Reisverzekering met verplichte basisverzekering

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
duikinazie

Reisverzekering met verplichte basisverzekering

Bericht door duikinazie »

Nog maar weer een topic over verzekeren. En meteen mijn eerste berichtje hier. Complimenten voor het forum en de informatie. :D
Mijn plan is om voor 8 maanden naar ZO azie en Nieuw Zeeland te gaan, vertrek in april. Nu bezig met voorbereidingen zoals verzekeringen.

Vorig jaar heb ik bij het kiezen van een verzekering gekozen voor een interpolis verzekering met aanvullend pakket. Vooral de buitenland dekking hiervan is super, via collectief van Rabobank krijg je tot een jaar wegblijven alles vergoed!!

Ook alle vaccinaties hebben we vergoed gekregen. Helaas wel via een partij van hun (meditel) en niet via de GGD. Malerone (beter als je duikt) voor 6 maanden was ook geen enkel probleem, terwijl dit toch heel duur is.

Ik moet in Nederland een basisverzekering houden dus heb ik liever geen zorgkosten in mijn reisverzekering. Maar de rest is wel belangrijk. Ik heb uitgebreid naar de: lang op reis van de Europeese, Isis, en Globertrotter verzekeringen gekeken. Het kan aan mij liggen maar wat zijn die vreselijk duur! je bent zo 400 euro pp kwijt. :x

Ik vond ook nog de volgende verzekering: de ohra permanente verzekering. 365 dagen mag je hier aansluitend weg blijven. http://www.ohra.nl/nl/particulier/verze ... nformatie/ Deze verzekering is echt een heel stuk goedkoper (96 euro voor 2 personen heel jaar lang). Maar dan slaat bij mij wel meteen de twijfel toe.

Dus mijn vraag, kent iemand van jullie deze verzekering? en zo ja wat zijn er ervaringen hiermee?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hoi
400 euro????
dat snap ik niet. bedoel je voor de hele periode?

Wij hebben tijdens onze vorige reis een Isis verzekering gehad voor 52 euro per maand.
Dit was in de goede oude tijd dat er nog geen zorgstelsel was. Heel goedkoop dus omdat we ook volledige dekking hadden voor medische kosten en de hele zooi goedkoper was dan de premie voor het ziekenfonds ;-)

Je moet het zo zien...hoeveel is 400 euro??? als jij je rugzak kwijt raakt ben je al meer geld kwijt als je die moet vervangen ( met alles wat er in zat), toch?

Maar dit is dus goedkoop voor een uitgebreide buitenland verzekering. Bij een normale reisverzekering mag je maximaal 3 maanden aan eengesloten weg. Als je langer weg blijft is er voor de verzekeraar natuurlijk een veel groter risico dat ze je moeten repatrieren!
En dat is dus wat er duur is.

Maar ook omdat dit korte verzekeringen zijn. de maatschappij moet wel in die paar maanden genoeg geld binnen halen om ook alle schade gevalletjes mee uit te betalen. Terwijl de meeste verzekeringspolissen erg lang lopen is dit maar een kortlopend polisje.
Niet leuk voor ons maar wel logisch, toch?

Bij isis vergoeden ze niet alleen jou vervoer als je naar huis moet ivm bijvoorbeeld een sterfgeval in de familie maar zelfs de helft als je samen reist met je partner voor diens ticket
EN !!!!!
iets wat een gewone reisverzekering niet doet....Ze betalen ook je vlucht terug naar je vakantie bestemming als je de reis weer wilt oppakken!!!

hoe goed is je buitenland dekking??? ( en had je dat niet even voor 1 januari kunnen melden...haha :lol: , dan had ik nog kunnen overschakelen).
Ik heb op een aantal plekken begrepen dat je er niet van uit mag gaan dan een nederlandse verzekering alles dekt als je in het buitenland bent. ( oa het advies van JOHO).
Vandaar dat er toch nog een kleine portie medische kosten bij in zit bij sommige wereldreisverzekeringen.

wij hebben nu die Ohra verzekering waar jij het over hebt!
maar allang besloten dat we die stop zetten als we weer op reis gaan.
Oa omdat je "maar" een jaar weg mag maar ook omdat er iets anders was. ik kan het me even niet meer herinneren.
Volgens mij omdat je alleen medisch noodzakelijke dingen mag doen onderweg en daar een tandartsbezoek niet onder valt ( en dit toch wel eens wil voorkomen). De tandarts waren namelijk de enige medische kosten die wij hebben gemaakt tijdens de vorige reis.

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
duikinazie

Ja 400 voor de hele periode en dan excl ziektekosten. Als je die verplicht in nederland moet betalen dan komt daar dus nog iets van 100 pp bij per maand.

Stom dat ik niet eerder de tip heb gegeven idd, nu kan niemand meer overstappen. Voor spoedeisende hulp krijg je bij interpolis 100% voor niet spoedeisend (dus ook tandarts) 100% van Nederlands tarief alleen in Amerika en Canada kom je daar soms bovenuit. Volgens mij dus wel een goede dekking. Verder hebben ze ook een vakantiedokter die je kunt bellen voor advies, maar dat hebben de meeste verzekeringen geloof ik.

Ik wil ook graag een goede verzekering, al je spullen bij elkaar is best veel waard. Maar heb nu nog de keuze en als ik bij Isis Wereld basis voor 2 personen, 8 maanden 452,- uitkom en bij Ohra op 96,- Dan ga je toch nadenken en is het weer extra reisbudget.

Rudi het zou mooi zijn als je nog die extra opzegreden weet. Medisch is deze verzekering idd niet zo goed. Maar daar heb ik zelf de basisverzekering voor.

Zijn er nog anderen die ervaringen hiermee hebben?
bolletjeom
Reisexpert

hi

wat doet de ohra aan repatriering?????
volgens mij niet veel. En dat zijn toch de dingen die er stevig inhakken. En het onderdeel dat volgens mij nog vaker wordt geclaimed dan schade aan spullen.

ik zal het vanavond mijn vriend eens vragen die weet het misschien nog wel en anders pak ik eens de papieren erbij

ik schrijf voor Around the globe en lees dagelijks de meeste nieuwe "sterke verhalen" en je komt echt heel vaak tegen dat mensen onverwacht naar huis moeten. Voor zichzelf omdat ze medische problemen hebben of familileden die ziek zijn of overleden.

hoeveel zorgtoeslag krijg je???
want ik geloof dat wij (met de maximale zorgtoeslag) maar 32 euro per maand gaan betalen als we zo een jaar weg zijn.
En isis is iets van 40 euro...toch?

Al met al dus maar 2 tientjes duurder dan in die goede oude tijd.

gr rudi
bolletjeom
Reisexpert

oooohhhh, waarom maakt iedereen mij altijd zo nieuwsgierig en ga ik dan instanties bellen???? :roll:

heb net de OHRA voorwaarden gelezen en een knakker gebeld.

Ze doen inderdaad aan repatriering ook als een familielid in de eerste of tweede lijn ziek is of overleden.
MAAR geen reis terug naar je bestemming! Dit doet Isis wel!

Je mag met de permanente reisverzekering inderdaad 365 aan een gesloten dagen weg blijven!

Ik vroeg me dus af hoe zij nu kunnen weten wanneer je op reis vertrokken bent.????
je hoeft namelijk niet te bellen om te vertellen dat je op vakantie gaat!:
Als je een claim indient moet je de vertrekdatum aantonen doormiddel van een vertrekbewijs!!!
Dit betekend dus dat je je ticket moet bewaren!!!

Vervolgens vroeg ik me af hoe je het vertrek bewijst als je met je eigen vervoer gaat.....ik hoopte namelijk een gaatje in het net te vinden zodat je eventueel ook langer dan 365 dagen weg kan blijven zonder door de mand te vallen.
Maar je moet dan bewijs overleggen van je eerste hotel overnachting....dit kan dus nooit erg ver van nederland verwijderd zijn.
Dat is dus een beetje jammer dat je daar niet mee kan sjoemelen.

goed nieuws is wel dat er geen minimum verblijf in nederland verplicht is om daarna weer een nieuwe periode van 365 dagen in te kunnen gaan.

Dus wil je langer dan 1 jaar weg en heb je het plan om in die tijd minimaal 1 keer eventjes naar nederland te komen voor bijvoorbeeld een kerstviering dan kan dit!!!

Stel dat je in Bangkok bent dan vlieg je voor 450 euro even naar nederland ofzo. 450 +100 verzekering zelfs nog goedkoper dan 12 x 50 euro wereldreisverzekering! :lol:

zo op het eerste gezicht is die dekking van de OHRA inderdaad niet slecht!
duikinazie

Haha, nieuwsgierige mensen.

Ik stond zelf ook net op het punt om even te bellen. Dank dat jij dat al even hebt gedaan. Ik ben weer heel wat wijzer, maar jij zelf ook geloof ik

Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Er zitten voordelen aan Ohra, bijvoorbeeld ook de veel hogere totale bagage vergoeding en 70 euro eigen risico niet per gebeurtenis maar in totaal.

Je hebt gelijk als terugkomst niet goed verzekerd is dan gaat dat als het nodig is in de kosten lopen.

Wat staat er in de voorwaarden van Ohra.
De hulpdienst regelt en betaalt de terugkeer van verzekerde naar de woonplaats van de verzekerde en van de eventuele terugreis naar de oorspronglelijke vakantiebestemming binnen de oorspronkelijke reisduur in verband met: 1. het bijwonen en/of reglen van een begrafenis of crematie van niet meereizende huisgenoten of bloed-aanverwanten van de verzekerde in de 1e of 2e graad. Of in verband met levensgevaar van deze personen, mits dit gezien de gezondheidstoestand redelijkerwijs niet te voorzien was.

Hier staat dus dat de terugreis wel gedekt is maar hebben ze het alleen over de verzekerde. Ik weet dus niet of dit ook om een 2e persoon gaat.

We komen er wel!!
bolletjeom
Reisexpert

IK WEET HET WEER!!!!

zie artikel 13 van de algemene voorwaarden van de Ohra permanente reisverzekering ( kan het niet knippen en plakken)
http://www.ohra.nl/nl/particulier/verze ... informatie

Ze vergoeden schade, verlies of diefstal van je bagage NIET als:
diefstal uit voer of vaartuigen!

Wat dus meestal HET moment is dat het fout gaat.
Verder nog veel voorwaarden over afgesloten koffer bakken, en een verklaring van braak aan de beveiligde ruimte in een bus en die verklaring moet van de politie komen, Soweiso geen vergoeding als het tussen 22.00 en 7.00 word gestolen uit een vervoermiddel.

Nou, en dat betekend dus dat je in Azie, Afrika, Zuid en midden-Amerika je spullen eigenlijk NOOIT verzekerd zijn op het moment dat je reist!
Want er komt echt geen politie kijken of er sprake is van braak aan je nachtbus en een rapportje schrijven!
Timski

Bericht door Timski »

Wij vertrekken binnenkort voor 6,5 maanden op reis. Ik zelf laat mn Plus verzekering bij CZ doorlopen en we hebben samen de werelddekking verzekering van Interpolis (+geneeskosten). Deze laatste hebben we standaard in ons totaalpakket van de rabobank zitten, dus met korting. Eigenlijk dekt deze maar voor een aaneengesloten periode van 180 dagen, maar omdat wij het standaard door laten lopen doen ze niet moeilijk om deze periode te verlengen.

http://www.interpolis.nl/particulier/va ... spx?item03
duikinazie

Ik heb toch nog even lopen bellen vandaag.

Punten van twijfel bij OHRA:
- Terugreis naar Nederland. Aan de telefoon zeiden ze ook tegen mij, alleen terug naar Nederland is vergoed, terug naar bestemming niet. Toen heb ik hun eigen voorwaarden even voorgelezen, zeiden ze: 'momentje' en na een paar minuten: 'Inderdaad u hebt gelijk. Bij een begrafenis of crematie en bij schade aan eigendommen thuis wordt de terugreis ook weer vergoed. Bij repariering voor ziekte en ongeval niet.' Alle verzekerden mogen terug dus als je samen verzekering afsluit 2 personen. (Isis vergoed terugreis max 700 of 1000).

- Uitsluitingen bagage diefstal. Er staat diefstal uit voer- of vaartuig, tenzij de verzekerde bewijst dat: 1. er sprake was van deugdelijk afgesloten voer- of vaartuig. Dit is ook een bus of trein volgens medewerker Ohra.

Ik legde de veel voorkomende situatie op reis uit. Je zit in een bus/trein, bagage in bagage rek of onder in de bus en als deze gestolen wordt geen politie die komt. Dus constateren van braakschade is moeilijk en er is vaak ook geen braakschade.

In een bus of trein zitten en dus zelf aanwezig zijn als je spullen dan gestolen worden valt dit onder overval en is gewoon vergoed. Je moet wel aangifte doen bij politie als dit gebeurt, maar dit mag ook achteraf en hoeft niet terplekke. (andere verzekeringen zijn hier makkelijker in, maar dat heb ik er wel voor over)

Het is niet verzekerd als je spullen in een auto achterlaat en deze spullen zijn te zien van buiten, je bent zelf even weg. Dan moet je braak aantonen. Hier gaat de uitsluiting om en dit vind ik ook bij anderen terug.

Ik ben er nog niet uit en heb ook nog even. Maar tot zo ver weer een update.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Op mijn "todo-lijstje" staat nog een overzicht maken van reisverzekeringen. Aangezien het kansloos is om alle mogelijkheden helemaal uit te zoeken moet er toch iets van een basis lijst op te stellen zijn waaruit blijkt welke verzekering het beste bij je past of het goedkoopste is?

Dit weekend ga ik de elivia verzekering en de lang op reis van de europeesche op een rijtje zeten. Zodat je gemakkelijk kunt vergelijken. Wat als jullie dan mijn punten overnemen en deze aanvullen voor bijvoorbeeld de orha verzekeringen? Hoe meer informatie we overzichtelijk naast elkaar leggen hoe makkelijker beslissen word en hoe meer mensen al dan niet met verstand van zaken, snel even mee kunnen kijken.
Rolando

Bericht door Rolando »

AAAAAAAAArggh, heb ik net helemaal moeilijk zitten doen, tientallen euro's aan telefoonrekening straks en veel tijd erin gestoken........lees ik dit over die OHRA verzekering........!!! maar wel goede info, dat wel :lol: maar had dit idd wel voor 1 jan. moeten weten.

tja, het is ook zo'n oerwoud, die zorg en reis verzkeringen, dat is onmogelijk om daar de allerbeste verzkeraar bij te vinden, het zijn er teveel met teveel verschillende voorwaarden. en dat gedoe met dat nieuwe zorgstelsel helpt ook niet mee, sjongejonge....

ik heb nu mijn Menzis opgezegd per datum vertrek (14 januari a.s.) omdat ik heb bevestig gekregen dat ik mij mag uitschrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie. Hierdoor ben je niet meer verplicht een basisverzekering te hebben. En sluit ik de Elvia Globetrotter of ISIS wereldreis verzekering af komende dagen. Ben allang blij dat ik eht zo kan regelen, vreesde al voor het 'dubbel' moeten betalen van premie.

maar als dat OHRA verhaal echt in de buurt komt qua dekking + dat je in NL verzkerd blijft is dat wel de allerbeste optie ja!

maar wel goed evanerp dat je een overzicht wilt maken, je kan rekenen op giga bezoekersaantallen van alle reisforums bij elkaar!! :lol:
bolletjeom
Reisexpert

als je de basis verkoop praatjes gaat lezen van die verzekeraars bieden za allemaal hetzelfde! Het zijn wederom de kleine lettertjes die het hem doen!

want dat Ohra bagage verhaal....ik wil je graag geloven duikinazie! heeeel graag zelfs!!!!!!!
:lol: Maar ik heb zo vaak iets te horen gekregen aan de telefoon dat niet bleek te kloppen.

ik zal volgende week zelf ook eens bellen en dezelfde vraag stellen, gewoon eens kijken of ik ook dat antwoord krijg! Want dan is het inderdaad meer dan de moeite waard!

Maar als je de officiele voorwaarden leest die ze dus zwart op wit hebben dan heb je geen schijn van kans met openbaar vervoer.
duikinazie

Rudi dat lijkt me een heel goed idee, eens kijken wat ze aan jou te melden hebben.

Toch blijf ik het ook raar vinden, je kunt ook nooit bewijzen dat je de spullen niet bijvoorbeeld naast je op de stoel had staan in een bus of trein en dat iemand voorbij rende en de spullen jatte. Of als bijvoorbeeld je wordt opgehouden bij de douane om het land in te komen en je tas ligt al te rollen op de band op het vliegveld en iemand neemt hem mee. Ook vergoed. En in een bus of trein het bagage compartiment gebruiken niet?

Als het allemaal wel klopt is het natuurlijk zo snel verdienen met elkaar!!
Ireen

Bericht door Ireen »

Waar ik idd ook over viel was de verplichte zorgverzekering die ik moet aanhouden, én het afsluiten van een reisverzekering waarin ook standaard een verzekering tegen geneeskundige kosten zit. Voor mij betekende dit dubbel-op, omdat ik via mijn zorgverzekering bij Univé tot 1 jaar verzekerd ben in Australië tegen ziektekosten.

Ik schrok van de hoge bedragen die Elvia, Euopeesche e.d. maatschappijen durven te vragen voor een backpack-reisverzekering (tot 500 euro per jaar, in 1 keer vooruit betaald!). Ook vertellen dergelijke maatschappijen er niet bij dat je wel je basisverzekering in nederland moet aanhouden om een hoge boete te voorkomen. Misleidend.

Uiteindelijk ben ik ook uitgekomen bij de permanente reisverzekering van OHRA. Voor ongeveer 60 euro per jaar (!) ben ik klaar... Ik kan zelf mijn pakket samen stellen, dus de verzekering tegen geneeskundige kosten eruit laten. Nu vraag ik me af, waar komt dit grote verschil in prijs vandaan? OHRA kon me daar geen antwoord op geven.

De enige twijfel die ik heb bij OHRA is dat de reisverzekering alleen geldig is voor vakanties met 'recreatieve doeleinden' en aangezien ik naar AUS ga op een Working Holiday Visum... Maar goed. Mocht mij iets overkomen tijdens druiven plukken, dan kan ik dus wel terugvallen op de zorgverzekering van Univé.

gr.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Misschien is het verschil vooral te zoeken in de hoogte van de bedragen die ze uitkeren in geval dat je aanspraak moet maken op je verzekering.

Dat overzicht wat ik probeer te maken, is dat vooral wat er naar buiten komt. Het is echt een groot oerwoud van kreten en vaagheden :)

Misschien is het eens interessant om allemaal naar onze zorgverzekering te mailen met allemaal exact dezelfde vraag en dan de antwoorden in dit forum plaatsen.
Plaats reactie