Wandelen in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
XXLaura
Vakantieganger
Contacteer:

Wandelen in Australië

Bericht door XXLaura »

Eind van de zomer vertrek ik voor ruime een half jaar naar Australië om te gaan backpacken. Nu was ik van plan om heel veel te gaan wandelen. Heeft iemand tips waar je routes kunt vinden? Het liefst lange afstanden.

Ik zag dat Lonely Planet een boek uitbrengt dat 'Walking in Australia' heet. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het nuttig om dit naast de gewone Australië LP aan te schaffen?

Alvast bedankt!
Erik
Site Admin

Re: Wandelen

Bericht door Erik »

Wanneer je veel wil wandelen in het Nationale parken dan is dit relatief eenvoudig te doen. Veel van de paden staan aangegeven en je volgt paadjes. Je hebt wandelingen van 30 minuten tot 4 of 5 uur. Vooral bij die laatste moet je rekening houden met de hitte en voldoende drinkwater. Deze wandelroutes vonden wij vaak in de Nationale parken zelf door folders op te halen of door de gewone Lonely Planet.

Je zou zonder kunnen vertrekken en altijd alsnog besluiten om deze in Australië te kopen als je denkt dat je niet zonder kunt?

Wat voor soort wandelingen had je zelf ingedachte? Meerdaagse of van enkele uren?
XXLaura
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door XXLaura »

Bedankt voor de reactie! Fijn te weten dat routes vinden zo eenvoudig is. Weet iemand toevallig ook nog goede websites met wandelroutes?

Ik wilde voornamelijk wandelingen van enkele uren doen, maar het lijkt me erg leuk om ook eens een meerdaagse trektocht te maken, waarbij je al je spullen zelf mee neemt. Met dit laatste heb ik alleen nog geen ervaring. Iemand anders wel?
Als het goed is heb ik tegen die tijd voor de tweede keer de Vierdaagse uitgelopen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik moet even heel goed zoeken maar ik heb laatst er een stukje over geplaatst hier
er zit tegenwoordig een soort clubje dat lange afstands wandelingen heeft uitgezet. meerdaagse treks enzo
net als de great tramps in N-Z
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Volgens mij is er ook één in Tasmanië bij de Mount Franklin. :)
Mil1
Reiziger

Bericht door Mil1 »

Afgelopen weekend een heel artikel over wandelen down under gelezen. Stonden allerlei links in naar websites met wandelingen. Als ik er aan denk zal ik ze vanavond nog eens opzoeken en hier plaatsen.
Mil1
Reiziger

Bericht door Mil1 »

Gisteren niet aan toe gekomen, maar hierbij dan de beloofde info:

Victoria
In The Grampians (ongeveer 2 auto-uren van Melbourne) vind je honderden wandelroutes. De populairste is de Wonderland Walk, die begint in Halls Gap en klimt naar de Pinnacle Lookout. Van hieruit is het een kleine afstand naar de Grand Canyon, de massieve zandstenen rotsformatie Elephant Hide en de Venus Bath Rock Pools.
Great Dividing Trail lange afstanden trails in Victoria

New South Wales

Australian Capital Territory in het lijstje staat een aantal wandelingen, wel even zoeken.
De belangrijkste wandelingen zijn: Mt Clear Circuit (22 km retour) van de Mt Clear camping naar de top van Mt Lear (1603 m). De terugweg gaat via de Long Flat Fire Trail.
Orroral Circuit (19 km retour) is een wandeling van het Orroral Tracking Station langs de Orroral Fire Trail en terug via de open vlaktes van Central Valley.

Queensland Great walks met complete beschrijvingen

Northern Territory

Western Australia Met een lengte van ongeveer 1000 km is de Bibbulmun Track één van 's werelds langste wandelpaden. De wandeling begint in Kalamunda in de heuvels van Perth en loopt door het zuidwesten van Western Australia naar Albany.

South Australia De bekendste wandeling in South Australia is de Hans Heysen trail, de 1500 km lange verbinding tussen Fleurieu Peninsula en de Flinders Ranges.
Het Coorong National Park ligt aan de monding van de Murray River. Hier kun je prachtige duinwandelingen maken en aboriginal sites bezoeken.

Tasmania Freycinet National Park ligt aan de oostkust van Tasmanië en herbergt één van de meest gefotografeerde wandelingen: van Coles Bay over de Hazards naar Wineglass Bay.
De Overland Track is ongetwijfeld de meest bekende wandeling in Australië. De 50 km lange Overland Track verbindt Lake St. Clair met Cradle Mountain.

Let wel: deze info komt uit de Going Down Under van zomer 2004, dus sommige info kan verouderd zijn. Via de links kom je bij recentere info. Succes! (En laat even weten hoe het was en welke wandelingen je hebt gedaan, ik ga volgend jaar) :)
XXLaura
Vakantieganger
Contacteer:

Re: Wandelen in Australië

Bericht door XXLaura »

Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker een aantal wandelingen uitproberen en ik laat weten hoe ze zijn. Het duurt nog wel een tijdje, eind van de zomer ga ik pas weg, maar ik heb er super veel zin in.
jorienleidekker

Re: Wandelen in Australië

Bericht door jorienleidekker »

Als je naar West Australie gaat kun je ook de Cape-to-Cape track doen, die is 135km en loopt volledig door een nationaal park. Je komt over het strand en door de bossen (Karri bos, erg grote, hoge bomen). http://www.capetocapetrack.com.au
Ik ga hem zelf vanaf zondag lopen. Onderweg kun je nog grotten bekijken en je zit in een wijnstreek, dus met een korte detour kun je nog wat wijntjes proeven ;-)

De Bibbulmun Track is de grootste aaneengesloten tocht volgens mij en staat erg goed aangeschreven. Gaat ook door erg mooie gebieden en eindigt in het zuidwesten aan het strand. Je kan ook delen lopen als je niet de hele tour wil doen!

West Australie wordt vaak overgeslagen met backpacken omdat het minder bekend is. Ik zelf woon al een half jaar in Perth en het is ontzettend mooi en erg relaxed. (ben geen backpacker, maar schijnt dat de baantjes hier ook beter betalen dan in het oosten, is weer mooi meegenomen ;-))

Succes en veel plezier met uitzoeken!!
Plaats reactie