Beste bank voor reizigers

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Erik
Site Admin

Re: Beste bank

Bericht door Erik »

bolletjeom schreef:hoewel er voor de gemiddelde reiziger geen enkele reden is om internationaal over te gaan zitten boeken zou die er voor jou wel kunnen zijn.
Voor de gemiddelde reiziger waarschijnlijk niet maar voor de gemiddelde australie / nieuw zeeland / canada backpacker wel. Zeker die mensen die een WHV hebben. Wanneer je gaat werken krijg je je loon alleen gestort op een binnenlandse rekening.

Omdat je vaak (zeker de mensen die met een organisatie gaan) een rekening aanmaakt als je daar gaat werken kun je ook geld "verdienen" door deze extra rekening. Wij hielden b.v. de koers in de gaten en als deze gunstig was maakte wij geld van Nederland over naar onze australische rekening. Door de wisselkoersen kon dit best leuk uitpakken. Daarna kon je weer wat onbezorgder pinnen van je australische rekening omdat er ook niet AL je spaargeld op stond. (ook daar zijn oplossingen voor, ik geef alleen aan hoe wij dit deden). Het Nederlandse pasje was dus de backup en zorgde dat het geld steeds in stappen op de juiste rekening stond met de gewenste hoeveelheid.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

en dekte die methode de kosten van het interantionaal overboeken?!? De laatste keer dat ik internationaal overboekte kostte me dit een eurotje of 10.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik ben het nu met Rudi eens (zeker nadat ze het stukje in alles over aangepast heeft _O- ). Ik heb ooit eens in Ierland stage gelopen. Toe kreeg ik 300 Ierse ponden per maand ofzo, maar dat was niet genoeg. Op mijn NL rekening werd toen nog mijn studiebeurs gestort. Waarom niet gewoon zorgen dat je je geld op die buitenlandse rekening iig opgemaakt hebt voordat je weer naar NL gaat?

ps. Valutaspeculaties is wat voor profs, en zelfs die zitten er vaak naast volgens mij ;)
bolletjeom
Reisexpert

dat speculeren is niets voor mij. ik ben altijd al blij als ik het omrekenen goed doe en niet net verkeerd om :@
En in de toekomst kijken kan ik niet. Achteraf praten is altijd leuk maar hoe moet ik nu weten dat een koers gunstiger is dan over 2 weken?! En dat het de moeite van die overboekingskosten waard is ?!?!

Ik hou het simpel. Ik pin wanneer ik geld nodig heb....maar wel met een pasje waarbij het gratis is

om nog even terug te komen op de opmerking over de ABN young profesional rekening
IDD, gratis pinnen in het buitenland....maar dat was ik vergeten. Heb dus voor niets heel krampachtig zitten pinnen in die paar weken dat ik geen rabopas had.
Mijn rabopas gebruik ik nog steeds het liefst omdat ik daar niet rood op kan staan en er maximaal 300 tot 500 euro op heb staan. Dan ben ik niet zoveel geld kwijt als ze hem misbruiken. Bij de ABN pas kan ik wel rood staan.
En ik gebruik de spaarrekening van de Rabo omdat die meer rente geeft dan die van de ABN. Met internet overboekingen is het wel handig als alles bij 1 bank zit.
Op Reis gebruik in dus de RABO en thuis de ABN (omdat ik ook wel eens een paar tientjes rood wil staan)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ter info: bij de Postbank kun je die rood staan limiet wijzigen hoor. Dat heb ik gedaan voordat ik ging reizen. Waarom hij nu op 250 en niet op 0 staat weet ik niet meer.
bolletjeom
Reisexpert

roodstaan kan je bij iedere bankwijzigen.....maar niet vanuit het buitenland! dus je moet het wel van te voren even bedenken.
En let op...bij een nieuwe pas geven ze je vaak...ongevraagd...weer een limiet.

ik kies er voor om 1 pas met 0 als limiet te hebben en 1 pas waar ik 500 kan rood staan.
De ABN is altijd mijn bank geweest waar mijn salaris op binnenkomt en de rekeningen van betaald worden. Met deze constructie hoef ik nooit tussentijds naar de bank om dingen om te laten zetten en heb ik een duidelijke bank voor reis zaken en een bank voor thuis zaken.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ach weet ik niet meer. Volgens mijn stelden ze me een paar verificatievragen toen ik de postbank belde om die limiet te wijzigen (wat is geboortedatum, wat is uw postcode, en uiteraard wat is uw rekeningnummer). Dat zou op zich ook vanuit het buitenland kunnen.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

ErikB schreef:Ach weet ik niet meer. Volgens mijn stelden ze me een paar verificatievragen toen ik de postbank belde om die limiet te wijzigen (wat is geboortedatum, wat is uw postcode, en uiteraard wat is uw rekeningnummer). Dat zou op zich ook vanuit het buitenland kunnen.
Vroegâh, toen je nog geld kon lenen bij de bank :7
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ja, die goeie ouwe tijd he ;) .

@evanerp: volgens mij kun je dit onderwerp nu wel sluiten. We zijn wel uitgeluld op dit moment c_/
bolletjeom
Reisexpert

? onderwerpen sluiten?
dat doen we alleen als het uit de hand loopt. Dit topic kan nog best vragen op roepen bij mensen die vandaag overdag geen tijd hadden om te kijken (of de afgelope 2 dagen).
en als het niet zo is verdwijnt het topic vanzelf langzaam naar de bodem van de lijst.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik wilde toch nog even wat zeggen over geld overboeken naar het buitenland. Wij gaan het wel doen omdat het gemak geeft met betalingen hier het systeem in Australie werkt het zelfde als in Nederland dat je lekker in allerlei winkels kunt betalen. Hoef je ook niet met zoveel cash op zak te lopen.
Daarnaast kan de koers ook weer veranderen dus soms kan het ook goed zijn voor de koers. Diegene die in Amerika een tijd terug geld heeft overgeboekt toen ie op 1.65 stond die is nu ook blij want nu is ie maar 1.32.

gr van Moira
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Achteraf kan iedereen erg goed speculeren met valuta he _O- .
Ik neem aan dat je die geweldige mogelijkheid van toen ie in Amerika op 1.65 stond gemist hebt?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

ik zie niet in waarom je niet zo kunnen / mogen speculeren zonder dat je er veel van af hoeft te weten. Als je ziet dat een valuta een dalende trend inzet kun je (als de mogelijkheid dat toelaat) b.v. nog uitstellen om over te boeken. Als je op straat loopt tijdens het reizen zie je zeer vaak de actuele wisselkoersen, dus als je daar dan alert op bent ?!
Zeker in deze tijden, als je ziet hoeveel valuta op dit moment bijna dagelijks schommelen ?! Wanneer je dan grotere bedragen overmaakt kan dit (lijkt mij) best helpen?
bolletjeom
Reisexpert

het kan best helpen maar je moet de kosten van het overboeken ook niet vergeten!
Behalve dat jij op het eerste gezicht vaak meer dan €10 euro betaald voor de handeling weten ze er daarna ook nog vanalles af te snoepen.
Ik wilde vorig jaar een overboeking doen naar Ecuador. Ik betaal dan kosten maar ook de ontvanger (ook als je zelf de ontvanger bent) uiteindelijk was er €30 verdwenen.
Dus ze adviseerde daar ook om gewoon maar 3 tripjes naar de pinautomaat te doen om de galapagos trip te betalen

tip dus voor de mensen die hier nog geen ervaring mee hebben. zoek eerst goed uit hoeveel geld het je kost!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha, jij ook al! Ik mocht m'n Galapagostrip niet met creditcard betalen, nadat ik nog eens $100 van hun (op zich sowieso al erg goeie bleek later!) last minute offer afgeluld had, hehe. Dat kost ze nl 6% ofzo. M'n $$$ buffertje afgesproken, en max gepind met zowel pin als creditcard. Dat kostte me dus 4€ voor pinnen met creditcard, maar toch goedkoper dan moeilijk doen met overboekingen zie ik nu (die optie is trouwens helemaal niet ter sprake gekomen).
Plaats reactie