2 mensen liften is lastig
- Zorg dat je geen haast hebt want a) het kan sloom gaan b) soms willen mensen je ook nog meenemen naar hun huis.
- Maak geen misbruik van de aardige man/vrouw maar al te vaak gehad dat ze aanboden je helemaal te brengen ook al was dat voor hun de verkeerde kant uit.
- Noem een herkenbaar punt waar ze je af moeten zetten. Dus niet guesthouse die en die (want locals kennen dat vaak niet) maar het dorpsplein of de fontein etc.
- Niet je duim opsteken maar je hand omlaag bewegen is een internationaal gebaar.
Specifieke landen tips heb ik niet echt. Weet wel dat in Bolivia liften echt afgeraden wordt. In Peru ook 1 keer gelift (had ruzie gehad met taxichauffeur en was uitgestapt) dan werd ook wel heel raar gevonden door de mensen die me uiteindelijk mee namen. In laos een aantal keer gelift en dat ging elke keer prima, al neem ik wel gewoon een songthaw als die eerder komt.
Als je zelf wil liften is het ook wel sociaal om als jij degene met een auto bent dan mensen mee te nemen. In Oman liften in bepaalde streken de enige optie als je zelf geen auto hebt, wel apart hoor 4 van die witte jurken bij je achterin.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Re: Liften tips
Ik heb vroeger veel gelift binnen Europa.
Ik vond toendertijd vooral Oost Europa prettig om te liften. Snel een rit en vriendelijke mensen.
Tips:
-Zie er verzorgt uit.
-Weet waar je heen wilt.
-Vertrouw op je eerste indruk. Geen goed gevoel bij diegene die voor je stoppen, ga niet mee.
-Sommige landen hebben nummerplaten op streek. Italie/Frankrijk. Ideaal als je bijvoorbeeld bij een tankstation staat en om een lift vraagt.
-Sta op een plek te liften waar men mag/kan stoppen.
-Als je verder wilt reizen laat je dan afzetten voor of na een stad.
-Als het regent word je minder snel meegenomen. Dit klinkt stom maar is volgens mij waar. Probeer droog te zijn.
-Zorg dat je zelfverzekerd bent. Weet wat je wilt en niet wilt.
-Wees vriendelijk.
-Zorg dat je voldoende te eten en drinken bij je hebt.
-Ga in Engeland aan de goede kant van de weg staan. Stond een keer 1,5 uur te liften (wat lang is trouwens) om er achter te komen dat ik aan de andere kant moest staan.
-Neem je tijd.
- Lift eerst zo snel en zover mogelijk en dan op je gemak weer terug. Althans dat was mijn manier.
LIFTEN IS LEUK en ik heb nog nooit iets heel vervelends meegemaakt.
Ik vond toendertijd vooral Oost Europa prettig om te liften. Snel een rit en vriendelijke mensen.
Tips:
-Zie er verzorgt uit.
-Weet waar je heen wilt.
-Vertrouw op je eerste indruk. Geen goed gevoel bij diegene die voor je stoppen, ga niet mee.
-Sommige landen hebben nummerplaten op streek. Italie/Frankrijk. Ideaal als je bijvoorbeeld bij een tankstation staat en om een lift vraagt.
-Sta op een plek te liften waar men mag/kan stoppen.
-Als je verder wilt reizen laat je dan afzetten voor of na een stad.
-Als het regent word je minder snel meegenomen. Dit klinkt stom maar is volgens mij waar. Probeer droog te zijn.
-Zorg dat je zelfverzekerd bent. Weet wat je wilt en niet wilt.
-Wees vriendelijk.
-Zorg dat je voldoende te eten en drinken bij je hebt.
-Ga in Engeland aan de goede kant van de weg staan. Stond een keer 1,5 uur te liften (wat lang is trouwens) om er achter te komen dat ik aan de andere kant moest staan.
-Neem je tijd.
- Lift eerst zo snel en zover mogelijk en dan op je gemak weer terug. Althans dat was mijn manier.
LIFTEN IS LEUK en ik heb nog nooit iets heel vervelends meegemaakt.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Liften tips
hihihi, het geheugen van mijn schatje laat hem weer eens in de steek....nog nooit iets vervelends meegemaakt ...haha
De lift From Hell in Mozambique duidelijk verdrongen
Moet er even bijzeggen dat dit zo'n beetje de enige nare lift ervaring is die ik heb hoor. Voor de liefhebbers even een stukje uit het reisverslag:
Om 7.30 staan we klaar met onze tassen en tot onze verbazing zijn we niet de enige. Er moet bagage van 8 man en de bakkie en 6 mensen! Dat beloofd wat want de rit zal zo’n 7 uur duren. Om 9.00 ontdekken we dat we een hele domme denkfout hebben gemaakt. Na 7 maanden in Zuid-Afrika hadden we beter moeten weten. Onze chauffeur is een Zuid-Afrikaanse ex-politieman ( en die mogen alles) en houdt de “ik drink en ik rij” traditie in ere. We stoppen nu al voor de eerst “cold-one”
In Mozambiqueis alles uitgestrekt en verlaten en zonder alternatief vervoer. We moeten deze rit dus gewoon uit zitten. 1 van onze medebakkiedelers is na een aantal “cold-one stops” echt stom dronken en is een gevaar voor zichzelf. Hij wil op de rand blijven zitten terwijl ie bijna in slaap valt. Iedere keer als wij hem naar binnen willen halen begint ie te schelden en te tieren. Ondertussen begint de chauffeur erg opgefokt te raken door het onverantwoorde gedrag van die ene gast en rijdt als een idioot. Dan hebben we een uurtje rust omdat de dronkenbralbal en de zwitser in slaap vallen. We zijn er allemaal blij mee ook al hebben we geen zit ruimte meer. De heren liggen uitgestrekt. En als dronke mannen slapen dan letten ze niet op hun omgeving. Eerst krijg ik een voet vol in mijn kruis en daarna eentje vol op mijn kin...!?!??!
De dronken lap wordt wakker en de chauffeur is ondertussen echt onverantwoord aan het rijden. De laatste twee uur zijn dan ook echt eng. Naast minstens 10 halve liters bier heeft ie ook nog een joint gerookt en hij zit compleet opgefokt achter het stuur en haalt in op stukken waar het echt niet kan daarbij vergetend dat ie mensen los achter in heeft liggen die bijna uit de auto vliegen. Om 17.00 komen we aan in Tofo. We hebben dus 9 uur in de volle zon en wind opgevouwen gezeten en kunnen amper lopen.
bedankt voor de tips, trouwens!!!
De lift From Hell in Mozambique duidelijk verdrongen

Moet er even bijzeggen dat dit zo'n beetje de enige nare lift ervaring is die ik heb hoor. Voor de liefhebbers even een stukje uit het reisverslag:
Om 7.30 staan we klaar met onze tassen en tot onze verbazing zijn we niet de enige. Er moet bagage van 8 man en de bakkie en 6 mensen! Dat beloofd wat want de rit zal zo’n 7 uur duren. Om 9.00 ontdekken we dat we een hele domme denkfout hebben gemaakt. Na 7 maanden in Zuid-Afrika hadden we beter moeten weten. Onze chauffeur is een Zuid-Afrikaanse ex-politieman ( en die mogen alles) en houdt de “ik drink en ik rij” traditie in ere. We stoppen nu al voor de eerst “cold-one”
In Mozambiqueis alles uitgestrekt en verlaten en zonder alternatief vervoer. We moeten deze rit dus gewoon uit zitten. 1 van onze medebakkiedelers is na een aantal “cold-one stops” echt stom dronken en is een gevaar voor zichzelf. Hij wil op de rand blijven zitten terwijl ie bijna in slaap valt. Iedere keer als wij hem naar binnen willen halen begint ie te schelden en te tieren. Ondertussen begint de chauffeur erg opgefokt te raken door het onverantwoorde gedrag van die ene gast en rijdt als een idioot. Dan hebben we een uurtje rust omdat de dronkenbralbal en de zwitser in slaap vallen. We zijn er allemaal blij mee ook al hebben we geen zit ruimte meer. De heren liggen uitgestrekt. En als dronke mannen slapen dan letten ze niet op hun omgeving. Eerst krijg ik een voet vol in mijn kruis en daarna eentje vol op mijn kin...!?!??!
De dronken lap wordt wakker en de chauffeur is ondertussen echt onverantwoord aan het rijden. De laatste twee uur zijn dan ook echt eng. Naast minstens 10 halve liters bier heeft ie ook nog een joint gerookt en hij zit compleet opgefokt achter het stuur en haalt in op stukken waar het echt niet kan daarbij vergetend dat ie mensen los achter in heeft liggen die bijna uit de auto vliegen. Om 17.00 komen we aan in Tofo. We hebben dus 9 uur in de volle zon en wind opgevouwen gezeten en kunnen amper lopen.
bedankt voor de tips, trouwens!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Liften tips
Ik heb nooit gelift omdat ik dit op voorhand bewust van plan was.
Meestal was het te wijten aan een nonchalante reishouding.
Maar telkens als ik ergens in the middle of nergens vast kwam te zitten, ben ik weg geraakt met een lift. De les die ik hieruit leer, is dat je je niet te ongerust moet maken om een bepaalde bestemming te bereiken of te verlaten. Als de mensen zien dat je op een verlaten plaats vast zit zonder vervoer, helpen ze je wel.
M.a.w. geen schrik hebben om ergens vast komen te zitten. Je vindt (meestal) altijd wel een lift.
Meestal was het te wijten aan een nonchalante reishouding.
Maar telkens als ik ergens in the middle of nergens vast kwam te zitten, ben ik weg geraakt met een lift. De les die ik hieruit leer, is dat je je niet te ongerust moet maken om een bepaalde bestemming te bereiken of te verlaten. Als de mensen zien dat je op een verlaten plaats vast zit zonder vervoer, helpen ze je wel.
M.a.w. geen schrik hebben om ergens vast komen te zitten. Je vindt (meestal) altijd wel een lift.
Re: Liften tips
Ik heb maar een paar keer gelift. 1 keer omdat ik in Laos de bus gemist heb (die eigenlijk niet zou komen die dag maar toch kwam). Ze vertelden me dat het wel weer een paar dagen kon duren voordat de volgende bus/ minibus zou komen. Mijn geld was bijna op (cash dan maar ik kon niet pinnen). Ik moest dus eigenlijk wel weg. De Nederlander die ik ontmoet had wilde die morgen weer verder fietsen (de andere kant op) en hij was de enige westerling in het dorp. Toen besloot ik om terug te wandelen naar het guesthouse en om mijn spullen in te pakken en naar de weg te lopen. Ik ging liften of lopen dus (met zware backpack). Het eerste voertuig die langskwam was een vrachtwagen die aan het werken was daar. De tweede was een jeep met laadbak. De Laotianen zaten voorin en ik nam achterin plaats (in de bak op een reservewiel). Ze hadden een geweer bij en dat haalden ze eerste even naar voren... Misschien jagers of mensen van de overheid. Ik heb een paar uur achterin gezeten en toen zetten ze me af bij de grens met Thailand. Ik heb ze wat geld gegeven (waarschijnlijk wat meer dan ik kwijt was voor een bus maar dat maakt niet uit) en ik was waar ik wilde zijn dus
Een andere keer ook in Laos maar dat was maar een klein stukje op een tractortje. In Nederland ook een keer maar dat was maar 10 minuten (lopend wel nog minimaal een uur). Voor de verder rest volgens mij nergens.
'Probleem' vind ik soms de betaling. Wat is nu gebruikelijk en wat niet. Dat verschilt per gebied weet ik (West-Europa niet etc.).
Overigens zit ik er wel over te denken om mijn volgende reis zo te beginnen en maar te kijken hoever ik ga komen.

Een andere keer ook in Laos maar dat was maar een klein stukje op een tractortje. In Nederland ook een keer maar dat was maar 10 minuten (lopend wel nog minimaal een uur). Voor de verder rest volgens mij nergens.
'Probleem' vind ik soms de betaling. Wat is nu gebruikelijk en wat niet. Dat verschilt per gebied weet ik (West-Europa niet etc.).
Overigens zit ik er wel over te denken om mijn volgende reis zo te beginnen en maar te kijken hoever ik ga komen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Liften tips
In roemenie moesten wij wel liften.. maar goed daar hadden ze in plaatsen bepaalde plekken die bekend stonden om lifters mee te nemen, de meesten die liften waren ook lokale mensen uit de buurt en ik was met een roemeens meisje dat de taal ook kende.. dus echt liften was het niet helemaal...het is daar wel gebruikelijk om te betalen aangezien een auto een duur bezit is en mensen anderen meenemen om de auto te kunnen blijven betalen!
Re: Liften tips
Ik begrijp het principe om te betalen wel hoor alleen zou ik het lastig vinden om te weten wat een gepast bedrag is. Hoger dan het openbaar vervoer? Lager? Hetzelfde?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
- Globeskater
- Reisexpert
- Berichten: 1857
- Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
- Contacteer:
Re: Liften tips
ik weet niet meer hoe wij dat precies gedaan hebben.. ik had een roemeens meisje bij me en die kende de prijzen wel ongeveer van hoeveel het van dorp naar dorp enzo is..ik geloof dat wij beetje keken naar de benzineprijzen en daar een bedrag per km van maakten en dan betaalden..
Re: Liften tips
Bedankt voor de informatie in ieder geval!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten